![]() |
4runner taka-akseli tai pelkät tukitangot Hiluksiin?
Yritin haulla kyllä ettiä, mutta...tarkoituksena ois saada taka-akseli pysymään liki linjassa. Tuli ajatus, että pystyykö heittämään kierrejouset pois runnerin perästä, liimaa paikat lehtijousille ja pystyy sillo käyttämään runnerin omia reaktiotankoja. Tietty runkoon pitää tehdä paikat tankojen toisille päille. Jousitusrakenne ei muuttuis, ei pitäs olla leimallakaan ongelmia.
Auto ei oo tulossa offiin, vain kadulle. :eek: |
Mikähän siinä 4 runnerin taka-akselissa on vikana jos se ei pysy linjassa? Eikös tuollaisessa ole nelilinkki? En totta puhuen keksi yhtäkään syytä miksi vaihtaisi paremmasta alustasta paskempaan..
Sitä en tiedä mitä pikkuautojen reaktiotankoja siellä olisi, tukivarret ja panhard on kyllä tuttuja maastoautoista. |
Siis vaihtaisit kierrejouset lehtijousiin ja jättäisin runnerin nelilinkin? Ei toimi.
Jos laitat lehdet niin pitää nelilinkki ruksia pois. Jos pistät nelilinkin et voi käyttää lehtijousia. |
Ei vaan hiluxiin laittasin lisätukia lehtijousille...ei viittis mitään 4-linkkiä sinne laittaa, menee liian härskiksi....
|
Mikä ongelma siinä lehtijousituksessa sit on jos ei kestä linjassa?
|
Onko lehtipakasta norra tai keskipultti poikki, jos akseli ei pysy linjassa?
Vai tarkoitatko sellaista, että akseli pääsee kiertymään vedossa? Tähän auttaa traction bar -tyyppinen viritys: https://www.ruffstuffspecialties.com...R2300-full.jpg |
Ajatuksena on hieman sääliä lehtijousia, eli niille tuleva rasitus saataisiin runkoon tulivarsien kautta. Tuppaa lehtijouset katkeilemaan lenkkien paikkoilta...
|
Kerroppas nyt tarkemmin. :confused:
Kyllähän ne orkkisjouset kestää sen kuorman mikä autoon on tarkoitettu. Akselin vääntö saattaa lehdet taivuttaa, mutta siihen auttaa ylläkin mainittu traction bar. |
Eikös lehtijousella askeli liiku pikkasen eteen/ taakse joustojen mukaan? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kierrejousi alustassa liike on ylös/ alas? Joten jos näin on... saattaa siinä olla lehtijousi/ tukivarsi yhdistelmässä olla tukivarsi tai Hiluxin runko ihmeissään kuormituksessa:)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllä lehti ja nelilinkki on toisensa pois sulkeva rakenne. Ei oikein molempia voi olla samaan aikaan. |
Niin vähän arvelin että lehtijousi ja tukivarret ei tuu toimimaan keskenään. Itellä ollut kyllä autoja joissa ollut noita molempia jousityyppejä, tuli vaan aamuyön tunteina tollanen aivopieru...:)
Tukivarsien sijoittelulla vois kyllä saada ton toimimaan, tai sit ei.... Pitää vielä suunnitella... |
Lainaus:
|
Kuinka monet jouset tuosta on katkenneet?
Ja millaisessa käytössä? Normaalia ajoa taajamassa vai ryskäämistä maastossa? Kone ja alusta vakiot vai rakennettuja? Jousien katkeamiseen vaikuttaa juurikin tuo akselin kiertyminen minkä saa hallintaan askartelemalla ylempänä kuvatun traction barin sinne. Ihan turha miettiä sen monimutkaisempia tukivarsivirityksiä. |
Ei niitä nyt kauheesti oo menny, mutta just toi perän kiertyminen ja heiluminen pelkkien lehtijousien varassa on ollut mielessä. Pitää tutkailla tuota tractionia, kuinka sen voisi toteuttaa.....
|
Juu jos akseli kiertyy niin traction bar kehiin. Jos pakat on akselin päällä, ja akselin ja jousien välissä on korotusblokki niin se lisää kiertymistä huomattavasti.
Itsellä aikanaan huomasin Jeep Cherokeessa, että kun tein lehtijousille uudet ~5cm alkuperäistä pidemmät pedit akseliin niin jo se auttoi hieman vähentämään akselin kiertymistä - huomasi siinä että akseli ei enää "hakannut" esim. jyrkissä nousuissa läheskään yhtä helposti. |
Eikös Hiluxissa ole juurikin pakat akselin päällä?
|
1 Liiteet
Tollasen toteutuksen löysin palstalta... pitäs varmaan olla kuitenkin kaks, molemmille sivuille?
|
Sama periaate kuin JiiPeen laittamassa kuvassa, käsittääkseni vain yksi lähelle keskilinjaa. Estää kiertymistä mutta ei joustoja.
|
Tossa hj:n perässä se onnistuu sijoittaa keskelle, mutta esim. Hiluxin perässä murikka keskellä. Sillä aattelin että oisko hyötyä/haittaa jos ois molemmilla puolilla?
|
|
Ei 4- link ja latijousiyhdistelmä mikään uusi asia ole, vaatii etummaisen silmän katkaisun ja rullat(muun liukumekanismin).
70-luvulla jo käytössä BDA-Escortissa… Uustuotanto-osia löytyy ralliosia myyvistä kaupoista |
Traction baarissa kannattaa musta miettiä, laittasko jotkin uniball nivelet vielä akselin päähänkin.
Ajat toisen pyörän kannon päälle, tulee aika kova väännätys sivusuuntaan riipuke osaan. |
Itse laittaisin akselin päähän sopivan joustavat kumipuslat tai flexjointit, ja rungon päähän uniball tai flexjoint. Flexjointit ja kumipuslat siinä parempia että ne ei ole "kovia" kuten uniball, jolloin ne antaa hieman periksi pituussuunnasakin.
Ainakin akselin päässä kuitenkin ehdottomasti oltava sellainen toteutus mikä sallii akselin kiertymisen ristijoustossa. Ja tosiaan kahta traction baria ei voi laittaa, se estää joustoliikettä. Nelilinkki toimii lehtijousien kaverina jos toinen pää jousesta pääsee liikkumaan vapaasti - kuten esim. nuo ylempänä mainitut rullat. Jossain kuorma- autoissakin näkyy vastaavia. |
Sivu luotu: 16:22 (GMT +2). |