![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mistähän mahtaa saada hommattua tuollaisen viisarimallisen momenttiavaimen ton oikean preloadin tarkistulseen? Kun googlettelin ei löytynyt kuin yksilöitö mitkä oli 1-200nm. Veikkaan että tarvis olla joku vähän keveemmälle momenttialueelle tehty värkki, kun ei kai se preload vissii ole kuin 2-2.5nm uusilla laakereilla
Viimeksi muokannut könpiä : 12.10.2021 21:31 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tosiaan kun se herkkä viisarimomenttiavain uupuu tein metrin mittaisen vääntimen ja lisäilin hylsyjä kepakon päähän ja katsoin kalavaakalla kepakon päästä mitä se painaa ja sillä mittasin vastuksen millä pinioni alkaa pyöriä. O.5kg lähti liikkeelle. 0.46kg jäi vielä varsi vaakaan, eli se esijännitys on nyt sitten kuivana ja uusilla laakereilla siinä vajaassa 5Nm. Jostain löysin että raja-arvot olis 2.5-4.5Nm. Onko ylikireys paha asia ja jos on niin sopiiko tuota mutteria inan avata. Ehkä 1-5min vai onko krymppi sitten jo soronoo. Kierrelukotetta laitoin myös mutteriin eilen. Ite ajattelin että tuonverran"ylikireys" ei nyt vaarallista ole satunnaisessa ajossa olevalle maastirille mutta mitä ammattilaiset sanoo
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hammaskosketus on vähän ylhäällä, kokeilisin paksumpaa shimmiä pinionin alle että miltä näyttää. Täydellistähän siitä ei aina saa, kunhan kosketus ei ole aivan laidassa, se on korkeussuunnassa suunnilleen keskellä ja hammasvälys oikea.
Se voitko avata pinionin mutteria vai et riippuu onko kyseessä krymppirenkaalla vai shimmeillä oleva akseli. Jos on krymppirengas, niin periaatteessa et koska silloin pinionin laakereihin tulee välystä ja ne kuluu loppuun -> uusi krymppirengas. Jos taas shimmeillä, niin pitäisi vähän muokata shimmipakkaa uusiksi. 5Nm pyörintävastuksena (kai kokeilit pelkällä pinionilla, ei niin että myös murikka paikallaan?) uusilla laakereilla on aikalailla yläpäässä/ vähän yli suositellun, se on sitten ihan oman maun mukaan uskaltaako koittaa polttaako laakerit vai ei. Luultavasti toimii ihan hyvin, käytännössä selviää kokeilemalla. Tuossa vielä FSM:n kuva hammaskosketuksiin liittyen: ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Juu krymppirenkaalla on. Löystytys olis niin minimaalinen että ajattelin onko krymppirenkaalla sen verran joustoja mutta ei kai se sitte enää toimi krymppirenkaan idean tavoin.
5Nm vastuksen kokeiltaessa oli murikka paikalleen simmattuna,mutta vetoakselit pois. Taidan laittaa ajoon vain kun siellä jo se uusi häntälaakerikin on paikalleen rutistettuna mutterin mukana ja jos krympin meinaa vaihtaa pitäisi sekin väkivalloin lyödä pois. Kiitos hammaskarttakuvasta. Katson sen vielä kuntoon mitä nyt poskilaakereiden simmauksella saa. Pinioniahan ei nyt enää simmata kun sinne uudet laakurat nakuttelin. Kosketuskin vähän parani mielestäni kun uusilla laakereilla sitä katsoin, tai sitten vain luulenniin 😌 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pinionin pyörintävastus mitataan pelkällä pinionilla, ilman murikkaa - ja kuten yllä todettiin tasaisella pyörityksellä. Nythän sinulla on pyörintävastuksessa mukana murikan pyörivä massa, poskilaakereiden vastus sekä välityksestä tukeva vastus.
Eli murikka pois ja mittaa uudestaan, pyörintävastus voi olla vielä liian pieni..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Joo, nöin tein ja aivan hyvältä näytti. Kalavaakamittauksen mukaan 3nm väännöllä pyörii. Välyskin oli 0.15mmja hammaskuvioon olin tyytyväinen. Eiku kiinni. Kyssäri vielä noista poskilaakereide pukkien pulteista. Mihin momenttiin ne vetästään, eikö varmaa kierreliima oo haitaks
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Poskilaakereiden esijännitykseen n. 0,1-0,15mm "ylimääräistä" paksuutta per puoli; eli jos murikka menee sellaisenaan paikalleen niin vaihtaa molemmille puolille shimmit niin että tuo oikea esijännitys (yhteensä 0,2-0,3mm) saavutetaan. Poskilaakereiden preload shimmeillä on samalla helppo hienosäätää vielä hammasvälystä jos tarvitsee ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta yleensä vastus liikkeessä on pienempi kuin liikkeellelähdössä. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tuo on muuten totta. Enpä sitä hoksannut että siinä on se alkukitka mikö vastustaa tuota mun 0.46kg:n koetusta. Kokeilin metrin varrella vetää kalavaakalla ympyrää siten että akseli vaakassa ja pinioni pystysuoraa ettei painovoima avita varren painolla ja kalavaaka näytti 0.33kg vastukseksi kun piti tasasta liikettä että vois olettaa esijännityksen olevan haarukassa 👍 kiitos jälleen saa yöt nukuttua paremmin 😅
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |