![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#16
|
|||
|
|||
Ei kokemusta k.o autosta, ja moottoristakin heikosti...Lainaus:
Siis yrittäisin selvittää, että onko tuo nopea lämpeneminen seurausta siitä, että jossain on sähkövika tms. (ja vasta sitten noita muita..) Tarkista vikakoodit. Paljonko tyhjäkäynti on 5 sekunnin kuluttua "kylmä-" käynnistyksestä (siis moottori sammuksissa n.6-10 tuntia) Ja paljonko tyhjäkäynti on ajolenkin jälkeen? Testerillä tuonkin näkee, mutta jos saa varmistettua joko optisella mittarilla/laskurilla kampiakselin päästä tms. Taikka jos näitä ei kohtuudella käytettävissä, niin kierroslukumittarista... 1. Eihän siinä ole jatkuvasti(?) päällä joku sähköinen lämmitys? esim. vesitilassa helhkutulpan näköisiä vastuksia, taikka ilmakanavissa lämmityselementtejä taikka imusarjassa ns. grilli tms. -> mittaa pihtivirtamittarilla paljonko laturi pukkaa virtaa (Amppeereja) ja Jännitettä (voltteja) heti käynnistyksen jälkeen, siis esim. 30 sekunnin välein mitattuna. (normaali, esim. yön yli sammuksissa ollut moottori pitäisi kesällä käynnistyä hyvinkin lyhyellä "jälkihehkulla", siis arvaus, että 0-30 sekunttiin, ja jos moottori lämpeää nopeasti, niin ei ainakaan pitempään, kun kättä lämmittävään lämpötilaan, esim. 45 C asteeseen asti. -> jos laturilta otetaan esim. 50 Amppeeria, siis 700 Wattia tehoa lämmitysvastuksille, niin moottorin pitää tehdä niin paljon työtä, että se lämpiää vähintään tuplasti tuon: siis sama vaikutus kuin 2-2,5 kW "Webastolla"... 2. Eihän siellä ole (päällä) jatkuvasti ns. silikonipumppu (vai mikä se on); siis "laturin hihnalla" pyöritetään semmoista ohjaustehostimen pumpun näköistä pumppua, jossa samanlainen sähkömagneettinen kytkin kuin ilmastoinnin kompurassa? ja johon tulee 2 kpl "lämppärin letkua" 3. Automaattivaihteisto: Onhan sähköohjattu laatikko? Josku taannoin luin joltain foorumilta (muistaakseni tms.) että Japanissa on tehty autojen esilämmitys- siis ennen ajoon lähtöä, ns. gearbrake: siis laatikosta valitaan yhtäaikaa 2 vaihdetta päälle, ja nostetaan tyhjäkäyntiä vähän korkeammalle, jolloin sekä moottori, että vaihteiston turbiini (jonka öljyä jäähdytetään moottorin jäähdytysnestellä) lämpiää Ja toinen vaihe vapautetaan, kun (jarrua-) kaasua painetaan... (siis sama asia kuin jenkkien kiihdytysautojen "transbrake") Tämän "gearbrake-" olemassaolon voi (varmaankin?) testata seuraavasti: Pysäköi auto yöksi johonkin sellaiseen paikkaan, että pysyy paikallaan ilman käsijarrua, siis tasaiselle kentälle. Kun jakolaatikko, niin siinä on varmaan synkronoimaton holkki lukitsemassa pientä- ja isoa puolta, kuten esim. hdj-80? ja näiden välissä vapaa- asento? Ja kun auto paikallaan, ilman käsijarrua, siis pelkästään laatikon valitsin Parkki- asennossa: Starttaa ja kun käynnissä, niin käännä(?) jakolaatikko vapaalle (huom.merkkivalo) Ja sitten automaatti D-asentoon. Ja sitten (varovasti) kokeillaan saada jakolaatikosta iso puoli päälle: Jos mene, taikka jää vähää vaille, mutta ei kuulu KARINAA, niin vois olettaa että gearbrake. Jos taasen tuo gearbrake puuttuu, ja automaatilla yrität d-asennossa varovasti kytkeä ison puolen päälle, niin kuuluu aikamoinen hampaiden Garina. Toki tuo gearbrake:n toiminta voi varmaan olla riippuvainen tuosta jakolaatikon asennosta; siis vapaa-asennossa ei päällä/toimi... Ja vielä kerran; En ole varmaan edes koskenut k.o automalliin.... Siis ylläoleva "lukijan vastuulla" |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| KZJ 90 / 95 -asiaa | sikasäkissä | Tekniikka & Jutustelu | 252 | 05.08.2022 22:24 |
| Hj asiaa | autotohtori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.02.2013 00:15 |
| hj asiaa | k81 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.03.2008 00:12 |
| Uaz asiaa... | samisami2 | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 31.01.2005 15:42 |
| Hj-60 asiaa... | Mikusban | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.01.2005 14:38 |