Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.12.2022, 19:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.009
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mihel Näytä viesti
Nostamalla virhemarginaalin 16% ei edes silloin matkamittarin lukema nouse yli 400km ja ainetta meni tankkiin tosiaan se 85l jolloin kulutus olisi vieläkin 20 paikkeilla. Renkaat ovat BFGoodrich All Terrain T/A ko2 joten kuviokin pitäs kulutuksen kannalta melkein paras mahdollinen.
Voisko noi renkaat tehdä kuitenkin aika suuren lisän johonkin parhaiten pyörivään verrattuna? Rengaspaineella myös oma osuutensa.

Nyt ei ole kaikista pienikulutuksisimmat kelit.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.12.2022, 12:17
Mika_T Mika_T on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Ja vielä jos jurnuttaa neliveto päällä tuolla tönkkönelikolla niin varmasti syö.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.12.2022, 21:35
Mihel Mihel ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 10.12.22
Sijainti: Lahti
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Voisko noi renkaat tehdä kuitenkin aika suuren lisän johonkin parhaiten pyörivään verrattuna? Rengaspaineella myös oma osuutensa.

Nyt ei ole kaikista pienikulutuksisimmat kelit.
En toki amatilaine ole mutta omaan silmään kuvio näyttää "niin hyvin rullavalta kuin voi menettämättä maasto-ominaisuuksiaan". Paineet pitää kyllä nyt kelejenkin kannalta katsoa uudelleen.

Mitäs paineita jengi suosittelee ylipäätään "perus" ajoon 35-11.5r15 renkuloilla?

Nelivedolla pääosin ajan vain tarvittaessa ja vähänkin pidemmän matkan ajot hoidan takavetoisena.

Kovemmilla pakkasilla toki liikkeelle lähtiessä aamuisin "pamahtaa" jarrut joka nurkasta, onko normaalia näissä vai voisiko olla osviittaa laahaukselle? Sitten kans tulimielee että tappii asti renkaita kääntäessä välillä "naksuu"? Voisiko olla murrosnivelen elinkaari tulossa ehtoo puolelle ja täten vaikuttaa kulutukseen?

Ja viimeisenä tuli mieleen, kaverin Ford Broncolla voi kytkeä nelivedon päällä milloin vain ja navat kytketään päälle vast kun tiedossa on erittäin huonoa pitoa tai vaikka pientä offia pitäs ajaa. Lantikan ohjekirjassa neuvotaan aina kääntää navat ensin ennen nelivedon päälle kytkemistä. Pitääkö edeltävä väite paikkansa ja mitä käy jos kytkee nelivedon päälle ilman että navat on lukko asennossa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2022, 22:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Red face

Lantikasta en tiedä mutta Toyotassa jos navat on auki, niin etupyörät eivät ole yhteydessä voimalinjaan, eli vetari ”on poikki” sen kiertokytkimen takaa. Ei vedä etupää silloin, vaikka miten vetelisi nelikon kepistä tai 4wd valo komeasti kojelaudassa mollottaisi.

Ja toisinpäin. Jos navat on auki, ja ajat vaikka sitä kaheksaakymppiä ja kytket nelivedon päälle, niin siellähän on kaikki etuvedon akselit paikallaan, joten kytkentähammastus tod.näk. menee muussiksi.

Eli talvella navat kiinni, niin etuveto on napin painalluksen tai ranneliikkeen takana. Ja sanomattakin pitää olla selvää, että kytkentä hetkellä pitää akselien pyörintänopeuksien olla suht sama. Siellä ei ole mitään hölmöilyn estoa tai syncronointia.

Nivelethän näissä naputtelee ja saattaa olla jo tien pää näkyvissä. Sinne tosin edelleen saattaa olla joku 300tkm tai 30 vuotta matkaa.

Ilmaa joku 2.5bar tms. Tai maksimit mitä renkaan sivussa lukee. Maastopaineet sitten erikseen.

Ja jos etuveto ei meinaa irrottaa, niin paineilla voi hieman kikkailla, eli kuluneempiin enempi.

Jarrujen laahaus selviää kun ajon jälkeen kokeilee/aistii onko joku levy tai rumpu lämmin.

