![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() kk-laakerit toyotaTilasin std kk-laakerit HDJ80 4x4 parts Vantaalta, odottelen niitä. Päivä tuosta 4x4 tilauksesta tilasin Toyota HDJ80 orkkis mk3 kk-laakerit ja pultit Dubaista partsouq.com. Kamat tuli tänään. Vanhat pultit voi olla mitoissaan, saa nähdä. Tietääkö joku, paljonko on kampiakselin kk-kaulan std mitta ?
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan. Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery Opettavaista youtube - hubon auto Tietoa youtube - simolammikko |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nuo sinun laakerit VOISI olaa nuo keskimäiset? Jos haluat varman päälle kasata, niin käytä vahanauha välissä; siis oliko plastigate tms. (siis laakeri kiristetään siten että vahanauha välissä, ja mitataan paljonko levesi) välys pitäisi tarkistaa, mutta puhutaan noin 0,1mm taikka alle? Pulttipussissa lukee 10 kpl? on varmaan lisätty 2 kpl? Noita kiertokangen pultteja tuli aikanaan pyöriteltyä jonkin verran, ja yksikään pultti ei ollut venähtänyt. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mistä löytäis kytkinpaketin hzj80:seen
|
#4
|
||||
|
||||
![]() kk-laakeritLainaus:
Ostamani Toyotan std laakerit ovat Mk3 eli kertomas keskikokoa. Std koon kk/laakerivälys 0,036 – 0,054mm. Raja-arvo 0,1mm. Soitin Toyota Länsiauto ja kysyin kk-laakerien vaihtohintaa. "Otan selvää ja palaan." Puolen tunnin kuluttua tuli soitto - "tää on sellainen työ mitä emme voi tehdä kun ei ole oikein tietoja." Neuvoi kysymään jostain muusta korjaamosta. Tekijää (pks) ei ole vielä löytynyt. Ulkona on -12ast.pakkasta, muten olisin vaihtanut p-paikalla
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan. Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery Opettavaista youtube - hubon auto Tietoa youtube - simolammikko |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nykyinen merkkihuolto ei pysty muuhun kuin läppärillä tehtäviin huoltoihin. Kuka sitä nyt konetta purkamaan, ainahan voi vaihtaa uuden tuntuu olevan nykyään käytäntö...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mitä jos soittais Toyota Info 0800-13663 ja kysyis sieltä että onko niillä tietoa missä korjaamossa ois joku "vanhan liiton korjaaja" joka ne laakerit sais vaihdettua.
Se vaihtojuttuhan on parin tunnin homma ja ihan suoraviivainen. Ne ei taida siellä Länsiautolla tietää, että ne vaihdetaan irrottamatta moottoria...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis sillä tiivistekitillä, kerran meni varmaan yli 2 tuntia siihen, että sai kitistä irti. (ja ei ollut 1. kerta, kun 1hd-t öljypohjaa irroitin altapäin) Ja noista "nykyaikaisista" korjaamoista: Monta kertaa ne on ns. komponentin vaihtajia, ja tuo nykyinen työ-/työaika kulttuuri kannustaa siihen; Siis asentajat, jotka eivät olleet syntyneet vielä, kun hdj-80 oli uutuus, niin ei kokemusta k.o työstä, ja se ensimmäinen kerta vie aina paljon enemmän aikaa, siis minuutti- ajanvarauskalenteri menee sekaisin. Ja jos tuo vaihto tehdään korjauskäsikirjan mukaan, niin alakerta auki, ja lasketaan kangesta ja kampiakselista merkit, ja tilataan laakerit. Joskus tulee alle 2 päivässä, joskun menee pitempään. Tuo tapa, että laitetaan "summassa" nuo keskimmäiset, on yleinen tapa, ja tarvikelaakereita ei edes saa osakokoja. Ja hyvälaatuiset laakerit kestää normaalikäyttöä jokusen 100tkm, joten laakerit taitaa kestää 30 vuotiaan auton loppuiän? Pistäppä kuva niistä vanhoista laakeriliuskoista, ja vertaa noihin uusiin alkuperäisiin, että onko eroja. (siis oletettavasti vaihdettu jo -90 luvulla, jos noita -90 luvun alun autoja. (silloin jättivät lyijyn? pois laakereista, ja muutama vuosi tuli "paskoja" laakereita: esim. vm-81 BJ-42 nokka-akselin laakerit, jotka vaihdettu n. v. 92, oli pinta lähtenyt 3mm leveydeltä kokonaan pois voitelureijästä suoraan liuskan poikki kampikammioon... (edic sammutti kesällä maantieajon jälkeen risteyksessä tyhjäkäynnillä)) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Öljypohjan irrotus on kyllä skeida homma varsinkin jos sitä ei ole irrotettu vuosiin ja sen tekee auton alla ilman nosturia, mutta onnistuu kyllä jos on sopiva työkalu tai tekee sen ite. Talttaa tai ruuvaria jos hakkaa sinne väliin, niin öljypohja menee melko kieroon. Tein ite sellasen työkalun missä n. 4cm leveä lattaraudan pätkä hiottu laikalla teräväksi ja siihen hitsasin kahvan. Sitten vasaralla naputti lattaa öljypohjan ja lohkon väliin sieltä mistä sattu mahtumaan, niin lähti öljypohja aika suorana. Lopulta öljypohjan naputteli sitten suoraks kun oli saanut tiivisteliimat siivottua pois.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 9 (0 jäsentä and 9 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |