Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2020, 00:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Luin viestit läpi vielä kerran....


Et kertonut, minkä tojotan simpukka siellä on ongelmana....

Mutta, jos siellä on "lepopaineena n. 50 bar," (painehäviö? joka muuttuu käytännössä lämmöksi), niin aika äkkiä öljyt on niin kuumia, että kaikki osaset paistuu/polttaa....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Ok... Sitten uutta pumppua kehittämään.
"joskovikaolisimuualla"

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.02.2020, 06:14
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Et kertonut, minkä tojotan simpukka siellä on ongelmana....

Mutta, jos siellä on "lepopaineena n. 50 bar," (painehäviö? joka muuttuu käytännössä lämmöksi), niin aika äkkiä öljyt on niin kuumia, että kaikki osaset paistuu/polttaa....



"joskovikaolisimuualla"
En tiedä varmaksi mikä simpukka, mutta epäilen että hjn.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2020, 11:30
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.520
Perusasetus

Semmoinen huomio paineista, että esim chevroletissa käytetty saginaw ohjaussimpukka paineistaa molemmat puolet jonkinlaiseen paineeseen vaikka rattiin ei koske. Varmaan paineet tietty nousee kun systeemi alkaa tehostamaan ( ja ehkä ”toisen puolen” paine menee lähelle nollaa paine-eron kasvattamiseksi).

Mutta tosiaan se simpukka suorastaan lukitsee ittensä keskiasentoon kun auton käynnistää, kun sammuksissa sitä pystyy käsin kääntämään sektorivarresta. Siihen kait se perustuu muissakin ettei ratti hakkaa käsille eikä tehostuksessa ole viivettä. En koittais löytää siis nollapaineita systeemistä jos pumppu pyörii.

Edit: Lisätään vielä semmonen kommentti, että jos painemittari käyttäytyy kaasua poljettaessa kuin kierroslukumittari, sekin viittaa pumpun kulahtamiseen. Ihan tyhjäkäynnillä voi paineet tippua, mutta sanotaanko välillä 1000rpm - maksimit, ei pitäis olla väliä paljonko on rundia. Tuotto muuttuu tietysti mutta pitäis kyetä tekemään painetta. Painetta testataan esim renkaat tappiinsa käännettynä ja systeemistä pitää löytyä paineenrajoitusventtiili, ettei paikat halkea.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso

Viimeksi muokannut veijon-esso : 15.02.2020 12:44
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.02.2020, 00:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HDJ-80 Ohjaustehostimen vianetsinnästä muutama lainaus...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
En tiedä varmaksi mikä simpukka, mutta epäilen että hjn.
HDJ-80 ja HJ-60 simpukat ja pumput on erit, mutta käsittääkseni (arvaus) aika pitkälle samat toimintaperiaatteeltaan, siis jos MINÄ hakisin vikaa, ja ei ole hj:n arvoja, niin vertaisin noihin HDJ-80 arvoihin.

Suurin päällepäin näkyvä ero on se, ettei HDJ-80 ole ohjaustehostimen pumpun hihnaa, siis se ei voi luistaa. (Ohjaustehostimenpumppu ja alipainepumppu on jakopäässä hammaspyörillä, samoin kuin syöttöpumppu)

Vanhemmassa hdj-80:ssä, jossa ei ole sähköisesti ohjattua ohjaustehostinta:
(Manuskassa kerrotaan että irroita liitin erikoistyökalulla SST 09631-22020 jne...)
Yritän TULKITA noita ohjeita, kuvia ja erikoistyökaluja yms. paremmin ymmärrettävään muotoon, varsinkin kun ei ole kyse HDJ-80:stä.

Öljyt ATF Dexron II, ja lämpötila vähintään 80 C astetta (aika kuumaa... käännösvirhe? minä käyttäsin +20..40 astetta?)
(JOS minun hdj-80 ohjaustehostimen öljyt pitää saada nousemaan +80c nollakelillä, niin pitää kyllä todella yrittää "ratittaa" )

Sitten tyhjäkäynnillä max paine (erikoistyökalulla virtausta kuristamalla kiinni mitattuna, ymmärtääkseni vastaava tilanne, kuin ratti käännetään rajoitinta vasten)
min 85 bar ja varoitetaan, että saa testata 10 sekunttia, ja pitää vahtia öljyn lämpötilaa....
Ja sitten "lepopaineen" mittaus: siis mitataan paine "ratti vapaana" 1000 rpm, ja sitten mitataan paine 3000 rpm, ja ero saa olla max 5 bar.
Jos ero on suurempi, niin pitää säätää/vaihtaa öljypumpun virtaamasäätöventtiili.
-> Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Hyvä kysymys: esim. yksi selitys VOISI olla se, että lamellipumpun (sekä HJ,- että HDJ:n ohjaustehostimen pumppu) tuottoa?-painetta? voi säätää sillä, että kuinka lamelleja painetaan epäkesko-kehää vasten.

Tuo "ratti vapaa-" paine pumpulla vois varmaan olla tyhjäkäynnilla muutama kilo/bar? (arvaus)

Mutta topiikin aloittajalla "kippo86" on Hammaspyöräpumppu...
Löytyykö "kippo86" auton pumpusta mitään merkintöjä?

Ja jos paikallaan paine on n.50 bar, niin kuinka kuumat öljyt on esim. 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen?
ja paljonko paineet on, kun käännät ratin tappiin tyhjäkäynnillä? entä paljonko 3000-6000 rpm?

p.s Löytykö sieltä paineenrajoitusventtiiliä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2020, 05:40
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
HDJ-80 ja HJ-60 simpukat ja pumput on erit, mutta käsittääkseni (arvaus) aika pitkälle samat toimintaperiaatteeltaan, siis jos MINÄ hakisin vikaa, ja ei ole hj:n arvoja, niin vertaisin noihin HDJ-80 arvoihin.

Suurin päällepäin näkyvä ero on se, ettei HDJ-80 ole ohjaustehostimen pumpun hihnaa, siis se ei voi luistaa. (Ohjaustehostimenpumppu ja alipainepumppu on jakopäässä hammaspyörillä, samoin kuin syöttöpumppu)

Vanhemmassa hdj-80:ssä, jossa ei ole sähköisesti ohjattua ohjaustehostinta:
(Manuskassa kerrotaan että irroita liitin erikoistyökalulla SST 09631-22020 jne...)
Yritän TULKITA noita ohjeita, kuvia ja erikoistyökaluja yms. paremmin ymmärrettävään muotoon, varsinkin kun ei ole kyse HDJ-80:stä.

Öljyt ATF Dexron II, ja lämpötila vähintään 80 C astetta (aika kuumaa... käännösvirhe? minä käyttäsin +20..40 astetta?)
(JOS minun hdj-80 ohjaustehostimen öljyt pitää saada nousemaan +80c nollakelillä, niin pitää kyllä todella yrittää "ratittaa" )

Sitten tyhjäkäynnillä max paine (erikoistyökalulla virtausta kuristamalla kiinni mitattuna, ymmärtääkseni vastaava tilanne, kuin ratti käännetään rajoitinta vasten)
min 85 bar ja varoitetaan, että saa testata 10 sekunttia, ja pitää vahtia öljyn lämpötilaa....
Ja sitten "lepopaineen" mittaus: siis mitataan paine "ratti vapaana" 1000 rpm, ja sitten mitataan paine 3000 rpm, ja ero saa olla max 5 bar.
Jos ero on suurempi, niin pitää säätää/vaihtaa öljypumpun virtaamasäätöventtiili.
-> Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Hyvä kysymys: esim. yksi selitys VOISI olla se, että lamellipumpun (sekä HJ,- että HDJ:n ohjaustehostimen pumppu) tuottoa?-painetta? voi säätää sillä, että kuinka lamelleja painetaan epäkesko-kehää vasten.

Tuo "ratti vapaa-" paine pumpulla vois varmaan olla tyhjäkäynnilla muutama kilo/bar? (arvaus)

Mutta topiikin aloittajalla "kippo86" on Hammaspyöräpumppu...
Löytyykö "kippo86" auton pumpusta mitään merkintöjä?

Ja jos paikallaan paine on n.50 bar, niin kuinka kuumat öljyt on esim. 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen?
ja paljonko paineet on, kun käännät ratin tappiin tyhjäkäynnillä? entä paljonko 3000-6000 rpm?

p.s Löytykö sieltä paineenrajoitusventtiiliä?
En oikein nää pumpusta mitään tietoja, kun se on kiinni.
Nyt on simpukan vaihto menossa, katsotaan muuttuuko sillä.
Ilmeisesti ei ole ainakaan erillistä paineenrajoitusventtiiliä, ellei pumpussa itsessään ole sisäänrakennettua.
Ainoa venttiili joka löytyy, on virtauksen šäätöventtiili.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty hydraulipumppu gr patrol O/M/V Muut 0 19.11.2014 22:57
Ostetaan 24v hydraulipumppu jaskapa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 22.11.2011 10:52
Myydään hydraulipumppu 12v rymmyrammi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 07.10.2011 09:10
Myyty Hydraulipumppu 24V tare O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.11.2009 21:45
M: Hydraulipumppu O/M/V Muut 0 04.09.2003 07:19


Sivu luotu: 18:44 (GMT +2).