Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2020, 16:07
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.533
Perusasetus

Diiselsyylää en ostais ellei kilsoja tulis joku 100tkm vuodessa. 15km sivuja kun ajelee niin eihän se edes ehi lämmetä?

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.01.2020, 22:52
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Tuommonen 3.1 TD seisoo pihassa. lievä moottori vamma.
Käy, mutta ei siedä kierroksia, joten tiellä ei voi ajaa.
No, tämä ei ole ongelma, jota kysyn

Autohan tuli minulle moottori vikaisena (kun halvalla sai), edellisen omistajan puheiden mukaan vaihteisto välillä toiminut hyvin ja välillä temppuilee kaikenlaista.

Ongelma.
Pihassa autoa siirtelee, niin pakki menee kyllä heti päälle.
Mutta D-asennolla ei vaihde nappaa päälle, mutta heti kun vetää pakko vaihteiden puolelle, alkaa vaihteet kytkeytyä, ja vaikka tässä vaiheessa laittaa D, niin vaihde pysyy päällä.
Tosiaan maantielle autolla ei pääse, joten en tiedä montako vaihdetta kytkeytyy.
En ole vikaa kummemmin tutkinut.

Tuleeko mitään "helppoa" viak kohdetta mieleen.
Olikos näissä vielä vaihdevivulta vaijeri laatikon kylkeen, jolla vaihteet valitaan vai onko jo täysin sähköllä? Pystyykö vaijeri olla väärin säädetty.
Jossain oli, että jos D:llä ei kytkeydy, mutta pakko vaihteet toimii, on laatikko vikatilassa??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.01.2020, 23:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

VM:n dieselin perässä on muistaakseni 44RE, se on sähköohjattu mutta hydrauliikalla toimiva. Vaihdekomennot menee vaijerilla ja throttle valve säätyy myös vaijerin välityksellä.

D päällä (jolloin manual valve on ns. perustilassa) on perusvaihde kolmonen, ja sähköohjaus governorin anturin ja solenoidin avulla hoitaa vaihteet kehiin linjapainetta moduloimalla.
Parkki, pakki, vapaa, pakkoykkönen ja -kakkonen kytkeytyy kahvasta mekaanisesti ja sähkö ei niiden osalta tee oikeastaan yhtään mitään (toki ykköseltä kakkoselle vaihto menee osin sähkön ohjaamana).

Jos auto ei lähde D- asennossa liikkeelle mutta pakkovaihteella kyllä niin jotain mekaanista vikaa melkeinpä täytyy olla. Governorin viat ei pitäisi estää autoa liikkumasta, jos governori on jollain tapaa viallinen niin yleensä loota on silloin kolmosella, OD saattaa toimia ja 1./2.- vaihteet saa kahvasta. Ykkösen yleensä vain paikallaan ollessa nopeasti vapaalta suoraan ykköselle vaihtaen.

Mulle ei nyt suoralta kädeltä tule mieleen mikä tuon aiheuttaisi, ja nyt en totta puhuen jaksa plärätä FSM:ää läpi vikadiagnoosiin.. koitain muistaa katsoa myöhemmin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.01.2020, 13:08
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Kiitän Timoa jo nyt viitseliäisyydestä ja päänsisällä olevasta tietopankista.

Tallin nurkassa on jo OM606.
Ja mietin, että istutanko tuohon Jeepin automaattiin.
Vai laittaako Mersun automaattiin Jeepin jakolaatikon.

Toisaalta kick down, jne. Jos mersun kone ja mersun laatikko, nin varmasti toimii keskenään.
Mutta kyllähän se yhtälailla saa jenkkilaatikon toimiin minkä tahansa moottorin kanssa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2020, 10:22
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Tuota Timon viestiä ajatuksella miettien.

