Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.06.2021, 22:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

"Normi" veneilyssä potkuri kokonaan vedessä 99.9% ajasta...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
........
Ja se tuli viime kesänä todettua että cleaverit ja chopperit on omalta osalta koitettu. Oman teorian mukaan lavan tai veteen osuvien lapojen pinta-alan ylittäessä evän pinta-alan alkaa meno olemaan mielenkiintoista.
https://youtu.be/iXZ9MpaPxik
Putkellisissa potkureissa lapojen pinta-ala jää pienemmäksi joten riski hallinnan menettämiseen on ainakin teoriassa pienempi
........
Ei tietoa tuosta sinun "kilpaveneestä" eikä sen moottorista, puhumattakaan muista teknillisistä yksityiskohdista...

Tuossa videosta näytti siltä, että tosiaankin tuo potkurin, evän ja ilmanvastuksen yhdistelmä ylitti rungon ja veden välisen "pidon-"?

Ja onko tuo knaapin yläpuolella pyörivä "pilvi" koneen keittämää vettä?
(Pintavetopotkureilla, taikka puolikkailla sellaisilla, jäähdytysvesi otetaan potkuriakselin tasalta, tai alapuolelta evästä tms.

P.S vesi on kovaa, jos siihen joutuu tutustumaan "maantienopeuksissa"

p.s.s Minullakin veneilyssä potkuri alkoi haromaan ilmaa; Lyötiin reilu 20v sitten veto kaljasta, että kumpi pyörii paikallaan nopeammin:
Minun ylipainoinen, syvällä v-pohjalla oleva -70 luvun alun 5,5 metrinen HT (maritim 550)

Vai pikkasen viritetty, uudempi, ja tehokaampi urheiluauto:

Autoa ei kellotettu, kun kuski kellotti pari kierrosta Maritimin kartturin paikalla.... Ja potkuri oli 14"x14" alumiinia, ja -70 luvun omc stendrive 800 sähköperä- vetolaitteessa aina pakokaasut tulee potkurin takapuolelle...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.06.2021, 08:05
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja onko tuo knaapin yläpuolella pyörivä "pilvi" koneen keittämää vettä?
(Pintavetopotkureilla, taikka puolikkailla sellaisilla, jäähdytysvesi otetaan potkuriakselin tasalta, tai alapuolelta evästä tms.

P.S vesi on kovaa, jos siihen joutuu tutustumaan "maantienopeuksissa"
Kyllä se on vain vauhdin hidastumisesta aiheutunut vesiläikkä, nämähän on raakavesijäähdytettyjä eikä tässä koneessa ole mitään termareita alunperinkään.
Kone on Mercury Bridgeport 2.4 EFI eli 2-tahtinen V6 moottori josta irtoaa 240 hp.
CLE alavaihteistossa on terävä torpedon kärki ja jäähdytysvesi otetaan kärjen alapuolelta vesipumpulle.
Välihuomiona mainittakoon että terävä torpedon kärki ei toimi halutulla tavalla ns. uppoasennuksissa vaan se enemmänkin hidastaa vauhtia.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2024, 09:39
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.412
Blog Entries: 5
Perusasetus

Paatti rikattu ja katsastettu maanantaina meni vasta viime perjantaina mereen, kun lavettikuljetuksen sai tänä vuonna vasta melko myöhään.

Busterin laitoinkin jo myyntiin pari viikkoa sitten, kun muorin mökille tuli pienempi alupaatti eivätkä tartte noin isoa kun M siellä.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
veneilijät herätys mettäsika Chit-Chat 9 09.08.2007 17:37


Sivu luotu: 11:29 (GMT +2).