![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Paksummat on 0,5mm ja ohuemmat 0,2mm
|
#2
|
|||
|
|||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
toiselle puolen alas jäi ne mitä siellä oliki tehtaan jäljiltä(en siis tiedä) ja ylös tuli 1,4mm
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Säätölevyillä säädetään olka-akselin asento ja laakerin esikuormitus. Säätölevyjä on 0,1/0,2/0,3/0,5 ja1,0mm. Ei voi laittaa ihan pers tuntumalta, tarvitaan erikoistyökalu 09634-60013, merkkiväriä, iso työntömitta ja jousivaaka. Jos saa jostain lainaksi ohjeiden kera ei vaikea juttu.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
mites nyt sitten kun etuakselista on se lukon haarukka pudonnu vetoakselia laittaessa. onko se vetarit ja murikka irti jotta saa takaisin, vai saako sen lukonmekanismin reiästä?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Näkyykö sitä ollenkaan jos kurkkaat siitä laipan takana olevasta reiästä?
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() perä kuitenki pyörii moiteitta ettei oo missää välis kai. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo olka-akselin asentohan on aina sama, siis jos laakerit oikealla esijännityksellä. Tuo olka-akselin shimmien oikea sijoittaminen, siis laittaako ala-vai yläpuolelle, vaikuttaa vetoakseli keskittymiseen keskelle vetarin stefaa, joka taas vaikuttaa siihen että meneekö vaseliini peräöljyihin/peräöljyt vetoniveleen, josta valuu mustaa jankkia ikävästi ulos vanteelle.... Tuo jousivaaka tarvitaan siihen, että olka-akselin laakereille saadaan tarpeeksi esijännitystä, siis mitataan voima, millä raidetangon päästä vetämällä napa lähtee kääntymään ilman pölytiivisteitä. Olikeaa voimaa en muista, mutta oli aika huomattava. Ja jos haluaa tehdä tuon olka-akselin laakerirempan hyvin, niin ainakin alempi laakeri pitää olla alkuperäinen, taikka täysin identtinen tarvike: Siis laakerirullien kulmat ja lukumäärä pitää olla sama. Osa tarvikekauppiaista myy laakeria, jonka rullien kulma on paljon loivempi, siis muistuttaa enemmän rullalaakeria, ja sen aksiaalisen voiman kestävyys on muistaakseni puolet tuosta oikeasta ![]() Ylemmällä laakerilla ei ole juuri ollenkaan aksiaalista rasitusta, siellä tuo "väärä" laakeri kestää siedettävästi. Ja kun tekee noin perusteellista remppaa, niin kannattaa vaihtaa myös vetoakselin stefa: Joko alkuperäinen, taikka sitten se ylimääräisellä jousto-osalla oleva tarvike stefa, mallia "hdj-80" (hodarissa vastaavalla rakenteella oleva jo alkuperäisenä) Ja sitten seuraavana listalla vois olla pyörän napaan vetoakselin liukuholkki, ja sekin kannattaa ostaa "marmoritiskiltä" siis alkuperäinen: Jotkin tarvike holkit pyrkivät leikkaamaan kiinni, toki ongelma on suurimmalta osaltaan Hodarin; mutta olen törmännyt myös bj-hj:ssa samaan ongelmaan. -> ei kannata vaihtaa hivenen väljää alkuperäistä, jos tarvikeholkki pitää hioa yhtä väljäksi, ettei leivo kiinni... Profiilissa kuvia HDJ-80 kiinnileiponeista holkeista, ja olivat hiottu sopivasti väljäksi, ja rasvattu kunnolla, materiaali lähti "lehteilemään" ja kerääntyi palloksi, ja leipoi kiinni: saldona tuhoutunut vetoakseli, vetonivel ja stefa ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Merkkkiväriä tarvii erikoistyökalun varteen. Asentoo säädetään ylös ja alas. Erikoistyökalulla mitattaessa esikuormitus 29-59 N.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 269 | 21.08.2025 08:39 |
Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |