![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No just, viime keväänä kävin konttorilla kyselemässä toimenpiteitä kun projektirivissä -74 142 Volvo. Ajatuksena oli istuttaa siihen tinavitonen. Siihen vaativat todistuksen Volvolta, maksoi 124€. Papereihin sai maksimiksi 132kW. Tosin ilman tuota paperia siihen ei ois saanu kuin 119kW. Mitenhän sitten kun auto ollut alun perin diesel vm. -98 ja siihen istutetaan bensamoottori, siitä varmaan katsotaan päästöt tuon vuosimallin mukaan vaikka kone olisi vanhempi?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Päästöt menee auton vuosimallin mukaan, ei vaihdettavan koneen.
Menneitä pykäliä on turha miettiä, nykyiset on voimassa ja siellä mennään tuon painotehosuhteen kanssa. Käyttövoiman muutoksia ei nykypykälistä löydy ja on siis kielletty, ellei sinne ole saatu jotain korjausliikettä tai ohjetta tehtyä. Ei vissiin ollu otettu huomioon suomalaisugirlaista kansanperinnettä dieselöidään kaikki. Tai ehkä halusivatkin että se cedrikin moottorin tunkeminen eri autoihin loppuu..! ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noi valmistajan laput on ihan käsittämätön idea. Maailma on täynnä automerkkejä joita ei ole edes olemassa enää. Miten sieltä mitään lappuja tulis että laita vaan joku moottori.
![]() Lisäksi suuri osa koneenvaihdoista on vierasmerkkisiä moottoreita. Ei kuulosta oikein mahdolliselta että esim volvo ottaisi kantaa voiko sinne konehuoneeseen laittaa vaikka rooverin koneen. Tai voisihan ne kirjotella lappuja että vain volvon koneet sallittu! ![]() Ihan uteliasuuttaan, mitä tuo "142 volvon koneenvaihtolappu" sisältää? laita tänne näkyville!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edittiä, lainauksen korjausta |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itte aikanaan leimasin volvon isommalle koneelle ja "uudet pykälät" vuonna -98 esti tämän muutoksen. Silloin anottiin luvat AKE:lta tommosille muutoksille. Pistin anomuksen sisään, kerroin että kamat on hankittu ja projekti hyvässä vauhdissa ja vanhojen pykälien mukaan ok. Ja niin vaan tuli hyväksytyt luvat, mutta peliaikaa vain vuoden -99 loppuun saakka mennä konttorille. Mitään kiirettähän ei toki voinut tulla, olinhan kertonut että auto on liki valmis! ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Aivan, eli joulukuuhun -23 saakka mennessä. Mutta toi on aloitettu kuitenkin vanhojen sääntöjen aikaan jolloin ei ollut noita teho/painosuhdetaulukoita. Nyt sen vois saattaa loppuun mutta käyttövoiman muutos torppaa sen? Vai kui...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mikä projekti tää diesel / bensa konversio nyt on?
Jos tehot kelpaa vanhoilla säännöillä, käyttövoiman muutos kelpaa vanhoilla säännöillä ja jos siirtymäaikaa on luvattu, niin sitten vaan leima paperiin. Mutta tuskin voi poimia rusinoita pullasta, että parhaat palat molemmista säännöistä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Toi siis on tällä hetkellä runko puhtaana, johon jo aikoinaan on suunniteltu muuta bensamoottoria. Vanhojen sääntöjen mukaan sitä ei saa papereihin, paukkuu sen verran tehot yli...
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ollaan kavereiden kanssa pohdittu tuota pykälää myös ja ei oikeen saatu varmuutta asiaan, eli jos diesel kone on hankittu jo ennen tuota uutta määräystä mutta katsastettu tänä vuonna niin onko edelleen mahdollista saada sj410 vaihdettua diesel vai kuoleentuiko tuo mahdollisuus kun auto on välissä leimattu? Käytännössähän projekti on aloitettu jo ennen tuota säädäntöä.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nousu viikolla aattelin soitella Trafiin, ja kysellä. Katotaan, mitä vastaavat sitten, jos vastaavat.
