![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tuossa kun porukka mietti miten sähköautolla pääsee talvella. Mullahan on sähköauto. En menisi kehumaan. Aivan jatkuvalla syötöllä sitä lataillaa. Todella stressaavaa kun ei oikein tiedä riittääkö sähkö perille vai ei. Lisäksi kun se lataus kestää ikuisuuden. Nyt kun on nämä kylmemmät säät niin haastavaa on. Esim. mulla oli tiistai aamuna auton akku täysi. Auto ilmoitti, että pääsen 198km täydellä akulla. Jee. No kävin keskustassa, ajoin himaan, kävin jumbolla, ajoin himaan, takaisin keskustaan ja sieltä himaan. Tällä lenkillä tuli mittaa 98km. Kotiin päästyä akkua oli jäljellä 20km ajoon. Kaikki ajot kehä 3 sisäpuolella. Ja kun tuo 20km on ajomatkaa niin sillä autollahan ei mennä oikein mihinkään. Se ei kiihdy enää ollenkaan. Lämmitys ei enää toimi kun se säästää virtaa. Kiva istua kylmässä autossa. Toki tuo mun auto on markkinoiden halvimpia sähköautoja. Jos olisin sellaiset 10ke sijoittanut autoon lisää niin olisin saanut sen pikkusen isommalla akulla, ilmalämpöpumpulla varustettuna ja akun lämmittimellä varustettuna. Nyt nuo puuttuu. Koska akku on kylmä niin pikalaturi ei muuten lataa kuin max.20kw teholla. Kesällä se lataa 40kw teholla. Tosin sitäkään se ei tee kuin 40% asti, jonka jälkeen teho tippuu reilusti alaspäin. Tässä eräs päivä vedin tuolla polttomoottorilla traileria missä oli auto kyydissä. Lenkin pituus 500km. Ei muuten tarvinnut tankkaa kertaakaan koko reissulla. Ja kun se piti tankkaa niin tais siinä mennä 5min ja tankki oli täynnä. Taas pääsee sen 800km. Kyllä sähköautolla on pitkä matka tuohon samaan suoritukseen.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Itsellä onnistuu mahduttamaan sataan kilsaan melkeen kaikki asiointimatkat. Tuo oli mielenkiintoinen uutinen, että Wolt lähettifirman myynnistä sai hurjat hillot vaikka sillä kuljetuskalusto taitaa olla kaikkea muuta kuin järeätä.
Vielä 70- ja 80-luvuilla harvoin oli kovin hyviä perävaunun vetoautoja taviksilla. Esim. hydraulisesti kippaavia kärryjä on vieläkin vähän kevyessä kalustossa. Sähköauton kehittäminen vaikkapa pakettiauton näkökulmasta on ollut vielä hiukan vaisuhkoa. Kaipa se kertoo, että niin monen ihmisen elämäntapa on mennyt urbaaniin suuntaan, ettei käytännön hommia tehdä. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Woltilla itsellään ei ole minkään valtakunnan kuljetuskalustoa, ne on lähettien omia ajokkeja. Tampereella näin lähetin liikkuvan EUC:lla, että on heilläkin sähkökamppeitakin laidasta laitaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mikkelissä ajaa yksi timo Teslalla...mieleen tuli että näinköhän on oma auto, vai joku bulvaani joka vetää vetää välistä.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Sit tosiaan kun tuo 100km matka kehä 3 sisäpuolella söi akun käytännössä tyhjäksi.. Ei kovin kehuttava suoritus. Se on kuitenkin kaupunki ajoa melkein kaikki. Missä tuon sähköauton pitäisi olla todella hyvä. Myöskin kun säät on nyt kylmentynyt niin ennen pystyi ajamaan upilla mökille. Matkaa 179km. Ei pysty enää. Pakko pysähtyä matkalla lataileen sitä ja toivoa pikalatureiden olevan vapaana. Sähköauton myötä tuohon matkaan tulee sellainen reilu puoli tuntia extraa, koska pakko ladata. Lisäksi mökillä ei äkkiä vaan voi käydä vaikka renkaita hakemassa. Et pääse mökiltä pois samana päivänä kun ei se kerkiä ladata autoa. Tuo sähköautoilu on kyllä niin helvetin synkkää touhua kuin olla vaan voi. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Auto kyllä ei oo herjaillu mitään ittellä. Ainut tekninen murhe oli viime talvella jäätyneet takajarrut, mitä ei niissä keleissä saanut auki kun joka puolella oli asfaltti kuurassa ja pitoa ei ollut mikä olis aukaissut ne. Joku kyseli talvirangea, niin hyvä nyrkkisääntö on WLTP lukema jaettuna kahdella. Jos on paljon lyhyitä matkoja (=matkustamon ja jossain autoissa akkujen lämmittämistä) niin voi vielä olla sitäkin pienempi huomattavasti. Sen takia kannattaisikin ottaa lämmityskilowatit vaikka dieselistä hyvällä hyötysuhteella (dieseliä 1l = 11kWh). |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Ok. eli WLP/2.
Eli voiko nyrkkisääntönä ajatella, että oikein missään järjellisesti ajateltavassa tilanteessa ei todellisuus olisi alle WLP/3? Tämä ihan sillä, että osaisi haarukoita soveltuisiko sähkökinneri esim. emännän käyttöön, niin ettei toimintasäde 100% varmasti lopu kesken, olosuhteista riippumatta. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tämä ei olis ongelma jos taloudessa on muita vaihtoehtoja huonoimmille ilmoille auton kohdalla myös. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen
https://www.is.fi/autot/art-2000008398830.html?cs=email
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Viimeksi muokannut SALIASTAJA : 13.11.2021 09:45 |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Mitenkähän E-Volkkari tuossa tilanteessa käyttäytyy..? |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
https://m.nettiauto.com/mercedes-ben...nt=26&vifNav=Y |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
| kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
| Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
| Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |