![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Siis uusi hilux, ja kuorma-auto ?
Lainaus:
Pitäisi testerillä nähdä kaikki arvot yms, Nopeudenrajoitin voi hivenen mutkistaa asiaa, jos on jonkun 3. osapuolen tekemä? Minkä ikäinen hilux? onko ADblue (urea) vekoktin? Yleisellä tasolla: Nuo saastelaitteet, varsinkin ADblue järjestelmän pakoputken pöntöt käy aika lämpösenä.... Toki voihan siinä olla joku mekaaninen vika/valmistusvirhe, esim. turbolle tuleva voitelu-/jäähdytysöljyn kuristin tukossa osittain taikka jopa valmistusvirhe. Tiedätkö, onko tuo turbon runko Öljy- vai vesijäähdytteinen? mm.-80 luvun toyotan turbodieseleissä käytettiin vesijäähdytettyjä runkoja. Kerroit, että konehuoneesta kuului kiehumisen ääniä? Viittaisi siihen, että jos turbon runko on vesijäähdytteinen, niin siellä voisi olla tuo kiehuminen, kun lämpömittari näytti normaalia. (Minä en tiedä, mistä lämpömittarin näyttämä tulee, esim. 20 vuotta vanhat volkkarit; lämpömittarin näyttö on moottorin ecu:n näyttämä "kuskia rauhoittava lukema"; näyttää aina n.90c, vaikka koneessa lämpötila vaihtelee esim. 85-105 välillä) Ja tuohon turbon jäähdytysveden kierron ongelmaan riittää joskus jopa se, että moottorissa on tarviketermostaatti.... puhumattakaan siitä, että joku on esim. Webastoa asentaessa sekoittanut jäähdytysnesteen kierron esim. kytkemällä webaston väärään nestelinjaan.... Lainaus:
Jo parin kilon paine saa aikaan semmoisen virtauksen, että todennäköisesti seurauksena on helvetillinen sotku.... ja koneesta loppuu öljy, jos käy vähänkään pitempään. -> Öljynpaineen mittaus kannattaa tehdä mittarilla, joka on kytketty painelinjaan joko suoraan johonkin umpeen tulpattuun proppuun, tai t-haaralla esim. juurkin turbon öljyputkeen; mutta nimenomaan ennen öljymäärän kuristusta. Monessa dieselissä helpoin paikka T-haaralle on laturissa olevan alipainepumpun letkun ja lohkon välissä. Vanhoissa hiluxeissa; 2L koneista alkaen siis -80 luvulta; mäntien öljyjäähdytuksen suuttimen kiinnityspultti toimii myös paineventtiilinä; kuulaventtiili on kiinni suurinpiirtein 1,5 kg/cm2 asti, ja kun jousi katkeaa, niin suihkuttaa öljyä kokoajan, ja pienillä kierroksilla öljynpaine todella alhainen. Samaa venttiiliä (osanumeroltaan) on käytetty (muistaakseni)ainakin 2000 luvun alkupuolella... uusista hiluxeista en tiedä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Morjens, auto on 2015, 3.0 litrainen. Käytettynä ostin ja vaihtoivat turbon kun oli muutaman kuukauden mulla vasta ollut. Vaihtoturbo kesti n. puolivuotta kunnes alkoi ääntään, seuraava sitten ehkä kuukauden ja alkoi tulla noita hyytymisiä myös ettei reagoi kaasupolkimeen. Nyt sitten tuo kolmas uusi menossa ja kotimatkalla alko hyytymään. Ureavehkeitä ei ole, vdo:n rajoitin on.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Otin rajoittimen välistä ja testailin vähän lähialueella, välillä edelleen kaasupoljin ei reagoi vaan jää johonkin pariin tonniin junnaamaan. Turbo alkaa taas pitää sireenimäistä ääntä niinkuin olisi paloauto perässä, pienillä kierroksilla jossain 1500-2000 on tuo ääni. Kellään hajua mistä tuo ääni voi tulla kun turbo on juuri vaihdettu?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Huollossa kivenkovaan väittivät että ei johdu öljynpuutteesta ja siivet ei hankaa pesään, ääni voi kuulemma johtua siitä että siivet on väärässä kulmassa jonkun sähköongelman takia..
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minulla näyttäisi olevan 1996 vuosimallin hiluxsissa tyhjäkäynti on itsestään isontunut. Mistähän tämä mahtaisi johtua? ( Onkohan tuo mitenkään kovin vakavaa että pitäisi lähiaikoina alkaa tutkimaan?)
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Öljynpaineanturi vaihdettu uuteen alkuperäiseen. Vanhassa näytti olevan jokin metalliroska reiässä kun tutkin. Auto seisonut neljä tuntia. Käyntiin ja 6 sekuntia suunnilleen paloi valo kun kylmänä käyntiin. Paineet vielä mittaamatta, ei oikein ole paikkaa löytynyt missä tehdä.. edelleen epäilen, että se alkuperäinen suodatin tyhjentyy ajon jälkeen. Vaan mikä suodatin olisi sellainen, joka varmasti pitää öljyn sisällään.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 |