Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Jos ei auto pysy ilman ohjausiskaria woblaamatta jollain 33"-35" renkailla niin jotain siinä on mielestäni tehty silloin persiilleen. ----------------------------------------
Toki jos rengaskoko on suurehko suhteessa ohjauksen- ja alustan osien kokoon/ järeyteen, niin silloin saattaa ilman iskaria paikat hajota äkkiä osiin ja iskari pitää ne hengissä pidempään.
---------------------------------------. Kuitenkin jos auto woblaa todella herkästi ilman ohjausiskaria, niin geometria on syytä saada ensin kohdalleen ja poistaa kaikki väljyys missä sitä ikinä onkaan. Sen jälkeen ohjausiskari paikalleen.
Se on täysin totta että jos ohjausiskarin liikkeen keskivaiheella on "löysä" kohta, niin se on jo aikalailla hyödytön kapistus.
|
Ei tarvi tehdä mitään "perseelleen" riittää että ei vaihda ohjausiskaria NOIN 300-600 tkm ja 20-25 vuoden välein, riippuen kumpi täyttyy ensin.
Noissa toyotissa jotka on jäykällä etuakselilla, tuo mainitsemasi alustan osien koko on niin hyvin suunniteltu, että nuo koriin hitsattavat ylimääräiset akselien kiinnikkeet loistaa poissaolollaan, ja kuten kerroin pari riviä ylempänä, nuo ongelmat, siis mm. ohjausiskarin totaalinen loppuminen tapahtuu niillä ikävuosilla, ja ennen kaikkea kilometreillä, joita suurin osa autokannasta ei koskaan saavuta.
Selitys (ja pers****ä) :
Minulla on vain noita ylikäisiä ja liianpaljon ajettuja Toyotia; tuo nimimerkin mukainen BJ-40 vm. -76 (ostin v.-90?)ja siinä ei ole miljoonamittaria.
Otteessa kuitenkin mm 38x12,5-15
Ja tuo vm.90(91?) hdj-80 kilometrejä työkäytössä vajaa 800 tkm
Lasketaanko itsekantavalla korilla oleva audi A3 vm. 2002 reipas 350 tkm oleva 96kw (otteessa) nelivetoinen, mistä saa napista luistoneston pois...
Näitä itsekantavalla korilla olevia katumaastureita minulla on ollut ensimmäiseksi Lada Niva -80 luvulla x2 ja sitten 300 td 4matic mersu
Niva oli melkein yhtä ketterä maastossa kuin suzuki sj410....