Tuossa kun porukka mietti miten sähköautolla pääsee talvella. Mullahan on sähköauto. En menisi kehumaan. Aivan jatkuvalla syötöllä sitä lataillaa. Todella stressaavaa kun ei oikein tiedä riittääkö sähkö perille vai ei. Lisäksi kun se lataus kestää ikuisuuden. Nyt kun on nämä kylmemmät säät niin haastavaa on. Esim. mulla oli tiistai aamuna auton akku täysi. Auto ilmoitti, että pääsen 198km täydellä akulla. Jee. No kävin keskustassa, ajoin himaan, kävin jumbolla, ajoin himaan, takaisin keskustaan ja sieltä himaan. Tällä lenkillä tuli mittaa 98km. Kotiin päästyä akkua oli jäljellä 20km ajoon. Kaikki ajot kehä 3 sisäpuolella. Ja kun tuo 20km on ajomatkaa niin sillä autollahan ei mennä oikein mihinkään. Se ei kiihdy enää ollenkaan. Lämmitys ei enää toimi kun se säästää virtaa. Kiva istua kylmässä autossa.
Toki tuo mun auto on markkinoiden halvimpia sähköautoja. Jos olisin sellaiset 10ke sijoittanut autoon lisää niin olisin saanut sen pikkusen isommalla akulla, ilmalämpöpumpulla varustettuna ja akun lämmittimellä varustettuna. Nyt nuo puuttuu. Koska akku on kylmä niin pikalaturi ei muuten lataa kuin max.20kw teholla. Kesällä se lataa 40kw teholla. Tosin sitäkään se ei tee kuin 40% asti, jonka jälkeen teho tippuu reilusti alaspäin.
Tässä eräs päivä vedin tuolla polttomoottorilla traileria missä oli auto kyydissä. Lenkin pituus 500km. Ei muuten tarvinnut tankkaa kertaakaan koko reissulla. Ja kun se piti tankkaa niin tais siinä mennä 5min ja tankki oli täynnä. Taas pääsee sen 800km. Kyllä sähköautolla on pitkä matka tuohon samaan suoritukseen.
|