Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 21.10.2021, 00:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja ETL kirjoittaa vielä """"Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä"""
Niin, jos lukisit ja lainaisit koko tekstin, niin totesi että kiristetty siihen samaan viivojen mukaan. Eli ei oikeassa kireydessä, kun totesi itsekin että ei tuntunut läheskään 285Nm. Eli pinioni liian löysällä ja siksi välystä. Edelleenkin, ei ollut mainintaa että laakereissa olisi ollut välystä tai ääntä ennen purkua, laakerit ei hajoa itsestään stefaa vaihtaessa

Lainaus:
Ja siitäkö olisi tullut hyvä, kun summamutikassa mainitsema 0,5-1Nm lisää?
Jos kuo krymppiholkkien kiristysmomentit pyörii sadoissa Nm:ssä, niin ei tuolla 1 Nm ole kovinkaan suurta merkitystä....
Missä summanmutikassa kiristää lisää? Ja 1Nm lisää pinionin pyörintävastukseen on jo aika reilusti, kun se tehtaan arvo on n.4Nm uusilla laakereilla, ja n.2-3Nm vanhoilla laakereilla. Juurihan tuossa kirjoitin että pitäisi mitata ennen purkua pinionin pyörintämomentti, ja kun kasataan (vanhoilla laakereilla) niin kiristetään samaan pyörintämomenttiin + aavistus - eli max. 1Nm verran lisää vastusta - kireämmäksi. Jos ei ole mitattu, niin 2,5- 3,5Nm pyörintävastus on aika tavallinen haarukka pinionin pyörintävastukseen ainakin tämän kokoluokan jenkkiakseleissa.


Lainaus:
Mutta jos aksiaalista välystä on 0,2mm niin vika lienee jossain muualla, kuin siinä että mutteri kierroksen löyhällä.
Mietihän ihan ajatuksella.. Pinioni on kahden vastakkain olevan kartiorullalaakerin välissä, C8.25 akselin pinionin kierre on ilmeisesti 7/8" -14, eli 14 kierrettä tuumalle. Yhden kierroksen nousu siis 25,4mm / 14 = 1,8mm. Kyllä tuolla saa jo välyksen aikaiseksi.

Kun kiristys tehdään oikealla tavalla, homma menee kerrasta oikein - ei jää välystä tai ole liian kireällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 21.10.2021 00:08
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ-93 rumpujarrullisen taka-akselin ABS-anturi oikealle puolelle WinChester O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 26.11.2018 08:14
Ostetaan Jeep Grand Cherokee -93 taka kardaani PunisherFIN O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 02.10.2015 23:17
Jeep grand cherokee zj taka-akseli kysymys ZAU Tekniikka & Jutustelu 18 19.01.2013 19:12
Ostetaan Taka-akseli Jeep Grand Cherokee 4.0 ZJ JuhaVee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 30.05.2012 11:17
Jeep xj pinionin stefan vaihto ? sako Tekniikka & Jutustelu 8 20.06.2010 19:46


Sivu luotu: 18:36 (GMT +2).