![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itse värkkäillyllä, käsin käännettävällä aurantekeleellä olen oman pihan siivoillut jo liki kymmenen vuotta. Vinssinosto on persiasta, varsinkin mekaanisen kanssa, kun joutuu kolmea keppiä hämmentämään. Joku pakotettu kääntökin nopeuttaisi hommia mukavasti. Silti tuolla tekee hommat pari tuntia nopeammin, kuin fiskarssilla ja toista tuntia nopeammin, kuin stigan lingolla. Moneen otteeseen olen hydrauliikkaa tuohon suunnitellut, mutta toistaiseksi sopivia osia on tullut vastaan ns. tyhjätaskuvaiheessa. Eli samalla kaavalla tulevaan talveen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sehän riippuu täysin pihan mallista ja lumitöiden tasosta. Itellä on niin monta mutkaa ja plänttiä ettei ilman linkoa hommasta tulis mitään (traktorivetoinen siis). Toki mulla on tilaakin puhaltaa se lumi mihin suuntaan liki vain ja se onkin lingon etu, kerätty lumi "katoaa" eikä keräänny kasoiksi.
On huomannut sellaisina vuosina kun on ollut paljon nuoskaa että jos auralla pukkailee pihan puhtaaksi on kohta kasat melkoisia niillä kanteilla mihin sitä on kätevintä kerätä jos ajattelee kevään sulamisvesiäkin. Jos käyttäis pelkkää auraa tai perälevyä pitäis ne ekat lumet puskea melko pitkälle että on koko talven lumille tilaa. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Jos korvaisi hydraulisylinterin mekaanisella "sylinterillä"?
Siis kaksi sisäkkäin menevää neliskanttista teräsputkea, ja lukitus tapilla?
https://www.kiertokanki.com/verkkoka...SABEgJ-rvD_BwE tuohon tapille kun hitsaa esim. 5 cm pitkän putken, ja laittaa tappiin narun, (tai esim tuulilasinpyyhkimen moottorin) että voi nostaa etänä tapin pois? Ja tuo 5 cm jatko siksi, että tappi pysyy pystyssä, kun putoamassa reikään. tuo tappi toimii myös "ylikuormitussuojana", siis menee poikki/mutkalle kun auran nurkka tökkää johonkin.... helpompi korjata, kuin vääntynyt runko tms. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ohjaustehostimen pumppu
Ota hydrauliikka ohjaustehostimen pumpulta. Paine kaksikaraisen sarjanipalla varustetun sähköventtiilin läpi, niin saat käännön ja ja noston. Toki pientä askartelua vaatii mutta venttiililohkolle varmaankin löytyy paikka konehuoneesta. Ainoa kauneusvirhe on että tehostus ei toimi silloin kun käännät tai nostat auraa, mutta tällä ei ole käytänössä mitään merkitystä. Itse tein Jimnyyn tällaisen ja hienosti toimii jo toista talvea. Tehostimen paine ja virtaus riittää hyvin aurakäyttöön ja hyvin hydraulikippikin nousee omatekoisessa kippikärryssä
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hämmennetään vielä lisää. Saahan ohjauksen toimimaan yhtaikaa. Hyvä esimerkki jenkkiautoissa käytetyt jarrujen hydroboostit. Hydrauliikkapiirit kytketään vaan peräkkäin. H1:ssä mulla on edellisten lisäksi Milemarkkerin vinssi kolmantena laitteena pumpun perässä. Auran tapauksessa hyvä järjestys varmaan: Pumppu - > ohjaustehostin -> auran venttiilit. Ainoa juttu mitä pitää vähän miettiä on auran sylintereiden ylipainerajat. Jos ei ole mitään niin liikkeen pohjatessa pumpun varo antaa myöden ja tehostus häviää. Eli auran sylintereille niin pienet rajat kuin mahdollista.
Heti seuraava mieleen tuleva vaihtoehto on jonkun auton sähköinen tehostimen pumppu. Näitäkin alkaa jo olla paalaamoissa. Kolmas vaihtoehto voisi olla 24V koneikko 12V systeemissä. Pyörii varmasti puolella jännitteelläkin tuotto ja paine jää vajaaksi, mutta tuossa auran liikuttelussa ei taida olla merkitystä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa järjestyksessä tulee tilanne että tehostajan paluulinjassakin on auraa käytettäessä paine. Miten tehostaja silloin toimii ja kestääkö kaikki tehostajat (siis sellaiset joita ei ole tarkoitettu hydrobuust käyttöön) paluulinjassa korkeita paineita?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin GM hydeboosti on painelinjassa ensin, sitten ohjaustehostin. Ohjaukselta vapaa paluu säiliöön. En tiedä sietäisikö paluulinjaan painetta, en ole kokeillut.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hydraulisylinterin tiivisteiden vaihto Tampere | Racingrabbit | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.06.2020 18:08 |
Syöttöpumpun lukitseminen | Nevakiitäjä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 15.03.2011 06:28 |
Hydraulisylinterin lähtöjen asento | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 10.11.2010 20:59 |
Hydraulisylinterin iskun rajoitus? | kivinen | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 25.08.2005 10:48 |