Jos kolmospakka vuotaisi ja näin ollen linja paine ei nouse, niin governor ei osaa yrittää D päällä edes tiputtaa vaihdetta. Ja kolmos pakan vuoto aiheuttaa sen, ettei edes kolmosella liiku.

Mutta sitten pakko vaihteille laittaessa pienempi pykälä menee päälle, koska se mekaanisesti pyydetään.

Ja kun pieni pykälä on saatu päälle ja siirretään D.lle, vaihde pysyy, kun painetta on.

Eli nyt mun pitäis saaada tuota moottoria sen verta tekohengitettyä, että pääsisi ajaan vähän kovempaa, että lun vaihtaa isompaa, niin häviääkö veto vai mitä tapahtuu.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2020, 18:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ääh, unohdin vastata koko hommaan

Tuo miettimäsi voi olla yksi skenaario, ja testaamalla selviää. Kannattaisi melkein tehdä painetestit testiporteista FSM:n ohjeiden mukaisesti, sieltä ainakin näkee onko paineet kohdallaan. Mikäli on, niin sitten venapötä irrotettuna tekee paineilmalla tarvittavat testit.

Mulla on olemassa WJ:n FSM, oliskohan vuosimalliin 2000 tjsp... voin lähettää jos tarvis, koko on vaan melko iso.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.04.2020, 16:36
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

mä en varmaan osaa taas hakea asiaa oikealla nimellä, mutta milläs pirulla 3.1 pannusta saa syöttöpumpun irti siitä jakopään hammaspyörästä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.12.2020, 15:58
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
VM:n dieselin perässä on muistaakseni 44RE, se on sähköohjattu mutta hydrauliikalla toimiva. Vaihdekomennot menee vaijerilla ja throttle valve säätyy myös vaijerin välityksellä.

----

Mulle ei nyt suoralta kädeltä tule mieleen mikä tuon aiheuttaisi, ja nyt en totta puhuen jaksa plärätä FSM:ää läpi vikadiagnoosiin.. koitain muistaa katsoa myöhemmin.
Lainataan vähän vanhoja juttuja.
Kaverilla olis tuollaisen VM3.1 jatkeena olevassa automaatissa vähän ongelmia.
Timolta sain tuon FSM:än, siellä puhutaan vain 42RE ja 45RE laatikoista.
Kuitenkin ymmärtääkseni tuo 44 ja 45 olisi liki samoja, mutta vain vaihteiden lukumäärässä eroa?

Aikasempaa omaa ongelmaa vähän tuon 45 hydrauliikka kaavion perusteella silloin tutkin, mutta en sitten koskaan lopulta selvittänyt mikä oli vikana.


Kaverin autossa epäilee turbiini lukon olevan koko aika kytkeytynyt.
Jos 45 kaavio täsmää, niin itse olettaisin lukkoa ohjaavan C.C.Governor karan tai S.S.V. karan, olevan jumissa.

Mutta onko nuo laatikot nyt samalla logiikalla vai eri logiikalla??
Vai oliko tuon 3.1 jatkeena kuitenkin jokin muu??

Myös Vaihteiston ECM:ää yritti autosta etsiä. Pitäisi olla moottoritilassa oikealla puolen, mutta ei siinnä mitään ohjainyksikköä ole.
Minulla 2 kpl WJ 3.1 omassa pihassa, eikä niissäkään ole tuollakohtaa mitään.
Missä päin vaihteiston ohjain sijaitsee.

Voisi vähän tutkia onko sähkävika, kokeilisi toisella ohjainlaitteella, että jos turbiinin solenoidia ohjataan väärin.
45 laatikon logiikka tutkiessa, en usko solenoidin olevan syynä, koska solenoidi ei suoraan ohjaa C.C.Governor karaa, vaan välissä on S.S.V. kara. Jos kuitenkin S.S.V. kara olisi jumissa, että paine menisi lukolle, niin pakko ykkösellä ajettaessa oikeille pakoille ei mene paine ja auton ei pitäisi liikkua.
Ja vastaavasti pakko kakkosella tai D asennossa hitaassa vauhdissa C.C. solenoisi on virraton, jolloin vaatisi kuitenkin sen sähkövian virroittamaan kyseinen solenoidi.



