Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.05.2020, 17:11
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veturi Näytä viesti
Osaako kukaan kertoa, onko vaikea homma vaihtaa etujarrujen jarrukilvet HDJ80 -90 ?
Eipä se kaksinen homma ole 30min per puoli mennee. Ostat vaan uudet tiivarit etukäteen niihin väleihin mitä joudut avaa ja olikohan 48mm hylsyn vai 56mm mikä siinä navan mutterissa on, ei muista. Ilman hylsyä vaikea vedellä laakerien esikiristyksiä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.05.2020, 19:04
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Miten hdj80 vm.90 säädetään syöttöä?
Kuva ois hyvä apu.
Ja mitkä on vakio säädöt?

Viimeksi muokannut dodge3500 : 12.05.2020 19:05 Perustelu: Korjaus
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.05.2020, 12:59
-TONI- -TONI- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.14
Sijainti: Kärkölä
Viestit: 165
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Eipä se kaksinen homma ole 30min per puoli mennee. Ostat vaan uudet tiivarit etukäteen niihin väleihin mitä joudut avaa ja olikohan 48mm hylsyn vai 56mm mikä siinä navan mutterissa on, ei muista. Ilman hylsyä vaikea vedellä laakerien esikiristyksiä.
54mm on se napa mutteri ja talttameisselillä ja vasarallakin aukoo ja naputtelee kiinni oikein hyvin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.05.2020, 13:22
veturi:n Avatar
veturi veturi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.05
Sijainti: uusimaa, Finland.
Viestit: 146
Perusasetus

momentti


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -TONI- Näytä viesti
54mm on se napa mutteri ja talttameisselillä ja vasarallakin aukoo ja naputtelee kiinni oikein hyvin
Juu, 54mm oikea hylsykoko. Millaiseen momenttiin väännän pyöränlaakerin tiukkuuden ? Onko se perustiukkuus näppituntumalla, kiinni ja hiukan auki.

Odottelen sateentonta päivää P-paikkarempalle.
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan.
Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery
Opettavaista youtube - hubon auto
Tietoa youtube - simolammikko
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.05.2020, 18:57
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veturi Näytä viesti
Juu, 54mm oikea hylsykoko. Millaiseen momenttiin väännän pyöränlaakerin tiukkuuden ? Onko se perustiukkuus näppituntumalla, kiinni ja hiukan auki.

Odottelen sateentonta päivää P-paikkarempalle.
Eka 59Nm sitä sisempää mutteria, sit löysäät et liikkuu just kösin mutteri. Sit pyörität napaa pari kertaa kumpaaniin suuntaan. Sen jälkeen sit uudestaan 59Nm ja avaat just siihen missä jännitys lähtee pois eli sormin lähtis aukee. Sen jälkeen takas 5Nm kireyteen. Sit mittaa, että lähtee pyörii 27-56N voimal pyörii. Sit uus varmistinrengas ja toinen mutteri paikoilleen ja kirraa sen 64Nm. Sit mittaa että on edelleen 27-56Nm. Sit taittelee ne siivet siitä varmistinrenkaasta kummankin mutterin sivuille.

Tolleen Tojon ohjeen mukaan. Jos ei ole kalavaakaa tms apuvälinettä, niin momenttiavaimella silti kiristys ettei mee laakerit heti moroksi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.05.2020, 23:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jokusen navan olen avannut, ja tuo 30 minuuttia on "jäsähtäneelle" navalla vähän.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Eipä se kaksinen homma ole 30min per puoli mennee. Ostat vaan uudet tiivarit etukäteen niihin väleihin mitä joudut avaa ja olikohan 48mm hylsyn vai 56mm mikä siinä navan mutterissa on, ei muista. Ilman hylsyä vaikea vedellä laakerien esikiristyksiä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Eka 59Nm sitä sisempää mutteria, sit löysäät et liikkuu just kösin mutteri. Sit pyörität napaa pari kertaa kumpaaniin suuntaan. Sen jälkeen sit uudestaan 59Nm ja avaat just siihen missä jännitys lähtee pois eli sormin lähtis aukee. Sen jälkeen takas 5Nm kireyteen. Sit mittaa, että lähtee pyörii 27-56N voimal pyörii. Sit uus varmistinrengas ja toinen mutteri paikoilleen ja kirraa sen 64Nm. Sit mittaa että on edelleen 27-56Nm. Sit taittelee ne siivet siitä varmistinrenkaasta kummankin mutterin sivuille.

Tolleen Tojon ohjeen mukaan. Jos ei ole kalavaakaa tms apuvälinettä, niin momenttiavaimella silti kiristys ettei mee laakerit heti moroksi.
Siis jos 30 vuotta irroittamatta ollut "vetolevy-" siis se (napalukon vastine)
niin ne 12 mm kannalla (8mm kierteellä) olevin mutterien alla olevat "kiilat/kartioholkit" on tuossa "napalukossa/vetolevyssä" niin tiukassa, että jos pitää saada irti ilman vasaran jälkiä, niin tuo 30 minuuttia menee noihin jatkomutterien, kovien pulttien ja moskan kanssa....
Toki jos 2kg moska, ja sen jäljistä; ja puhtaudesta, vaseliinien vaihdosta, ei tarvitse välittää, niin kyllä se varmaankin minullakin onnistuisi, jos nuo "normityökalut" olisi käytössä...

