Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2022, 18:20
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Katoitko räjäytyskuvista kuuluisiko tossa olla joku levymäinen osa noiden pulttien alla? Jotenkin näyttää siltä, että ei siinä turhaan noita muitakaan pultteja kuuluisi olla.

__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.10.2022, 21:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ulkomuistista....


Eihän ole alkuperäistä vakionopeussäädintä?

Minulla on mielikuva, että tuossa voisi olla alkuperäisen vakionopeussäätimen sähköisesti ohjattu hydrauliikan venttiili, jonka tarkoitus on ehkäistä vakionopeudensäätin päällä vaihteiden (Olikohan OD ja D?) edestakainen vaihtaminen, vai olikohan pelkästään OD:lla turbiinin lukon toiminnan vakauttaminen?

-> Jos on toiminut normaalisti, niin en huolestuisi "puutteesta"

En löytänyt pikaisella hakemisella tuota hydraulisesti ohjatun 442f manuaalia (-kirjaa)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2022, 08:46
Sooda Sooda ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.21
Sijainti: Oulu
Viestit: 18
Perusasetus

Ei ole vakkaria tässä. Yritin räjäytyskuvista tulkata kuuluisiko tuossa olla mitään, mutta selkoa ei riittävästi saa. Netistä en myöskään löytänyt kuvaa tuosta hydrauliversiosta, uudemmasta kyllä useampiakin.

Laatikkohan ei pelaa normaalisti niin sillä tähän putsausoperaatioon aloinkin. Kylmänä ei vaihda ykköseltä ylöspäin jos ajaa D silmässä. Kakkosen kautta pääsee sitten isommille pykälille kun laatikko lämpeää. Lämpimänä toimii muuten normaalisti, mutta tahtoo nakata nelosta silmään jo 40 vauhdissa ja ei pienennä pykäliä moottorijarrutuksessa. Kun on melkein pysähdyksissä niin silloin nakkaa 1 silmään. Muuten löytyy kaikki pykälät ja turbiinikin lukittuu.

Ilmavirran kanssa asiasta keskustelin ja hänelle kuulosti ettei paineet laatikossa ole tarpeeksi kovat ja suositteli sihdin puhdistamista, millä ei ollut vaikutusta.

Kickdown-vaijeria olen säädellyt ja sen eri säädöillä ei vaikutusta muutakuin vaihtojen kovuuteen. Kuuluuko tuossa vaijerissa olla "löysää" kun kaasu on painettuna pohjaan? Eli kun kaasupoljin on painettu autosta pohjaan ja menen pumpulta nykimään tuota vaijeria, se tulee vielä ulos jonkin matkaa ennenkuin selvästi pohjaa laatikon päästä. Tuota ei saa kyllä pohjaamaan tuota vaijeria säästämällä, on sen verran löysää siinä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.10.2022, 22:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sooda Näytä viesti
Ei ole vakkaria tässä. Yritin räjäytyskuvista tulkata kuuluisiko tuossa olla mitään, mutta selkoa ei riittävästi saa. Netistä en myöskään löytänyt kuvaa tuosta hydrauliversiosta, uudemmasta kyllä useampiakin.

Laatikkohan ei pelaa normaalisti niin sillä tähän putsausoperaatioon aloinkin. Kylmänä ei vaihda ykköseltä ylöspäin jos ajaa D silmässä. Kakkosen kautta pääsee sitten isommille pykälille kun laatikko lämpeää. Lämpimänä toimii muuten normaalisti, mutta tahtoo nakata nelosta silmään jo 40 vauhdissa ja ei pienennä pykäliä moottorijarrutuksessa. Kun on melkein pysähdyksissä niin silloin nakkaa 1 silmään. Muuten löytyy kaikki pykälät ja turbiinikin lukittuu.

Ilmavirran kanssa asiasta keskustelin ja hänelle kuulosti ettei paineet laatikossa ole tarpeeksi kovat ja suositteli sihdin puhdistamista, millä ei ollut vaikutusta.

Kickdown-vaijeria olen säädellyt ja sen eri säädöillä ei vaikutusta muutakuin vaihtojen kovuuteen. Kuuluuko tuossa vaijerissa olla "löysää" kun kaasu on painettuna pohjaan? Eli kun kaasupoljin on painettu autosta pohjaan ja menen pumpulta nykimään tuota vaijeria, se tulee vielä ulos jonkin matkaa ennenkuin selvästi pohjaa laatikon päästä. Tuota ei saa kyllä pohjaamaan tuota vaijeria säästämällä, on sen verran löysää siinä.
Tuo vanha, siis Minun hydraulisesti ohjattu HD-80 laatikko ei pykäkältele (ainakaan merkittävästi) pienempää moottorijarrutuksessa. (n. 10 vuotta ajellut/vetänyt kärryjä)
Ja ylöspäin lappaa vaihteita halkomiehen tahtiin, jos kick-down? /kaasuvaijeri löysällä. Ja muistini mukaan tuossa laatikon vaijerissa on ns. liikaa, siis ei saa rajoitettua kaasupolkimen liikettä.(Olen joutunut säätelemään aika paljon, kun syöttöpumppu kävi Ylivieskassa Pilaantumassa)
Käsitinkö oikein; siis D asennossa kylmänä, (tarkoittaa mitä, esim. vuorokauden seisota +10 asteen lämmössä) ei löydä isompia vaihteita?
Toimiiko samoin OD asennossa?
Jos kylmänä ei toimi loogisesti, ja lämpimänä toimii, niin joku paikka jumii? ja keskipakosäädin ei kovin herkästi jumi, joten arvelen venttiilivikaa....? onhan automaatin öljyn jäähdytyskierto syylärin alareunaan toiminnassa?
Noista korjauskirjoista tms.(tällä tontilla,missä?) selviäisi nuo paineet yms. kuormitustilanteissa, jotka on aika kovat jossain tilanteessa(räjäytin painemittarin letkun, ja samalla öljysin ATF:llä hallin lattian, ei kestänyt muistaakseni n.21 kg/cm2 painetta?
Onko huoltohistoriasta tietoa? Paljonko on ajettu, miten huollettu ja mitä sinne automaattiin on mahdollisesti laitettua? siis onkohan laitettu esim. tiivisteiden eheytys- ainetta, jotka turvottaa kuluneet tiivisteet pitäväksi?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2022, 11:37
P3rttu P3rttu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.05.18
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 12
Perusasetus

Itselläkin hydraulinen a442f laatikko ja aika nopeasti tosiaan 4 vaihteen pykältää, mutta toimii kyllä muuten hyvin laatikko.
Turbiinilukko lukittuu n.65kmh vauhdissa, onko ihan normaali vauhti?

Ja pystyykö tuota vaihtamista ja turbiinin lukittumista säätämään? Tuntuu, ettei se kickdown vaijeri vaikuta kovinkaan paljon.

Edit: Niin ja mistähän löytäisin alkuperäisen ahtokaran, kun nykyistä on viilattu minusta aika reilusti.

Viimeksi muokannut P3rttu : 11.10.2022 13:34
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2022, 13:47
Sooda Sooda ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.21
Sijainti: Oulu
Viestit: 18
Perusasetus

Minulla tuo automaatti tuntuu pyrkivän lämpimänä ollessaan ajelemaan nelonen silmässä lähes kokoajan. Sitten kiihdytyksissä hakee kyllä pykälää alempaa vauhtia tai jos kaasun laittaa pohjaan niin alempaakin. Hissukseen kun kiihdyttelee niin pukkaa nelosta silmään jo n. 50 vauhdista ja pysyy nelosella aina melkein pysähdyksiin saakka, eli ei pudota pienemmälle ennen kuin kaasulla "hoksauttaa" laatikkoa pudottamaan. Kun ollaan melkein pysähdyksissä pudottaa sitten suoraa ykköselle. Jos otan paikaltaan reilulla kaasulla kiihdytyksen laatikko kyllä käy pykälät järjestyksessä läpi ja vaihtaa ne vielä oikeissa vauhdeissakin manuskan mukaan. Minulla turbiini lukittuu kun mittarissa n. 80km/h.

Tarkoitin siis kylmällä laatikolla sitä, että auto on seissyt vuorokauden, lämpötilalla en ole havainnut olevan juurikaan vaikutusta. Mutta siis jos kylmällä lootalla lähden D silmässä liikkeelle, ei vaihda pois ykköseltä. Manuaalisesti kun laitan kakkosen silmään ja ajelen sillä muutaman kilometrin voi tarjota jo kolmosta tai D:tä ja silloin nostaa isommalle. Jos liian aikaisin tarjoaa 3 tai D:tä, pudottaa takaisin ykköselle. OD namiskaa tässä ei ole laisinkaan.

Automaatin huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, auto ollut minulla vasta n. 10tkm, jona aikana vaihdettu huuhtelemalla öljyt ja nyt vaihdettu öljypohjan puhdistuksen yhteydessä lisää. Syylärin jäähdytyskierto ei ollut toiminnassa vaan oli päät yhdistettynä letkulla. Nyt olen siihen itse lisännyt laatikolle jäähdyttimen. Laatikkoon olen laittanut Dexron II öljyä. Kannattaisikohan kokeilla jotain automaatin lisäaineita tiivisteille?

Missä vauhdeissa teillä tarjoaa loota nelosta sisään?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.10.2022, 15:07
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.777
Perusasetus

Parista ex automaatti j80:stä muistelen että molemmat tarjoili sievästi ajellessa nelosta ~viidessä kympissä, ehkä hitusen yli.

Molemmat myös pudotti hiljaa ajellessa neloselta kolmoselle kun vauhti tippu alle 40kmh.
Tämä jäi siitä mieleen kun kylän raitilla piti aina ajella yli 40 ettei loova pudottanu kolmoselle ja koneen kierrokset nousseet turhaa kun kolme tuumanen putki piti oman mörinänsä.

Turbiinilukko kytkeyty molemmissa just mittari 80:ssä, 35:lla renkailla oikea vauhti oli jonku verran enemmän niin se oli hiinä ja hiinä pitikö loova turbiinilukkoa päällä 80kmh rajotusalueilla kun todellinen vauhti oli ~90kmh.

Jälkimmäinen hodari oli "viritelty" mutta en muista että oliko siinäkään vaiheloovan vaijerin kireydellä juurikaan merkitystä. Sen muistan ettei turbiinilukko päällä kestäny ihan lappu lattiassa kiihdyttää kun alko luistamaan, mutta siihen reiluun 80iin saakka kesti vetää kyllä hyvin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 00:03 (GMT +2).