Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.08.2020, 17:49
arde arde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.08
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 190
Perusasetus

Ropusta vaan tankki tyhjäksi ja paineilma virtaamaan ropun kautta ja täyttökorkki auki. Painepistoolin nokan ympärille olen teippiä käärässy että pistooli pysyy tankin reijässä ja liipasimen oon teipillä lukinnu. Hetken aikaa antaa reilusti paineella ilmaa tankkiin että kaasut lähtee ja sitten jos migillä hitsaa niin hitsuun aikana ei saa olla liikaa ilmaa ettei railosta käy vinkka ja vie suojakaasua.
Työni puolesta olen nuita koneiden tankkeja jonkin verran hitsaillut ja nuin olen aina toiminu.

Jos on aikaa niin antaa tyhjennyksen jälkeen tankin kuivahtaa vaikka yön yli.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.08.2020, 23:05
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Kiitos vinkeistä. Runsaalla ilmalla tuuletus ja hitsatessa on meininki käyttää hiilidioksidia täytekaasuna.

Onko vielä mielipiteitä minkämuotoisia ja kokoisia vahvikelappuja tohon kannattaisi laittaa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.08.2020, 23:46
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Kaivinkoneen make up


Dokumentoidaan nyt nämä näpertelyremontitkin. Tarkoitus oli vähän ehostaa konetta kun maalipinnat alkoivat olla kauttaaltaan ruosteessa. Tämä Jameksen keltaine sävy on jäänyt vähän ratkaisemattomaan tilaan. Kaivinkonefoorumeilla siitä on ollut juttua, mutta mitään täsmällistä RAL- tai muutakaan sävyä ei ole löytynyt. No alkuperäinen maali haalistunyt ja paikkoja näytti olevan kaikissa keltaisen sävyissä. Tein helpon ratkaisun: Kone alkaa vähitellen muuttumaan Cat keltaiseksi. Maalaillessa paljastui, että tämä CAT sävy on hyvin lähellä haalistunutta alkuperäistä keltaista.

https://www.ikh.fi/fi/maali-1l-catep...tainen-m104447
Eikun kaupoille ja kaivinkoneelle oma meikkipussi.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kaivinkoneen_meikkipussi_2.jpg‎
Views:	142
Size:	169,4 Kt
ID:	96731   Click image for larger version

Name:	kaivinkoneen_meikkipussi.jpg‎
Views:	130
Size:	129,8 Kt
ID:	96732  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.08.2020, 00:00
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Työkalukotelot


Syö se ruoste paksumpaakin peltiä. Lokasuojissa olevat työkalukotelot olivat aika toivottomassa kunnossa. Skrabaamaan vaan.

Toisessa kotelossa oli lisäksi saranat paskana. Toisen purtuneen saranan joku seppä oli lisäksi hitsannut suoraan lokasuojaan kiinni ja vinoon Pääsi kokeilemaan induktiokuumenninta. Toimi hyvin tässäkin hommassa. Siitä mielenkiintoiset saranat, että niissä on rasvanipat kun vaan muistaisi joskus rasvailla.

Ruosteen päälle vedin tällaista "nykyajan Ferrexiä"
https://www.ikh.fi/fi/ruosteenesto-m...0ml-tip246203s
Lopputulos ainakin näyttää siltä mitä brosyyri lupaa. Aika paljastaa toimiiko oikeasti. Lootan kannet keltaiseksi.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ruostuu_paksumpikin_pelti.jpg‎
Views:	177
Size:	118,5 Kt
ID:	96733   Click image for larger version

Name:	Aloitus_tyokalukoteloista.jpg‎
Views:	166
Size:	262,3 Kt
ID:	96734   Click image for larger version

Name:	tyokalukotelo_saranat.jpg‎
Views:	173
Size:	153,4 Kt
ID:	96735   Click image for larger version

Name:	saranat_paskana.jpg‎
Views:	174
Size:	78,0 Kt
ID:	96736   Click image for larger version

Name:	saranan_irroitus.jpg‎
Views:	151
Size:	131,0 Kt
ID:	96737  

Click image for larger version

Name:	saranan_irroitus_2.jpg‎
Views:	162
Size:	76,1 Kt
ID:	96738   Click image for larger version

Name:	saranan_korjaus.jpg‎
Views:	144
Size:	282,2 Kt
ID:	96739   Click image for larger version

Name:	tyokalukotelon_maalaus.jpg‎
Views:	157
Size:	117,1 Kt
ID:	96740   Click image for larger version

Name:	työkalukotelon_kansien_maalaus.jpg‎
Views:	149
Size:	155,9 Kt
ID:	96741  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.08.2020, 00:11
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

induktiokuumennusta


Terapiahommina tuli poistettua ketkenneita ruuveja eri paikoista. Esimerkiksi tällaisessa paikassa induktiokuumennin toimii erinomaisesti. Muoviosat vaan pitää malttaa purkaa pois jotta eivät sula.
Takalampun pidikkeet saivat tuota Alkyton soosia ja mustaa spray maalia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	katkenneita_ruuveja.jpg‎
Views:	174
Size:	80,5 Kt
ID:	96742   Click image for larger version

Name:	induktiokuumennusta.jpg‎
Views:	170
Size:	106,9 Kt
ID:	96743  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.08.2020, 00:39
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Tassut


Irroitin tassujen suojapellit maalausta varten. Pellit on kiinni tietenkin "peltiruuveilla" tässä tapauksessa M16. Taas sai hakea jatkovartta avaimiin.

Krouvi hionta, pohjamaalit ja keltaista päälle. Tämä oli minun ensimmäinen ruiskumaalausharjoitus. Työkaluna Bilteman halpa yläsäiliöruisku. Pohjamaali tai paremminkin ohennus ja säädöt sille meni helposti. Keltainen väri ei oikein meinannut onnistua. Pisaroi ja räki vaikka mitä yritti säätää. No välttää kiven kolhimiin pelteihin hyvin.

Kierteiden korjauksia ja uuden M16 peltiruuvit peliin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tassujen_pellit.jpg‎
Views:	187
Size:	293,4 Kt
ID:	96744   Click image for larger version

Name:	tassujen_pellit_s.jpg‎
Views:	177
Size:	294,7 Kt
ID:	96745   Click image for larger version

Name:	hionta.jpg‎
Views:	154
Size:	299,8 Kt
ID:	96746   Click image for larger version

Name:	pohjat.jpg‎
Views:	177
Size:	178,7 Kt
ID:	96747   Click image for larger version

Name:	valmista_tavaraa.jpg‎
Views:	160
Size:	197,2 Kt
ID:	96748  

Click image for larger version

Name:	valmista_tavaraa_2.jpg‎
Views:	167
Size:	168,5 Kt
ID:	96749   Click image for larger version

Name:	tassut_paikkamaalattu.jpg‎
Views:	169
Size:	166,3 Kt
ID:	96750   Click image for larger version

Name:	Biltema_ruisku.jpg‎
Views:	170
Size:	121,1 Kt
ID:	96751   Click image for larger version

Name:	kierteen_korjauksia.jpg‎
Views:	173
Size:	137,8 Kt
ID:	96752   Click image for larger version

Name:	M16_peltiruuveja.jpg‎
Views:	172
Size:	73,8 Kt
ID:	96753  

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.08.2020, 01:17
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Nokka + peltejä


Seuraava homma oli öljytankin ja keulan peltien sekä peitelevyjen maalaus. Krouvi hionta, ruosteet pois, pohjaväriä ja keltaista päälle.

Nuorempi kundi (Make) sattui maisemiin ja näytti faijalle miten ruiskulla maalataan. Keltaisen värin kanssa mainas Makellakin olla ongelmia. Väriä piti vaan ohentaa enemmän miltä ensin tuntui niin rupes piirtämään.

Kaksi litraa meni maalia. Pohjaväriä hieman vähemmän. Mustia osia tuli vedettyä aiemmin mainitulla Alkyton töhnällä sekä spray maalillam

Tollanen siitä sitten tuli. Ehkä se nyt on siistimpi kuin viime viikolla.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	nokka.jpg‎
Views:	384
Size:	267,4 Kt
ID:	96754   Click image for larger version

Name:	oljytankki_hionta.jpg‎
Views:	369
Size:	239,2 Kt
ID:	96755   Click image for larger version

Name:	nokka_keltaisena.jpg‎
Views:	328
Size:	278,1 Kt
ID:	96756   Click image for larger version

Name:	Make_demoaa.jpg‎
Views:	318
Size:	286,4 Kt
ID:	96757   Click image for larger version

Name:	Make_demoaa_2.jpg‎
Views:	328
Size:	281,9 Kt
ID:	96758  

Click image for larger version

Name:	peitelevyja.jpg‎
Views:	314
Size:	294,8 Kt
ID:	96759   Click image for larger version

Name:	Valmis_tavara.jpg‎
Views:	341
Size:	257,6 Kt
ID:	96760   Click image for larger version

Name:	Valmis_tuote_2.jpg‎
Views:	304
Size:	257,1 Kt
ID:	96761   Click image for larger version

Name:	Valmis_tuote_3.jpg‎
Views:	292
Size:	262,6 Kt
ID:	96762  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.08.2020, 21:43
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Tankin hitsaamiseen, diesel ja löpö, ei pala ja räjähdä samalla tavoin kuin bensa.
Tankkia ei välttämättä edes tarvii tyhjätä, kuin hitsattavan pinnan alapuolelle.
On useampaankin työkoneeseen tullut hitsattua tankkauspumpun ylitäytön estimen tasoanturille muhveja ja tankkausletkun sisään meno muhveja, jne.

Jonkun väitteen mukaan, jopa tyhjä löpö säiliö on vaarallisempi, kuin täysinäisempi. Tyhjässä säiliössä, kun ei ole ainetta tarpeeksi nesteenä, niin kaikki se jäämä höyrystyy lämmöstä ja voi reagoida ikävällä tavalla. Mutta minkä enemmän nestettä on, niin pysyy viileämpänä ja ei höyrysty niin herkästi.

Joskus FSJeepin tankkia hitsailin ja jäähdytin kääntämällä hitsatun kohdan alaspäin, dieseliä hitsaus kohdan päälle, näki samalla ettei vuotanut.



Bensan kanssa sitten vaarallisempaa, kunnon läpi hönkä paineilmalla. Tai tuo hiilidioksidi avuksi, jne. Mieluiten antaa tyhjäämisen jälkeen olla useampi päivä, ennen kuin alkaa hitsata, että bensa höyryt olisi mahdollisimman hyvin poissa.

Toki jokainen tekee, niin kuin parhaimmaksi näkee, koskaan ei voi olla liian varovainen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 02:06 (GMT +2).