Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.04.2022, 05:25
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220407_060704.jpg‎
Views:	236
Size:	172,7 Kt
ID:	101741  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.04.2022, 13:08
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s

Viimeksi muokannut nemola : 07.04.2022 13:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2022, 11:51
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Löysin _ehkä_ osanumeron (99122-77R10-ZVR) tuollaisille japsimarkkinoiden Jimnyn ulkopeileille, joista ilmeisesti toisessa on tuollainen apupeili. _Ehkä_ siksi, että tuo löytyi eBaystä myynti-ilmoituksesta. Mutta tuossahan on se ongelma, että tuohan tulisi Suomessa kartturin sijasta kuskin puolelle, joka toki olisi kiva sekin, mutta vähemmän hyödyllinen, koska kuskihan voi avata ikkunansa ja kurkkia renkaita.

Kun on tottunut muissa japsimerkeissä runsaampaan japsimarkkinoiden automallien osatarjontaan lähempänäkin Suomea, niin hiukan ihmetyttää Jimnyn kohdalla tuollaisten huono löytyvyys netistä Japanin ulkopuolelta. Tuollaisen apupeilin lisäksi esim. Suzukin OEM LSD taka-akselille (9912P-77R21) voisi kiinnostaa, jos/kun se toimisi tarvikeosia paremmin yhdessä Jimnyn sähköaivojen kanssa. Esim. 4L-alueella Jimnyn vakio jarrulla ilmassa olevaa pyörää jarruttava "apukuski" ja jarrut voisivat päästä vähemmällä, jos se toimisi lukitsevana herätteenä tuolle LSD:lle (Torsen?) ja sen jälkeen veto päällä etenemisestä huolehtisi tuo LSD sähköaivoja tasaisemmalla vedolla. Voisi kuvitella tai ainakin toivoa, että ainakin tuo OEM toimisi tuohon tyyliin. Bonuksena tuollainen LSD voisi tehdä Jimnyn takavedolla ajamisesta etenemiskykyisempää.

EDIT: Aika niukkaa on Japanissa melko yleisen rengaskoon 185/85R16 tarjontakin muualla.

EDIT2: Jaa, saattaahan se olla, että tuossa eBayn ilmoituksessa kaupataan vain peilien kuoria (Cover) ja tuo apupeili ei tule niiden mukana.

Viimeksi muokannut nemola : 16.04.2022 12:11
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2022, 17:10
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.

https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s
En ryhtynyt Googlettelemaan, mutta luulisi universaale saavan joka toisesta tarvikeliikkeestä? Moisia näkee useinkin milloin missäkin ajokeissa (ainakin kaupungeissa kanttikiven kurkistimina & taskuparkki jeesareina), ja tuskinpa ne aina merkkikohtaisia on...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2022, 20:24
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.

EDIT: Lisäsin vielä parit kuvat bongaamistani myytävistä peileistä. Apupeilit näyttäisivät olevan kiinteästi kiinni isossa peilissä. Osanumerot eroavat, joten jotain eroa peileissä lienee, ehkä väri ja onko sähkölämmitys vai ei tmv. Nelivetoisessa Dacia Dusterissa on muistaakseni samassa paikassa eli peilin alareunassa kameran linssi, jonka kuva näkyy kojetaulun näytöllä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-16_21-13-43.png‎
Views:	231
Size:	779,4 Kt
ID:	101856   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-31-15.png‎
Views:	162
Size:	419,3 Kt
ID:	101858   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-35-37.png‎
Views:	168
Size:	396,3 Kt
ID:	101859  

Viimeksi muokannut nemola : 17.04.2022 15:52
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.04.2022, 09:19
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Liitteiden kuvissa tiedoksi takavanteiden muovisten napakuppien osanumero ja hinta merkkiliikkeestä Suomesta viime syksyltä. Voihan nuo siirtää toisista vanteistakin, mutta kun talvirenkaissa on pyörimissuunta merkittynä, niin päädyin hankkimaan talvivanteisiin omansa, ettei tarvitse muuten merkitä talvirenkaiden paikkoja ottaessa ne pois alta. Kannattaa huomioida, että jos tarvikevanteissa on isompi keskireikä, niin noiden sopivuus ei ole taattua.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	jimnynNapakupit2.jpg‎
Views:	168
Size:	149,9 Kt
ID:	101919   Click image for larger version

Name:	jimnynNapakupit1.jpg‎
Views:	150
Size:	134,6 Kt
ID:	101918  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.04.2022, 16:38
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
mutta kun talvirenkaissa on pyörimissuunta merkittynä, niin päädyin hankkimaan talvivanteisiin omansa, ettei tarvitse muuten merkitä talvirenkaiden paikkoja ottaessa ne pois alta.
Öö-Wut?