Yksi polttoaineen vuotokohta on käsipumppu, en tiedä onko 61:sessä mutta BJ :ssä ainakin. Jos se on löysällä niin vuotelee.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2022, 22:59
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mihel Näytä viesti
kaverin Ford Broncolla voi kytkeä nelivedon päällä milloin vain ja navat kytketään päälle vast kun tiedossa on erittäin huonoa pitoa tai vaikka pientä offia pitäs ajaa.
Mikä neliveto se on muka päällä jos navat auki?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2022, 23:23
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Jarrujen laahaus selviää parhaiten kun nostat nurkka kerrallaan ylös ja pyörität pyörää. Vielä parempi ilman rengasta testata. Jos jaksat pyörittää jarrulevystä/rummusta, niin ei laahaa. Jos et jaksa, niin sitten laahaa liikoja.

HJ etujarrusatuloiden männät jumittaa usein ja paras on vaihtaa kokonaan uudet tarvikesatulat. Mäntien herkistely ei auta kun männät tuppaa olla umpiruosteisia.

Mulla on 35x12,5x15 renkaissa 2,8bar paineet.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 18.12.2022 23:27
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.12.2022, 18:08
Mihel Mihel ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 10.12.22
Sijainti: Lahti
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mikä neliveto se on muka päällä jos navat auki?
Tähän en puutu enempää kun en asiasta tiedä.

Lantikalla toki tarkoitin Land Cruiseria, vaikka joku saattaisi sekoittaa Land Roveriin

Kävi tossa itselläkin mielessä että pitää varmaa irroittaa rengas jotta todella pääsee kokeilemaan laahaako ilman että renkaista saa vipuvoimaa. Satulat on edellisen omistajan toimesta vaihdettu jo oletetusti tarvikkeisiin ku komeasti hopea maali hohtaa vanteen reijistä aina lumia putsaillessa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.12.2022, 18:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mihel Näytä viesti
Tähän en puutu enempää kun en asiasta tiedä.
Se napojen kytkentä tarkoittaa napalukkojen kiinnilaittoa, eli vetoakseli tarttuu pyörännapaan ja sillä on mahdollisuus välittää vetoa pyörälle. Aukiollessaan siis auto on aina takavetoinen vaikka kepit olis kuinka nelivedolla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.12.2022, 20:13
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 89
Perusasetus

Minulla oli hj61:ssä 33x10,5 mutiaiset ja niillä vei normisti noin 13,0 litraa ja henkilönostin perässä ehkä 14-15litraa/100km. Rengaspaineet saa olla varmaan lähelle sen 2,7-2,8bar normiajossa.

Kierroslukumittarin anturi oli joskus omassa sökö ja se oli melko veemäinen vaihtaa, tilaa oli kiertää se auki mutta anturi on sen verran pitkä että ei meinannut taipua pois reiästä. Jos koria on nostettu rungolta niin ei pitäis olla ongelmaa kun tilaa tulee sitä myöden lisää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.12.2022, 09:54
isuzubj:n Avatar
isuzubj isuzubj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 23.01.07
Sijainti: Hämeenlinna Finland.
Viestit: 673
Perusasetus

Mulla oli 35" cooper stt ahdot 1.7bar syötöt oli aika lailla tapissaan,korinkorotus vinssiä ym. niin 12l/100km ja vaunua vetäessa 33" all terrainit ja paljon tavaraa mukana 16l satkulla
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.01.2023, 20:14
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Perusasetus

Mulla 35 hankookin dynaprot ja miedosti viritetty 12ht (11mm tapeilla pumpusta 550cc, 0.361 suuttimet, carretin Gt35 ja nestecooleri) ja isoin kulutus mitä saanu mitattua tiellä on: 11.742litraa/100km ja tietysti SOA kiikku mutta, ei kattotelinettä tms. Tuulen vastukkeena.
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2.5 D4D viritys Hodari Tekniikka & Jutustelu 17 26.12.2014 11:32
Apparin viritys. Repro Chit-Chat 7 16.08.2009 20:23
hj61 viritys pakopuolelta? Tekniikka & Jutustelu 13 27.02.2008 21:48
Viritys/tulipalo Ipe64 Tekniikka & Jutustelu 7 26.05.2006 16:55
Viritys Lars Motoring 0 18.06.2002 07:24


Sivu luotu: 11:34 (GMT +2).