Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 14.05.2020, 23:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jokusen navan olen avannut, ja tuo 30 minuuttia on "jäsähtäneelle" navalla vähän.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Eipä se kaksinen homma ole 30min per puoli mennee. Ostat vaan uudet tiivarit etukäteen niihin väleihin mitä joudut avaa ja olikohan 48mm hylsyn vai 56mm mikä siinä navan mutterissa on, ei muista. Ilman hylsyä vaikea vedellä laakerien esikiristyksiä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Eka 59Nm sitä sisempää mutteria, sit löysäät et liikkuu just kösin mutteri. Sit pyörität napaa pari kertaa kumpaaniin suuntaan. Sen jälkeen sit uudestaan 59Nm ja avaat just siihen missä jännitys lähtee pois eli sormin lähtis aukee. Sen jälkeen takas 5Nm kireyteen. Sit mittaa, että lähtee pyörii 27-56N voimal pyörii. Sit uus varmistinrengas ja toinen mutteri paikoilleen ja kirraa sen 64Nm. Sit mittaa että on edelleen 27-56Nm. Sit taittelee ne siivet siitä varmistinrenkaasta kummankin mutterin sivuille.

Tolleen Tojon ohjeen mukaan. Jos ei ole kalavaakaa tms apuvälinettä, niin momenttiavaimella silti kiristys ettei mee laakerit heti moroksi.
Siis jos 30 vuotta irroittamatta ollut "vetolevy-" siis se (napalukon vastine)
niin ne 12 mm kannalla (8mm kierteellä) olevin mutterien alla olevat "kiilat/kartioholkit" on tuossa "napalukossa/vetolevyssä" niin tiukassa, että jos pitää saada irti ilman vasaran jälkiä, niin tuo 30 minuuttia menee noihin jatkomutterien, kovien pulttien ja moskan kanssa....
Toki jos 2kg moska, ja sen jäljistä; ja puhtaudesta, vaseliinien vaihdosta, ei tarvitse välittää, niin kyllä se varmaankin minullakin onnistuisi, jos nuo "normityökalut" olisi käytössä...

(nuo 12mm kannalla, ja 8mm kiertellä, olevat "kiilaholkin" kiristysmutterit)

Jos parkkipaikka remontti; niin naputtele napa kerrallaan irti.... ja molemmat irti, niin päästään asiaan, mistä useita kommentteja?

Tuo 54mm "peltimutteri", joka on n.3-4 mm paksu;
: Noita hylsyjä, siis normi 3/4" hylsysarjasta: Normi hylsyt on niin lyhyitä, että vetoakselin pään takia ei yllä tuohon 54 "peltimutteriiin"

Ja pitkät 54mm hylsyt on myös pyöristetty, siis huono ote tuohon "peltimutteriin"

-> Perinteisesti, siis ainakin taannoin, noita 54mm avaimia ei ollut harrastajajilla.....

Nuo "kasarilla" laakerin esikiristyksen / kiristyksen hoidettiin Vasaralla ja Tampilla:

Sen takia noista Land Cruisereista, yms löytyy noita 54mm peltimuttereita, joissa on leikkaustampin jälkiä....
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 21:55 (GMT +2).