Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.08.2020, 21:32
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

G-merkinnän puuttuminen selvitetty nyt maahantuojan kanssa. Uuden Jimnyn EC tyyppihyväksynnässä on sekä M1 ja M1G, mutta COC todistuksessa saa kuulemma olla vaan yksi vaihtoehto, joten tietysti laittoivat siihen M1 luokituksen! Maahantuoja laittoi sellaisen todistuksen, jolla M1G ajoneuvoluokan voi katsastuksessa merkitä otteeseen. Matilla pitäisi myös nyt olla tämä todistus, joten häneltä sen G- muutoksen varmaan helpoimmin saa jos joku muukin tarvitsee?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.08.2020, 09:45
Grip:n Avatar
Grip Grip ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.08.20
Sijainti: Tuusula
Viestit: 21
Perusasetus

Itsellenikin tuli heinäkuun alussa 11 kk odottelun jälkeen Gen4 Jimny pihaan. Suoraan autoliikkestä rengasliikkeeseen ja hyvissä ajoin tilatut BFG A/T KO2 215/75 R15 kumit alkuperäisten tilalle. Roinakotelo ja kumikaukalo hankittu. Samoin tavaratilaan alkuperäinosina tup.syt pistoke ja takakaiuttimien asennussarja. Molemmille johdot valmiina verhoilun takana. Laitoin myös ne mustat kylkilistat, jotka mielestäni parantaa ilmettä. Bonuksena vielä aurinkosuojat takalaseihin ja vararenkaan peite. Alkuperäisosat olen tilannut pääasiassa Saksasta Auto Fuerstilta https://autofuerst-shop.de/
Toistaiseksi saa nyt olla tuollaisena, vaikka listalla on kyllä vaikka mitä hankittavaa. Tuusula-Järvenpää akselilla voi auton bongata.

Kyseessä on meikäläisen ihan eka maastoauto, joten ihan noviisi näissä piireissä. Heräsi kiinnostus tuohon ajoneuvoluokitukseen. Omassa M1 ja yritin ymmärtää olisiko oikeasti mitään etua saada tuo G-muutos otteeseen. Toisaalta jos se onnistuu helposti, niin ei kai siitä haittaakaan olisi. Pitäisikö minun nyt sitten jostakin hommata tuo paperi ja marssia konttorille pyytämään muutosta vai mitä?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.08.2020, 17:29
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Onneksi olkoon, hyvää kannattaa odottaakin! Nyt vaan seuraavaan Punkan ajotapahtumaan testaamaan ja harjoittelemaan Jimnyn maastokäyttöä. G- merkintä mahdollistaa ainakin vapaammat rengas- ja alustamuutokset. Tattarisuolla on tällä palstallakin nimimerkillä -Matti- kirjoittelevan katsastajan asema. Siellä käymällä muutos onnistuu helpoiten, vaikkapa uusien renkaiden muutoskatsastuksen yhteydessä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.08.2020, 18:02
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.269
Perusasetus

Minulle sanoivat konttorilla vanhemman Jimnyn kanssa, että ihan samalla tavalla saan korotella ja renkaita isontaa, vaikka otteesta G puuttuukin. Meinasivat että maasturiksi se katsotaan joka tapauksessa.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.08.2020, 19:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

