![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuollaiset pienet apupeilit kartturin ulkopeilin alla on ilmeisesti vain japsimarkkinoiden autoissa. Vaikuttaisivat näppärältä budjettiratkaisulta renkaiden näkemiseen kuskin pukilta, jos vaan tietäisi mistä tuollaiset saisi ja mihin hintaan, Pikaisella surffailulla tarvikkeina en löytänyt tuollaisia kahteen suuntaan peilejä samassa kotelossa.
https://www.youtube.com/watch?v=oG_tMMhtBGc&t=720s Viimeksi muokannut nemola : 07.04.2022 13:11 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Löysin _ehkä_ osanumeron (99122-77R10-ZVR) tuollaisille japsimarkkinoiden Jimnyn ulkopeileille, joista ilmeisesti toisessa on tuollainen apupeili. _Ehkä_ siksi, että tuo löytyi eBaystä myynti-ilmoituksesta. Mutta tuossahan on se ongelma, että tuohan tulisi Suomessa kartturin sijasta kuskin puolelle, joka toki olisi kiva sekin, mutta vähemmän hyödyllinen, koska kuskihan voi avata ikkunansa ja kurkkia renkaita.
Kun on tottunut muissa japsimerkeissä runsaampaan japsimarkkinoiden automallien osatarjontaan lähempänäkin Suomea, niin hiukan ihmetyttää Jimnyn kohdalla tuollaisten huono löytyvyys netistä Japanin ulkopuolelta. Tuollaisen apupeilin lisäksi esim. Suzukin OEM LSD taka-akselille (9912P-77R21) voisi kiinnostaa, jos/kun se toimisi tarvikeosia paremmin yhdessä Jimnyn sähköaivojen kanssa. Esim. 4L-alueella Jimnyn vakio jarrulla ilmassa olevaa pyörää jarruttava "apukuski" ja jarrut voisivat päästä vähemmällä, jos se toimisi lukitsevana herätteenä tuolle LSD:lle (Torsen?) ja sen jälkeen veto päällä etenemisestä huolehtisi tuo LSD sähköaivoja tasaisemmalla vedolla. Voisi kuvitella tai ainakin toivoa, että ainakin tuo OEM toimisi tuohon tyyliin. Bonuksena tuollainen LSD voisi tehdä Jimnyn takavedolla ajamisesta etenemiskykyisempää. EDIT: Aika niukkaa on Japanissa melko yleisen rengaskoon 185/85R16 tarjontakin muualla. EDIT2: Jaa, saattaahan se olla, että tuossa eBayn ilmoituksessa kaupataan vain peilien kuoria (Cover) ja tuo apupeili ei tule niiden mukana. Viimeksi muokannut nemola : 16.04.2022 12:11 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.
EDIT: Lisäsin vielä parit kuvat bongaamistani myytävistä peileistä. Apupeilit näyttäisivät olevan kiinteästi kiinni isossa peilissä. Osanumerot eroavat, joten jotain eroa peileissä lienee, ehkä väri ja onko sähkölämmitys vai ei tmv. Nelivetoisessa Dacia Dusterissa on muistaakseni samassa paikassa eli peilin alareunassa kameran linssi, jonka kuva näkyy kojetaulun näytöllä. Viimeksi muokannut nemola : 17.04.2022 15:52 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Liitteiden kuvissa tiedoksi takavanteiden muovisten napakuppien osanumero ja hinta merkkiliikkeestä Suomesta viime syksyltä. Voihan nuo siirtää toisista vanteistakin, mutta kun talvirenkaissa on pyörimissuunta merkittynä, niin päädyin hankkimaan talvivanteisiin omansa, ettei tarvitse muuten merkitä talvirenkaiden paikkoja ottaessa ne pois alta. Kannattaa huomioida, että jos tarvikevanteissa on isompi keskireikä, niin noiden sopivuus ei ole taattua.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ota nyt kuitenkin ne kupit irti (kopautus vain kämmenellä) edes pestessäsi renkaat kausisäilytykseen. Eikä muutoinkaan kait olisi ihan tuhoon tuomittu ajatus että renkaita vaihtaisi akseleilla kausittain. Niinkin kevyessä (tai juuri siksi) kikkareessa kuin Jimny on, niin tahtovat takaset kulua enemmän, ja erilailla kuin etuset. Vaihtaessa pyörimissuunnan/puolen pitää, mutta akselia vaihtaa. Kivempi että "tönkkö-nelikkolla" eli keskitasauspyörättömällä olisi renkaat mahdollisimman samaa (kuluneisuutta) halkaisijaa. Niin kuin toki kaikissa, mutta eritoten näissä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#8
