Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #21  
Vanha 02.08.2020, 05:58
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Joo nyt taisi mennä termistö hieman sekaisin. Linjapaine tosiaankin tarkoittanee yhteispaineruiskutusjärjestelmässä käytettävä paine minkä polttoainepumppu suuttimille tarjoaa. Se noissa rivipumpuissa onkin tosiaan merkittävä ero että niissä annetaan suuttimille avautumispaine mutta suihkutuksen maksimipaineesta ei juurikaan puhuta. Sinänsä en huolestuisi siitä ajatuksesta että rivipumpulla tuo paine nousisi common rail paineiden tasolle, käsittääkseni suuttimien kärjet on samankaltaisia ainevahvuuksiltaan ja rei'iltään.

Isommat suutinkärjet (0.32 reiät) mitkä laitoin vakiopumpun jatkeeksi tuntui toimivan kyllä melko savuttomasti ja hyvin oli vetoja reilusti alle tyhjäkäyntikierroksien. Kuitenkin uskon että vakiokärjet olisi alakierroksilla ja tyhjäkäyntikierroksilla selkeästi paremmat. Nuo suutinkärjet on kuitenkin yksi niitä kompromissiasioita joilla voi painottaa savuttomuutta ja hyvää käyntiä alakierroksilla tai sitten maksimaalista suorituskykyä yläkierroksille. Tämä seikka korostunee nimenomaa rivipumpussa jossa suihkutuspaine on riippuvainen moottorin kierrosluvusta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja tuo suihkutusajan lyheneminen isompireikäisillä suuttimilla:
Tuo suihkutusajan lyheneminen johtuu (kait?) suurimmalta osaltaan suihkuputkien pienemmän paineen aiheuttamalta pienemmältä joustamiselta?
Katsoisin asiaa siten että fluidin kyky virrata x-kokoisen reiän läpi on rajallinen. Siis virtausmäärä ei tietyn pisteen jälkeen enää käytännössä lisäänny vaikka painetta nostaa. Siis jos suutinkärki alkaa ahdistamaan mutta pumpun elementti yrittää tuupata lisää ainetta suutinkärjen läpi niin paine nousee ja suutinputki toimii tässä tapauksessa paineakkuna.

Noin niinkuin sivuhuomiona pitää mainita että eilen ehdin vaihtaa tuon viritetyn 10mm elementeillä olevan pumpun paikoilleen. Ja vaikka nyt on säädöt aivan mitä sattuu ja ilmeisesti ykkösen suutin pitää tehdä uusiksi, niin jäi sellainen vaikutelma että aivan eri maailma on vastassa kun ainemäärä ei tule rajoittavana tekijänä vastaan.
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 02.08.2020 06:51
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2l2t 2.4d syöttöpumpun ym säätö mikok Tekniikka & Jutustelu 90 21.11.2015 13:38
hiluxin syöttöpumpun säätö ekaneliveto Tekniikka & Jutustelu 12 06.01.2015 19:06
syöttöpumpun ajoitus 12HT HJ-61 Tekniikka & Jutustelu 2 26.05.2010 10:14
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 11:11
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53


Sivu luotu: 02:28 (GMT +2).