Ota nyt kuitenkin ne kupit irti (kopautus vain kämmenellä) edes pestessäsi renkaat kausisäilytykseen. Eikä muutoinkaan kait olisi ihan tuhoon tuomittu ajatus että renkaita vaihtaisi akseleilla kausittain. Niinkin kevyessä (tai juuri siksi) kikkareessa kuin Jimny on, niin tahtovat takaset kulua enemmän, ja erilailla kuin etuset. Vaihtaessa pyörimissuunnan/puolen pitää, mutta akselia vaihtaa. Kivempi että "tönkkö-nelikkolla" eli keskitasauspyörättömällä olisi renkaat mahdollisimman samaa (kuluneisuutta) halkaisijaa. Niin kuin toki kaikissa, mutta eritoten näissä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.04.2022, 17:20
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Joo, siis irroitan ne kupit kun vaihdan ne toisiin vanteisiin kierrättäessä renkaita edestä taakse ja päinvastoin. Ja miksei pesun ajaksi jo heti kun otan alta pois, mutta sen jälkeen paikalleen. Pääpointtina renkaita tai vanteita en enää teippaile, tussaile, kynäile tai merkkaile muuten, jos renkaissa on pyörimissuunta merkitty. Kausisäilitys on omassa tallissa ja kukaan muu ei kiristele rengasmuttereita (tai kiristele vain sormitiukkuudelle kuten kerran rengasliikkeessä), Ainakin päättymässä olevana talvena Jimny keskittyi lumileikkeihin, eikä nähnyt karumpaa todellisuutta suolauksineen.

Jottei mene vaan selittelyksi, niin aika edulliset nuo napakupit Suomessa, kun Saksassa ainakin yhdessä merkkiliikkeessä näyttivät olevan tuplahintaiset. Ja voihan sitä ajaa ilman takanapakuppejakin kuten aikoinaan koeajamaani esittelyautoa, pintaruostunein takanavoin.

EDIT: Kolme nelivetoista on ollut ennen tätä ja vaikka kaikki ovat olleet jatkuvalla nelivedolla, niin vain yhdessä renkaat ovat kuluneet niin tasaiseen, ettei renkaita olisi tarvinnut kierrättää (ehkä se automerkki ei turhaan mainosta symmetristä nelivetoaan). Jimnyltä en toki odotakaan sitä.

EDIT2: Sen verran joustoa tuohon muttereiden kiristelyyn, että jos auton huollossa tekevät, niin en ole paikalla niskapokana oman momenttiavaimen kanssa.

Viimeksi muokannut nemola : 23.04.2022 21:03
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.07.2022, 11:28
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
... takavanteiden muovisten napakuppien ... Kannattaa huomioida, että jos tarvikevanteissa on isompi keskireikä, niin noiden sopivuus ei ole taattua.
Onkos kukaan käyttänyt tuollaista yhdistelmää? Kiikarissa olisi 16" tarvikevanteet 110mm keskireiällä ja noiden alkuperäisten muovisten napakuppien ulkohalkaisija on hiukan sen alle (mittausepätarkkuuden puitteissa noin 0,5mm). Tuli mieleen vain liima, jolla voisi ehkä yrittää saada tuon muovisen napakupin tarttumaan (peltisiin) tarvikevanteisiin, tosin kosketuspinta olisi kapea noin pari milliä leveä "rengas" (ulkonema) napakupin sisäreunassa. Auton takanapaan sitä ei viitsisi liimata, koska se tod.näk. irtoaisi jonkun tuota viritystä ymmärtämättömän käsittelyssä ja toisissa vanteissa on alkuperäinen tuollaiselle napakupille tiukahko reilun 108mm keskireikä.

EDIT: Taitaa tuo muovisen napakupin liimaaminen vanteeseen olla ns. tyhjä arpa siinä vaiheessa, kun se rengas pitäisi kierrättäessä laittaa eteen ja tuo muovinen napakuppi ei mahdu kiinteän etunapakupin päälle ollen sitä matalampi.

