Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 03.02.2022, 20:39
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Itse ajelin joitakin vuosia ylipitkällä liikevaralla, eikä Jeepistä tietääkseni muuta hajonnut tuosta syystä kuin ehkä nievelet kului nopeammin. Rajoittaminen on kuitenkin niin helppo tehdä että ei kannata ottaa ylimääräistä riskiä rikkoontumisesta. Minä otin pätkän nylon-tankoa ja porasin siihen reijän joka on tiukka männän varren päälle. Asensin sylinterin niin, että maksimipituudella liikevara on hyvä, ja mitoitin nylon-stopparin niin että se rajoittaa minimimitan sopivaksi.

Edit: Paitsi että sinun sylkyssä on hitsattut nivelet? Noissa jenkkimalleissa on kierteillä kumpikin pää, joten stoppariholkki on helppo laittaa männänvarren päälle.
Sisäsellä holkilla minäki lyhetäny liikettä,en tosin autossa vaan klapikoneessa yms.

Vanha 03.02.2022, 21:51
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Sisäsellä holkilla minäki lyhetäny liikettä,en tosin autossa vaan klapikoneessa yms.
Juu, ja mä joudun rajoittamaan maksimipituutta niin se sisäinen holkki on oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu, jos ei lähde lyhenteleen ja hitsaileen
Vanha 08.02.2022, 15:46
Konkari++

Perusasetus

Sovitus

Ensimmäinen sovitus. Tuolla murikan pohjassa on pari reikää joihin ajattelin suon sylkän toisen pään ankkuroida, meinasin tuossa kuvassa näkyvään lätkään hitsata holkin ja siitä läpipultilla murikkaan kiinni, tässä se etu että tuon lätkän voi kiinnittää myös toissellakin ruuvilla jolloin se tukisi tuota kiinnitystä. Toinen vaihtoehto olisi sorvata ruuvi jossa olisi 20 mm paksu kierteetön osa sylkyn kiinnitykselle ja tämän jatkona kierteytetty jatko jolla sen voisi kiinnittää murikkaan, mutta kestääkö m12 itsekseen Toisen pään kiinnitin alkuperäisen ohjausiskunvaimentimen kiinnikkeeseen, tässäkin mietityttää kestävätkö noi 8 mm paksut lenkit. Mielipiteitä otan mielelläni vastaan
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220208_144052.jpg‎
Views:	256
Size:	183,8 Kt
ID:	101275   Click image for larger version

Name:	IMG_20220208_144217.jpg‎
Views:	269
Size:	179,1 Kt
ID:	101274  
Vanha 08.02.2022, 15:57
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Blog Entries: 5
Perusasetus

No itse ainakin laittaisin vahvemmat pultit 12.9 esim. ja 88:it unohtaisin.

Mitään enempi tietämättä mutta tässähän kysyttiinkin mielipidettä

3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vanha 08.02.2022, 17:04
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Perusasetus

Ei mielellään sylinterin päähän "toispuoleista kiinnitystä, nitkuttelee pultin sököks. Eli tuplakorvakkeet oltava siellä akselin päässäkin. Mulla on muistaakseni 20mm pultit sylkyn päissä, sopivan mittaset pultit että on kierteetön osuus korvakkeita ja sylkyn laakeria vasten. Ei oo väljistynyt kevyessä ajossa.

Toi raidetankokiinnitys voi ruveta lipsumaan, mutta se ei tavallaan ole vaarallista. Siinähän vaan keskikohta katoaa ja ehkä se tehostaa sit "seinää päin" toisessa laidassa, mut eiköhän se vaan lipsu siinä vaiheessa uudestaan..

Joku tollanen kiinnitys voi pitää paremmin, mutta laittasin tohonkin kaksi korvaketta ja sylkky siihen väliin.
https://www.amazon.com/PSC-Steering-.../dp/B01BQHQGNU

Ja koita saada sylkky niin samansuuntaiseksi kuin mahdollista tuon raidetangon kanssa, ettei se yritä pyörittää tankoa kun käännät eestaas.

.

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vanha 08.02.2022, 18:21
Konkari++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Ei mielellään sylinterin päähän "toispuoleista kiinnitystä, nitkuttelee pultin sököks. Eli tuplakorvakkeet oltava siellä akselin päässäkin. Mulla on muistaakseni 20mm pultit sylkyn päissä, sopivan mittaset pultit että on kierteetön osuus korvakkeita ja sylkyn laakeria vasten. Ei oo väljistynyt kevyessä ajossa.

Toi raidetankokiinnitys voi ruveta lipsumaan, mutta se ei tavallaan ole vaarallista. Siinähän vaan keskikohta katoaa ja ehkä se tehostaa sit "seinää päin" toisessa laidassa, mut eiköhän se vaan lipsu siinä vaiheessa uudestaan..

Joku tollanen kiinnitys voi pitää paremmin, mutta laittasin tohonkin kaksi korvaketta ja sylkky siihen väliin.
https://www.amazon.com/PSC-Steering-.../dp/B01BQHQGNU

Ja koita saada sylkky niin samansuuntaiseksi kuin mahdollista tuon raidetangon kanssa, ettei se yritä pyörittää tankoa kun käännät eestaas.

.
Mulla oli siinä lätkässä joka tulee murikkaan kiinni korvakkeet molemmille puolille, mutta silloin kääntyy toi sylkyn silmukka pystyyn ja sylkky ottaa raidetankoon kiinni. Tän vois välttää viemällä sylkyn pois murikan alta, mutta silloin sylkky on liian paljon erilinjassa raidetangon kanssa. Ehkä mä teen sellasen läpän tosta lätkästä siihen kiinnitysruuvin toiselle puolelle. Toi kiinnitys raidetankoon ei lipsu, tossa kuvassa ei näy mutta siihen tankoon on sorvattu urat joihin noi lanka lenkit uppoo. Jos noi 8 mm langat kestää niin silloin toi pää toimii.
Vanha 08.02.2022, 18:23
Konkari++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
No itse ainakin laittaisin vahvemmat pultit 12.9 esim. ja 88:it unohtaisin.

Mitään enempi tietämättä mutta tässähän kysyttiinkin mielipidettä
Juu, ei käytetä tinapultteja
Vanha 09.02.2022, 08:06
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator

Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Ei mielellään sylinterin päähän "toispuoleista kiinnitystä, nitkuttelee pultin sököks. Eli tuplakorvakkeet oltava siellä akselin päässäkin.
Kyllä vain, "double shear" on mielestäni lähes pakollinen ratkaisu, mitä se sitten onkaan suomeksi. "Single shear" vaatii huomattavasti tukevamman ainevahvuuden yms rakenteen. Lisäksi ongelmaksi tulee että nitkuttava liike avaa ruuvin kierteen vaikka olisi liimaa välissä, joten kannattaa kuitenkin joku mekaaninen lukitus tehdä joka vie äkkiä enemmän tilaa kuin double shear.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Ehkä mä teen sellasen läpän tosta lätkästä siihen kiinnitysruuvin toiselle puolelle.
Tätä varmaan itsekin lähtisin kokeilemaan.

Sitten vielä pari juttua liittyen tuohon raidetangon panssariin. Sitä voisi hyödyntää tukevoittamaan tuota rakennetta. Mahtuisiko joku ylimääräinen kiinnitysrauta sieltä sylinterin korvakkeeseen? Minulla on saman tapainen kaukalo akselin etupuolella ja lumen ja jää pakkautuminen sylinterin alle on ihan oikea ongelma. Olen itse vääntänyt kahdesta sylinteristä varren mutkalle sen vuoksi että jäätä on pikkuhiljaa kasautunut panssarin ja sylinterin väliin. Eli kannattaa olla rengasrauta tms jolla käy välillä kopsuttelemassa jäitä pois lumioffin aikana/jälkeen.
Vastaa lainaten
Vanha 09.02.2022, 09:03
Konkari++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kyllä vain, "double shear" on mielestäni lähes pakollinen ratkaisu, mitä se sitten onkaan suomeksi. "Single shear" vaatii huomattavasti tukevamman ainevahvuuden yms rakenteen. Lisäksi ongelmaksi tulee että nitkuttava liike avaa ruuvin kierteen vaikka olisi liimaa välissä, joten kannattaa kuitenkin joku mekaaninen lukitus tehdä joka vie äkkiä enemmän tilaa kuin double shear.

Tätä varmaan itsekin lähtisin kokeilemaan.

Sitten vielä pari juttua liittyen tuohon raidetangon panssariin. Sitä voisi hyödyntää tukevoittamaan tuota rakennetta. Mahtuisiko joku ylimääräinen kiinnitysrauta sieltä sylinterin korvakkeeseen? Minulla on saman tapainen kaukalo akselin etupuolella ja lumen ja jää pakkautuminen sylinterin alle on ihan oikea ongelma. Olen itse vääntänyt kahdesta sylinteristä varren mutkalle sen vuoksi että jäätä on pikkuhiljaa kasautunut panssarin ja sylinterin väliin. Eli kannattaa olla rengasrauta tms jolla käy välillä kopsuttelemassa jäitä pois lumioffin aikana/jälkeen.
Jep, "double shear" näillä näkymin tulee. Toi panssarin asennus on hieman semmoinen "kelluva", joten sieltä tuen hakeminen on vaikeaa. Lumi ja jää eivät tähänasti ole koskaan olleet ongelma, se kun on tuolla akselin takana niin lunta ei sinne näytä kertyvän nimeksikään, turvetta on joskus ollut kouru täynnä. Täytynee seurata tilannetta.

Viimeksi muokannut Harriko : 11.02.2022 17:58
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Trialiin aihio tai valmis auto Jeeep O/M/V Ajoneuvot 18 06.02.2012 13:31
Myydään / Vaihdetaan valmis safarireki tai katumaasturi Valko-bandiitti O/M/V Ajoneuvot 1 07.04.2011 13:12
Myydään valmis suunnistus läppäri junnu78 O/M/V Muut 4 27.12.2010 19:12
0.VALMIS OFFIAUTO methäman O/M/V Ajoneuvot 3 16.07.2007 15:00
OMEna VALMIS!! Nalle Tekniikka & Jutustelu 3 27.03.2004 13:27

Sivu luotu: 16:02 (GMT +2).