No ei se nyt ihan noin mene. Maasturin näköistä M1:stä saa korottaa 51 mm, M1G:tä 77 mm. Renkaissa voimassa sama 10% sääntö, mut M1G:n renkaita saa muuttaa aina kuitenkin 77 mm vaikka se olisikin yli 10% halkaisijasta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.08.2020, 21:46
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.269
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No ei se nyt ihan noin mene. Maasturin näköistä M1:stä saa korottaa 51 mm, M1G:tä 77 mm. Renkaissa voimassa sama 10% sääntö, mut M1G:n renkaita saa muuttaa aina kuitenkin 77 mm vaikka se olisikin yli 10% halkaisijasta.
Eli sä et antais leimaa M1 jimnyyn 75mm korotuksella, vaikka tiedät niiden kaikkien olevan täsmälleen samanlaisia? Vaatisitko maahantuojan vastaavuustodistuksenkin, vai lisäisitkö G:n otteelle ilman sitäkin?
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.08.2020, 11:24
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Eli sä et antais leimaa M1 jimnyyn 75mm korotuksella, vaikka tiedät niiden kaikkien olevan täsmälleen samanlaisia? Vaatisitko maahantuojan vastaavuustodistuksenkin, vai lisäisitkö G:n otteelle ilman sitäkin?
Ei katsastaja voi alkaa soveltamaan virallisia määräyksiä ja ohjeita, sehän se vasta kaaoksen aiheuttaisi. Varmaan ekana G papereihin ja sitten korotus leimaan.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.08.2020, 07:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Eli sä et antais leimaa M1 jimnyyn 75mm korotuksella, vaikka tiedät niiden kaikkien olevan täsmälleen samanlaisia? Vaatisitko maahantuojan vastaavuustodistuksenkin, vai lisäisitkö G:n otteelle ilman sitäkin?
Jos minä olisin katsastaja, en antaisi ilman että ajoneuvoluokka muutettaisi oikeaksi. Ei katsastaja ole niitä sääntöjä keksinyt, joten niiden mukaanhan se on mentävä mitä pykälät sanoo.
Ei se G- luokkaan muutos ole mikään kummoinen homma silloin, kun ajoneuvo on Trafin tiedoissakin G- luokkaan muutettavaksi kelpaava.

Kandeisko asiaa ajatella myös niin, että jos sattuukin ratsiassa se vähän paremmin asiat osaava poliisi kohdalle niin pikkuisen se voisi vituttaa että autossa on ajoneuvoluokan takia laittomat muutokset vaikka ne olisi g- luokassa lailliset. Siinä sitten ihmettelet kun lähti kilvet ja sakkolappu vielä päälle
Tai myyt auton laillisena eteenpäin, uusi omistaja menee leimalle ja konttorilla tulee hylky, uusi omistaja saattaisi olla vittuuntunut ja joku siinä määrin että esittää myös vaatimuksia.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Ja siltikin ne tuntuu soveltavan ihan mielivaltaisesti, kun sallittujakin asioita kielletään mututuntumalla, ja kiellettyjäkin juttuja saatetaan sallia, kuten liian isot renkaat tai jäykkä akseli risukeulan tilalle.
Mainitsemasi asiat on osaamisen ja tiedon puutetta, eli katsastusta tai muutoskatsastusta suorittavan ammattitaidottomuutta.

Lainaus:
Joten joku G-kirjaimen puute otteessa on ihan pelkkää vittuilua.
Ei se ole vittuilua, vaan tehdään asiat kuten kuuluu. Kaikille täällä kait pitäisi olla yhteiset pelisäännöt, se nyt vasta perseestä on jos asiat tehdään naamakertoimella tai jonkun oman fiiliksen mukaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.08.2020, 18:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Eli sä et antais leimaa M1 jimnyyn 75mm korotuksella, vaikka tiedät niiden kaikkien olevan täsmälleen samanlaisia? Vaatisitko maahantuojan vastaavuustodistuksenkin, vai lisäisitkö G:n otteelle ilman sitäkin?
En, jos ei ole todistusta että voidaan rekisteröidä M1G:ksi. Mut vanhaan löytyy ja nyt löytyy uuteenkin. Eli jos tarjotellaan muutoskatsastukseen tollasta M1:stä yli 51 mm korotussarjalla niin onnistuu, lisätään G siinä samalla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.07.2024, 10:42
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
G-merkinnän puuttuminen selvitetty nyt maahantuojan kanssa. Uuden Jimnyn EC tyyppihyväksynnässä on sekä M1 ja M1G, mutta COC todistuksessa saa kuulemma olla vaan yksi vaihtoehto, joten tietysti laittoivat siihen M1 luokituksen! Maahantuoja laittoi sellaisen todistuksen, jolla M1G ajoneuvoluokan voi katsastuksessa merkitä otteeseen. Matilla pitäisi myös nyt olla tämä todistus, joten häneltä sen G- muutoksen varmaan helpoimmin saa jos joku muukin tarvitsee?
Muistui tuo M1G mieleen, kun tuli käytettyä Jimnyä ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa. Ei tarvetta ainakaan vielä ja siksi kai turhaa teettää vielä maksullista muutoskatsastustakaan odottamaan tulevaisuutta. Tai mistä sen tietää miten pykälät sattavat muuttua. Puolitosissani kysäisin samalla ajoneuvoluokan muuttamisesta M1G:ksi, mutta keskustelu oli lyhyt ja vastauksena Suzukilta pitää saada todistus sen mahdollisuudesta. Ehkä vähemmän yllättäen tuolla asemalla ei siis ollut sellaista, kun kysyttiin kohteliaasti ennen jarrudynoon ajamista, että onhan takaveto päällä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.07.2024, 17:26
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Minullakin oli viime viikolla Jimnyn ensimmäinen määräaikaiskatsastus, tosin itse en ehtinyt käyttää. Eipä siinä mitään huomautettavaa ollut. Montakohan vuosikymmentä menee, kun tämän mallin jimnyjä alkaa näkyä kuvan Samurain kaltaisessa offi käytössä!?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240703_181652.jpg‎
Views:	337
Size:	487,7 Kt
ID:	107280  
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.07.2024, 18:32
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Montakohan vuosikymmentä menee, kun tämän mallin jimnyjä alkaa näkyä kuvan Samurain kaltaisessa offi käytössä!?
Vuosikymmentä? Edellisistä HC-offipelejä rupesi ilmestymään omien havaintojen mukaan jo siinä ennen 2005.

