Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2021, 08:36
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.880
Perusasetus

Tuossa kun porukka mietti miten sähköautolla pääsee talvella. Mullahan on sähköauto. En menisi kehumaan. Aivan jatkuvalla syötöllä sitä lataillaa. Todella stressaavaa kun ei oikein tiedä riittääkö sähkö perille vai ei. Lisäksi kun se lataus kestää ikuisuuden. Nyt kun on nämä kylmemmät säät niin haastavaa on. Esim. mulla oli tiistai aamuna auton akku täysi. Auto ilmoitti, että pääsen 198km täydellä akulla. Jee. No kävin keskustassa, ajoin himaan, kävin jumbolla, ajoin himaan, takaisin keskustaan ja sieltä himaan. Tällä lenkillä tuli mittaa 98km. Kotiin päästyä akkua oli jäljellä 20km ajoon. Kaikki ajot kehä 3 sisäpuolella. Ja kun tuo 20km on ajomatkaa niin sillä autollahan ei mennä oikein mihinkään. Se ei kiihdy enää ollenkaan. Lämmitys ei enää toimi kun se säästää virtaa. Kiva istua kylmässä autossa.

Toki tuo mun auto on markkinoiden halvimpia sähköautoja. Jos olisin sellaiset 10ke sijoittanut autoon lisää niin olisin saanut sen pikkusen isommalla akulla, ilmalämpöpumpulla varustettuna ja akun lämmittimellä varustettuna. Nyt nuo puuttuu. Koska akku on kylmä niin pikalaturi ei muuten lataa kuin max.20kw teholla. Kesällä se lataa 40kw teholla. Tosin sitäkään se ei tee kuin 40% asti, jonka jälkeen teho tippuu reilusti alaspäin.

Tässä eräs päivä vedin tuolla polttomoottorilla traileria missä oli auto kyydissä. Lenkin pituus 500km. Ei muuten tarvinnut tankkaa kertaakaan koko reissulla. Ja kun se piti tankkaa niin tais siinä mennä 5min ja tankki oli täynnä. Taas pääsee sen 800km. Kyllä sähköautolla on pitkä matka tuohon samaan suoritukseen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2021, 10:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Itsellä onnistuu mahduttamaan sataan kilsaan melkeen kaikki asiointimatkat. Tuo oli mielenkiintoinen uutinen, että Wolt lähettifirman myynnistä sai hurjat hillot vaikka sillä kuljetuskalusto taitaa olla kaikkea muuta kuin järeätä.

Vielä 70- ja 80-luvuilla harvoin oli kovin hyviä perävaunun vetoautoja taviksilla. Esim. hydraulisesti kippaavia kärryjä on vieläkin vähän kevyessä kalustossa.

Sähköauton kehittäminen vaikkapa pakettiauton näkökulmasta on ollut vielä hiukan vaisuhkoa. Kaipa se kertoo, että niin monen ihmisen elämäntapa on mennyt urbaaniin suuntaan, ettei käytännön hommia tehdä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.11.2021, 19:30
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tuo oli mielenkiintoinen uutinen, että Wolt lähettifirman myynnistä sai hurjat hillot vaikka sillä kuljetuskalusto taitaa olla kaikkea muuta kuin järeätä.
Woltilla itsellään ei ole minkään valtakunnan kuljetuskalustoa, ne on lähettien omia ajokkeja. Tampereella näin lähetin liikkuvan EUC:lla, että on heilläkin sähkökamppeitakin laidasta laitaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.11.2021, 08:42
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 938
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Woltilla itsellään ei ole minkään valtakunnan kuljetuskalustoa, ne on lähettien omia ajokkeja. Tampereella näin lähetin liikkuvan EUC:lla, että on heilläkin sähkökamppeitakin laidasta laitaan.
Mikkelissä ajaa yksi timo Teslalla...mieleen tuli että näinköhän on oma auto, vai joku bulvaani joka vetää vetää välistä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.11.2021, 22:08
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tuossa kun porukka mietti miten sähköautolla pääsee talvella. Mullahan on sähköauto. En menisi kehumaan. Aivan jatkuvalla syötöllä sitä lataillaa. Todella stressaavaa kun ei oikein tiedä riittääkö sähkö perille vai ei. Lisäksi kun se lataus kestää ikuisuuden.
40tkm kokemuksella e-up:sta voisi sanoa kyllä että ihan loistava talviauto, kunhan range riittää päivän ajoihin, varsinkin kun auton saa etukäteen lämpimäksi kännykästä (tai ajastuksella). Mutta kaarina-helsinki-kaarina reissu oli -5C pakkasissa aika tervanjuontia latauksineen, kun kylmällä ei tosiaan lataa pikalaturissa nopeasti, ja kulutus on lämmityksestä johtuen suurta. Jos tuolla enemmän kikkailisi, niin laittaisi diesellämppärin lämmittämään kabiinia.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.11.2021, 08:32
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dmn Näytä viesti
40tkm kokemuksella e-up:sta voisi sanoa kyllä että ihan loistava talviauto, kunhan range riittää päivän ajoihin, varsinkin kun auton saa etukäteen lämpimäksi kännykästä (tai ajastuksella). Mutta kaarina-helsinki-kaarina reissu oli -5C pakkasissa aika tervanjuontia latauksineen, kun kylmällä ei tosiaan lataa pikalaturissa nopeasti, ja kulutus on lämmityksestä johtuen suurta. Jos tuolla enemmän kikkailisi, niin laittaisi diesellämppärin lämmittämään kabiinia.
Kuis usein sä sitä softaa käytät? Meinaan vaan kun mulla ainakin se softa suurimmaksi osaksi ei toimi. Se ei saa yhteyttä autoon ja vaikka se saa yhteyden autoon niin tiedot on useimmiten väärät. Vaikka softasta laitat lämmityksen päälle niin se kytketyminen kestää todella kauan ja usein sen tulos on vaan virhe. Tuota kun yrittää päivittäin käytellä niin saa sellaisen mukavan vitutuksen heti aamusta jo. VW ei todellakaan osaa tehdä softaa. Se on tullut hyvin selväksi. Autokin herjailee kaikenlaista. Yleensä sammutus riittää. Välillä se vaatii yön yli odottelua ja yllättäen se toimii. Ei kyllä kauheasti tule suositusta vw sähköauto osaamiseen.

Sit tosiaan kun tuo 100km matka kehä 3 sisäpuolella söi akun käytännössä tyhjäksi.. Ei kovin kehuttava suoritus. Se on kuitenkin kaupunki ajoa melkein kaikki. Missä tuon sähköauton pitäisi olla todella hyvä. Myöskin kun säät on nyt kylmentynyt niin ennen pystyi ajamaan upilla mökille. Matkaa 179km. Ei pysty enää. Pakko pysähtyä matkalla lataileen sitä ja toivoa pikalatureiden olevan vapaana. Sähköauton myötä tuohon matkaan tulee sellainen reilu puoli tuntia extraa, koska pakko ladata. Lisäksi mökillä ei äkkiä vaan voi käydä vaikka renkaita hakemassa. Et pääse mökiltä pois samana päivänä kun ei se kerkiä ladata autoa.

Tuo sähköautoilu on kyllä niin helvetin synkkää touhua kuin olla vaan voi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.11.2021, 11:29
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Kuis usein sä sitä softaa käytät? Meinaan vaan kun mulla ainakin se softa suurimmaksi osaksi ei toimi. Se ei saa yhteyttä autoon ja vaikka se saa yhteyden autoon niin tiedot on useimmiten väärät. Vaikka softasta laitat lämmityksen päälle niin se kytketyminen kestää todella kauan ja usein sen tulos on vaan virhe. Tuota kun yrittää päivittäin käytellä niin saa sellaisen mukavan vitutuksen heti aamusta jo. VW ei todellakaan osaa tehdä softaa. Se on tullut hyvin selväksi. Autokin herjailee kaikenlaista. Yleensä sammutus riittää. Välillä se vaatii yön yli odottelua ja yllättäen se toimii. Ei kyllä kauheasti tule suositusta vw sähköauto osaamiseen.
Tuo sähköautoilu on kyllä niin helvetin synkkää touhua kuin olla vaan voi.
No tuon sovelluksen paskuuden kyllä allekirjoitan, viimeaikoina toiminut ihan hyvin kyllä. Itse en jää sovellukseen ihmettelemään menikö käsky perille, kyllä se yleensä menee. Ajastettuna tärkeimmät lähtöajat kuitenkin.

