Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2020, 19:32
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Pistin Suzuki.fi:lle kyssärin että pitääkö paikkansa että uusia tilauksia ei enään otettaisi vastaan. katsotaan mitä vastaavat, vai vastaavatko mitään...











-> minä






















Hei,



Viesti: Onko perää huhussa että uusia Jimnyn henkilö mallin tilauksia ei enään otettaisi vastaan, ja että jo vain aiemmin tilatut toimitettaisiin?



Vastaus: Juurikin näin valitettavasti. Meillä taitaa muutama vapaa auto olla myynnissä jos olet kiinnostunut? ��





Ystävällisin terveisin



Susanna Lehtonen

Automyyjä



Puh +358452304750



Autoverkkokauppa.fi

__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.

Viimeksi muokannut wikke : 27.01.2020 11:26
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2020, 21:53
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.01.2020, 14:56
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.

Öö......tohdin kyllä kyseenalaistaa tuon.
Sitten kun tiivisteen läpi tulee "rasvaa", tietää että akselin stefa on pettänyt.
Eli peräöljyllä jatkettu rasva tulee ulos.

Ja en ole varma, mutta siinä käsityksessä olen, ettei olkatappien kevyttä (=kuitenkin vaikuttaa jo esim. woblaukseen) kulumaa kyllä ulkoisesti pysty toteamaan? Siis kuten esim. katsastuksessa tehdään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.01.2020, 16:30
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Jep, ei kääntöpäissä mitään rasvoja ole. Kääntöpään tiiviste on vaan ulkoista paskaa vastaan. Murroksienkin vaseliini pysyy kyllä siellä missä pitääkin, eli jos sieltä jotain kuulan välistä valuu, niin se on juurikin peräölppää.

Jos autoon ei ole koskaan olkalaakereita vaihdettu, niin ne on 100% varmuudella vaihtokunnossa, eli kannattaa ottaa työn alle.

Ohjausiskarilla ei myöskään korjata mitään ongelmia josta woblaukset johtuu, vaan sillä korkeintaan saadaan niitä vähän peiteltyä.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.01.2020, 18:03
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 501
Perusasetus

Samaa mieltä yllä olevien kanssa.

Monta tuollaista remonttia tehneenä väittäisin että samalla kun vaihtaa olkatappien laakerit ja Malin tiivisteet, menee vetoakselin tiiviste vaihtoon myös. Automaattiset napalukot kannattaa puhdistaa aina kun sinne suunnalle remonttia tekee, ja puhaltaa varovasti paineilmalla ilmakanavat auki kun ne on kuitenkin tukossa siitä öljyvaseliinista. Jos napalukoissa on tiivisteet huonot niin napa ei välttämättä kytkeydy päälle ollenkaan, kun ilma kulkee väärästä välistä.

Woblaukseen vaikuttaa tietysti moni asia, esimerkiksi panhardin helat väljät ja iskunvaimentimien alapäät jos on ratkennut hitsauksen vierestä. Jakareiden heloja en ole itse vielä kenellekään vaihtanut kun ei ole tarvinnut.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.01.2020, 18:09
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää
Mutta mahdollisesti pientä vertikaalistako, vaikka pyöränlaakeri tuntuu O.K.:lta? Paljonko Jimpallasi on ajettu, ja tiedätkö onko olkien laakereita/tappeja millon vaihdettu? Ei mikään salaisuus liene että siistilläkin ajolla niiden elinikä N. 50-70.000km. laatu palikoitakaan (orkkis) käyttäen. Ei vika, vaan ominaisuus. Omaan juuri vaihdettiin toistamiseen ja mittarissa 114.000km ja oli aika kypsät. Sitten kun lähtevät menemään oikeasti, menevätkin aika todella nopsaan. Nosta keula ylös, ja kokeile renkaat myös linkussa laidasta laitaan tuntuuko mitään pysty klappia. Pienikin pystyinen mutta ei sivuttainen kertoo jo kaiken. Varsinkin jos kaveri painaa jarrua eikä klappi poistu on diaknoosi aika selvä. Ja todellakin niin kuin aina toitotetaan, niin se ohjausiskari on vain woblauksen suhteen sen oikean eli aiheuttavan syyn peittelyä/hillitsemistä. Alkuperäinen tarkoitus estää lyömästä näpeille ja ehkäistä "offarin peukkua".
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.01.2020, 17:44
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Tossa vielä toinen artikkeli liittyen uuteen jimppaan-->

https://www.carthrottle.com/post/the...tTlQfUJW8p0Y5k
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2020, 20:00
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 89
Perusasetus

Uusi jimny


On kyllä harmittavaista että tuon auton tuonti loppuu jo ennen kuin on kunnolla alkanutkaan.Toisaalta voihan siihen joku pikkudieseli tulla nokalle, tai bensaturbohybridi.

Mahtaakohan muuten engelsmanneilla muuttua päästörajat tms. kun ovat EU:sta vuoden päästä lopulta ulkona?

toivottavasti menee niin että kaikki tilatut toimitetaan asiakkaille, ei vain jo laivassa olevia tai tuotuja.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.02.2020, 20:37
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Autoverkkokaupan Suzuki tuotevastaan mukaan Jimnyn pakettiautoversion pitäisi tulla myyntiin loppuvuodesta Suomeenkin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.02.2020, 00:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

""" Väärin korjattu"""" Vai onko?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vaihtelevasti woblaavaan jimppaani laitettiin tänään Raptorin ohjausiskari. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta ainakaan ensimmäiseen 100km ei vispannut kertaakaan, tuli hyvä mieli.

Muuten ohjaus lähes ennallaan, ehkä hieman rauhoitti tuntumaa.

Mekatsu oli sitä mieltä ettei navoissa juurikaan väljää, mutta kuulat kuivat, pitäisi kuulemma olla rasvassa, tuomitsi tiivisteet entisiksi.
Jimmystä ei käytännössä yhtään kokemusta, mutta vastaavalla alustalla olevista isommista aika paljon.

Onhan Jimmyssä alunperin "Ohjaus Iskari"?

Missä kunnossa se on/oli?

Toyotassa, jäykillä etuakseleilla olevissa nelivedoissa ohjausiskari on uutena niin jäykkä, että ei sekunnissa/parissa käytä päästäpäähän edestakaisin edes keskiverto mies. (Huom. useat iskarit pitää olla oikeassa asennossa; siis siinä asennossa mihin ne asennetaan autossa; jos käytetään väärässä asennossa, jotkin iskarit vetää ilmaa/kaasua männän jommalle kummalle puolen, ja silloin siitä ilmasta/kaasusta tulee "jousikomponentti" )

Toinen, paljon tarkempi tapa todeta kuluminen (ei vielä välttämättä täysi romu) on se, että vetää/työntää käsin iskaria vakiovoimalla esim. suuruusluokkaa 10 N tai 1 kg edestakaisin, ja jos keskellä (asennossa jossa ajetaan suoraan) on selvästi nopeampi liike, niin kannattaa harkita iskarin vaihtoa.

Ja jos iskari on todella loppu, niin se ei pane vastaan juuri yhtään, siis sitä voi pumpata melkein kuin polkupyörän pumppua...

Ja kun luin nuo vastaukset/jäljemmät viestit:

Niin aloin miettiä asiaa syvällisemmin: Tuo mm. Minun käyttämä "Iskari" "Ohjaus Iskari" yms.
Juontaa juurensa tuonne 80- luvun alkuvuosiin (-82?); silloin minulle kerrottiin että ""tässä (HJ-60) on toimiva ohjausiskari"" kun ajoin "mersumiehenä-" Vasen peukalo näytti kello 10 ja oikea kello 2....
Taustaa- olin ajanut Fordson Majoria jo vuosia, ja täytyy sanoa, että kokemus on paras opettaja...

Ja kun rasvattiiin tuota alustaa, niin sieltähän se viides iskari löytyi....

Englannin kielellä tuota "Ohjausiskaria" kutsutaan "Steering Damper" ja "Steering Stabilizer"

Siis ohjaus vaimennin taikka ohjaus vakain? (google translator)

ei iskunvaimennin, joka on ylläolevan mukaan Shock absorber

Siis tuo minun ohjausiskari on väärää termi....
Esim. "Palex" käyttää tuota vakiintunutta suomenkielen termiä.

-> Noiden jäykillä etuakseleilla olevien autojen ohjaus; siis Ratin liikkeet, menee niin monen nivelen (ei merkittävästi väljyyttä) kautta renkaiden väliseen raidetankoon, JA siinä vastavoimana on (esim. hdj-80 land cruiser) panhardin (kumi)-puslat, jotka toimivat jousena... siis siis jos renkaat "haluaa" pikkasen ravistaa....

ja voblauksen perimmäinen syy on todella renkaiden epätasapaino/-pyörimissäde/epätasapaino.

Kun renkaat lähtee voblaamaan esim. 60 gramman (hihasta; arvaus) epätasapainon vuoksi, niin kun ei ole vaimennusta (ohjaus "iskaria")

Niin tuo alunperin huomaamaton epätäsapaino lähtee kertaantumaan, ja kun ei ole vaimenninta (joka muuttaa tuon voblaaamisen lämmöksi) niin siinä sitten vuorotellen kuljettaja pitää vastaan, ja renkaat "vetää---"

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 02.02.2020 00:37 Perustelu: mikä sen alkuperisen ohjaysiskarin kunto oli?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.02.2020, 09:12
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onhan Jimmyssä alunperin "Ohjaus Iskari"?
Ei ole ollut vakiona 1998-2018
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.02.2020, 18:05
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Tietenkään vanhan liiton jimpoissa mitään vaimentimia, kaikenlaisia lisäpainoja sitä viritelläänkin No eka tankki vaimentimen kanssa ajettu eikä kertaakaan woblannut, ylittänyt odotukset kirkkaasti, hyvä mieli.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.03.2020, 16:34
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Kiitän ja pokkaan palstalaisia. Jimpan tyhjäkäynti alkoi seilata hervottomasti, selasin viestit läpi(tarkempi haku ei onnistunut), konepelti ylös ja taivuttelemaan huohotinletkua, halki oli, uusi letku tilalle ja taas pelaa, hieno homma.
Woblaus on muuten pysynyt poissa ohjausvaimintimella, aistittavissa pohjalla mutta ei ravista.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.03.2020, 20:47
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Woblaus on muuten pysynyt poissa ohjausvaimintimella, aistittavissa pohjalla mutta ei ravista.
Eli syy on edelleen olemassa, mutta jemmattu hetkeksi.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jimny, jutustelua, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty suzuki jimny Pönde O/M/V Ajoneuvot 10 19.05.2013 09:53
Myyty Suzuki Jimny Smäkä O/M/V Ajoneuvot 1 14.06.2012 08:17
Ostetaan Suzuki Jimny ahola O/M/V Ajoneuvot 0 30.01.2012 20:26
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01
M: Suzuki Jimny raw O/M/V Ajoneuvot 0 04.04.2008 11:07


Sivu luotu: 05:11 (GMT +2).