![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
No enpäs sitten kuitenkaan ostanut optimoita, hinta vaan ratkaisi tälläkin kertaa. Tuttava varaosa myyjä möi nyt exide premium carbon boost EA1000 100ah/900a akkuja 2kpl/285€ Nuo ovat 2v takuulla niin jos menisivät edes sen.. Vanhoista Vartan h3 toinen on paskana, kestivät nyt ainakin 5v joten varmaan olivat hintansa arvoiset ainakin minun käytössä. Auto oli alkuaan käyttöauto, nykyään vain katsasteltu offiauto joka vähällä käytöllä. Laturina ollut vanhaa toyotan vakiota, välillä oli myös Vaneten 90a laturi joka hajosi niin laitoin tilalle uuden Lj70 tarkoitetun 60a laturin. Huollon ja korjauksen takia halusin autoon välillä jotain toyotan tehtaan tarkoittamaa ja noita toyotan omia on vielä hyllyssä varalle. Tarkoitus olisi kuitenkin rakennella toinen laturi tuon toyotan oman rinnalle koska silloinkin kun oli tuo 90a laturi paikallaan niin ei se tuntunut riittävän. Valoja ei ajellessa tyhjää poltella(maastossa), puhallin moottorikin pyörii vain tarvittaessa. Takavinssinä on mekaaninen jolla on sit tiukat paikat pelastettu. Yleensä kun aletaan olla konepelti syvyydessä tiukassa niin ei tuo 80:1 välitteinen runva meinaa jaksaa.. Täytyy nyt kokeilla noilla akuilla ja jonkinlaisella lisälaturilla. Sitten vois vinssin päivittää vaikka 110:1 välitteiseen.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Just viiime viikonloppuna 75 yellow top kyykkäsi kesken vinssauksen. Ei jaksanu ees startata enää. aiemmin uralla oli vinssattu sopivasti ja kaikki toimi normaalisti.
Päädyttiin vaihtamaan akku toisesta autosta. Vanhaan kun pääsi käsiksi niin oli kuumunut niin ettei kättä kärsinyt päällä pitää. Juontanee juurensa siitä, että oli elokuussa jäänyt vhf päälle ja ollut 2 kuukautta imemässä virtaa. Akkujännite oli 2.8V. Se virhe tuli luultavasti siinä että autoa käyttämällä latasin sen. Ohje sanoo ilmeisesti että lepojännitteen päästessä alle 11V, pitä ladata muutaman ampeerin virralla täyteen. Pari kertaa aiemminkin on jäänyt kulutusta päälle viikoiksi, mut sillon olen muistaakseni ladannut pikku c-tekillä. Kun akkua tutkiskeli niin kennojen kohdat kannesta on vähän pullollaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
|
#3
|
||||
|
||||
|
En oo viimeaikoina Exiden akuilla vinssaillu, mutta muutama 85 / 90 ja 100 Ah:n Mätänetistä ostetut on ollu sellasta kuraa, että yhtään Exideä en enää osta ihan lähiaikoina....joskus vissiin olivat hyviä akkuja, kun joku vanhempi kesti kyllä hyvin itsellä vinssaustakin, noi ei ees normikäyttöä ja vähän satunnaista webastoa talvella....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg.
|
|
#6
|
||||
|
||||
Toinen ajatusmalli ehkä mahdollinen?
Seuraan sivusta ihan kun aika ei riitä, "pihasiivous" meneillään...
