Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #16  
Vanha 25.06.2020, 23:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei kokemusta k.o autosta, ja moottoristakin heikosti...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilux_surf Näytä viesti
Jako tarkastettu viikonloppuna. Oli kohdallaan.

En tiedä suuttimien tarkistuksesta sen enempää, että oliko vain visuaalinen katsaus. Itselläni on käytössä vanha suuttimien testauslaite, että varmaan menevät nyt syyniin.

Hyvin on lähtenyt käymään. Ei ole sen kanssa mitään ongelmaa.

Auto lämpiää ihan sairaan nopeesti. Muutaman minuutin käy tyhjää, niin hyvä kun kärsii koskea syyläriin... Tämä pisti miettimään pumpun Ajoitusta, että eihän ole liian myöhäisellä..
Minä tarkistasin seuraavat asiat: (esityisesti, koska ns. erikoisempi, siis valmistettu japanin sisäisille markkinoille, jos käsitin oikein?)

Siis yrittäisin selvittää, että onko tuo nopea lämpeneminen seurausta siitä, että jossain on sähkövika tms. (ja vasta sitten noita muita..)

Tarkista vikakoodit. Paljonko tyhjäkäynti on 5 sekunnin kuluttua "kylmä-" käynnistyksestä (siis moottori sammuksissa n.6-10 tuntia)
Ja paljonko tyhjäkäynti on ajolenkin jälkeen?

Testerillä tuonkin näkee, mutta jos saa varmistettua joko optisella mittarilla/laskurilla kampiakselin päästä tms.
Taikka jos näitä ei kohtuudella käytettävissä, niin kierroslukumittarista...

1. Eihän siinä ole jatkuvasti(?) päällä joku sähköinen lämmitys?

esim. vesitilassa helhkutulpan näköisiä vastuksia, taikka ilmakanavissa lämmityselementtejä taikka imusarjassa ns. grilli tms.
-> mittaa pihtivirtamittarilla paljonko laturi pukkaa virtaa (Amppeereja) ja Jännitettä (voltteja) heti käynnistyksen jälkeen, siis esim. 30 sekunnin välein mitattuna. (normaali, esim. yön yli sammuksissa ollut moottori pitäisi kesällä käynnistyä hyvinkin lyhyellä "jälkihehkulla", siis arvaus, että 0-30 sekunttiin, ja jos moottori lämpeää nopeasti, niin ei ainakaan pitempään, kun kättä lämmittävään lämpötilaan, esim. 45 C asteeseen asti.
-> jos laturilta otetaan esim. 50 Amppeeria, siis 700 Wattia tehoa lämmitysvastuksille, niin moottorin pitää tehdä niin paljon työtä, että se lämpiää vähintään tuplasti tuon: siis sama vaikutus kuin 2-2,5 kW "Webastolla"...

2. Eihän siellä ole (päällä) jatkuvasti ns. silikonipumppu (vai mikä se on); siis "laturin hihnalla" pyöritetään semmoista ohjaustehostimen pumpun näköistä pumppua, jossa samanlainen sähkömagneettinen kytkin kuin ilmastoinnin kompurassa? ja johon tulee 2 kpl "lämppärin letkua"

3. Automaattivaihteisto: Onhan sähköohjattu laatikko?
Josku taannoin luin joltain foorumilta (muistaakseni tms.) että Japanissa on tehty autojen esilämmitys- siis ennen ajoon lähtöä,
ns. gearbrake: siis laatikosta valitaan yhtäaikaa 2 vaihdetta päälle, ja nostetaan tyhjäkäyntiä vähän korkeammalle, jolloin sekä moottori, että vaihteiston turbiini (jonka öljyä jäähdytetään moottorin jäähdytysnestellä) lämpiää
Ja toinen vaihe vapautetaan, kun (jarrua-) kaasua painetaan...
(siis sama asia kuin jenkkien kiihdytysautojen "transbrake")

Tämän "gearbrake-" olemassaolon voi (varmaankin?) testata seuraavasti:
Pysäköi auto yöksi johonkin sellaiseen paikkaan, että pysyy paikallaan ilman käsijarrua, siis tasaiselle kentälle.

Kun jakolaatikko, niin siinä on varmaan synkronoimaton holkki lukitsemassa pientä- ja isoa puolta, kuten esim. hdj-80? ja näiden välissä vapaa- asento?

Ja kun auto paikallaan, ilman käsijarrua, siis pelkästään laatikon valitsin Parkki- asennossa:
Starttaa ja kun käynnissä, niin käännä(?) jakolaatikko vapaalle (huom.merkkivalo)
Ja sitten automaatti D-asentoon.
Ja sitten (varovasti) kokeillaan saada jakolaatikosta iso puoli päälle:
Jos mene, taikka jää vähää vaille, mutta ei kuulu KARINAA, niin vois olettaa että gearbrake.
Jos taasen tuo gearbrake puuttuu, ja automaatilla yrität d-asennossa varovasti kytkeä ison puolen päälle, niin kuuluu aikamoinen hampaiden Garina.

Toki tuo gearbrake:n toiminta voi varmaan olla riippuvainen tuosta jakolaatikon asennosta; siis vapaa-asennossa ei päällä/toimi...

Ja vielä kerran; En ole varmaan edes koskenut k.o automalliin.... Siis ylläoleva "lukijan vastuulla"
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
KZJ 90 / 95 -asiaa sikasäkissä Tekniikka & Jutustelu 252 05.08.2022 22:24
Hj asiaa autotohtori Tekniikka & Jutustelu 1 08.02.2013 00:15
hj asiaa k81 Tekniikka & Jutustelu 2 23.03.2008 00:12
Uaz asiaa... samisami2 Tekniikka & Jutustelu 23 31.01.2005 15:42
Hj-60 asiaa... Mikusban Tekniikka & Jutustelu 4 01.01.2005 14:38


Sivu luotu: 00:59 (GMT +2).