EDIT2: Näyttäähän noita olevan noin ohuita soviterenkaita vanteisiin 110mm -> 108mm. Tuolla on käytetty sellaisia just tuollaisen keskikupin kiinnitykseen. Bonuksena kuvilla esitetty rautalankamalli takanapojen maalaamisesta.

http://teamghettoracing.com/vehicles...-tyre-upgrade/

Viimeksi muokannut nemola : 17.07.2022 19:11
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.07.2022, 17:08
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Peilien lämmitykseen tarvittavat osat maksoivat Suzuki liikkeessä muistaakseni vajaan 50€ lisäksi tarvitsee vähän johtoa ja muutaman sähköliittimen. Jospa saisin syksymmällä asennettuakin! Kuten nemola mainitsikin 205/70 R15 on halkaisijaltaan vakiota pienempi. Minulla oli maahantuojalta koeajettavana ensin vakiorenkailla varustettu Jimny. Seuraavaksi sain 205/70 R15 talvirenkailla varustetun. Eron huomasi heti, kun samoilla reiteillä alkoi nyt tulla jo pohjakosketuksia. Mielestäni ruostesuojaus uutena olisi myös hyvä teettää. Omaani laitatin nyt myös Ceramic Pro keraamisen pinnoitteen Jimnyn pehmyttä maalipintaa suojaamaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.04.2022, 08:14
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.
Löysin sattumalta yhdeltä juutuuppivideolta japsikilpisen Jimnyn, jossa oli molempien puolien ulkopeileissä tuollaiset pienet apupeilit, mutta kuskin puolella (eli Suomessa kartturin) ei ollut peiliä eturenkaan näkemiseen. Eli se oli ilmeisesti joku tarvikepeili. Vaikeuskerrointa tuollaisen itse tekemiseen lisäisi peilin saaminen oikeaan kulmaan, kun tarvikepeilit perustuvat vain laajakulmaan ja ne kiinnittyvät pystysuoraan. Ehkä tuo jää mielikuvaharjoitukseksi. Näppärä näpertelijä tekisi ehkä vaikka 3D-tulostimella sopivan välikappaleen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.05.2022, 11:44
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.05.2022, 19:12
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Tämä järjestelmä tuntuu toimivan hyvin tiukemmassakin tilanteessa esim. jyrkässä rinteessä. Myös pidon vaihdellessa nopeasti puolelta toiselle epätasaisessa rinteessä en ole havainnut tukehtumisilmiötä vaan osaa jarrutella aina oikeita pyöriä. Kytkettävien lukkojen veroinen se ei sentään ole, mutta reilu parannus verrattuna vaikkapa edellisen sukupolven Jimnyyn!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.05.2022, 08:43
Rakennusmetsuri Rakennusmetsuri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 21.01.22
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 19
Perusasetus

Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua.
Autotoimittajan työnkuva huomioiden tätä voi pitää Jimnyä kohtaan jonkinlaisena papukaijamerkkinä.

https://tekniikanmaailma.fi/autojen-...okin-ihan-muu/

Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 26.05.2022 08:47
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.05.2022, 10:51
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Ahtiainen taisi nykymallin Jimnyyn tutustuessaan kirjoitella TM:n sijaan vielä Moottoriin:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...htava-pikku-g/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...loisin-uutuus/

Itse aiemmin vain itsekantavia kokeneena voin tässä samalla tunnustaa ihastuneeni mm. tähän: "Erillisrungon ansiosta rengasäänet vaimentuvat erinomaisesti." Vakioilla kesärenkailla menee kuin sukkasillaan ja nastarenkaillakin nastojen ujellus on vaimeata.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.11.2022, 19:25
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakennusmetsuri Näytä viesti
Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua.
Hän perustelee tuota haluaan podcastin Ajatuksia Autoista jaksossa 16 mielestäni aika hyvin (kohdassa 19:40-21:00).

"Miten uusi Bronco pärjää retronostalgiamaasturikisassa uuden Defenderin, Wranglerin ja Jimnyn kanssa?"

https://open.spotify.com/episode/3HsihaaCsx3UaLVUyjfam2
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.11.2022, 19:04
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Silloin tällöin kuulee Jimnyä tutkivilta kanssa autoilijoilta, että varmastikin hyvä maastossa ja kaupungissa mutta ei sillä voi lappiin asti ajaa täältä eteläsuomesta. Noh nyt olen senkin testannut eli ajoin n.1000km. menomatkan reilut 12h taukoineen ja viikon kuluttua sama takaisin. Ihan hyvin matkasta selvisi! Varsinkin palatessa keli oli hyvin vaihtelevaa jäisestä ja lumipolanteisesta alusta loppumatkan suolasumuun. Keskikulutus mittarin mukaan 235/75R15 Nokian nastarenkailla 7.4l./100km. liikennevirran mukaan ajettuna.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.11.2022, 19:40
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Silloin tällöin kuulee Jimnyä tutkivilta kanssa autoilijoilta, että varmastikin hyvä maastossa ja kaupungissa mutta ei sillä voi lappiin asti ajaa täältä eteläsuomesta
Jep! Olen kanssa aina ihmetellyt että miten se lappiin ajaminen poikkeaa muusta ajamisesta.