Auto kyllä ei oo herjaillu mitään ittellä. Ainut tekninen murhe oli viime talvella jäätyneet takajarrut, mitä ei niissä keleissä saanut auki kun joka puolella oli asfaltti kuurassa ja pitoa ei ollut mikä olis aukaissut ne.

Joku kyseli talvirangea, niin hyvä nyrkkisääntö on WLTP lukema jaettuna kahdella. Jos on paljon lyhyitä matkoja (=matkustamon ja jossain autoissa akkujen lämmittämistä) niin voi vielä olla sitäkin pienempi huomattavasti.

Sen takia kannattaisikin ottaa lämmityskilowatit vaikka dieselistä hyvällä hyötysuhteella (dieseliä 1l = 11kWh).
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.11.2021, 14:00
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 938
Perusasetus

Ok. eli WLP/2.
Eli voiko nyrkkisääntönä ajatella, että oikein missään järjellisesti ajateltavassa tilanteessa ei todellisuus olisi alle WLP/3?

Tämä ihan sillä, että osaisi haarukoita soveltuisiko sähkökinneri esim. emännän käyttöön, niin ettei toimintasäde 100% varmasti lopu kesken, olosuhteista riippumatta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.11.2021, 14:42
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Ok. eli WLP/2.
Eli voiko nyrkkisääntönä ajatella, että oikein missään järjellisesti ajateltavassa tilanteessa ei todellisuus olisi alle WLP/3?

Tämä ihan sillä, että osaisi haarukoita soveltuisiko sähkökinneri esim. emännän käyttöön, niin ettei toimintasäde 100% varmasti lopu kesken, olosuhteista riippumatta.
Tuli asiaa startin vaihtoon korjaamolle, lähdin sähköläskipyöräilemään remontin ajaksi. Kutakuinkin noin se menee raskaskulkuisessa pyörässäkin, et talvella lähtis ehkä puolet lyhyemmälle matkalle kuin kesällä ja voi olla jopa varauduttava kolmasosa matkaan.

Tämä ei olis ongelma jos taloudessa on muita vaihtoehtoja huonoimmille ilmoille auton kohdalla myös.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.11.2021, 01:31
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.435
Blog Entries: 5
Talking

Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen
https://www.is.fi/autot/art-2000008398830.html?cs=email

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.11.2021, 09:41
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Ok. eli WLP/2.
Eli voiko nyrkkisääntönä ajatella, että oikein missään järjellisesti ajateltavassa tilanteessa ei todellisuus olisi alle WLP/3?

Tämä ihan sillä, että osaisi haarukoita soveltuisiko sähkökinneri esim. emännän käyttöön, niin ettei toimintasäde 100% varmasti lopu kesken, olosuhteista riippumatta.
Oma kokemus seat mii electricillä reilu 30 tkm. Minun mielestä pääsee kyllä kaikissa järkevissä tilanteissa tuon 260/3 eli vajaa 90 km. Jos on valmis tinkimään lämmityksestä pakkasilla voin suositella jopa reilun 100 km ajo suoritteelle. Kesä kelillä 100 vauhdilla 200 km menee tosi tiukalle en suosittele, 80 vauhdilla 200 km kesällä onnistuu.

Viimeksi muokannut SALIASTAJA : 13.11.2021 09:45
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.11.2021, 19:14
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.067
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Oma kokemus seat mii electricillä reilu 30 tkm. Minun mielestä pääsee kyllä kaikissa järkevissä tilanteissa tuon 260/3 eli vajaa 90 km. Jos on valmis tinkimään lämmityksestä pakkasilla voin suositella jopa reilun 100 km ajo suoritteelle. Kesä kelillä 100 vauhdilla 200 km menee tosi tiukalle en suosittele, 80 vauhdilla 200 km kesällä onnistuu.
Nooh, siinäpä taas yksi syy ihan pidemmän ajan kokemuksella, minkä tähden sähkökulkineet eivät rakettimaista suosion nousua maassamme saa. Onko SAALISTAJA esilämmittänyt akustoa pakkasilla?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.11.2021, 09:01
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Oma kokemus seat mii electricillä reilu 30 tkm. Minun mielestä pääsee kyllä kaikissa järkevissä tilanteissa tuon 260/3 eli vajaa 90 km. Jos on valmis tinkimään lämmityksestä pakkasilla voin suositella jopa reilun 100 km ajo suoritteelle. Kesä kelillä 100 vauhdilla 200 km menee tosi tiukalle en suosittele, 80 vauhdilla 200 km kesällä onnistuu.
Upilla ei kyllä kauheasti ole eroa ajatko 100 vai 80 vauhtia. Upilla pisin matka kesällä oli 290km, minkä jälkeen se piti laittaa lataukseen. Ilmastointi vie todella vähän sähköä, joten sen kanssa ei kannata kyllä alkaa säästeleen. Lämmitys vie todella paljon sähköä. Itse ainakin kaipaan sen verran lämpöä talvella, että kovin tyhjäksi akkua ei voi ajaa. Koska lämmitys lopettaa toiminnan. Eli sellainen 100km ja sit on melkein ladattava. Ja tuo on muuten aivan perseestä tunkea sitä koko ajan lataukseen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.11.2021, 08:44
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 938
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dmn Näytä viesti
40tkm kokemuksella e-up:sta voisi sanoa kyllä että ihan loistava talviauto, kunhan range riittää päivän ajoihin, varsinkin kun auton saa etukäteen lämpimäksi kännykästä (tai ajastuksella). Mutta kaarina-helsinki-kaarina reissu oli -5C pakkasissa aika tervanjuontia latauksineen, kun kylmällä ei tosiaan lataa pikalaturissa nopeasti, ja kulutus on lämmityksestä johtuen suurta. Jos tuolla enemmän kikkailisi, niin laittaisi diesellämppärin lämmittämään kabiinia.
Mikä on se todellinen range esim. -20 kelillä, kun työpaikalla et saa kuin lämmitystolppaan autoa?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.11.2021, 09:51
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 566
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Mikä on se todellinen range esim. -20 kelillä, kun työpaikalla et saa kuin lämmitystolppaan autoa?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Noista reilummista pakkasista, sähköautosta ja sillä pätkäajosta pikkumainintaa...

Pitihän se velipoikaa härnätä, kun pakkaset pysyi tovin parinkympin tietämillä välillä käyden kylmenpänäkin. Sopivasti sille päivälle jota edeltävänä yönä kävi -28 lukemissa, oli heillä ohjelmassa pieniä siirtymiä muutaman tunnin välein. Siis luokkaa 5-9 km ja niiden välissä kolmisen tuntia parkissa ilman latausnarumahdollisuutta... Tottakai testimielessä myöskin, aina esilämmitys ennen liikkeellelähtöä, akut toimii lämpösenä paremmin ja onhan se kiva mennä lämpöiseen hyttiin...

Miten tuommoinen pätkittely sitten vaikutti Tesla 3:n rangeen? Tuskin ketään yllättää, että yli puolet toimintamatkasta katosi kolmanteen siirtymään mennessä, mitä sillä nyt optimiolosuhteissa tarjotaankaan rangeksi jotain yli 600km, niin siitä reilu 300 km katosi alta 20km matkalla... Harvoin toki sattuu olosuhteet tuommoisiksi, mutta hyvä pitää mielessä että sitä rangea voi tosissaan vähentyä jos ristuksenkylmästä lämmittää akuilla autonsa kunnon pakkasissa...
Tuommoista oli tässä ketjussa tullut naputeltua, olikohan kolmossivulla...

Mitenkähän E-Volkkari tuossa tilanteessa käyttäytyy..?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.11.2021, 10:56
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Mikä on se todellinen range esim. -20 kelillä, kun työpaikalla et saa kuin lämmitystolppaan autoa?
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
https://m.nettiauto.com/mercedes-ben...nt=26&vifNav=Y
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurinkosähkö tietäjiä? SptV Chit-Chat 45 28.08.2018 14:22
kellojen siirron ihanuus 0ltzi Chit-Chat 46 07.07.2018 12:51
Ulkona huoltamisen ihanuus GeneralJ Tekniikka & Jutustelu 31 07.12.2015 00:11
Forum-keskustelun ihanuus petris This And That 1 11.03.2003 15:27


Sivu luotu: 05:28 (GMT +2).