Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger
Tuossa isäukon kanssa agrekaatteja kun vaihdeltiin ja sain vaihdossa Honda ex650 salkku agrekaatin. Saate sanoina todettiin että tuhoaa ledivaloja. Onko mahdollista että vanhassa koneessa joku kondensaattori tms. Mennyt vai ihan vaan isän saituuttaan ostamien halpojen ledien syytä? Ihan vain ennenkuin poltan mitään hienompaa elektroniikkaa 
|
Tarkista manuaalista minkälaista sähköä tekee. Jos tekee pelkkää kanttiaaltoa niin se voi tehdä pahaa herkille laitteille. Yleensä myydään "digitaali-invertteri" tms nimellä, jos laite tekee parempilaatuista siniaaltoa.
|
EX650 kuulostaa sen verran vanhalta vehkeeltä, että ei taida olla ns. digitaaliaggregaatti? Minulla on EM650 salkkuaggre ja siinä ainakin on ihan perinteinen pyörivä 220/230 VAC generaattori polttomoottorin perässä. Jostakin luin, että "Honda EM650 is just an EX650 with a long run tank", eli EM650 on ilmeisesti kutakuinkin sama laite, mutta isommalla tankilla.
Ikääntyessään tämä EM650 on alkanut hieman nostaa tyhjäkäyntijännitettä. En ole tutkinut, mistä se johtuu, mutta ainakin taajuus (eli pyörintänopeus) on kohdallan, jännite vain on hieman yläkanttiin. Käytän EM650:stä ajoittain akkujen lataamiseen. Laitan 25 metrin roikan päässä peruskuormaksi 60 W hehkulamppuvalaisimen, joka on tuntunut pitävän jännitteen nousun kurissa. Ongelmaa ei ole sellaisilla kuormilla, jotka pysyvät päällä. Jos ainoa kuorma on jokin, missä käytännössä kaikki kuormitus katkeaa itsestään, niin jännite nousee hetkeksi liikaa aika reilusti ja jää sen jälkeenkin ilman kuormaa liian korkealle. Automaattilaturi lopettaa lataamisen jossakin vaihessa ja silloin aggregaatin kuorma katoaa ylättäen. Siinä tilanteessa jännite käy hetken ajan liian korkealla ilman peruskuormaa. Joku herkkä elektroniikkalaite voi ottaa itseensä siitä. Hehkulamppu on sallivampi ja pysyy kuormana, vaikka jännite kävisikin hetken korkeammalla; samalla se omalla kuormallaan hillitsee jännitepiikkiä.