Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.11.2020, 09:41
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.881
Perusasetus

On kyllä outoa jos Jimnyä ei rekisteröidä m1g autoksi vakiona. Meinaan tuo Santa Fe on rekisteröity m1g-luokan ajoneuvoksi. Sen kohdalla siitä ei paljon hyötyä kyllä ole. En tie onko se joku verotuksellinen juttu vai miksi noin on joskus toimittu?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.11.2020, 14:25
Grip:n Avatar
Grip Grip ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.08.20
Sijainti: Tuusula
Viestit: 21
Perusasetus

Olen tässä itse miettinyt Eibachin Pro kit jousia. Nuo jouset on käsittääkseni hyvä kompromissi. Parantaa ominisuuksia maantieajossa, mutta ei vaikuta merkittävästi maastoajoon. Korotus maltillinen 20mm ja käsittääkseni alkuperäiset iskarit ja jarruletkut käy. Täytyy soitella maahantuojalle kunhan ehtii.

Sillä välin olen hankkinut enemmän tai vähemmän tarpeellista roinaa Kiinasta. Tällä toimittajalla oli hyvä valikoima ta tavara tuli 2 viikossa vieläpä ilman tullausta. https://mopai.aliexpress.com/store/g..._5971932.1_2_0

Omalla hankintalistalla oli kännykän teline, konepellin sisäpuolen lämposuoja ja näppärä askelma jolta yltää kattotelineelle sitten kun sen hankinta tulee ajankohtaiseksi. Kuvia liitteenä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_1279.png‎
Views:	842
Size:	732,1 Kt
ID:	97861   Click image for larger version

Name:	IMG_1283.png‎
Views:	813
Size:	1,02 Mt
ID:	97862   Click image for larger version

Name:	IMG_1284.png‎
Views:	841
Size:	1,01 Mt
ID:	97863  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.11.2020, 18:36
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Minä epäilen, ettei pelkkien jousien vaihdolla maantie ajo-ominaisuuksia juurikaan voi parantaa. Varsinkaan Jimnyn tyylisessä maasto autossa. Enemmänkin iskunvaimentajilla pystyy ajokäyttäytymistä muuttamaan, ellei ajokorkeuttakaan ole tarkoitus isommin muuttaa? Voinhan toki olla väärässäkin, mutta en ilman kokeilumahdollisuutta tollaista tekisi. Oman kokemukseni perusteella ei 2" alustan korotus lähtökohtaisesti heikennä vielä havaittavasti maantie ajo-ominaisuutta. Etenkin kun korotussarjoissa on yleensä jäykempi iskunvaimennuskin. Nopeassa väistötilanteessa korotukset eivät tietenkään ole eduksi!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2020, 09:46
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.881
Perusasetus

Dusteri kyllä muuttui huomattavasti paremmaksi ajaa kun pistin siihen eibachin korottavat jouset. Joiden muistaakseni piti nostaa tyyliin +25mm, mutta ne nostikin n.+50mm. Myöskin Santa Fe muuttui paremmaksi kun vaihdoin takana olevat löysät jouset uusiin jousiin. Mutta nuo jimnyt ei ole taas niin vanhoja, että alkuperäiset jouset olisi jotenkin löysiä. Eli en myöskään usko uusien jousien paljon auttavan. Jimnyn suurin ongelma ajettavuudessa taitaa olla se todella pieni raideleveys ja lyhyt akseliväli. Se vaan seilaa uraisella tiellä. Mitä vanhempaa jimnyä kokeillut liukkaalla ajaa niin sen lyhyen akselivälin takia se on todella arvaamaton peli kulkemaan takaveto päällä. Ei paljon kerkiä reagoimaan kun perä lähtee alta. Siinä auttaisi pidempi akseliväli.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.12.2020, 18:19
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Uudessa Jimnyssä haettu ajomukavuutta löysällä iskunvaimennuksella, joka onkin mielestäni saavutettu. Nimismiehen kiharoissa tämä kostautuu akseleiden ylimääräisenä pomppimisena kovempaa ajettaessa. Omalla Jimnyllä, jossa nyt Raptor alusta pystyy ajamaan vauhdikkaammin epätasaisella pinnalla. Ajomukavuus tietenkin hieman kärsii ilman kuormaa yksin ajaessa. Jimny on minusta yllättävänkin hyvä ajaa huomioiden jäykät akselit ja pieni koko. Mielenkiintoista nähdä kuinka uuden Jimnyn luistonhallinta järjestelmä toimii talviliukkaalla. Sivutuuli herkkyys ehkä pahin ongelma vakio Jimnyllä maantieajossa? Onneksi Jimny on kuitenkin rakennettu nimenomaan maastoautoksi!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.12.2020, 21:55
Grip:n Avatar
Grip Grip ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.08.20
Sijainti: Tuusula
Viestit: 21
Perusasetus

Eiköhän se ole jousien ja iskareiden yhdistelmä, joka lopulta ratkaisee vaikutuksen. Se miten jäykemmät jouset ja vakioiskarit toimii yhdessä on se isoin kysymys. Kokeilemalla se selviää. Jousien lisäksi olen jo katsellut valmiiksi sopivat iskarit jos tuo edellä mainittu kombo ei toimi. Täytyy raportoida keväämällä kun muutokset on ajankohtaisia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.12.2020, 08:26
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.881
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Mielenkiintoista nähdä kuinka uuden Jimnyn luistonhallinta järjestelmä toimii talviliukkaalla.
Jimnyllä liukasradalle kokeileen Eikö tuo järjestelmä toimi maastossakin kohtuu hyvin korvaten akselilukot? Santa Fe:ssa se järjestelmä hakkaa kyllä aika huolella niitä jarruja kun joku rengas on ilmassa ja sen huomaa myös ohjaamossa. Muutoinkin Dusterissa toimi tuo järjestelmä paljon järkevämmin. Siinä sitä ei oikein edes huomannut. Se vaan meni. Santa Fe:ssa se järjestelmä lopettaa vaan toiminnan jos järjestelmää käytetään liian pitkään. Eli juuri kun olet jumissa ja yrität päästä pois sieltä niin siinä ei kauaa ole aikaa Minkä myötä syttyy esp, abs ja 4wd fault merkkivalot. Ne saa pois kun sammuttaa auton ja käynnistää vaan uusiksi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.12.2020, 20:33
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Jimnyssä hitaalla nelivedolla varsinainen luistonesto kytkeytyy pois päältä. Tilalle tulee ohjelma, joka toimii nimenomaan tasauspyörästöjen lukkojen tavoin sallien kuitenkin hetken toisenpuolen pyörän pyöriä nopeammin. Ainakin tähän asti tekemieni kokeiden perusteella toimii hyvin, eikä tukehduta menoa turhalla jarruttelulla. Selvä parannus edelliseen lukottomaan Jimnyyn verrattuna! Ei se tietenkään kytkettävien lukkojen veroinen ole, koska sallii hetken luiston ennen kytkeytymistä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 22:09 (GMT +2).