Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #10  
Vanha 20.10.2021, 20:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kiristi samaan kohtaan mutterin pinjonissa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ETL Näytä viesti
Quadra Drive 2 ja Chrysler 8.25” perä. Perästä pultattu kardaanin laippa irti, jotta pinionin vuotavan stefan sai vaihdettua. Korjaamokäsikirja antaa laipan kiristykselle momentin 285 Nm, mutta koska akselia ei irroitettu ja uutta esipuristusrengasta ei vaihdettu laakerien väliin, kiristys on tehty Youtubessa olevan ohjevideon mukaisesti, missä mutteriin ja akseliin merkattiin asento, missä ne olivat ennen avausta ja kiristettiin siihen samaan.
Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä ei ollut tuntumalla lähellekään 285 Nm. Heittokellolla kardaanin laipasta mitattuna pitkittäisvälys on 0,2 mm ja säteisvälys saman 0,2 mm. Onko tämä välys liikaa?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No ei kiristänyt samaan, ei nuo viivoilla kiristykset osu oikeaan, ja siksi se ohje on ihan ääliömäinen.. Vika ei ole laakereissa vaan väärässä ohjeessa, joten ihan turha alkaa "neuvomaan" että kannattaa ensin räjäyttää perä osiin.
Eri asia jos välystä ja/ tai ääntä olisi ollut _ennen_ purkua, silloin olisi laakereissakin hyvin todennäköisesti vikaa.

Ei tuossa tartte tehdä muuta kuin kiristää oikeaan pyörintämomenttiin. Mittaus vaan olsi pitänyt tehdä ennen purkua, ja stefan vaihdon jälkeen sitten kiristää samaan vierintävastukseen + n.0,5-1Nm päälle.
Ja ETL kirjoittaa vielä """"Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä"""

Aika näyttää, että kestääkö/ääntääkö;

Ja siitäkö olisi tullut hyvä, kun summamutikassa mainitsema 0,5-1Nm lisää?
Jos kuo krymppiholkkien kiristysmomentit pyörii sadoissa Nm:ssä, niin ei tuolla 1 Nm ole kovinkaan suurta merkitystä....
Siitä ollaan -Timo-L- kanssa samaa mieltä, että tuo entiseen asentoo kiristäminen ei ole lähellekkään paras vaihtoehto.
Mutta jos aksiaalista välystä on 0,2mm niin vika lienee jossain muualla, kuin siinä että mutteri kierroksen löyhällä....

Ja tuohon viisarimalliseen pieneen momenttiavaimeen: Varmaan paras ratkaisu, jos tuolle k.o pinjonille ilmoitetaan em. liikkeellelähtö momentti.

Mutta: -euro- laittamat linkit: jenkeistä? lulee hintaa varmaan yli 200 euroa, ja aikaa varmaan viikko?
Ja aliexpressinkin vaihtoehto ei lähde aivan 50 eurolla; jo ilman alvia reilu 64 euroa, ja siihen alv; niin ollaan noin 80 eurossa, ja pitää odottaa noin kuukausi.
Noita kalapuntareita kaupoissa alta 30 euroa, ja saa samantien mukaan.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ-93 rumpujarrullisen taka-akselin ABS-anturi oikealle puolelle WinChester O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 26.11.2018 08:14
Ostetaan Jeep Grand Cherokee -93 taka kardaani PunisherFIN O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 02.10.2015 23:17
Jeep grand cherokee zj taka-akseli kysymys ZAU Tekniikka & Jutustelu 18 19.01.2013 19:12
Ostetaan Taka-akseli Jeep Grand Cherokee 4.0 ZJ JuhaVee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 30.05.2012 11:17
Jeep xj pinionin stefan vaihto ? sako Tekniikka & Jutustelu 8 20.06.2010 19:46


Sivu luotu: 20:29 (GMT +2).