![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Onko tähän mitään uutta? "Autotallin" rakennuslupa pitäisi jättää sisään, mutta kannattaako sitä nyt autotallin nimiseksi laittaa? Jos laitan "autokorjaamo/harrastetila, jossa tehdään myös tulitöitä", niin ollaanko sitten vaatimassa palo-ovia ynnä muuta?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse tein pajan/harrastetilan, jossa on pakkasia varten kamiina ja amerikansukulaisia varten 2.5 m levyinen ovi. Se kelpasi. Lienee sanomattakin selvää, ettei kaminaa polteta silloin jos läträtään bensalla ja että kaikki pinnat ovat palamattomia (leca, betoni, kyprokki tms). |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pari vuotta sitten kävin op:n kanssa keskustelun.
Vakuutusehdoissa on erikseen ohjeet miten ja millä varokeinoin tulitöitä saa tehdä, mutta lisämaininta että tästä johtuvaa tulipaloa ei korvata. Tilan voi muuttaa tulityötilaksi jolloin vakuutus kattaa tulipalovahingot, mutta tällöin tilassa ei saa säilyttää autoa. Eli autotallissa saa vakuutusehtojen mukaan tehdä tulitöitä, kun huolehtii ehtojen mukaisista olosuhteista (vesi,sammuttimet,kipinävahti), mutta vakuutus ei korvaa tulipaloa. Tilan voi muuttaa sellaiseksi että vakuutus korvaa tulipalon, mutta tälläin tilassa ei saa säilyttää autoa. Eli harrastetila/tulityötila ei auta tässä asiassa jos haluat tilassa säilyttää autoa tai rakentaa sitä siellä. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta autonhan voi ajaa sinne "hetkeksi" kun hitsataan, eikä sitä säilytä siellä ![]() ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tästä taitaa selvitä parhaiten siten että päivän päätteeksi tekee hyvän loppu siivouksen ja kerään hitsauskaapelit jne pois auton läheltä. Jos sattuu sitten tupsahtamaan niin kertoo naama pokerilla että mistä lie auto tai talli syttynyt, ei ainakaan hitsauksesta. Ja aina kun keräilee nuo romut pois ja siivoilee niin todennäköisyys tulipalolle laskee.
Eri juttu tietenkin jos auto syttyy hitsatessa. Mutta näistäkin yleensä selviää kun tupsauttaa hiilidioksidilla paloa. Monestihan tallit on sellasia mörkö luolia jossa bensat, ruudit ja nallit samassa hyllyssä ja vieressä sitten rälläkällä suoritetaan helman vaihtoa ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Harvalla meistä lienee tilannetta, että harrastetalli voisi olla tyhjä tila, jossa ei mitään palavaa säilytetä? |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tuli muissa asioissa luettua tota omaa vakuutuskirjaa, sieltä pomppasi silmään tuollainen kohta ja muistin tämän topicin niin postataas tähän:
"Tulitöitä ei saa tehdä autotalli-, varasto-, kellari- tai muissakaan vastaavissa tiloissa. Tulitöitä ovat työt, joissa esiintyy kipinöintiä tai joissa käytetään liekkiä tai muuta lämpöä ja joista aiheutuu palonvaaraa. Tällaisia töitä ovat mm. kaasu- ja kaarihitsaus, polttoleikkaus, laikkaleikkaus ja metallien hionta sekä työt, joissa käytetään kaasupoltinta, muuta avotulta tai kuumailmapuhallinta. Jos tulityön tilapäinen tekeminen on välttämätöntä, alkusammutuskalustoksi on varattava vähintään kuuden (6) kilon A -B-C -teholuokan käsisammutin, sammutuspeite ja paineellinen vesiletku. Jos paineellista vesiletkua ei ole saatavilla, tulee varata 50 litraa vettä irtoastioihin. Syttyvät kohteet on suojattava ja syttyvä irtotavara on poistettava. Paikkaa on vartioitava työn aikana ja sen jälkeen vähintään kaksi (2) tuntia." Kyllähän se maasturin tilapäinen hitsaaminen voi olla välttämätöntä, joskus ennen leimaa tai kun tullut korjauskehoitus/hylsy ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Oon samoilla linjoilla, ainakin "autokorjaamo" voi herättää lupavaiheessa palo- ja ympäristöviranomaisen, kun heidän pitää olettaa tiloissa käsiteltävän ns. asumiskäyttöä enemmän polttonesteitä, maaleja, voiteluaineita jne. kemikaaleja. Lisäksi Suomen säädöskokoelma käsittelee eri tavoin asuinrakennuksia kuin korjaamoa tuotanto/varastotilana. Riippuen kunnasta jätehuollon järjestely voi teettää omatarvepajaa selvästi raskaampia järjestelyjä. Esimerkiksi Jyväskylässä ei myöskään AO tai AP kaava-alueelle myönnetä lupia pienimuotoisellekaan tuotanto/varastotoiminnalle, ellei siitä erikseen ole rakentamistapaohjeessa kerrottu. Tällaisiakin kortteleita on varta vasten tosin erikseen kaavoitettu. Itse voisin hakea lupaa metallityötilana, kyllä harrastuksekseen saa jokainen hitsailla, pohjapiirustukseen k.o. tilaan vain asianmukaiset syttymisherkkyys- ja palonlevittämisluokat merkittyinä. Muutoin suojaetäisyydet naapureihin ym. vaatimusten pitäisi mennä alueen kaavan mukaan. SPEK tai Finanssialan keskusliitto eivät taida ottaa kantaa siihen, missä rakennuksessa vakituinen tulityöpaikka on, kunhan se on standardien/suojeluohjeen mukainen. Auto korjauskohteena on ainakin tulityökorttikoulutuksen aineiston mukaan erityistä vaaraa aiheuttava, eli työssä noudatetaan tilapäisen tulityön turvallisuustoimia, vaikka tehdään vakituisella tulityöpaikalla. Toki vakuutusyhtiön tyypit pitää saada ymmärtämään, mistä rakennusprojektissa on kyse. Esim. ei liiketoimintaa tai ammatinharjoittamista, mikäli oikeasti sitä ei harjoiteta.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Omaan rakennuslupaan kirjoitin "talousrakennus, harrastetila, autojen korjaamiseen". Tulityötila on yksi paradoksi, koska se lakkaa olemasta tulityötila siinä vaiheessa kun auto tuodaan sisään. Kannattaa siis asennoitua että jos joku palaa niin vakuutus ei kuitenkaan korvaa.
Etäisyydet muihin rakennuksiin määrää että tarvitaanko palo-ovia tms. Niihin on kuntakohtaiset säännöt, joten kannattaa selvittää miten teillä menee. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Jotenkin näin se taitaa mennä. Kun -90 luvun lopussa rakensin talon teon ohessa autotallin, niin väänsin silloin kättä vakuutusyhtiön kanssa mm. tulitöistä ja vesipostin puuttumisesta (tallirakennuksessa ei ole vesijohtoa). Vakuutuskirjaan kirjattiin silloin, että autotallissa suoritetaan tulitöitä, ja minkälaisia sammuttimia pitää olla paikalla. Vakuutuskirjaan kirjattuna asiat sitovat vakuutusyhtiötä, eli mitään tällaisia ei kannata jättää oletuksen varaan, vaan vaatia ns. mustaa valkoisella asioista. Vakuutusyhtiö luistaa aivan varmasti korvausvastuusta ihan minkä tahansa mahdollisuuden löytäessään.
__________________
Jukka |
#13
|
|||
|
|||
![]() Kannattaa lukea myös vakuutusyhtiön kirjeet tarkkaan....Lainaus:
En halua maalata piruja (autotallin-) seinälle.... Mutta mutta nuo "suojeluohjeet-" muuttuu, ja laskun mukana kerrotaan "ylimalkaisesti-" että nyt noudatetaan uutta versiota xxx.yyy.123.A -> En tiedä mitä tarkoittaa, jos erikseen vakuutuskirjassa mainittu, mutta ei mainittu että lisämaksu esim. 10%, ja lisämaksu ei seuraa vakuutusehtojen muutosta.... Nuo paperiniput, mitkä tulee laskun mukana, ja varmaan hyväksyt laskun maksamisella, monesti yleistää nuo ehdot.... Ja tulipalosta: Kannattaa miettiä miten tulipalon eteneminen pysäytetään/hidastetaan. Tuli vaatii (maallikon DIY kokemuksellani): -palavaa materiaalia (Hinataan palava magnesium vanne tai auto ulos hallista) -happea (tukitaan kaikki ilmanvaihtoreijät/raot) -lämpöä (esim. painepesurilla toimiva DIY -sprinkteri laskee tehokkaasti lämpöä, ja syrjäyttää happea vesihöyryn muodossa) Noilla ym. keinoilla ei estetä tulipaloa, vaan hidastetaan sitä/yritetään vähentää vahinkoja.... P.s. se kipinävahti auton hitsauksessa on tärkein, kun normi kasteluletku on kädessä... Ja 2. tärkein on se jälkivartiointi. (toki kaikkein tärkeintä on se, että tietää mitä hitsaa.... Bensaa rajaavat/sisältävät materiat kannattaa jättää....) |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Jukka |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Se on tuo kirjallinen maininta vakuutuspapereissa tästä kuin haistelematon koiranperse, joskus joku aina sellaisesta puhuu mutta ikinä en ole ainakaan itse nähnyt siitä mitään todisteita.
Samaa taannoin selvittelin kun verstaan rakensin, ja lopputulema oli että suojeluskunnan paikallisosasto maksaa vahingon sattuessa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Autotallin ovi | Tolu | Chit-Chat | 14 | 01.09.2011 20:17 |
Offiauton vakuuttaminen | Td5 | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 11.08.2010 21:47 |
Myyty Autotallin ovet | khonkonen | O/M/V Muut | 1 | 14.09.2009 20:18 |
Autotallin ovi | Killer-Wo | Chit-Chat | 5 | 21.01.2009 17:32 |
Kilvettömän auton vakuuttaminen | kivinen | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 04.11.2005 09:17 |