Jos on huutava hetkellinen tarve energialle (esim.sähkö) asiaa voi lähestyä toisella tavalla: On olemassa laite nimeltä EV range extender eli käytännössä nelitahtimoottori/ DC-generaattori missä on automaattinen akkulaturi ja monesti startti mukana Näitä on yleisesti käytössä aasiassa itserakennetuissa ev-laitteissa, paikalliset ilmansaastepykälät... Ja sellainen voi vaikka rakentaa itse salkkuaggregaatista missä invertteri rikki->auton generaattori tilalle Toki se vaatii että autossa on tilaa mutta tuo samalla varasähkölähteen latamaan akkuja muutenkin Itsellä on vanhasta 2T generaattorista tehty 12V "akkulaturi", volvon 55A laturi hoitaa sähköt Ihan huviksi tehty, toimii mutta vaatii jatkuvaa valvontaa kun puuttuu kierroslukusäädin Viimeksi muokannut Moggen : 03.11.2021 08:54 |
|
#7
|
||||
|
||||
Paikallisakut autokäytössä
Nimimerkki Patu kirjoitti:
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg. Paikallisakku tarjoaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla ja lataus on myös pienellä jatkuvalla virralla Liitän kuva esimerkiksi: Viimeksi muokannut Moggen : 03.11.2021 08:55 |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Erään 150Ah akun speksejä ku kattelee niin sisäinen resistanssi näyttäs olevan tässä esimerkissä 0.04 millioomia. Ja sitä kun pyörittelee taskulaskimessa niin 12v napajännitteellä akku antaa noin 300A virtaa pellolle. Ja jos suoritetaan pieni ynnäys lasku niin kolme akkuu antaa jo vaatimattomat 900A pellolle. Ja jos 900A haluaa muuttaa vetotehoksi niin kiinanvirveli voi käyttää max. puolet tarjotusta reservistä. Oikosulkuvirtakin ko. akussa on vaatimaton 3000A eli en välttämättä menis takomaan kaapeleita vastakkain vaikka tämähän on se "paikallisakku mikä antaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla" Ei kannata saiverrella että mikä soveltuu mihinkin. Kyl tollane salkku pelaa vinssikäytössä. Ja jos hinta on kohdillaan niin sehän on suorastaan hyvä vaihtoehto. Vaikkakin aliarvostettu näillä foorumeilla. Mutta ei tästä tartte mennä montaa vuotta taaksepäin kun tälläkin palstalla Pajeroa ei pidetty minkäänlaisena maastoautona... Nykyään ne onkin yhtä-äkkiä kovasti suosittuja. PS. Jos tulee edelleen mieleen että tuollaisen käyttö offiautossa on väärin niin isot pojat käyttää 12v vinssejä 24v systeemeissä. On voimaa ja nopeutta ja saattaavat jopa järkikäytöllä kestääkkin. Vaikka se on niin väärin... ![]() Mites tommone sitten pelais? Ainakin kehujen perusteella ottas virtaa vastaan. https://www.motonet.fi/fi/tuote/9095...P353xL175xK190 Exide AGM-akku, Start-Stop toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM-tyypin akku. AGM-akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun: • Nelinkertainen syklikestävyys • Erittäin korkea varauksen vastaanottokyky • Voidaan asentaa myös tavallisen akun tilalle • AGM-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä lisäksi jarrutusenergian talteenottojärjestelmä ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja • Maksimipaino noin 26,8 kg • Sisältää lyijyä Viimeksi muokannut Patu925 : 06.11.2021 02:54 Perustelu: exide |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jostain syystä noita Exide akkuja saa saksasta paljon halvemmalla kuin suomesta: https://www.ebay.com/itm/17461072426...YAAOSw1uNhg6Hl Basba batteries nimisestä firmasta tilattiin kesällä pari kokeeksi. Ei juuri ole isosti käyttökokemusta mutta itse meinasin ruveta käyttämään kaikissa laitteissa näitä akkuja niin on sitten vaihtokelpoisia keskenään. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| mönkijän vinssausta | peedro | Chit-Chat | 12 | 21.11.2009 17:32 |
| Ensi kesää ajatellen... | nana | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.10.2008 12:21 |
| turvallista vinssausta! | mauno | Chit-Chat | 32 | 03.10.2006 15:31 |
| Vinssausta, oppitunti 1 | Chit-Chat | 4 | 09.11.2005 14:05 | |
| Puihin nojaamista ja vinssausta | Peeveli | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 23.10.2005 22:17 |