Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.06.2021, 18:26
Kuljukka Kuljukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 323
Perusasetus

Aika iso ahdin, riittänee likemmäs 300hv mitenkä heräävyys noin offi käytössä?
Minkälaista suutinta ja pumppua tähän on tulossa?
Vakio pumppu riittänee johonkin 250 kantturoille mutta suuttimet vaatii jo reilusti isommat.
Omassakin kotterossa tuo pd150 imusarja. Ahtimeksi odottaa volvosta peräisin oleva gtb2056vl jolla ilmeisesti heräävyys hyvä ja riittää n.250hv


Viimeksi muokannut Kuljukka : 28.06.2021 18:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.06.2021, 05:37
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuljukka Näytä viesti
Aika iso ahdin, riittänee likemmäs 300hv mitenkä heräävyys noin offi käytössä?
Minkälaista suutinta ja pumppua tähän on tulossa?
Vakio pumppu riittänee johonkin 250 kantturoille mutta suuttimet vaatii jo reilusti isommat.
Omassakin kotterossa tuo pd150 imusarja. Ahtimeksi odottaa volvosta peräisin oleva gtb2056vl jolla ilmeisesti heräävyys hyvä ja riittää n.250hv
Turbon herääminen selviää, kun päästään kokeilemaan. Automaatti auttaa heräämisessä vähän. Pumpusta ja suuttimista tulee juttua jahka kerkiän/jaksan kirjoittaa. Mutta jotain isompaa on tulossa.

Suomesta ei mahda löytyä noita BRM moottorin imusarjoja? Näyttäisi olevan Amerikan Jetasta lähtöisin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.06.2021, 05:56
Kuljukka Kuljukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Turbon herääminen selviää, kun päästään kokeilemaan. Automaatti auttaa heräämisessä vähän. Pumpusta ja suuttimista tulee juttua jahka kerkiän/jaksan kirjoittaa. Mutta jotain isompaa on tulossa.

Suomesta ei mahda löytyä noita BRM moottorin imusarjoja? Näyttäisi olevan Amerikan Jetasta lähtöisin.
Ei ole tullut vielä koskaan brm moottoria vastaan missään mutta suomi autoissa 1.9 bls ja 2.0 bmm on saman näkösiä 8v moottoreita.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2021, 06:16
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuljukka Näytä viesti
Ei ole tullut vielä koskaan brm moottoria vastaan missään mutta suomi autoissa 1.9 bls ja 2.0 bmm on saman näkösiä 8v moottoreita.
Kiitos vinkistä. Tilasin saman tien BMM imusarjan (Golf V 2.0 TDi) malliksi. 50€ sai jo valita mieleisen...
Tuolla PD150 imusarjalla ykkössylinterin virtaus jää 3% pienemmäksi kuin muiden, jos tuohon aikaisemmin löydettyyn mittaukseen on uskominen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.06.2021, 06:21
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Kuten arvata saattaa, niin turbon ohella myös suuttimet ja pumppu kaipasivat vähän huomiota. Tässä mentiin siitä, mistä aita oli jo kaatunut ja kopioitiin kokeneempi harrastajia. Jopa siinä määrin, että ostettiin valmiiksi muokatut osat. Itsellä ei taidot riitä suutin tai pumppuhommiin. VW:n vakiosuuttimiin vaihdettiin 0.360 kärjet ja paineet säädettiin 240 bariin. Kun alkuperäinen suutin oli 0.180 niin lisäystä tuli vaatimaton 100%.
VW:n vakiopumpussa on liika sähköä omaan makuun. Siispä tilalle vaihdettiin mekaaninen pumppu. Sopivasti suurempi aihio löytyi Kia Carnival I 2.9TD autosta. Ko autossa taitaa olla suurin nelisylinterinen mekaaninen Boschin VE-pumppu. Pumppu kävi huollossa ja sen sisälle tehtiin jotain pientä, josta minä en tiedä sen tarkemmin. Samalla siihen sovitettiin VW:n hihnapyörä.

Tässä paketissa ei siis ollut mitään uutta tai erikoista. Vastaavia on tehty aikaisemminkin ja se on toimivaksi todettu. Hyvin bolt-on homma. Jopa kaasuvaijerin liikeradan sai sopivaksi ilman suurempaa taistelua. Myös laatikon tarvitseman kick down vaijerin sai sovitettua pienellä muokkauksella.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.06.2021, 05:55
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Nyt lotto vetämään.
Trial gearin tehokkaampi ohjaustehostimen pumppu passasi vaggilaiseen bolt on. Pumpun runko siis meni samoihin kiinnityksiin kuin alkuperäinen pumppu. Trial gear oli minulla käytössä jo edellisessä tekniikassa niin hihnapyörän joutui vaihtamaan. Uuden keskiön sorvautin hihnapyörälle. En nyt muista oliko syynä hihnan linjaus vai se, ettei vanha keskiö irronnut. Joka tapauksessa tämä oli mukavan helppo rasti. Huomatkaa myös hightech moottoripukki. Helpotti kummasti rakentamista kun moottori seisoi tukevasti omilla jaloilla.

Mutta tottakai tähänkin piti itse päästä jotain härppimään. Lisäsin yhden tukirullan, jolla saan hihnan seuraamaan ohjaustehostimen hihnapyörää pitempään. Jospa se ei luistaisi niin helposti kun on täynnä kuraa ja turvetta.

Viimeksi muokannut Sumsar : 30.06.2021 06:01
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.07.2021, 08:58
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Toisen palstalaisen sanaa lainaten nyt on "Makitoitu". Pääsi toteuttamaan itseään oikein sydämmen kyllyydestä. Muutama harjoituskappale tuli ennen kuin sain mieleiseksi.


Eli pakoputki meni luonnollisesti uusiksi. Tässä toteutettiin taas jotain perverssiota ja piti hieroa ihan turhaa. Mutta kun halusin siihen äänenvaimentajan, vaikka tilaa tai tarvetta ei ollut. Tämmöinen siitä tuli. Down pipeen tuli myös hukkaportin haara omalla joustolla.


Turbolta lähtö on 3,5", mutta kun sen kokoista down pipeä ei saanut paikallisista varaosaliikkeistä niin tein DIY 3,5"-3" kartion.


Tästä jatkettiin sitten 3" putkella. Ja koska se äänenvaimennin piti saada mahtumaan paikkaan, minne se ei kuulu, niin tein sen putken sisään. Eli takimmaisessa osassa on kaksi putkea päällekkäin. Sisempi on 2,5" ja ulompi 3". Sisäputkeen makitoin 8,7 metriä viiltoja 1mm laikalla. Tein putken kahdesta 320mm pätkästä, koska pirralla ylsi poistamaan purseen 17cm syvyydeltä putken sisältä. Sitten lisää DIY kartioita (2,5"-3")


Ennen kasaamista kaksi kerrosta termotekkiä pienemmän putken päälle. Tuli sopivan tinki isomman putken sisään. Sitten vain putken päällekkäin ja saumat kiinni.


Saa nähdä millainen pörinä tuosta kuuluu. Jos ei miellytä, niin takaosa on helppo tehdä uusiksi. Putki tulee runkopalkin yli etulokarissa ja kiertää korinkannakkeen. Korinkiinnikkeen jälkeen jatkaa matkaa runkopalkin vieressä. Korinkannakkeen kierrossa käy runkopalkkia alempana, mutta muuten on koko matkalla runkoa korkeammalla. Korinkannaketta joutui muokkaamaan ja vahvistamaan (tekemättä vielä kuvaa ottaessa). Mahtuu olemaan 35" renkailla. Rengas ottaa tukivarteen ennen kuin pakoputkeen. Jos joskus vaihtaa isommat renkaan, niin voi joutua tekemään uusiksi. Se on sen ajan murhe.

Viimeksi muokannut Sumsar : 01.07.2021 09:07
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2022, 18:13
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
VW:n vakiopumpussa on liika sähköä omaan makuun. Siispä tilalle vaihdettiin mekaaninen pumppu. Sopivasti suurempi aihio löytyi Kia Carnival I 2.9TD autosta. Ko autossa taitaa olla suurin nelisylinterinen mekaaninen Boschin VE-pumppu.
Kotimainen SisuDiesel 44DTA moottori työnsi parhaimmillaan luokkaa 125 hv / 500 Nm, ja siinä oli mekaaninen Bosch VE. Varmaan vielä isompi pumppu? Moottori siis 4.4 litrainen.

(Noita moottoreita oli myös sähköisellä VP-pumpulla, mallimerkintä silloin 44 ja 49 ET, ETA, ETI, EWA, EWI jne.)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.03.2022, 20:14
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 724
Perusasetus

Nyt kun saatiin taas palstalaisilta apua, niin elektroniikkapurkki nytkähti eteenpäin. Autoa koekäytetty ja softaa on muokattu. Nyt ollaan siinä pisteessä että pitäisi käydä koeajolla tunnustelemassa, mille se tuntuu.

Kierroslukumittari toimii hienosti nyt kun selvisi vanhan (37/pumppukierros) ja uuden (4/kampikierros) pulssin suhde. Kierrostenrajoitin hakee vielä muotoaan. Odottaa sitä koeajoa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota Crawler (ToyWagen) kippo86 Maasturiprojektit 497 25.12.2015 21:20
Myydään Toyota HJ61 taka ja HDJ etu murikat+muuta toyota akseli ryönää... Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2013 08:57
Myydään Toyota corona MKII,Toyota FJ,Toyota crown virranjakaja Castrol O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.01.2013 21:48
Myydään / Vaihdetaan muutama ylimääräinen auto kaupan. toyota,toyota,renault ja taas toyota Jumppis O/M/V Ajoneuvot 1 29.06.2011 13:17
Myydään / Vaihdetaan Toyota Landcruiser HJ61 -88 (vaihto mahdollista Toyota 4Runneriin) Jooseppi O/M/V Ajoneuvot 0 11.03.2009 21:07


Sivu luotu: 09:33 (GMT +2).