|
|||
|
|||
![]() ![]() Jottei mene vaan selittelyksi, niin aika edulliset nuo napakupit Suomessa, kun Saksassa ainakin yhdessä merkkiliikkeessä näyttivät olevan tuplahintaiset. Ja voihan sitä ajaa ilman takanapakuppejakin kuten aikoinaan koeajamaani esittelyautoa, pintaruostunein takanavoin. EDIT: Kolme nelivetoista on ollut ennen tätä ja vaikka kaikki ovat olleet jatkuvalla nelivedolla, niin vain yhdessä renkaat ovat kuluneet niin tasaiseen, ettei renkaita olisi tarvinnut kierrättää (ehkä se automerkki ei turhaan mainosta symmetristä nelivetoaan). Jimnyltä en toki odotakaan sitä. EDIT2: Sen verran joustoa tuohon muttereiden kiristelyyn, että jos auton huollossa tekevät, niin en ole paikalla niskapokana oman momenttiavaimen kanssa. ![]() Viimeksi muokannut nemola : 23.04.2022 21:03 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
EDIT: Taitaa tuo muovisen napakupin liimaaminen vanteeseen olla ns. tyhjä arpa siinä vaiheessa, kun se rengas pitäisi kierrättäessä laittaa eteen ja tuo muovinen napakuppi ei mahdu kiinteän etunapakupin päälle ollen sitä matalampi. EDIT2: Näyttäähän noita olevan noin ohuita soviterenkaita vanteisiin 110mm -> 108mm. Tuolla on käytetty sellaisia just tuollaisen keskikupin kiinnitykseen. Bonuksena kuvilla esitetty rautalankamalli takanapojen maalaamisesta. http://teamghettoracing.com/vehicles...-tyre-upgrade/ Viimeksi muokannut nemola : 17.07.2022 19:11 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Peilien lämmitykseen tarvittavat osat maksoivat Suzuki liikkeessä muistaakseni vajaan 50€ lisäksi tarvitsee vähän johtoa ja muutaman sähköliittimen. Jospa saisin syksymmällä asennettuakin! Kuten nemola mainitsikin 205/70 R15 on halkaisijaltaan vakiota pienempi. Minulla oli maahantuojalta koeajettavana ensin vakiorenkailla varustettu Jimny. Seuraavaksi sain 205/70 R15 talvirenkailla varustetun. Eron huomasi heti, kun samoilla reiteillä alkoi nyt tulla jo pohjakosketuksia. Mielestäni ruostesuojaus uutena olisi myös hyvä teettää. Omaani laitatin nyt myös Ceramic Pro keraamisen pinnoitteen Jimnyn pehmyttä maalipintaa suojaamaan.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Jep. Tuli eilen testattua ristiriipuntaa siten, että ajoin siihen tilanteeseen hitaalla nelivedolla ykkösellä "tyhjäkäynnillä" kaasua painamatta. Riipunnan havaitsi kabiinistakin siitä, että auto jäi paikalleen, mutta muuten moottori kävi eli ristikkäiset pyörät pyörivät tyhjää. Antamalla tasaisesti vähän lisää kaasua auto eteni taas ABS ruksuttaen.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tämä järjestelmä tuntuu toimivan hyvin tiukemmassakin tilanteessa esim. jyrkässä rinteessä. Myös pidon vaihdellessa nopeasti puolelta toiselle epätasaisessa rinteessä en ole havainnut tukehtumisilmiötä vaan osaa jarrutella aina oikeita pyöriä. Kytkettävien lukkojen veroinen se ei sentään ole, mutta reilu parannus verrattuna vaikkapa edellisen sukupolven Jimnyyn!
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Huomasin, että TekniikanMaailman autosisällön tuottaja Lauri Ahtiainen kertoo artikkelissaan,
että Suzuki Jimny on hänen maailmassaan ainoa auto ikinä, mikä on herättänyt voimakasta omistamisen halua. Autotoimittajan työnkuva huomioiden tätä voi pitää Jimnyä kohtaan jonkinlaisena papukaijamerkkinä. https://tekniikanmaailma.fi/autojen-...okin-ihan-muu/ Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 26.05.2022 08:47 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Ahtiainen taisi nykymallin Jimnyyn tutustuessaan kirjoitella TM:n sijaan vielä Moottoriin:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...htava-pikku-g/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...loisin-uutuus/ Itse aiemmin vain itsekantavia kokeneena voin tässä samalla tunnustaa ihastuneeni mm. tähän: "Erillisrungon ansiosta rengasäänet vaimentuvat erinomaisesti." Vakioilla kesärenkailla menee kuin sukkasillaan ja nastarenkaillakin nastojen ujellus on vaimeata. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"Miten uusi Bronco pärjää retronostalgiamaasturikisassa uuden Defenderin, Wranglerin ja Jimnyn kanssa?" https://open.spotify.com/episode/3HsihaaCsx3UaLVUyjfam2 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Silloin tällöin kuulee Jimnyä tutkivilta kanssa autoilijoilta, että varmastikin hyvä maastossa ja kaupungissa mutta ei sillä voi lappiin asti ajaa täältä eteläsuomesta. Noh nyt olen senkin testannut eli ajoin n.1000km. menomatkan reilut 12h taukoineen ja viikon kuluttua sama takaisin. Ihan hyvin matkasta selvisi! Varsinkin palatessa keli oli hyvin vaihtelevaa jäisestä ja lumipolanteisesta alusta loppumatkan suolasumuun. Keskikulutus mittarin mukaan 235/75R15 Nokian nastarenkailla 7.4l./100km. liikennevirran mukaan ajettuna.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Voihan sitä ajaa Jimnyllä(tai millä hyvänsä) vaikka Afrikkaan, jos asennoituu siihen oikein. ![]() ![]()
__________________
-Pauli- |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Irti pääsi sitten pari kertaa laittamalla sutivan renkaan alle kumimaton ja kerran liukkaammassa paikassa oksankarahkan. ![]() Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 19:06 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Jimnyn jarruilla toimivan poikittaislukituksen aktivoimista kannattaa harjoitella, kuten olen jo aiemmin kertonut. Omien testausten perusteella toimii samanlailla niin ristiriipunnassa kuin vaan ristisutimistilanteessa kesällä ja talvella. Vaatii kytkeytyäkseen riittävästi peruskaasua varsinkin jyrkässä ylämäessä, jossa vääntöä tarvitsee siirtää reilummin. Sopivasti kaasua käyttämällä lukitus pitää niin takana kuin edessäkin tiukemmassakin tilanteessa.
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Kuvassa vielä Punkalta pieni testinyppylä, jossa toisinpäin ajettaessa aktivoituu niin taka kuin etu lukituskin. Vaikka kuvassa näyttää vaatimattomalta niin en ole vielä nähnyt yhdenkään lukottoman auton selviävän siitä!
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Ok, kiitti uskonvahvistuksesta. Tod.näk. tuli oltua vaan liian kärsimätön nyt talvikokeiluissa. Jimnyn rehdin perusautoluonteen vuoksi en oikein uskonutkaan, että tuossa tyhjää jauhavien pyörien lukituksessa olisi mitään hämärämpää logiikkaa. Talvella kun on niin paljon muuttujia aina lumen laadusta siihen mitä sen alta löytyy. Se kesällä kokeilemani ei ollut mikään helppo paikka, kuivan ojan ylitys noin 45 asteen kulmassa ja kaksi ristikkäistä pyörää oli selvästi ilmassa samaan aikaan. Hyvin lähti. Mutta aina on hyvä, kun riittää lisää reenattavaa, ei mene ajelut tylsäksi.
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
Hieno kuva!
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
No niin. Vihdoin on pinnapultit saatu vaihdettua ja kesätassut on alla. Samaan rytäkkään vaihtui sitten jouset ja iskaritkin… Olihan savotta.
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Komian näköinen peli
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uusi Jimny | Nerd-O | Chit-Chat | 157 | 19.02.2020 18:46 |
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2016 18:10 |
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö | ajelija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 23.09.2014 23:37 |
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |