Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #8  
Vanha 12.11.2020, 14:11
niinrento niinrento ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.11.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paikkatakki Näytä viesti
Mitä tarkoitat tuolla "kallis ylläpitää" termillä esim tuon BMW:n kohdalla? Eikö kaikki tuon kokoluokan autot ole kalliita ylläpitää siinä mielessä, että jokaisen verot on likipitäen tonnin/vuosi? Vakuutusten hinnassa ei suurta eroa sitten voi ainakaan täysillä bonuksilla olla.

Kymppitonnilla ei taida saada kuin ensimmäisen korimallin (E53) X5:sen, mutta nehän onkin sitten tosi hyviä autoja. Ilmajousia ei näissä ole, ellei ole erikseen uutena tilattu. Moottori on yksi BMW:n parhaita dieseleitä (M57N), jonka suurimmat huolenaiheet ovat vain apulaitteissa. Samaa moottoriahan on käytetty myös Range Roverissa. E53 Faceliftissä on jo xdrive-neliveto ja ZF:n vaihdelaatikko, jonka ainoa murhe on venttilikoneiston solenoidit. Alkavat jossain vaiheessa jumitteleen, mutta korjaamiseen ei tarvi ottaa vaihdelaatikkoa irti. Vanhempien malline GM-vaihdelaatikossa on ollut sitten muitakin murheita, ja semmoiset välttäisi ainakin itse.

E53 korista X5:sta ostaessa ottaisin budjetissa huomioon sen verran, että ostaisin eteen ja taakse kaikki tukivarret ja puslat laadukkaina osina (esim Lemförder), ellei ole varmaa tietoa, että ne on vastikään vaihdettu. Nuo kun laittaa kerralla kaikki, niin alustan nivelissä ei ole seuraavaan 250tkm:iin korjattavaa. Halvoilla osilla taas käy niin että ne on väljät ennen seuraavaa katsastusta.

Ainoa vaan, että E53 korisen X5:sen vetopaino ei ihan ole sitä 2500 kg:ta. tuossa meidän auton otteessa näyttää lukevan jarrullisena 2300kg.
Tarkoitan ilmaantuvia ongelmia ja niiden korjausta. Meillä ei ole perheessä automekaanikkoja saati tarvittavia työtiloja, ja tuollainen BMW menee mielestäni ikävästi sanottuna harrasteautokategoriaan. Eikä se vetomassakaan riitä edes paperilla. Parempi että vetomassa (ja sen myötä voimansiirto, jäähdytys, jarrut, yms) on sen verran ylimitoitettu, ettei se toistuvasti perässä oleva kärry ole aivan ylärajalla.

Touaregiakin vilkaistiin, ja löytyyhän siitäkin netistä muutama anekdootti miten vähän on ollut ongelmia. Vastaavasti löytyy pilvin pimein niitä joilla ongelmia on jatkuvalla syötöllä...jopa Volkswageniin erikoistunut liike suositteli välttämään mallia (vaikka kysyin faceliftatusta 3.0 TDI:stä, jota pidetään "parhaana" Touaregina).

Etsiskely saatiin lopulta päätökseen; alkuperäinen budjetti ylittyi ja mallin hyvän maineen myötä perheeseen tuli pari päivää sitten ketjussakin ehdotettu 4. sukupolven Pajero (NT) jokseenkin kaikilla varusteilla sekä hyvällä historialla.
Vastaa lainaten
 

Luokat
vetoauto


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Parkkipaikkaa kärrylle 12.-14.9 Helsingin ympäristössä? ssuvik Chit-Chat 9 04.09.2013 11:36


Sivu luotu: 22:31 (GMT +2).