Mikä tuon laatikon tyyppi on??
Onko 45RE logiikka sama??
Missä tuossa tuo vaihtesiton ECM fyysisesti sijaitsee??
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.12.2020, 16:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

42-48RE- sarjalla ei ole mitään muuta yhteistä (5)45RFE:n kanssa kuin valmistaja. Chryslerin 45RE laatikkoa ei ole olemassakaan.

42RE ja 44RE on samat laatikot, eroa lähinnä kitkapakoissa ja lootan kalibroinnissa. 46RE, 47RE ja 48RE taas isompaan lootaan pohjautuvia, keskinäisiä eroja kitkapakoissa, sisuskalujen materiaaleissa, yms.. Ylivaihteen kuori on 42-48- sarjassa kaikissa sama, mutta sisuskaluissa eroja.
42:n ohjetta voi käyttää 44RE:n peruskorjauksessa, kun vaan huomioi erot kitkapakoissa ja mahdollisissa muiden osien systeemeissä.

(5)45RFE tosiaan sitten ihan kokonaan uusi oma laatikkonsa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.12.2020, 23:41
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Ajatuksellinen luki häiriö.
45RFE se on siinnä manuaalissa.

Mutta kerroit että se 42RE on vastaava. Meni kaikki ajatukset toiminnata periaatteista uusiksi.
Tämän hyrdauliikka kaavio/toiminta periaate kuvat on pilkottu niin, että vaikea hahmottaa tietokoneen ruudulla tiirailemalla, mitä missäkin tilanteessa kaiken kaikkiaan tapahtuu. Pitäis tulostaa paperille, nii saisi rinnakkain.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin lock up solenoidi on virrallinen, kun lukko on pois päältä.
Ja virraton, kun lukko menee päälle. Kuulostaa epäloogiselta.
Mutta taas, solenoidi ei ohjaa suoraan lukkoa, vaan välissä on useampikin kara, jotka määrittää, milloin turbiini voi olla kytketty ja milloin ei.

Tälle laatikolle oli ihan taulukko, jos vian kuvaus on X, niin oireen aiheuttaja on Y, Z tai Ö.
Esimerkiksi öljyn jäähdyttimen tukossa oleminen voi aiheuttaa turbiinilukon lukkiutumista.


Ilmeisesti bensa koneisessa tuo ECM on siellä oikealla puolen, 2 pistoketta.
Mutta näissä VM koneisissa se lie on se vasemman puoleinen 3 pistoketta?
Nää on niin ihania, kun opukset ei oikein hyvin tunne näitä VM moottorisia ollenkaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.12.2020, 12:33
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Ainakin 4,7 V8 bensavehkeen vaihdelaatikon ohjain TCM/TCU nököttää ilmastoinnin kuivaimen vieressä apparin puolella ja siinä on yksi iso liitin. Moottorinohjain onkin sitten tulipellissä kiinni, oli muistaakseni kolmella pienemmällä liittimellä. Tämäkin apparin puolella.

Dieselkirnujen ohjainpurkeista ei ole tietoa, mutta jos aski on sama 45RFE niin voisi melkein olettaa että siinä on samanlainen erillinen ohjain kuin bensakrematoriossakin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 694 26.07.2025 22:25
Myyty jeep grand cherokee wj korotuspalat ja iskarit jämtilaika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 13.11.2013 10:11
jeep wj simpukka? pikkujussi1 Tekniikka & Jutustelu 0 24.02.2013 18:52
Ostetaan Ostetaan Jeep WJ 2" korotuspalikat ja spacerit! Jeepp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 03.10.2012 20:34


Sivu luotu: 12:36 (GMT +2).