Voihan sitä ajaa Jimnyllä(tai millä hyvänsä) vaikka Afrikkaan, jos asennoituu siihen oikein. Minikaivurillakin on ajettu Hangosta Utsjoelle!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.04.2023, 19:02
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
Noin tuli siis kokeiltua kesäkelillä hyvin tuloksin. Viime talvi tuli ajeltua ympärivuotisilla renkailla ja pari kolme kertaa jäi kiinni ristiriipunnan sijasta ristisutimistilanteeseen. Jäin miettimään miksiköhän ainakin vaikutti siltä, että tuo Jimnyn luistonesto tmv. (joka irroitti auton kesällä ristiriipunnasta) ei aktivoitunut talvella lumessa, kun mikään pyörä ei ollut ilmassa ja auto ei ollut pohjasta kiinni. Hitaalla nelivedolla kokeilin myös ja sillähän sen pitäisi aktivoitua.

Irti pääsi sitten pari kertaa laittamalla sutivan renkaan alle kumimaton ja kerran liukkaammassa paikassa oksankarahkan. Jäi vaan mieleen, että vaatiiko tuon Jimnyn vetoavun aktivoituminen ristikkäisten sutivien pyörien lisäksi jotain muutakin. Olisin jo laittanut tuon kuskin virheeksi, mutta kun kävi talven aikana useamman kerran ja on kokemus myös sen toimimisesta kesäkelillä. Tunnistaako joku jotain vastaavaa ja jään kaipailemaan tuohon avustajaan talviajotilaa tmv. vai löydänkö sittenkin syyn peilistä? Lisäkokeilut jää ensi talveen.

Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 19:06
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 26.04.2023, 16:34
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Jimnyn jarruilla toimivan poikittaislukituksen aktivoimista kannattaa harjoitella, kuten olen jo aiemmin kertonut. Omien testausten perusteella toimii samanlailla niin ristiriipunnassa kuin vaan ristisutimistilanteessa kesällä ja talvella. Vaatii kytkeytyäkseen riittävästi peruskaasua varsinkin jyrkässä ylämäessä, jossa vääntöä tarvitsee siirtää reilummin. Sopivasti kaasua käyttämällä lukitus pitää niin takana kuin edessäkin tiukemmassakin tilanteessa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 26.04.2023, 16:43
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20230415_111307.jpg‎
Views:	271
Size:	593,8 Kt
ID:	104571  
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 26.04.2023, 17:57
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Ok, kiitti uskonvahvistuksesta. Tod.näk. tuli oltua vaan liian kärsimätön nyt talvikokeiluissa. Jimnyn rehdin perusautoluonteen vuoksi en oikein uskonutkaan, että tuossa tyhjää jauhavien pyörien lukituksessa olisi mitään hämärämpää logiikkaa. Talvella kun on niin paljon muuttujia aina lumen laadusta siihen mitä sen alta löytyy. Se kesällä kokeilemani ei ollut mikään helppo paikka, kuivan ojan ylitys noin 45 asteen kulmassa ja kaksi ristikkäistä pyörää oli selvästi ilmassa samaan aikaan. Hyvin lähti. Mutta aina on hyvä, kun riittää lisää reenattavaa, ei mene ajelut tylsäksi.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 03.05.2023, 12:13
ristretto ristretto ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.16
Sijainti: Vantaa
Viestit: 37
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
Hieno kuva!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 03.05.2023, 12:14
ristretto ristretto ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.16
Sijainti: Vantaa
Viestit: 37
Perusasetus

No niin. Vihdoin on pinnapultit saatu vaihdettua ja kesätassut on alla. Samaan rytäkkään vaihtui sitten jouset ja iskaritkin… Olihan savotta.



Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 03.05.2023, 15:27
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 89
Perusasetus

Komian näköinen peli
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 12:58 (GMT +2).