Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.02.2021, 19:11
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka Näytä viesti
Joo, muita en edes miettinytkään sen enempää. Ehkä can am, mutta siinäkään ei oo märkä kytkintä eikä jäykkää taka akselia niinkuin Hondassa. Polarista en edes harkinnut.
Eiköhän kaikki ns "laatumerkit" ole ok.
Nythän cf moto on paljon saanut jalan sijaa. Kaveri korjailee sähkölinjoja ja heille hankittiin uusi mönkkäri. CF moto voitti tarjouksen ja se tuli teloilla varustettuna+kaikilla muilla lisä hilppeilä. Ei kestänyt edes ekaa reissua kun ojan ylityksessä telat tökkäs ja tukivarret tuhannen mutkalle.

Toki sähköyhtiön käytössä joutuu koville, vedetään isoja kuormia yms. Aikasemmin heillä ollut hondia ja polariksia. Kummatkin ollut hyviä laitteita, tosin vanhemmista big bosseista hajosi taka-akseleiden ketjuveto. Uudemmissahan se on kardaanilla ja erillisjousitus se ei enään hajoa. Heidän mielestä pollessa paras neliveto.
Mutta hondasta sanoi ettei niissä ollu ikinä mitään vikaa.

Oma kokemus hondasta missä jäykkä taka-akseli niin aika epämielyttävä ainakin huviajoa ajaa. Mutta työkäytössä varmaan kyllä hyvä jos isoa kärryä laittaa koukkuun.

Oma edellinen 4x4 polaris forrester olisi ainakin ollu ihan lintassa nykysen metsäkärryn kanssa jo kärryn ollessa tyhjä. Sen verran raju on aisapaino.
Tuo 6-pyöränen ei kyllä ole minällänsäkään kun laittoi takajousia pykälän kireämmälle.

Josko sitä ehtisi ensiviikonloppuna laittamaan ajoneuvo vaa'at alle ja mittaamaan akselipainot kun kärry perässä.
Veikkaan että menee reilusti yli 100kg koukkupaino. Joutuu yksin ihan tosissaan nostamaan että saa koukkuun. Tuleekin yleensä kärryn tassuilla nostettua kyytiin.

Kannattaa käydä kyllä vertailemassa metsäkärryjä jos on ostamassa. Itsellä oli joko tuo kranman 1715 tai vahvajussi 400 vaihtoehtoina. Sillon kun hankinnan tein niin en ollut tuohon aisapainoon perehtynyt, tuli kranmanni muiden ominaisuuksien takia valittua.
Jälkikäteen ajatellut että hyvä päätös, on melko raskas tuo vahva-jussi 400.

Itsellä kärry aina lyhyimmässä asennossa, vaikka pitempääkin tavaraa kuskannut niin ei ole kertaakaan vielä tuntunut liikaa keventävän.

Eli jos raskaampi metsäkärry suunitelmissa niin jäykkä akseli voi hyvinkin olla paikallaan. Tai ainakin kannattaa suunitella miten erillisjousitusta jäykistää jos tavan 4x4 peli.

__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.02.2021, 20:57
andy:n Avatar
andy andy ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.01.09
Sijainti: joensuu
Viestit: 598
Perusasetus

Hondan trx 520 irs versiota tuli joskus kokeiltua. Kaikin puolin laadukas vaikutelma laitteesta kyllä jäi. Jäykän taka-akselin paremmuutta mönkijässä en kylläkään täysin ymmärrä...
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.02.2021, 21:59
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja andy Näytä viesti
Hondan trx 520 irs versiota tuli joskus kokeiltua. Kaikin puolin laadukas vaikutelma laitteesta kyllä jäi. Jäykän taka-akselin paremmuutta mönkijässä en kylläkään täysin ymmärrä...
No sehän ei ole kuormasta riippuvainen. Maavara aina sama.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.02.2021, 21:38
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 146
Perusasetus

^Niin, aisapaino ei paina jousitusta kasaan kun koukku jäykässä taka-akselissa. Hyvä vetämään kuormia. Onhan se Honda muutenkin laatupeli.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.02.2021, 21:54
VonLeka:n Avatar
VonLeka VonLeka ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: TEXAS
Viestit: 2.807
Perusasetus

eikös jäykät aksilat oo ihan ok? vai pitäskö olla risu keula ja taka?
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan.

autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC

Viimeksi muokannut VonLeka : 13.02.2021 21:58
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.02.2021, 17:31
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka Näytä viesti
eikös jäykät aksilat oo ihan ok? vai pitäskö olla risu keula ja taka?
No maasturissa joo.
Mut jos mönkkäri ei ole vetokäytössä, niin ehdottomasti ottasin erillisjousitetun, enempi joustoja ja todella paljon mukavampi ajaa.
Mutta jos ns.työkäytössä ja vedetään painavaa kärryä niin sillon jäykkä taka-akseli on suosittu.

Mutta ainakin omaan käyttöön mikä on 95% niin kutsuttua työkäyttöä, en siltikään jäykkää akselia ottas. Tämähän on makuasia.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2021, 18:46
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
No maasturissa joo.
Mut jos mönkkäri ei ole vetokäytössä, niin ehdottomasti ottasin erillisjousitetun, enempi joustoja ja todella paljon mukavampi ajaa.
Mutta jos ns.työkäytössä ja vedetään painavaa kärryä niin sillon jäykkä taka-akseli on suosittu.

Mutta ainakin omaan käyttöön mikä on 95% niin kutsuttua työkäyttöä, en siltikään jäykkää akselia ottas. Tämähän on makuasia.
Samoilla linjoilla oon. Oma ensimmäinen mönkijä oli Kawasaki kvf400, siinä oli jäykkä taka-akseli ja ei se oikein hyvä ollut missään. Reilu 3vuotta aurailin pihaa ja ajelin puut metsästä telikärrillä.
Sitten se vaihtui 2008 lopulla uuteen Suzukin 750 malliin jossa erillisjousitus. Ei tuo Suzukin perä paljoa painu vaikka koukulle tulee painoa välillä reilustikin. Paluuta jäykkäakseliseen ei tule.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Mönkijä Nikonaattori O/M/V Ajoneuvot 0 19.05.2016 20:35
Myyty mönkijä fordisti O/M/V Muut 2 31.03.2016 21:53
Hyvää joulua 2015 -viestiketju Rompe1 Chit-Chat 49 26.12.2015 16:01
Ostetaan 4x4 mönkijä eipelita O/M/V Ajoneuvot 1 01.02.2014 14:48
Myydään 200cc mönkijä,50cc mönkijä, Solifer scode.. MakeO O/M/V Muut 13 30.11.2011 19:11


Sivu luotu: 03:11 (GMT +2).