Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.11.2021, 09:06
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Autossa oli pientä woblaus ongelmaa 65 - 75 kmh kantturoilla. Tämä on vaivannut pitkään ja hieman vaihtelee renkaittain.

Nyt purin etunavat ja kuskinpuolella olikin laakereissa pykälää. Paikalla oli tarvikelaakerit joissa kartion kulma paljon pystympi. Tietysti vielä purin navan auki ja sitten vasta huomasin ettei uusia laakereita ollutkaan kun 2kpl ja nekin "karson" merkkisiä autodocista.

Kyselin Lahden Toyotalta mitä maksaisi alkuperäiset laakerit 90366-20003 numerolla ja hinta ei ollut kovin houkuttava noin 75€ kpl. Täytyy tutkia onko esim. Tamgearsilla oikealla kulmalla olevia. Tarvikkeet taitaa olla 30304 numerolla, mitoilla 20x52x16.25. Nyt vaihdoin kummallekkin puolelle vain uudet ylälaakerit ja lisäsin yhden ohuen shimmin ylälätkän alle. Aikaisemmin ei ollut shimmejä ollenkaan tarkoituksella. En kokeillut kalavaa'alla laakerien tiukkuuttaa koska alempi laakeri oli vanha. Täytyy hommata originaalit laakerit ja vaihtaa joskus.

Casterin tarkistus koska alkuperäisestä korotettu vielä +1" 37 renkaiden takia. Nyt caster näyttäisi olevan noin 3.5 astetta. Tarkistin vielä kulman kännykän "bubble level" ohjelmalla joka antoi samaa tulosta.


Aurauksesta löytyikin yllätys, en muista olisiko tarkoituksella vai vahingossa, voi liittyä myös kieroon vatupassiin joka vieläkin pyörii tallilla, nyt kuitenkin haritusta oli noin 5mm. Ei hyvä, säädetty nyt niin että aurausta on 3 mm.


Lopputulos oli paljon parempi mutta ei aivan täydellinen, pientä nypytystä tuntuu jossain 60 pintaan mutta ei siis lähde vatkuttamaan kuten aikaisemmin. Vielä kun saisi tuon pienen nypytyksen pois niin olisi täydellinen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.11.2021, 14:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Kyselin Lahden Toyotalta mitä maksaisi alkuperäiset laakerit 90366-20003 numerolla ja hinta ei ollut kovin houkuttava noin 75€ kpl.
Tilaa Amayamalta, Japanista tulee nopsaan: https://www.amayama.com/en/part/toyota/9036620003
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.11.2021, 19:12
HiluMiks:n Avatar
HiluMiks HiluMiks ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 09.01.06
Sijainti: suonenjoki, Finland.
Viestit: 527
Perusasetus

Minä soitin Tamgearille niistä laakereista kun tarvitsin niitä myös aiemmin. Sieltä sanoi että ne on samalla kartiolla kuin alkuperäisetkin....
Tilasin ne ja ne oli prikulleen samanlaiset kuin entisetkin.
Mutta ne on minusta jyrkemmällä kulmalla kuin mitä Hiluxissa oli.
Mutta paikalleen ne silti laitoin Hodariin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.11.2021, 22:02
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Mulla on Mikjus Hyvinkäällä loivalla kartiolla olevat Koyot ylimääräsenä. Soittele jos on tarvetta.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.11.2021, 09:47
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Pulu oli tätä kysellyt Tamgearsilta ja siellä väittivät että HDJ vakioissakin on jyrkkä kulma kuten tarvikkeissakin ja että loivakulmaiset laakerit olisivat vain BJ/HJ malleissa? Onko Hessu888 alkuperäiset? laakeripaketit auki että voisi vertailla?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.11.2021, 19:20
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Pulu oli tätä kysellyt Tamgearsilta ja siellä väittivät että HDJ vakioissakin on jyrkkä kulma kuten tarvikkeissakin ja että loivakulmaiset laakerit olisivat vain BJ/HJ malleissa? Onko Hessu888 alkuperäiset? laakeripaketit auki että voisi vertailla?
Ei ole Toyotan pakkauksessa, vaan ostin Koyon pakkauksessa olevat loivakulmaset kun hinta eri planeetalta. Mä olen laittanut loivakulmaset aina kaikkiin autoihin, oli sitten HJ, HDJ tai PZJ. Partsouqin kuvassa on tosiaan hodarin varaosanumerolla jyrkkäkulmaiset https://partsouq.com/search/search?q...iAAEgJOQvD_BwE

Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2021, 14:37
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti

Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??
Saa myytyä enemmän varaosia?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.11.2021, 21:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mitä tarkoittaa jyrkkäkulmainen ja loivakulmainen?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Ei ole Toyotan pakkauksessa, vaan ostin Koyon pakkauksessa olevat loivakulmaset kun hinta eri planeetalta. Mä olen laittanut loivakulmaset aina kaikkiin autoihin, oli sitten HJ, HDJ tai PZJ. Partsouqin kuvassa on tosiaan hodarin varaosanumerolla jyrkkäkulmaiset https://partsouq.com/search/search?q...iAAEgJOQvD_BwE

Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??
tuo partsouq:n kuva on minun mielestä loivakulmainen; siis rullalaakerin rullat ovat molemmista päistä melkein yhtä paksu, ja ulkokooli on lähempänä "putkenpätkää"?

Ja minun mielestä jyrkkäkulmainen on semmoinen laakeri, missä laakerirullat on voimakkaasti kartiot, ja laakerin ulkokooli on melkein 45 asteen kulmassa sisäpinnastaan.

aikanaan hain laakeriluettelosta BJ-40 olkatapin alkuperäisen, jyrkkäkulmaisen laakerin ja tarvikelaakeri, loivakulmaisen, kuormitettavuudet:
säteittäinen kuormitettavuus oli melkein sama, aksiaalinen oli jyrkkäkulmaisessa paljon suurempi.
-> siis kestää suurempaa kuormitusta, missä olkatappi pyrkii työntymään kohti vetoniveltä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
peura bj safaripeli lampola Maasturiprojektit 14 03.04.2015 23:37
toyota hj 80 full time wd v. 1990 lelu Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2012 13:00
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli 0201346 O/M/V Ajoneuvot 6 28.09.2011 12:03
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti helenal O/M/V Ajoneuvot 0 05.11.2009 18:08
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) pasleh O/M/V Ajoneuvot 0 17.06.2009 19:24


Sivu luotu: 23:10 (GMT +2).