![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Nyt ei ole kaikista pienikulutuksisimmat kelit.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ja vielä jos jurnuttaa neliveto päällä tuolla tönkkönelikolla niin varmasti syö.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mitäs paineita jengi suosittelee ylipäätään "perus" ajoon 35-11.5r15 renkuloilla? Nelivedolla pääosin ajan vain tarvittaessa ja vähänkin pidemmän matkan ajot hoidan takavetoisena. Kovemmilla pakkasilla toki liikkeelle lähtiessä aamuisin "pamahtaa" jarrut joka nurkasta, onko normaalia näissä vai voisiko olla osviittaa laahaukselle? Sitten kans tulimielee että tappii asti renkaita kääntäessä välillä "naksuu"? Voisiko olla murrosnivelen elinkaari tulossa ehtoo puolelle ja täten vaikuttaa kulutukseen? Ja viimeisenä tuli mieleen, kaverin Ford Broncolla voi kytkeä nelivedon päällä milloin vain ja navat kytketään päälle vast kun tiedossa on erittäin huonoa pitoa tai vaikka pientä offia pitäs ajaa. Lantikan ohjekirjassa neuvotaan aina kääntää navat ensin ennen nelivedon päälle kytkemistä. Pitääkö edeltävä väite paikkansa ja mitä käy jos kytkee nelivedon päälle ilman että navat on lukko asennossa? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Lantikasta en tiedä mutta Toyotassa jos navat on auki, niin etupyörät eivät ole yhteydessä voimalinjaan, eli vetari ”on poikki” sen kiertokytkimen takaa. Ei vedä etupää silloin, vaikka miten vetelisi nelikon kepistä tai 4wd valo komeasti kojelaudassa mollottaisi.
Ja toisinpäin. Jos navat on auki, ja ajat vaikka sitä kaheksaakymppiä ja kytket nelivedon päälle, niin siellähän on kaikki etuvedon akselit paikallaan, joten kytkentähammastus tod.näk. menee muussiksi. Eli talvella navat kiinni, niin etuveto on napin painalluksen tai ranneliikkeen takana. Ja sanomattakin pitää olla selvää, että kytkentä hetkellä pitää akselien pyörintänopeuksien olla suht sama. Siellä ei ole mitään hölmöilyn estoa tai syncronointia. Nivelethän näissä naputtelee ja saattaa olla jo tien pää näkyvissä. Sinne tosin edelleen saattaa olla joku 300tkm tai 30 vuotta matkaa. Ilmaa joku 2.5bar tms. Tai maksimit mitä renkaan sivussa lukee. Maastopaineet sitten erikseen. Ja jos etuveto ei meinaa irrottaa, niin paineilla voi hieman kikkailla, eli kuluneempiin enempi. Jarrujen laahaus selviää kun ajon jälkeen kokeilee/aistii onko joku levy tai rumpu lämmin. Yksi polttoaineen vuotokohta on käsipumppu, en tiedä onko 61:sessä mutta BJ :ssä ainakin. Jos se on löysällä niin vuotelee.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jarrujen laahaus selviää parhaiten kun nostat nurkka kerrallaan ylös ja pyörität pyörää. Vielä parempi ilman rengasta testata. Jos jaksat pyörittää jarrulevystä/rummusta, niin ei laahaa. Jos et jaksa, niin sitten laahaa liikoja.
HJ etujarrusatuloiden männät jumittaa usein ja paras on vaihtaa kokonaan uudet tarvikesatulat. Mäntien herkistely ei auta kun männät tuppaa olla umpiruosteisia. Mulla on 35x12,5x15 renkaissa 2,8bar paineet.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 18.12.2022 23:27 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tähän en puutu enempää kun en asiasta tiedä.
Lantikalla toki tarkoitin Land Cruiseria, vaikka joku saattaisi sekoittaa Land Roveriin ![]() Kävi tossa itselläkin mielessä että pitää varmaa irroittaa rengas jotta todella pääsee kokeilemaan laahaako ilman että renkaista saa vipuvoimaa. Satulat on edellisen omistajan toimesta vaihdettu jo oletetusti tarvikkeisiin ku komeasti hopea maali hohtaa vanteen reijistä aina lumia putsaillessa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Se napojen kytkentä tarkoittaa napalukkojen kiinnilaittoa, eli vetoakseli tarttuu pyörännapaan ja sillä on mahdollisuus välittää vetoa pyörälle. Aukiollessaan siis auto on aina takavetoinen vaikka kepit olis kuinka nelivedolla.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Minulla oli hj61:ssä 33x10,5 mutiaiset ja niillä vei normisti noin 13,0 litraa ja henkilönostin perässä ehkä 14-15litraa/100km. Rengaspaineet saa olla varmaan lähelle sen 2,7-2,8bar normiajossa.
Kierroslukumittarin anturi oli joskus omassa sökö ja se oli melko veemäinen vaihtaa, tilaa oli kiertää se auki mutta anturi on sen verran pitkä että ei meinannut taipua pois reiästä. Jos koria on nostettu rungolta niin ei pitäis olla ongelmaa kun tilaa tulee sitä myöden lisää. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli 35" cooper stt ahdot 1.7bar syötöt oli aika lailla tapissaan,korinkorotus vinssiä ym. niin 12l/100km ja vaunua vetäessa 33" all terrainit ja paljon tavaraa mukana 16l satkulla
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Mulla 35 hankookin dynaprot ja miedosti viritetty 12ht (11mm tapeilla pumpusta 550cc, 0.361 suuttimet, carretin Gt35 ja nestecooleri) ja isoin kulutus mitä saanu mitattua tiellä on: 11.742litraa/100km ja tietysti SOA kiikku mutta, ei kattotelinettä tms. Tuulen vastukkeena.
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
2.5 D4D viritys | Hodari | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 26.12.2014 11:32 |
Apparin viritys. | Repro | Chit-Chat | 7 | 16.08.2009 20:23 |
hj61 viritys pakopuolelta? | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 27.02.2008 21:48 | |
Viritys/tulipalo | Ipe64 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.05.2006 16:55 |
Viritys | Lars | Motoring | 0 | 18.06.2002 07:24 |