Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.11.2020, 21:36
YRJÖ VI YRJÖ VI ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 68
Perusasetus

Moottorin Kannakkeet


Ei nuo nyt tietysti niin kovin vaikeita kappaleita ole sopivasta plootusta rakentaakkaan. Ongelma on kuitenkin mittatarkkuus, eikä niitä ole kovin mukava rakennella moottorin kylkeen, jos moottori killuu epämääräisten kannakkeiden varassa. Tilaa on niukasti ainakin pakosarjan puolella.

Helpointa olisi rakentaa mittatarkasti, jos jostain saisi jostain lainaksi juuri sopivat kannakkeet, niillä voisi rakentaa moottoria /autoa vastaavan jigin uuden kannattimen ”telakaksi”. Saa helposti mittatarkan tuloksen ja auton ei tarvitse olla siinä paikalla.

Rakensin viime kesänä edellä mainitulla tavalla 463 350Turboon vasemman puolen kannattimen 8 mm matalampana. Tämän tein siksi, että käsittämättömästä syystä uudet (kyllä oikeat, juuri ne kannatinkumit jotka kuuluu olla) nostivat moottoria niin paljon että turbon putki otti ajoittain kiinni konepellin rakenteisiin.

Kannattaa olla tarkkana mallikannakkeen / auton version suhteen. Äkikseltään luulee, että saman kokoiset ja ulkonäöltään samanlaiset lohkot olisivat samanlaisia. Minun tapauksessani meinasi tulla virhe, ulkoisesti ”samanlaisissa” lohkoissa kiinnitysreikien paikoissa olikin eroja verrattuna MB124 300D:hen.

Muuten palstalla on ollut noin 10 vuotta sitten Pee:n valokuvia
moottorin kannatinten rakentamisesta 460 300D:n moottorin ollessa paikallaan.

Yrjö VI

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.11.2020, 08:00
Northern Northern ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.19
Sijainti: Raisio
Viestit: 120
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja YRJÖ VI Näytä viesti
Ei nuo nyt tietysti niin kovin vaikeita kappaleita ole sopivasta plootusta rakentaakkaan. Ongelma on kuitenkin mittatarkkuus, eikä niitä ole kovin mukava rakennella moottorin kylkeen, jos moottori killuu epämääräisten kannakkeiden varassa. Tilaa on niukasti ainakin pakosarjan puolella.

Helpointa olisi rakentaa mittatarkasti, jos jostain saisi jostain lainaksi juuri sopivat kannakkeet, niillä voisi rakentaa moottoria /autoa vastaavan jigin uuden kannattimen ”telakaksi”. Saa helposti mittatarkan tuloksen ja auton ei tarvitse olla siinä paikalla.

Rakensin viime kesänä edellä mainitulla tavalla 463 350Turboon vasemman puolen kannattimen 8 mm matalampana. Tämän tein siksi, että käsittämättömästä syystä uudet (kyllä oikeat, juuri ne kannatinkumit jotka kuuluu olla) nostivat moottoria niin paljon että turbon putki otti ajoittain kiinni konepellin rakenteisiin.

Kannattaa olla tarkkana mallikannakkeen / auton version suhteen. Äkikseltään luulee, että saman kokoiset ja ulkonäöltään samanlaiset lohkot olisivat samanlaisia. Minun tapauksessani meinasi tulla virhe, ulkoisesti ”samanlaisissa” lohkoissa kiinnitysreikien paikoissa olikin eroja verrattuna MB124 300D:hen.

Muuten palstalla on ollut noin 10 vuotta sitten Pee:n valokuvia
moottorin kannatinten rakentamisesta 460 300D:n moottorin ollessa paikallaan.

Yrjö VI
Mä päätin nyt tilata nuo edellä mainitut 602 250gd Wolfin kiinnikkeet marmorilta, ja ajattelin mitata ne ennen asennusta. Ko kannakkeet ovat sopivat OM605 koneen jälkiasennukseen W460 1982 alkavaan runkorakenteeseen. Kopioita ja mitoitusta saa siis kysellä vaikka yvllä jos sellaisiin on kiinnostusta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.12.2020, 11:52
Northern Northern ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.19
Sijainti: Raisio
Viestit: 120
Perusasetus

Jossain vaiheessa pitää tekniikkaa sovitella runkoon, joten nyt kysymys välikardaanista.
Paljonko teillä on välikardaanissa liikevaraa? Mikähän tuossa riittäisi estämään pohjaamisen. Tuskin se toiseen suuntaan niin paljoa venyy että irti lähtisi, mutta riittääkö 20mm? 25mm? Mulla se tulee 722.6sen perään joten laipan joutuu joka tapauksessa keksimään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.12.2020, 12:15
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Northern Näytä viesti
Jossain vaiheessa pitää tekniikkaa sovitella runkoon, joten nyt kysymys välikardaanista.
Paljonko teillä on välikardaanissa liikevaraa? Mikähän tuossa riittäisi estämään pohjaamisen. Tuskin se toiseen suuntaan niin paljoa venyy että irti lähtisi, mutta riittääkö 20mm? 25mm? Mulla se tulee 722.6sen perään joten laipan joutuu joka tapauksessa keksimään.
Eipä paljon mitään liikevaraa. Sen verran jämäkästi on jakis ja kone kiinni. Vai puhutko "liun" määrästä vai sivusuuntaisesta ristikoiden mahdollistamasta liikkeestä? Toisaalta sama pätee pituussuuntaiseen liikkeeseen myös...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.12.2020, 16:56
Northern Northern ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.19
Sijainti: Raisio
Viestit: 120
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Eipä paljon mitään liikevaraa. Sen verran jämäkästi on jakis ja kone kiinni. Vai puhutko "liun" määrästä vai sivusuuntaisesta ristikoiden mahdollistamasta liikkeestä? Toisaalta sama pätee pituussuuntaiseen liikkeeseen myös...
Ok, koneen liikettä meinasin, eli 10mm riittää varmuudella siihen. Kumityynyillä kun on niin ajattelin että se pääsisi liikkumaan jonkun verran edestakaisin suunnassa.
Muut kardaani ovat vakioita, joten ne varmaan toimivat. Jakiksen edessä olevan putken "lommoa" syvennän vähän niin ei ota ainakaan siihen kiinni etukardaani.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.12.2020, 23:44
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Kannatta tsekata, ne laipat saattaa mennä vaihtamalla ihan bolt on
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.12.2020, 09:00
Bäkström Bäkström ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Kouvola
Viestit: 69
Perusasetus

Itsellä ei pitkittäin kardaanissa ole juuri ollenkaan väliä, ehkä sentti pari?

Onko jollain vinkkiä mistä sais järkirahaan pitkään w460 taka sivukylkien korjauspellit alkuperäislaatuisena? Tarvikkeen ostin jo +100€ mutta tosi ohutta peltiä, alkuperäisen hintaa kysellessä taisi +400€ löytyä hinnaksi kappaleelle.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.02.2024, 19:10
-Junnu- -Junnu- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.11
Sijainti: Vihtavuori
Viestit: 69
Perusasetus

Hei
Olen teettämässä tarroja maasturiin (w460).

Muistaako kukaan oliko vai ei (tai onko jollain tallessa) kuskin aurinkoläppään liimattua ohjetta siitä miten nelivetoa käytetään?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 08:31 (GMT +2).