Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2021, 09:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Ompa Timon ZJ "venyvää" mallia....!
Kuten totesin, noissa kuvissa vielä kaikki tukivarret, panhardit ja ohjaus tehtaan alkuperäiset. Vain iskarit vaihdettu ja korotusblokit. Siksipä nämä on aika hyviä menemään, kun alusta joustaa melkolailla vakionakin hyvin. Rakennettuna sitten paremmin.

Ongelma etenkin tukivarsissa on se, että ne ei kestä osumia juuri yhtään. Eli jos meinaa ajaa metsässä niin tarvitsee vahvemmat.
Isommilla korotuksilla taasen tarvitsee säädettävät jotta saa kulmat kohdalleen.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.01.2021, 03:13
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Talking

Taas se kyselee tyhmiä....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kuten totesin, noissa kuvissa vielä kaikki tukivarret, panhardit ja ohjaus tehtaan alkuperäiset. Vain iskarit vaihdettu ja korotusblokit. Siksipä nämä on aika hyviä menemään, kun alusta joustaa melkolailla vakionakin hyvin. Rakennettuna sitten paremmin.

Ongelma etenkin tukivarsissa on se, että ne ei kestä osumia juuri yhtään. Eli jos meinaa ajaa metsässä niin tarvitsee vahvemmat.
Isommilla korotuksilla taasen tarvitsee säädettävät jotta saa kulmat kohdalleen.
Mites normaali katu- ja moottoritieajo sujuu, onko muuttunut alkuperäisistä osista ja asetuksista....?
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.01.2021, 07:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Mites normaali katu- ja moottoritieajo sujuu, onko muuttunut alkuperäisistä osista ja asetuksista....?
Nykyisellään 3" korotusta, kokonaan uusittu alustageometria (nelilinkkilaskurilla suunniteltu)/ tukivarsien kiinnityspisteet muutettu yms. Parempi ja mukavampi se on nyt ajaa kuin vakiona ja alustakin toimii korotettuna kuten pitää..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.01.2021, 00:08
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.906
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ongelma etenkin tukivarsissa on se, että ne ei kestä osumia juuri yhtään. Eli jos meinaa ajaa metsässä niin tarvitsee vahvemmat.
Juu ja niiden korvakkeet osaavat revetä irti akseleista ja korista jos niitä ei vahvista.
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.03.2021, 16:51
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Osaako joku sanoa oikean momentin noille pulteille joilla pinionin hammasrataslautanen on kiinne tasauspyörässä etuperässä, ja varmaan suotavaa laittaa liima väliin?
Sama välitys säilyy mutta pitää lyhyt pinioniakseli laittaa niin varmaan kannattaa vaihtaa samalla uusi hammasrataslautanen ikään kun parina sen uuden pinionin kanssa?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.03.2021, 17:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lautaspyörä ja pinioni on oikeat nimet - ja ne vaihdetaan AINA parina. Lyhyestä pinionista päättelisin että kyseessä D30 akseli. Lautaspyörän pulttien kiristysmomentti on 95-122Nm, oman kokemuksen perusteella suosittelen satkun pintaan. Pulteista ja lautaspyörän kierteistä rasvat pois, ja sinisellä lukitteella - virrallisesti lukitetta ei tarvitse mutta noita on löystynyt ja sen seurauksena katkennut muut pultit osittain tai kokonaan.

Poskilaakereiden pukkien momentti 61Nm.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.03.2021, 20:26
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Ja mielellään uusilla ruuveilla, ehkäisee sitä katkeamista...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.03.2021, 07:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Ja mielellään uusilla ruuveilla, ehkäisee sitä katkeamista...
Jeps, nimimerkillä kokemusta on Käytetyt pultit saa poikki jo kiristysvaiheessa momenttiavaimella, tai ne katkeaa viimeistään metsässä ajaessa. Kahdesta lautaspyörästä pitänyt tuo koittaa (kerran D30 ja kerran D44hd), ennenkuin uskoin

D44HD:ssa suurensin murikan reiät uusille pulteille 3/8" -> 7/16" ja asensin 7/16" pulteilla, kun lautaspyörässä oli kierteet molemmille.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 25.03.2021 07:45
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.03.2021, 14:34
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Noniin, kiitos nopeista vastauksista. Sitten pitääkin alkaa uusia pultteja haeskella kun niitä en tilannut ja noita tuumakokoja ei omassa hyllyssä ole. Minkähän lujuusluokan pultit ovat kun kannassa ei lue kuin LEd tai Fd
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.09.2021, 12:49
Rafu Rafu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 08.01.18
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ongelma etenkin tukivarsissa on se, että ne ei kestä osumia juuri yhtään. Eli jos meinaa ajaa metsässä niin tarvitsee vahvemmat.
Onko antaa vinkkiä jollain mitkä olisi ns. riittävän hyvät alle 3" korotuksella?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.10.2021, 19:00
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Nyt sitä oikeaa hammaskosketusta haetaan ja ensimmäistä kertaa niin siksipä kysyisin hiemankonkareiden neuvoa. Vissiinki taitaa vähän liian kärjellä olla kosketus nytten? Onko tuossa nyt koetettava kammeta pinionia ylemmäs simmeillä vai poskilaakereiden väliin laitettava ja survottava sivusuunnassa lautaspyörää lähemmäs pinionia ?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20211008_195151.jpg‎
Views:	214
Size:	166,6 Kt
ID:	100317   Click image for larger version

