![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Koeajoa suoritettu tallin pihalla ja lähikaupassa käyty, eikä ees hajonnu! Ainakin se ruopii. jakiksen takastefa pitää vielä vaihtaa, se tiputteli vähä öljyä. Takavedolla ajelu vaikutti ihan kivalta, ohjaus tuntuu kevyemmältä kun keula ei vedä. Nelivedolla märällä sorapihalla ainakin jäi tarpeeks raitaa renkaista kun ajoi ympyrää. Vois kattoo kyllä renkaisiin samanverran ilmaa ettei sen takia tuu pyörintäeroja renkaisiin. Saa nähä miten toi tönkköys ilmenee sitten mettässä ajellessa. Hitaan puolen tihentymisen kyllä huomasi jo tuossa ajaessa, se lupaa hyvää.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Taas tehtiin vähän ovihommia, oli jotenkin extra hankalaa saada saranat linjaamaan mutta kun lopulta oli paikallaan ovet kuitenkin toimii kohtuudella. Ehkä koppa on vähän elänyt.
Pimeän kauden alettua arvostaa valoa, takakopan valo oli ihan homehtunut kun koppa oli kesän tallin pihalla. Vaihdoin sen alkuperäisen valon motonetin karavaanaritarvikkeista löytyneeseen ledivaloon. Valaisee hyvin, mutta ei silti häikäise vaikka katsoisi suoraan kohti lamppua. Kamera vääristää tuossa kuvassa, ei se oikeasti noin kirkas ole. Valmiina seuraaviin ajoihin, kulmakorvessa pimeäajot 19.11, sinne pitäis päästä testailee jakiksen ominaisuuksia. Ledivalot onkin jo testattu moneen kertaan, silti eilen jaksoi ihmetellä miten hyvät valot tossa nyt on. Ellei sitten jaksais renkaita vaihtaa, onhan noi kuluneet creepyt aika sileät jo metsärenkaiksi. Mut parempi suditella tietty!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso Viimeksi muokannut veijon-esso : 09.11.2022 09:40 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Nyt on saatu koeajoa suoritettua tutussa metsässä, eli kulmakorven offroad parkissa. Ajeltiin noin 15:00-20:45, pimeää oli niinkuin pitikin mutta auto pelas hienosti. Kerran meni jakolaatikko vapaalle ristiriipunnan tyylisessä tilanteessa, pitänee kaivaa vähän lisää tilaa vaihdekepille siinä "kaaviossa" ettei se ainakaan sen takia tee sitä.
Enitenhän tässä jakolaatikkomuutoksessa huoletti keskitasauspyörästön poistuminen, eli tuleeko autosta nelveto päällä puskeva ja kömpelömpi. No ehkä vähän jossain puunkierrossa huomasi että joutui vekslaamaan enemmän, mutta ei niin pahasti että haittais. 30% tiuhempi alennusvaihteisto tuntui sensijaan reilusti positiivisena muutoksena, pienemmällä kaasulla ryömii/ruopii kuin ennen ja esim automaatin laskeneista lämmöistä näki että öljyä ei vatkata niin kovasti (lootan lämmöt 60-65C mettässä!). Kokonaisvälitys muuttui 23.3:1 -> 30:1. Kadulla takaveto tuntui pitävällä alustalla mukavammalta ajaa kuin se jatkuva neliveto ohjaus ei vetele. Liukkaalla tietty rupes sutimaan mutta hyvin hallitun tuntuisesti. Ei tullu mitään yllätyssladeja vaikka ei ollutkaan nastapaavojen hyväksymät talvikumit. Yks yllättävä homma pääs kyllä tapahtumaan kadulla. Joku rouva tuli kolmion takaa eteen liikenneympyrään, meinas tulla ahdasta. No sen kun sain väistettyä niin painoin mielihyvän vuoksi vähän reilummin kaasua. Ihmettelin sitten kun alkoi auto vähän tärisemään, niinkuin renkaat vähän ravistais. No katoin rundaria niin oli joku 5000 kierroksia ja automaatti oli vaihtanu kakkoselle tai kolmoselle. Kakkosella teoreettinen nopeus noin 130... kolmosella olis 200. Ei ihme jos vähän tärisee ja lumi lentää. ![]() ![]() Eli näillä näkymin ei tarvitse haaveilla vanhan jakiksen elvyttämisestä enää.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Pientä valopäivitystä. Kytkin päiväajovalot käyttöön, eli tuo valkoinen puolikaari valon yläpuolella. Alapuolinen kaari toimii oranssina vilkkuna, mut siitä ei oo kuvaa:
Sitten lisäsin sumuvalot, oli vähän vaikea löytää mieleistä paikkaa, mutta tonne ne asettui.Ehkä aavistuksen voisi pudottaa telinettä alaspäin vielä. Tälleen se sohottaa valoa joka suuntaan! ![]() Sumarit: Sumarit + lyhyet ajovalot Kaikki valot päällä paitsi pitkät puuttuu. Vähän vaikea saada kännykällä kuvattua noita, kun automaattinen valotus saa parkitkin näyttämään tehokkailta ja kunnon valot taas himmenee, mutta kyllä noihin saa olla nyt ihan tyytyväinen. Äsken oli paha sumukeli, oli hyvä ajella sumareilla ja laittaa ajovalot pois.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Teinpäs tällekkin vähän huoltoa, öljynvaihto ja rasvailuja. Siinä olikin iloa tuosta huoltoluukusta, vaan olis sekin saanu ehkä olla isompi, eteenpäin jos olis 10 reilumpi tuo aukko niin mahtuis paremmin rasvaamaan etummaista niveltä.
Toinen ongelma oli eestaas poukkoilevat öljynpaineet. Oli piuhat rikki ja osittain maissa, hieman kuvan ulkopuolella oli jäänyt korin ja iskaritornin väliin litistyksiin. Sit pakkivalot sekoili, ei palanut aina silloin kun pitää ja välillä syttyi pakkoykkösellä. Pakkivalokatkaisijan käyttötanko hieman kulunut vuosien varrella. Uusia osia saa vain kokonaisuutena, mut suomihinta varmaan satasen. Pikkusen shimmiä käyttötangon alle että jaksaa painella mikrokytkimiä taas oikein ja mennään ehkä muutama vuos. Käyttötangon vois ehkä tehdä sitten esim rosterista niin olis ikuinen.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Oli vähän hyötyajoa blazerilla, toki lähinnä kerhon ajopaikkojen kunnostamiseen mutta kuitenki!
Eli lähinnä hinailtiin sillanrakennusmateriaalia työmaalle jossa sitten ahkerat rakenti siltoja. Pokarat kulki kätevästi beadlokissa ja oli hyvin käden ulottuvilla. Tää oli aika tiukka nousu, ei montaa tukkia olis tarvittu lisää niin olis ehkä jäänyt nousematta. (vaikka kamera onkin kuvaajalla hieman kallistunut) Uusi silta koeajossa. Hyvä olla talkoissa mukana niin tulee tarpeeksi leveitä siltoja jenkillekkin. Tuossa vielä pikku video hinailuista ja vähä offia. https://youtu.be/gKNv0Jwn56s
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Nyt tarttis vinkkejä tommosen ohuen, taipuisan, kalvomaisen "piirilevyn" korjaamiseen.
Maapiuha on tuosta kohtaa poikki ja aiheuttaa mittariston ja ajovalojen täydellisen sekoilun. Jotain korjauslakkaa on olemassa vissiin, mutta kestääkö autokäytön lämmönvaihtelut ja tärinät yms. Ja kun tää piirilevy ei oo levy vaan tollanen ihme taipuisa kalvo, niin sais olla hieman joustava se korjauskin. Tosin tossa ei oo käytössä enää kuin polttoainemittari, vilkkujen ja pitkien merkkivalot ja mittariston taustavalo. Että voishan sen johdottaa kokonaan uusiksikin, mutta tulee siinäkin toistakymmentä piuhaa ja sitäkin enempi kirosanoja. Tollasia on lampunkannat, jos niihin sais askarreltua piuhat niin ehkä sen sais nakerrettua ilman tota piirilevyä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| blazer 6.2d | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.08.2007 20:24 | |
| M/V: Blazer k5 | K5 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 16.06.2007 20:32 |
| O: BLAZER | O/M/V Muut | 3 | 23.01.2005 14:19 | |
| M:Blazer 6,2D | ari | O/M/V Muut | 0 | 16.02.2004 19:26 |
| m blazer k5 | O/M/V Muut | 0 | 11.02.2003 16:37 | |