(nuo 12mm kannalla, ja 8mm kiertellä, olevat "kiilaholkin" kiristysmutterit)

Jos parkkipaikka remontti; niin naputtele napa kerrallaan irti.... ja molemmat irti, niin päästään asiaan, mistä useita kommentteja?

Tuo 54mm "peltimutteri", joka on n.3-4 mm paksu;
: Noita hylsyjä, siis normi 3/4" hylsysarjasta: Normi hylsyt on niin lyhyitä, että vetoakselin pään takia ei yllä tuohon 54 "peltimutteriiin"

Ja pitkät 54mm hylsyt on myös pyöristetty, siis huono ote tuohon "peltimutteriin"

-> Perinteisesti, siis ainakin taannoin, noita 54mm avaimia ei ollut harrastajajilla.....

Nuo "kasarilla" laakerin esikiristyksen / kiristyksen hoidettiin Vasaralla ja Tampilla:

Sen takia noista Land Cruisereista, yms löytyy noita 54mm peltimuttereita, joissa on leikkaustampin jälkiä....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.05.2020, 08:15
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Viestit: 347
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos 30 vuotta irroittamatta ollut "vetolevy-" siis se (napalukon vastine)
niin ne 12 mm kannalla (8mm kierteellä) olevin mutterien alla olevat "kiilat/kartioholkit" on tuossa "napalukossa/vetolevyssä" niin tiukassa, että jos pitää saada irti ilman vasaran jälkiä, niin tuo 30 minuuttia menee noihin jatkomutterien, kovien pulttien ja moskan kanssa....
Toki jos 2kg moska, ja sen jäljistä; ja puhtaudesta, vaseliinien vaihdosta, ei tarvitse välittää, niin kyllä se varmaankin minullakin onnistuisi, jos nuo "normityökalut" olisi käytössä...

(nuo 12mm kannalla, ja 8mm kiertellä, olevat "kiilaholkin" kiristysmutterit)

Jos parkkipaikka remontti; niin naputtele napa kerrallaan irti.... ja molemmat irti, niin päästään asiaan, mistä useita kommentteja?

Tuo 54mm "peltimutteri", joka on n.3-4 mm paksu;
: Noita hylsyjä, siis normi 3/4" hylsysarjasta: Normi hylsyt on niin lyhyitä, että vetoakselin pään takia ei yllä tuohon 54 "peltimutteriiin"

Ja pitkät 54mm hylsyt on myös pyöristetty, siis huono ote tuohon "peltimutteriin"

-> Perinteisesti, siis ainakin taannoin, noita 54mm avaimia ei ollut harrastajajilla.....

Nuo "kasarilla" laakerin esikiristyksen / kiristyksen hoidettiin Vasaralla ja Tampilla:

Sen takia noista Land Cruisereista, yms löytyy noita 54mm peltimuttereita, joissa on leikkaustampin jälkiä....
Kannattaa hommata messinkituurna, niin lähtee vanhojenkin napalukkojen ja vetolevyjen kiilaholkit iloisesti irti niihin pinnapultteihin naputtelemalla. Liian usein tulee vastaan napalukkoja, joiden rungot aivan muhkuroille hakattu eikä enää istu kunnolla, kun laipan reuna on mutkalle moukaroitu...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.05.2020, 08:23
veturi:n Avatar
veturi veturi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.05
Sijainti: uusimaa, Finland.
Viestit: 146
Perusasetus

Jarrukilven vaihto


Nyt tuli reilusti ohjeita, kiitos !

Hankin alkuviikosta 54mm pitkän "putkipeltihylsyn", sillä Motonetin 55mm hylsy on seinämäpaksuudeltaan liian paksu ja olisi vaatinut ohentamista (sorvaamista).
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_1448sm.jpg‎
Views:	171
Size:	307,1 Kt
ID:	95671  
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan.
Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery
Opettavaista youtube - hubon auto
Tietoa youtube - simolammikko
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.05.2020, 20:00
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Edellisenä päivä crc:tä niihin kqrtiholkkeihin ja sit messinkitappi vaikka 3cm halk ja 15cm pitkä sekä parin kilon moskalla suorassa kulmassa. Aika helposti irtoo edestä. Takaa ruostuu pahemmin.

Peltihylsy on hyvä, ite ohensin laikalla normihylsyn.

Digitaalisella kalavaa'alla saa mitattua lähtömomentin. Jos sitä ei ole eikä 5Nm momenttiavainta, niin karvan kiristää kiristää vaan alempaa mutteria kun se tuppaa kiristyy tokalla mutterilla sit liikaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 03:37 (GMT +2).