Ymmärrän sen että katsastustoiminta on bisnestä ja kysymyksiin vastaamisesta tai opastamisesta ei saa tuottoa, mutta jos niikseen on, olen jopa valmis vähän maksamaan, että saan palvelua. Mielestäni jos konttorilla opastetaan ja neuvotaan, miten pitää tehdä, nopeuttaa se myös omaa tekemistä, jää ylimääräinen ja tulokseton tekeminen pois... Voikohan konttoria pyytää tarkastamaan, löytyy MaTTin mainitsemasta TYYTI-tiedoista ajoneuvoa, jota käyttäisi verrokkina? |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itelläkin Holsetti ostettu 2/21, auto (BJ) tarkoitus katsastaa vaparina ens kesänä ja turbo laittaa ens talvena. Saa siis tehtyä ilman että penkissä pitää saada +20% tehot. Saattaa se sen kehittääkkin, mut ei tule siis olemaan ongelma vaikka ei tulekaan. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tällä viikolla oltu yhteyksissä traficomiin ja kuulemma mahdollista saada käyttövoiman muutos. Tämä kaikki tietysti poikkeusluvan kautta. Toki vaatii selvityksiä ja tiedon hankkimista, mutta tietyillä ehdoilla jopa mahdollista.
Taas kyssäri, (en tajunnu kysyä kun olin juttusilla traficomiin...): Jos uudet teho/paino-rajat antaa tietyt maksimit, mutta vertailukohde, johon poikkeusluvassa esim. verrataan, antaa toisen maksimi tehon, kumman mukaan mennään? |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
Toyota Crown MS41 Toyota Crown RS56 Oldsmobile Cutlass Cruiser Chevrolet Caprice STW Valmet 455 ![]() Viimeksi muokannut toyopet : 21.01.2022 13:08 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Yhtä asiaa olen miettinyt, kun täällä meilläpäin konttorilla sanotaan, että pitää itse toimittaa tarvittavat asiakirjat/dokumentit muutoksen kohteena olevasta ja sitten etelä-Suomessa katsastusinsinöörit katsovat jostain tietolähteestä auton tiedot ja kertovat asiakkaalle, mitä voi pellin alle laittaa ja mitä ei.
Ja jos nyt ihan esimerkinomaisesti tuo Toyota Crown 1971 vuosimalli (RS56L tyypiltään eli S5 farkku) itse pääsen tehopainosuhteessa tuohon 12kg/kW laskelmissa ja eteläsuomalainen harrastaja on vastaavan ikäiseen (MS51L eli 2-ovinen hlömalli S5) saanut tiedot, että 7kg/kW on mahdollista. Mikä on tämä mystinen tietolähde ja miten siihen pääsisi itsekin käsiksi?
__________________
Toyota Crown MS41 Toyota Crown RS56 Oldsmobile Cutlass Cruiser Chevrolet Caprice STW Valmet 455 ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Katotaan mitä Traficom sanoo, meinasin nimittäin ihan kysästä asiaa suoraan pääkallopaikalta. Ihan varmasti tollanen uudempi bensakone lambdoineen, ruiskuineen ja katteineen on vihreempi kuin tollanen viime vuosituhannen rähisijädiesel.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Ohjeistavat kysymään konttorilta. Eivät rupea neuvomaan, nehän ois muuten vastuussa sanomisistaan.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Teho arvoita | Vetoja | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 31.03.2015 09:09 |
vinssin teho | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 15.02.2009 23:21 |
Teho laturit | Tumi | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 20.04.2006 14:24 |
Teho/paino | jeeppi-eki | Tekniikka & Jutustelu | 43 | 02.08.2004 19:40 |
Teho ja kiihtyvyys? | juzzi | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 26.10.2003 00:51 |