![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Autossa oli pientä woblaus ongelmaa 65 - 75 kmh kantturoilla. Tämä on vaivannut pitkään ja hieman vaihtelee renkaittain. Nyt purin etunavat ja kuskinpuolella olikin laakereissa pykälää. Paikalla oli tarvikelaakerit joissa kartion kulma paljon pystympi. Tietysti vielä purin navan auki ja sitten vasta huomasin ettei uusia laakereita ollutkaan kun 2kpl ja nekin "karson" merkkisiä autodocista. Kyselin Lahden Toyotalta mitä maksaisi alkuperäiset laakerit 90366-20003 numerolla ja hinta ei ollut kovin houkuttava noin 75€ kpl. Täytyy tutkia onko esim. Tamgearsilla oikealla kulmalla olevia. Tarvikkeet taitaa olla 30304 numerolla, mitoilla 20x52x16.25. Nyt vaihdoin kummallekkin puolelle vain uudet ylälaakerit ja lisäsin yhden ohuen shimmin ylälätkän alle. Aikaisemmin ei ollut shimmejä ollenkaan tarkoituksella. En kokeillut kalavaa'alla laakerien tiukkuuttaa koska alempi laakeri oli vanha. Täytyy hommata originaalit laakerit ja vaihtaa joskus. Casterin tarkistus koska alkuperäisestä korotettu vielä +1" 37 renkaiden takia. Nyt caster näyttäisi olevan noin 3.5 astetta. Tarkistin vielä kulman kännykän "bubble level" ohjelmalla joka antoi samaa tulosta. Aurauksesta löytyikin yllätys, en muista olisiko tarkoituksella vai vahingossa, voi liittyä myös kieroon vatupassiin joka vieläkin pyörii tallilla, nyt kuitenkin haritusta oli noin 5mm. Ei hyvä, säädetty nyt niin että aurausta on 3 mm. Lopputulos oli paljon parempi mutta ei aivan täydellinen, pientä nypytystä tuntuu jossain 60 pintaan mutta ei siis lähde vatkuttamaan kuten aikaisemmin. Vielä kun saisi tuon pienen nypytyksen pois niin olisi täydellinen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minä soitin Tamgearille niistä laakereista kun tarvitsin niitä myös aiemmin. Sieltä sanoi että ne on samalla kartiolla kuin alkuperäisetkin....
Tilasin ne ja ne oli prikulleen samanlaiset kuin entisetkin. Mutta ne on minusta jyrkemmällä kulmalla kuin mitä Hiluxissa oli. Mutta paikalleen ne silti laitoin Hodariin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on Mikjus Hyvinkäällä loivalla kartiolla olevat Koyot ylimääräsenä. Soittele jos on tarvetta.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pulu oli tätä kysellyt Tamgearsilta ja siellä väittivät että HDJ vakioissakin on jyrkkä kulma kuten tarvikkeissakin ja että loivakulmaiset laakerit olisivat vain BJ/HJ malleissa? Onko Hessu888 alkuperäiset? laakeripaketit auki että voisi vertailla?
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Saa myytyä enemmän varaosia?
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Mitä tarkoittaa jyrkkäkulmainen ja loivakulmainen?Lainaus:
Ja minun mielestä jyrkkäkulmainen on semmoinen laakeri, missä laakerirullat on voimakkaasti kartiot, ja laakerin ulkokooli on melkein 45 asteen kulmassa sisäpinnastaan. aikanaan hain laakeriluettelosta BJ-40 olkatapin alkuperäisen, jyrkkäkulmaisen laakerin ja tarvikelaakeri, loivakulmaisen, kuormitettavuudet: säteittäinen kuormitettavuus oli melkein sama, aksiaalinen oli jyrkkäkulmaisessa paljon suurempi. -> siis kestää suurempaa kuormitusta, missä olkatappi pyrkii työntymään kohti vetoniveltä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |