Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   4runner taka-akseli tai pelkät tukitangot Hiluksiin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=162982)

poiu 06.05.2020 21:23

4runner taka-akseli tai pelkät tukitangot Hiluksiin?
 
Yritin haulla kyllä ettiä, mutta...tarkoituksena ois saada taka-akseli pysymään liki linjassa. Tuli ajatus, että pystyykö heittämään kierrejouset pois runnerin perästä, liimaa paikat lehtijousille ja pystyy sillo käyttämään runnerin omia reaktiotankoja. Tietty runkoon pitää tehdä paikat tankojen toisille päille. Jousitusrakenne ei muuttuis, ei pitäs olla leimallakaan ongelmia.

Auto ei oo tulossa offiin, vain kadulle. :eek:

Timo_L 07.05.2020 06:05

Mikähän siinä 4 runnerin taka-akselissa on vikana jos se ei pysy linjassa? Eikös tuollaisessa ole nelilinkki? En totta puhuen keksi yhtäkään syytä miksi vaihtaisi paremmasta alustasta paskempaan..
Sitä en tiedä mitä pikkuautojen reaktiotankoja siellä olisi, tukivarret ja panhard on kyllä tuttuja maastoautoista.

Hcet 07.05.2020 06:27

Siis vaihtaisit kierrejouset lehtijousiin ja jättäisin runnerin nelilinkin? Ei toimi.
Jos laitat lehdet niin pitää nelilinkki ruksia pois. Jos pistät nelilinkin et voi käyttää lehtijousia.

poiu 07.05.2020 06:33

Ei vaan hiluxiin laittasin lisätukia lehtijousille...ei viittis mitään 4-linkkiä sinne laittaa, menee liian härskiksi....

jmk 07.05.2020 08:04

Mikä ongelma siinä lehtijousituksessa sit on jos ei kestä linjassa?

JiiPee 07.05.2020 09:29

Onko lehtipakasta norra tai keskipultti poikki, jos akseli ei pysy linjassa?

Vai tarkoitatko sellaista, että akseli pääsee kiertymään vedossa? Tähän auttaa traction bar -tyyppinen viritys:

https://www.ruffstuffspecialties.com...R2300-full.jpg

poiu 07.05.2020 09:57

Ajatuksena on hieman sääliä lehtijousia, eli niille tuleva rasitus saataisiin runkoon tulivarsien kautta. Tuppaa lehtijouset katkeilemaan lenkkien paikkoilta...

Hcet 07.05.2020 12:23

Kerroppas nyt tarkemmin. :confused:
Kyllähän ne orkkisjouset kestää sen kuorman mikä autoon on tarkoitettu. Akselin vääntö saattaa lehdet taivuttaa, mutta siihen auttaa ylläkin mainittu traction bar.

jmk 07.05.2020 12:37

Eikös lehtijousella askeli liiku pikkasen eteen/ taakse joustojen mukaan? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kierrejousi alustassa liike on ylös/ alas? Joten jos näin on... saattaa siinä olla lehtijousi/ tukivarsi yhdistelmässä olla tukivarsi tai Hiluxin runko ihmeissään kuormituksessa:)

JasuT 07.05.2020 13:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1430057)
Eikös lehtijousella askeli liiku pikkasen eteen/ taakse joustojen mukaan? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kierrejousi alustassa liike on ylös/ alas? Joten jos näin on... saattaa siinä olla lehtijousi/ tukivarsi yhdistelmässä olla tukivarsi tai Hiluxin runko ihmeissään kuormituksessa:)

Kyllähän ne tukivarsien nivelpisteet määrittelee minne akseli liikkuu joustoissa, ihan samaan tapaan kuin lehtijousen kanssa Tai ei ihan, kun tukivarren pituus ei muutu kuten lehden kiinnityspisteiden etäisyys jousen muuttaessa muotoaan joustossa...

Hcet 07.05.2020 13:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1430057)
Eikös lehtijousella askeli liiku pikkasen eteen/ taakse joustojen mukaan? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kierrejousi alustassa liike on ylös/ alas? Joten jos näin on... saattaa siinä olla lehtijousi/ tukivarsi yhdistelmässä olla tukivarsi tai Hiluxin runko ihmeissään kuormituksessa:)

Liikkuu ja liikkuu aika paljonkin. Siksi lehden toisessa päässä on riippu ja sellainen on hyvä tehdä tracktion bariinkin.
Kyllä lehti ja nelilinkki on toisensa pois sulkeva rakenne. Ei oikein molempia voi olla samaan aikaan.

poiu 07.05.2020 15:17

Niin vähän arvelin että lehtijousi ja tukivarret ei tuu toimimaan keskenään. Itellä ollut kyllä autoja joissa ollut noita molempia jousityyppejä, tuli vaan aamuyön tunteina tollanen aivopieru...:)
Tukivarsien sijoittelulla vois kyllä saada ton toimimaan, tai sit ei....

Pitää vielä suunnitella...

wikke 07.05.2020 16:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1430057)
Eikös lehtijousella askeli liiku pikkasen eteen/ taakse joustojen mukaan?

Siksipä vankkurijousisten kardaaneissa yleensä sangen pitkät liu´ut.

Rölli 07.05.2020 17:03

Kuinka monet jouset tuosta on katkenneet?
Ja millaisessa käytössä?
Normaalia ajoa taajamassa vai ryskäämistä maastossa?
Kone ja alusta vakiot vai rakennettuja?

Jousien katkeamiseen vaikuttaa juurikin tuo akselin kiertyminen minkä saa hallintaan askartelemalla ylempänä kuvatun traction barin sinne. Ihan turha miettiä sen monimutkaisempia tukivarsivirityksiä.

poiu 07.05.2020 18:19

Ei niitä nyt kauheesti oo menny, mutta just toi perän kiertyminen ja heiluminen pelkkien lehtijousien varassa on ollut mielessä. Pitää tutkailla tuota tractionia, kuinka sen voisi toteuttaa.....

Timo_L 07.05.2020 18:29

Juu jos akseli kiertyy niin traction bar kehiin. Jos pakat on akselin päällä, ja akselin ja jousien välissä on korotusblokki niin se lisää kiertymistä huomattavasti.
Itsellä aikanaan huomasin Jeep Cherokeessa, että kun tein lehtijousille uudet ~5cm alkuperäistä pidemmät pedit akseliin niin jo se auttoi hieman vähentämään akselin kiertymistä - huomasi siinä että akseli ei enää "hakannut" esim. jyrkissä nousuissa läheskään yhtä helposti.

jmk 07.05.2020 18:49

Eikös Hiluxissa ole juurikin pakat akselin päällä?

poiu 07.05.2020 19:30

1 Liiteet
Tollasen toteutuksen löysin palstalta... pitäs varmaan olla kuitenkin kaks, molemmille sivuille?

jmk 07.05.2020 19:57

Sama periaate kuin JiiPeen laittamassa kuvassa, käsittääkseni vain yksi lähelle keskilinjaa. Estää kiertymistä mutta ei joustoja.

poiu 07.05.2020 20:04

Tossa hj:n perässä se onnistuu sijoittaa keskelle, mutta esim. Hiluxin perässä murikka keskellä. Sillä aattelin että oisko hyötyä/haittaa jos ois molemmilla puolilla?

sisua45 07.05.2020 21:42

http://www.snakeracing.com.au/hiluxwrapbar.html
https://www.calvertracing.com/caltracs.html
https://www.ruffstuffspecialties.com/catalog/AWKIT.html

MetAxi 08.05.2020 05:40

Ei 4- link ja latijousiyhdistelmä mikään uusi asia ole, vaatii etummaisen silmän katkaisun ja rullat(muun liukumekanismin).

70-luvulla jo käytössä BDA-Escortissa… Uustuotanto-osia löytyy ralliosia myyvistä kaupoista

hiluvitkutin 08.05.2020 05:47

Traction baarissa kannattaa musta miettiä, laittasko jotkin uniball nivelet vielä akselin päähänkin.
Ajat toisen pyörän kannon päälle, tulee aika kova väännätys sivusuuntaan riipuke osaan.

Timo_L 08.05.2020 10:28

Itse laittaisin akselin päähän sopivan joustavat kumipuslat tai flexjointit, ja rungon päähän uniball tai flexjoint. Flexjointit ja kumipuslat siinä parempia että ne ei ole "kovia" kuten uniball, jolloin ne antaa hieman periksi pituussuunnasakin.
Ainakin akselin päässä kuitenkin ehdottomasti oltava sellainen toteutus mikä sallii akselin kiertymisen ristijoustossa.

Ja tosiaan kahta traction baria ei voi laittaa, se estää joustoliikettä. Nelilinkki toimii lehtijousien kaverina jos toinen pää jousesta pääsee liikkumaan vapaasti - kuten esim. nuo ylempänä mainitut rullat. Jossain kuorma- autoissakin näkyy vastaavia.


Sivu luotu: 16:22 (GMT +2).