Se miksi viimeismpien yleistyminen lie hitaampaa, on vähäisempi rekisteröintimäärä maassamme, ja kaikki nyky määräystenmukaiset dingeli-dangelit.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.07.2024, 21:15
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 932
Perusasetus

Mutuna reaalihinta on näillä uudemmilla reilusti kalliimpi?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.07.2024, 05:40
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Mutuna reaalihinta on näillä uudemmilla reilusti kalliimpi?
Varmasti tuokin tulee vaikuttamaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.07.2024, 02:10
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Maaliskuun 1.vaihdoin Jimny LCV:n Dacia Duster Extreme 150 hv nelivetoiseen autoon. Kyllästyin arpomaan mustaa asfalttia, jotta onkohan jäätä, vai märkää asfalttia. Asfaltilla kun ei Jimnyllä saanut nelivedolla ajella. Dusteriin olen todella tyytyväinen. Ja sillä pääsen varmasti samoihin paikkoihin kuin Jimnyllä. Toki tilaakin tuli rutkasti lisää.Ja henkilökuljetuskin lisääntyi. ( Ja palstalaiset muistanevat, jotta yhden Jimnyn jo pyöritin neljällä voltilla kerien, mustalla jäällä. ) Joten kokemusta takavetoisesta Jimnystä löytyy. Jimnyä jäi kyllä ikävä, varsinkin ahtaisiin paikkoihin ajaessa. Ja talliini jäi vaaksan verran tilaa pituudessa Dusterilla. En missään nimessä halua sanoa mitään negatiivista Jimnystä, mutta tosiasia on, jotta sen kanssa pitää olla normaalia varovaisempi. Myös Dusterin pieni ykkönen riittää minulle korvaamaan Jimnyn alennusvaihteen. En Jimnyssäkään käyttänyt muuta alennettua vaihdetta, kuin ykköstä. Ja minä en siis ajanut offia.
Seuraan edelleen Dusterilaisena palstaanne !
Hyvää kesän jatkoa Jimnyläisille !
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.07.2024, 07:42
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 Näytä viesti
Dusteriin olen todella tyytyväinen. Ja sillä pääsen varmasti samoihin paikkoihin kuin Jimnyllä.
Jimnyn maasto ominaisuudet on kyllä niin hukkaan mennyt jos Dusterilla ajelee samoihin paikkoihin. Sit jos tuo uusi Duster on kovin tuore niin kannattaa sinne pohjaan vilkaista. Nimittäin itse kun muinoin ostin 2011 mallisen niin siellä pohjassa ei valtavasti antureita ollut. Mutta 2015 mallisessa siellä oli jo putkessa kaikenlaista lisäanturia. Ne oli vielä niin typerästi tehty, että ne ottaa muuten ihan ensimmäisenä kiinni kun maastoon menee. Eikä niitä oltu suojattu millään tavalla. Muutoinkin kannattaa sinne pohjaan hieman vilkaista, koska siellä ei tosiaan ole mitään suojattu.

Mut tuo on kyllä totta, että Jimnyllä voi olla vähän haastava ajella liukkaalla. Ihan sade kelikin jo riittää siihen, että voi olla vähän haasteita.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 16 (0 jäsentä and 16 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 04:48 (GMT +2).