Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #30  
Vanha 12.01.2020, 00:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mistä verosta ja mistä päästöistä nyt on kyse? Hehkutulpista vastasit...
Menin vähän liian pitkälle, yhdessä toisessa yhteydessä törmäsin yhteen "pitkä aikaiseen Land Cruiser- harrastajaan", jolla oli hivenen termit hukassa, kertoi että "äidinkieli Ruotsi, niin kuin monilla täällä rannikolla."

Ja sisämaasta oli, umpisuomalainen ja kävi peruskoulua. hukkaan meni kaikki neuvominen....
Tässä "HavumetsäHooJii" liittynyt viikko sitten, ja nuo kysymykset/kommentit ei oikein ole sitä luokkaa, että olisi jo aikoja sitten omistanut BJ-45 :sen mm.
""""takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei."""
Toki jos nimimerkillä "HavumetsäHooJii" on k.o HJ-60 ja muutenkin oikealla asialla, pyydän nöyrästi anteeksi.


Mutta jos joku muukin hakee hakee tietoa HJ-60 hehkuista, ja niiden kestävyydestä/palamisesta:

2 H moottorissa on jokaiselle sylinterille/esikammiolle oma hehkutulppa, ja ne kytketään 24 voltin akkujännitteeseen, kun hehkutus aloitetaan kylmällä.
Ja kun hehkutuksen merkkivalo sammuu (muistaakseni) niin hehkutus muuttuu jälkihehkuksi (vai oliko vasta starttauksen jälkeen)
-Silloin kaikki sähkö menee hehkutulpille imusarjassa olevan "hehkun/-esivastuksen" kautta; siis hehkutulpille menee vain osa tuosta 24v jännitteestä. (en muista, oliko tuo imusarjan esihehku jo v.-80 asti, vai tuliko myöhemmin, siis vasta -83 mallisarjaan)

Ja kun jotain ongelmia on, niin tuo imusarjassa oleva esivastus ohitetaan; jolloin hehkutulpille menee myös käydessä täysi 24 Volttia, ja sitä ne ei kestä.....
Toki tuon imusarjassa olevan esivastuksen voi ohittaa huomaamatta, riittää että kasaa nuo johdot ja muovilärpäkkeet väärässä järjestyksessä. ja taas hehkutulpat palaa...

Toki, jos/kun puhutaan vm. 1982 HJ-60, ja jolla on ajettu se vajaa milli; niin hehkutuksen "aivolaatikossa" voi olla jo elektroniikan vanhuuden vaivoja; Elkot kuivuu yms.

Ja hehkutuksen releet, siis esi- ja jälki- hehkutuksen kärjet voi olla palaneet oikosulkuun.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: mitä hehkuja HJ-60 vm. 82?

Alkuperäiset kestää keskimäärin n. 3-6 sataa tuhatta km (jos hehkureleen kärjet on palanut kiinni, niin hehkut palaa ensimmäisellä ajokerralla)
Nippodenso on hyvä, ja ennen kaikkea halvempi.
Beru(?) oli taannoin myös hyvä.

p.s. niissä HJ-60:ssä (rek.80- -89 vai 90?), mitä olen omistanut, on useampaa hehkutulppaa...
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Discovery topic Heguli Chit-Chat 266 21.08.2025 08:39
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
Syntymäpäiväonnittelu -topic Skorpioni Chit-Chat 116 02.03.2014 18:32
Flippikeula topic Repro Tekniikka & Jutustelu 14 03.12.2007 21:37


Sivu luotu: 21:58 (GMT +2).