![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Eikös lehtijousella askeli liiku pikkasen eteen/ taakse joustojen mukaan? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kierrejousi alustassa liike on ylös/ alas? Joten jos näin on... saattaa siinä olla lehtijousi/ tukivarsi yhdistelmässä olla tukivarsi tai Hiluxin runko ihmeissään kuormituksessa ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä lehti ja nelilinkki on toisensa pois sulkeva rakenne. Ei oikein molempia voi olla samaan aikaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Niin vähän arvelin että lehtijousi ja tukivarret ei tuu toimimaan keskenään. Itellä ollut kyllä autoja joissa ollut noita molempia jousityyppejä, tuli vaan aamuyön tunteina tollanen aivopieru...
![]() Tukivarsien sijoittelulla vois kyllä saada ton toimimaan, tai sit ei.... Pitää vielä suunnitella... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Siksipä vankkurijousisten kardaaneissa yleensä sangen pitkät liu´ut.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kuinka monet jouset tuosta on katkenneet?
Ja millaisessa käytössä? Normaalia ajoa taajamassa vai ryskäämistä maastossa? Kone ja alusta vakiot vai rakennettuja? Jousien katkeamiseen vaikuttaa juurikin tuo akselin kiertyminen minkä saa hallintaan askartelemalla ylempänä kuvatun traction barin sinne. Ihan turha miettiä sen monimutkaisempia tukivarsivirityksiä. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ei niitä nyt kauheesti oo menny, mutta just toi perän kiertyminen ja heiluminen pelkkien lehtijousien varassa on ollut mielessä. Pitää tutkailla tuota tractionia, kuinka sen voisi toteuttaa.....
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Juu jos akseli kiertyy niin traction bar kehiin. Jos pakat on akselin päällä, ja akselin ja jousien välissä on korotusblokki niin se lisää kiertymistä huomattavasti.
Itsellä aikanaan huomasin Jeep Cherokeessa, että kun tein lehtijousille uudet ~5cm alkuperäistä pidemmät pedit akseliin niin jo se auttoi hieman vähentämään akselin kiertymistä - huomasi siinä että akseli ei enää "hakannut" esim. jyrkissä nousuissa läheskään yhtä helposti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Eikös Hiluxissa ole juurikin pakat akselin päällä?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tollasen toteutuksen löysin palstalta... pitäs varmaan olla kuitenkin kaks, molemmille sivuille?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan BJ-40 leveydellä FF taka-akseli, voidaan vaihtaa HJ-61 FF taka-akseliin | mikjus | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.05.2015 09:54 |
Myydään jimny taka-akseli, etu-akseli putki/ 413 akseliputki | Jande | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 01.09.2014 18:58 |
Myydään Unimog PORTAALi-akseli (taka-akseli) | unimoog | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.12.2011 08:18 |
Ostettu Hilux Taka-vetoakseli/ tai koko taka-akseli | jonas_k | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 01.06.2010 23:27 |
Ostetaan Pienirenkainen taka-akseli, kantavuus min 3.5tn tai 2xhj60 taka-akseli | Kovakalu69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 23.07.2009 09:32 |