![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
koura loppusuoralla
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Viimeksi muokannut TimJus : 23.01.2020 14:28 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Noho! Siitähän tuli pätevän näkönen laite. Paljonko tuli säästöä verrattuna kaupasta ostettuun, vastaavaan kouraan?
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Sulla on tuollainen pieni ja sievä harvennuskone, onko ookkeri kymppi vai suurempi?
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
h10
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
vastaava tais ollas noin 6 tonnia kaupassa itellä meni noin 50 euroo rälläkän laikkoihin ja hitsaus tarpeisiin, mitään ei tarvinnu ostaa ku raudat/vanha sylkky/letkut löyty nurkista
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() ![]() ![]()
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Noin viiden vuoden luovan rakentelu tauon jälkeen tuli tää raapastua leima kuntoon noin viikossa viimevuoden lopulla. Päämääränä oli saada leima vielä vanhojen sääntöjen siirtymäajan puitteissa. Pitäs vissiin laittaa oikeet renkaat alle ja käydä vähä testaan, ennen kun taas puretaan ja puhalletaan/maalataan.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Mitkä säännöt vanhenee??
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Taas tapahtuu tallissa, uusia asiota. Ainakin itselle, kohde ei ihan niin uusi olekaan...
![]() Tuommoinen tuli tänään, -63 käyttöönotettu Serieksen pätkä. Alkujaan diesel, bensaksi muutettu -90, viimeksi katsastettu -94. Kone pyörii, vielä ei mätää ole löytynyt, rullaa kevyesti jne... ![]() Siinähän sulaa tovin. Putsailun jälkeen pitänee punoa katolta tuo "vintage -kattoteline", mikälie kyläsepän (tai Vaasan lentokentän sepän) tekele. Jarruihin voisi kurkistaa, ainakin yksi pinnapultti poikki niin jo senkin takia pitää avata että pääsee käsiksi, ovet-luukut irrottaa ja ehkä etulokasuojatkin niin pääsee koneen kimppuun vähän helpommin. Katon poistamista on tullut jo ääneen pohdittua, sekään ei taida kovin isosti näissä kiinni olla... Takapään asento on hieman kenossa, mutta se selittynee muita renkaita pienemmällä toisella takarenkaalla. Samankokoisen kun punoo sinnekin, niin sitten näkee vähän jotain jousien kunnosta. Opettelua sekin, eka lehtijousilla varustettu väkkärä omistuksessa... Toinen vaihteistokin tuli mukana, samaten viisiovisen samanikäisen ovet, ja ainakin taka-akseli jäi vielä noutopaikkaan. Kaivetaan esille kevväämmällä, oli "jokunen" Volvon taka-akseli sekä jäätä haitoilla. Muisteli että saattaa olla etunenkin, selviää sekin sitten aikanaan. Kontissa olikin sitten monenlaista kampetta, ja etujalkatilassa, kahdenkokoisia jarrurumpuja, jarrukenkiä ja irrallisia hihnoja niihin ajamattomina, ohjaussimpukkaa yms pikkuosaa... ![]() Tämmöistä pikkuhumppaa on tullut Rättärien vaihteistoihin talven aikana tehtyä, huomenna tulee taas yksi päivähoitoon. Pääasiassa selviää vaihtamalla laakerit, ja molemmat stefat, sekä säätämällä hammaskosketukset takaisin oikeaksi. Muuttuu mokomat vähän kun laakerit kuluu. Ja kun uusimmatkin on 30 vuotiaita, valtaosa 40-50 vuoden väliin, niin on tuota luonnollista kulumaa nyt lisääntyneen ajamattomuuden aiheuttamien vaurioiden lisäksi alkanut enenevästi esiintymään... Jostain syystä kiikuttavat näitä miulle, kun tuli aikanaan laji opeteltua. Vissiin onnistuneetkin, kun yhtään ei vielä ole tullut uusintakäynnille, eikä negatiivista palautettakaan ole ilmennyt. Alkaa olla sen parikymmentä vuotta aikaa, kun ekat toisille tein, jokunen on vuosien mittaan käynyt näpeissä... |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Melko varmaan menee kyllä uusimiseksi, sylinterit (tai vähintään korjaussarjat jossei ihan ruostessa/huonot) ja kengät. Jos hihnat öljyssä, niin sitten menee uusiksi myös akselistefat. Kääntökuulien stefat melko varmasti myös, jos kuulat ruosteessa niin nekin sitten ja kun avaa niin ehkä sitten laakerit ja olkatapit
. Mainitsinko ja jarruletkut? Positiivinen asia on, että osat eivät ole hinnankiroissa sumujensaarilla, vaan jopa halpoja ja niitä on saatavilla.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Vanhoista muutossäännöistä loppui siirtymäaika (3v) viimevuoden lopulla. Näissä säännöissä sanottiin esim itse tehdyistä korvakoista, että tarvittaessa luotettava selvitys. Siis tukivarsien ja koneen korvat jne.
"Uusissa" säännöissä selvitys tarvitaan aina. Näin minulle on asia kerrottu ja näin olen sen ymmärtänyt. Eikä oikeen ole tarkkaa tietoa minkämoisia selvityksiä niistä nykyään sitten vaaditaan? Ei sillä, etteikö tuossa korvakot jne kestäisi myös tarkastelua. Koin vaan helpommaksi potkia hommaan vihdoin viimein vähän vauhtia. Joku varmaan korjaa, jos tuli kirjotettua ihan tuubaa.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
|
#13
|
||||
|
||||
projektia pukkaa
tuli ostettua natikka.palovermeet purettu jo pois.
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Viimeisen hankinnan ihmettelyä...
![]() Ja tottakai pikku apulainen mukana menossa. Yhtään ei säikkyny vaikka välillä oli meteliäkin tyrkyllä... |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Special träkkiin vielä vähän pintaa
. |
|
#16
|
||||
|
||||
|
https://www.youtube.com/watch?v=9RnL-YyXFaE
Eka käynnistys sitten vuoden 90-luvun puolivälin. Vähän meinas kyllä jänskättää että minkälaisia ääniä tuosta kuuluu, muttei onneksi mitään ylimääräisiä... Onhan tuossa vielä vähän puuhaa ennen katsastukseen ajoa, vaan mitään kiirettä eikä määräaikaa ole ainakaan toistaiseksi... |
|
#17
|
||||
|
||||
|
https://www.youtube.com/watch?v=94WAHwhxFso
Hissukseen etenee. Nyt jo liikkuu ja pysähtyy auttavasti omillaan. Monenlaista pientä touhuttavaa vielä on, ennen puuhakilpien noutoa, onneksi ei ole minkäänlaista tavoiteaikaa kehitetty... |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Tallihommat kesäbiilien suhteen ollut ihan kuralla. Nyt kävin kuitenkin laittelemassa tuon pikkuauton takaloosteri juttuja kun tankkausputken kumiluttana tuli hiljattain. Sai decker panelin asenneltua.
Tätähän aloiteltiin jo tuolla: https://forums.offipalsta.com/showpo...postcount=1911
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
|
#19
|
||||
|
||||
|
Tollasta prässiä on tullut pikkuhiljaa rakenneltua
|
|
#20
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Piti vähän siirrellä, kun nosturille tuli muutakin tarvetta. Siispä kone pörisemään, pihalle siirto, lämpimäksi käyttö, tyhmäkäynnin säätelyä, valojen testausta jne. Ja takas talliin, kun Renoo oli nosturille asemoituna... Houkutti, kovasti houkutti, naapuritontille ajelu, puretun päiväkodin pohjille kun on monenlaista kaivinkoneen jälkeä yms. Ei vaan oikein kilvettömällä uskalla tontinrajojen ulkopuolelle mennä, tulee pian turhankin kallis lisäerä projektille... |
|
#21
|
||||
|
||||
Nämä on kyllä hyvän mielen autoja.Kyyllä sitä voi vaikka ihan marketissa käydä, ei tuommoinen herätä mitään huomiota. Sulautuu massaan, täydellisesti. (mut jos meet niin en yllyttänyt)
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
|
#22
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
....vikassa kuvassa tän hetkinen tilanne. Tokassa on kans tollaset pikkurenkaat takana kun koppa päällä ei mahtunut matalaan talliin.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 23.03.2020 12:03 |
|
#23
|
|||
|
|||
Putkirunko auto
Moro
Tässä on hetken mieteiskellyt oman pienen offiajoneuvon tekoa mutta tarvis infoa muutamista asioista Elikkä ajatuksena on alusta asti rakentaa putkirunkoinen yhden hengen auto. Voimanpesänä olisi jonku moottoripyörän kone Mistä autosta kannattaisi lähteä tasauspyörästöä etsimään? Siitä tulisi 4x4 laite. Oliskos jostain koko neliveto järjestelmä vai jostain pari identtistä murikkaa jonka laittaa perään ja keulalle jos sellaisen pystyy kääntäämään vetämään toisinpäin? Jotain lukkoa keulalle haluisin myös ja taakse todennäkösesti kemppi lukko. Ja toisena olisi vaihdelaatikko. Ajattelin että mp moottorista ketjuvedolla voima jollekkin laatikolle josta ketjuvedolla voima kardaanille. Millaista laatikkoa kannattaisi laittaa? Tietysti joku pieni ulkomitoiltaan mutta onko muuta huomioitavaa tai ideaa sen suhteen? Kaikke info ja vinkki ovat tervetulleita lajista kiinnostuunelle. Kiitos |
|
#24
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kaikki on tehtävissä mutta ite en ehkä lähtisi tuolle mp-linjalle moottorin ja ketjuvetojen osalta. Ite miettisin ekana ajokin kokoluokan ja sitten hankkisin sen pohjalta elintenluovuttajan. Eli hyödyntäisin olemassa olevan tekniikan kokonaisuudessaan härpättimessä. Pienemmästä päästä joku Suzuki SJ410/413 ja jos isompaa haluaa niin vaikkapa Tojota HJ60. Toki voihan noihin moottoreita vaihdella, tai miten vaan ite haluaa. Ja jousituksen tietty voi modata miten haluaa, kun katsastus ei ole rajotteena. Lehtijousia tuskin tollaseen kannnattaa laittaa. Tuskin tuollainen peli tulee kerrasta "valmiiksi", tekee ensin jollain kokoonpanolla ja siitä lähtee muuttamaan haluttuun suuntaan.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#25
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| parturissa tapahtuu | SAMROCK | Chit-Chat | 9 | 10.09.2007 18:10 |
| kärkölässä tapahtuu.. | toyota4x4 | Chit-Chat | 15 | 15.04.2007 11:11 |
| Kilvetön mopo tallissa? Oonko rikollinen? | kokkolanpoika | Chit-Chat | 14 | 12.12.2006 20:42 |
| NHL:ssä tapahtuu.. | SamppaFIN | Jääkiekko | 3 | 05.05.2004 14:56 |
| NHL:ssä tapahtuu | SamppaFIN | Jääkiekko | 4 | 12.05.2003 12:27 |