Name:	IMG_20211008_195200.jpg‎
Views:	197
Size:	155,2 Kt
ID:	100318  

Viimeksi muokannut könpiä : 08.10.2021 19:02
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.10.2021, 21:05
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Mistähän mahtaa saada hommattua tuollaisen viisarimallisen momenttiavaimen ton oikean preloadin tarkistulseen? Kun googlettelin ei löytynyt kuin yksilöitö mitkä oli 1-200nm. Veikkaan että tarvis olla joku vähän keveemmälle momenttialueelle tehty värkki, kun ei kai se preload vissii ole kuin 2-2.5nm uusilla laakereilla

Viimeksi muokannut könpiä : 12.10.2021 21:31
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.10.2021, 07:15
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Tosiaan kun se herkkä viisarimomenttiavain uupuu tein metrin mittaisen vääntimen ja lisäilin hylsyjä kepakon päähän ja katsoin kalavaakalla kepakon päästä mitä se painaa ja sillä mittasin vastuksen millä pinioni alkaa pyöriä. O.5kg lähti liikkeelle. 0.46kg jäi vielä varsi vaakaan, eli se esijännitys on nyt sitten kuivana ja uusilla laakereilla siinä vajaassa 5Nm. Jostain löysin että raja-arvot olis 2.5-4.5Nm. Onko ylikireys paha asia ja jos on niin sopiiko tuota mutteria inan avata. Ehkä 1-5min vai onko krymppi sitten jo soronoo. Kierrelukotetta laitoin myös mutteriin eilen. Ite ajattelin että tuonverran"ylikireys" ei nyt vaarallista ole satunnaisessa ajossa olevalle maastirille mutta mitä ammattilaiset sanoo
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.10.2021, 07:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Hammaskosketus on vähän ylhäällä, kokeilisin paksumpaa shimmiä pinionin alle että miltä näyttää. Täydellistähän siitä ei aina saa, kunhan kosketus ei ole aivan laidassa, se on korkeussuunnassa suunnilleen keskellä ja hammasvälys oikea.

Se voitko avata pinionin mutteria vai et riippuu onko kyseessä krymppirenkaalla vai shimmeillä oleva akseli. Jos on krymppirengas, niin periaatteessa et koska silloin pinionin laakereihin tulee välystä ja ne kuluu loppuun -> uusi krymppirengas. Jos taas shimmeillä, niin pitäisi vähän muokata shimmipakkaa uusiksi.
5Nm pyörintävastuksena (kai kokeilit pelkällä pinionilla, ei niin että myös murikka paikallaan?) uusilla laakereilla on aikalailla yläpäässä/ vähän yli suositellun, se on sitten ihan oman maun mukaan uskaltaako koittaa polttaako laakerit vai ei. Luultavasti toimii ihan hyvin, käytännössä selviää kokeilemalla.

Tuossa vielä FSM:n kuva hammaskosketuksiin liittyen:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.10.2021, 08:00
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Juu krymppirenkaalla on. Löystytys olis niin minimaalinen että ajattelin onko krymppirenkaalla sen verran joustoja mutta ei kai se sitte enää toimi krymppirenkaan idean tavoin.

5Nm vastuksen kokeiltaessa oli murikka paikalleen simmattuna,mutta vetoakselit pois. Taidan laittaa ajoon vain kun siellä jo se uusi häntälaakerikin on paikalleen rutistettuna mutterin mukana ja jos krympin meinaa vaihtaa pitäisi sekin väkivalloin lyödä pois. Kiitos hammaskarttakuvasta. Katson sen vielä kuntoon mitä nyt poskilaakereiden simmauksella saa. Pinioniahan ei nyt enää simmata kun sinne uudet laakurat nakuttelin. Kosketuskin vähän parani mielestäni kun uusilla laakereilla sitä katsoin, tai sitten vain luulenniin 😌
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.10.2021, 12:17
J-J J-J ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.12.20
Sijainti: Heinola
Viestit: 45
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja könpiä Näytä viesti
Tosiaan kun se herkkä viisarimomenttiavain uupuu tein metrin mittaisen vääntimen ja lisäilin hylsyjä kepakon päähän ja katsoin kalavaakalla kepakon päästä mitä se painaa ja sillä mittasin vastuksen millä pinioni alkaa pyöriä. O.5kg lähti liikkeelle. 0.46kg jäi vielä varsi vaakaan, eli se esijännitys on nyt sitten kuivana ja uusilla laakereilla siinä vajaassa 5Nm. Jostain löysin että raja-arvot olis 2.5-4.5Nm. Onko ylikireys paha asia ja jos on niin sopiiko tuota mutteria inan avata. Ehkä 1-5min vai onko krymppi sitten jo soronoo. Kierrelukotetta laitoin myös mutteriin eilen. Ite ajattelin että tuonverran"ylikireys" ei nyt vaarallista ole satunnaisessa ajossa olevalle maastirille mutta mitä ammattilaiset sanoo
Eikös se vieräntävastus pitäisi mitata nimenomaan liikkeessä eikä liikkeellelähtövastusta..? Vaikea sitä toki on kotikonstein selvittää ilman oikeaa työkalua..
Mutta yleensä vastus liikkeessä on pienempi kuin liikkeellelähdössä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.10.2021, 13:12
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Tuo on muuten totta. Enpä sitä hoksannut että siinä on se alkukitka mikö vastustaa tuota mun 0.46kg:n koetusta. Kokeilin metrin varrella vetää kalavaakalla ympyrää siten että akseli vaakassa ja pinioni pystysuoraa ettei painovoima avita varren painolla ja kalavaaka näytti 0.33kg vastukseksi kun piti tasasta liikettä että vois olettaa esijännityksen olevan haarukassa 👍 kiitos jälleen saa yöt nukuttua paremmin 😅
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 23:40 (GMT +2).