VM:n dieselin perässä on muistaakseni 44RE, se on sähköohjattu mutta hydrauliikalla toimiva. Vaihdekomennot menee vaijerilla ja throttle valve säätyy myös vaijerin välityksellä.
D päällä (jolloin manual valve on ns. perustilassa) on perusvaihde kolmonen, ja sähköohjaus governorin anturin ja solenoidin avulla hoitaa vaihteet kehiin linjapainetta moduloimalla.
Parkki, pakki, vapaa, pakkoykkönen ja -kakkonen kytkeytyy kahvasta mekaanisesti ja sähkö ei niiden osalta tee oikeastaan yhtään mitään (toki ykköseltä kakkoselle vaihto menee osin sähkön ohjaamana).
Jos auto ei lähde D- asennossa liikkeelle mutta pakkovaihteella kyllä niin jotain mekaanista vikaa melkeinpä täytyy olla. Governorin viat ei pitäisi estää autoa liikkumasta, jos governori on jollain tapaa viallinen niin yleensä loota on silloin kolmosella, OD saattaa toimia ja 1./2.- vaihteet saa kahvasta. Ykkösen yleensä vain paikallaan ollessa nopeasti vapaalta suoraan ykköselle vaihtaen.
Mulle ei nyt suoralta kädeltä tule mieleen mikä tuon aiheuttaisi, ja nyt en totta puhuen jaksa plärätä FSM:ää läpi vikadiagnoosiin.. koitain muistaa katsoa myöhemmin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.
Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.
Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
|