Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Isojen renkaiden ohjauksen "woblaus" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=160991)

Koivunoksa 09.10.2019 17:16

Isojen renkaiden ohjauksen "woblaus"
 
1 Liiteet
Olisi lopultakin saatu leima "kumi ankkaan" Ja katsaastus renkaat vaihdettu ajopyöriin mutta...

Kun nopeus nousee 57km/h alkaa ratti hakata tolkusti ja jos koittaa silti nostaa nopeutta niin meno vain pahenee. 70km/h vauhdista ei ajokaista riitä ja tuntuu että koko etuakseli lähtee mäkeen.

Patrollissa on siis 38,5-16,5r16 Greepy Grawlerit alla ja tässä on hj61 lukko akselit. Lj:n tukivarsilla. Kaikki nivelet ja puslat on pakka uusia. Asensin jo hydroassistenkinkin etuakseliin mutta ei vaikutusta. Renkaissa paineitta kokeiltu 0,8 ja 1,0bar. Etusissa on n. 2mm aurausta.

Onko vika siis paineissa, ohjauskulmissarenkaiden tasapainoituksessa vai missä? On tätä varmaan muillakin ollut joten neuvoja saa antaa.

Luoppis 09.10.2019 17:33

Oliko tuossa etuakselissa semmosta track baria, eli joku tanko minkä toinen pää on nivelöity runkoon ja toinen akseliin estämään akselin liikkuminen sivusuunnassa runkoon nähden?

Kuinka kovalla taajuudella hakkaa, tuleeko samanlaisella taajuudella kuin tuon kokoisen renkaan yksi kierros vai ihan konekivääritulella?

Gopro kuvaamaan alustaa ja koeajolle?

Jäykällä etuakselilla auraukset pitäisi saada kaiketi mahdollisimman lähelle nollaa. Jos ton kokoisiin renkaisiin osuu yhtään heittoa sivusuunnassa niin varmaan kaikenlaista jännää voi tapahtua. Death Wobble hakusanalla löytää täältä ja intternetistä vaikka mitä juttua, joku töyssy tai heitto renkaissa antaa lähtölaukauksen pikku resonanssille ja sitten lähteekin jo ohjaus kiertoradalle.

Hcet 09.10.2019 17:34

Nuo creepyt ei yleensä ole pyöreät. Voit koittaa pöyristää ajamalla matalilla paineilla renkaat kuumiksi ja sitten täydet paineet sisään ja takasin tielle. Tämä korjaa ongelman siksi aikaa kun autolla ajetaan, mutta heti kun seisotat pitempään on pyörä taas kantikas.

Etupäähän kannattaa laittaa haritusta ja tarkastaa casteri. Niillä paranee

Pajares 09.10.2019 18:08

Noin pienillä paineilla kun seisottaa tollasta rohjoa,Niin varmasti hakkaa ensimmäiset pari kilsaa tai enemmänkin riippuen miten kylmä keli on,Sen jälkeen jos vielä tekee..niin sitten on jotain muuta..

Kokeile laittaa 2-2.5bar ja kokeile uudelleen.

-Paljon on pysty heittoa jos nostaa pyörää vähän ilmaan ja pyörittelee?
-pyörähtääkö rengas aina tiettyyn kohtaa jos nostettu ilmaan:D?(sikäli mikäli ettei jarru kahnaa yhtään).
-Täysin paskana oleva iskari korostaa kanssa rengaspompotuksia,Mutta tuskin jos on juur leimattu...

Koivunoksa 09.10.2019 18:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1416818)
Noin pienillä paineilla kun seisottaa tollasta rohjoa,Niin varmasti hakkaa ensimmäiset pari kilsaa tai enemmänkin riippuen miten kylmä keli on,Sen jälkeen jos vielä tekee..niin sitten on jotain muuta..

Kokeile laittaa 2-2.5bar ja kokeile uudelleen.

-Paljon on pysty heittoa jos nostaa pyörää vähän ilmaan ja pyörittelee?
-pyörähtääkö rengas aina tiettyyn kohtaa jos nostettu ilmaan:D?(sikäli mikäli ettei jarru kahnaa yhtään).
-Täysin paskana oleva iskari korostaa kanssa rengaspompotuksia,Mutta tuskin jos on juur leimattu...

:D:D ”rohjoa” :D:D repesin. Kiitos. Mut joo. Pitääpä kokeilla nuita renkaiden pyöreyttä tuolleen vähä nostamalla. Ja kokeilla lisätä painetta. Oli meininki huomenna käyttää kumeja sen verran pois että laittas jonku 200g tasapainoitus hiekkaa joka renkaaseen.

ISE 09.10.2019 19:22

:D:D:Dkäy kysymässä autosi kanssa nyt paikalliselta a-asemalta,saako tähän asentaa cd-soittimen.

BJ-40/76 09.10.2019 19:26

Onko ohjausvaimenninta?
 
Monesti tuo voblaus johtuu osaltaan tehottomasta(rikkinäisestä) ohjausiskarista.

Toki esim. renkaiden epätasapainoa tai munan muotoisia renkaita se ei korjaa.
puhumattakaan virheitä geometriassa ja /tai alustan rakenteissa

Kannattaa katsoa tasapainokoneessa, että paljonko renkaat heittää, ja mihin suuntaan.

Joskus pinnattuja renkaita on jouduttu kääntämään eri kohdalle hivenen kieroa vannetta, että saisi sivuttais- ja korkeusheiton minimiin.

Isot renkaat, varsinkin huonosti varastoidut (esim. 3 rengasta pinossa, yksi päällä pystyssä), pitää monesti tasapainottaa uudestaan 100 km ajon jälkeen.
Asemoituvat vanteelle kun lämpävät, ja kun ajaa, niin rungossa olevat "painumat" palautuvat.

Mika_T 09.10.2019 20:28

Caster-kulmalla on suuri vaikutus woblaukseen.

Pitää olla plussalla 2-3astetta jotta ajettavuus on hyvä.

Bj Andy 10.10.2019 00:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa (Viesti 1416824)
:D:D ”rohjoa” :D:D repesin. Kiitos. Mut joo. Pitääpä kokeilla nuita renkaiden pyöreyttä tuolleen vähä nostamalla. Ja kokeilla lisätä painetta. Oli meininki huomenna käyttää kumeja sen verran pois että laittas jonku 200g tasapainoitus hiekkaa joka renkaaseen.

Tasapainota ny ensin ihan oikeasti. Sitten kaikki kulmat kohdilleen eli auraus ja nuo casterit....

savustin 10.10.2019 05:58

Tota harrasti hj.kin alussa että pitkillämatkoilla posketpuutui ja horisontti näkyi kolmena,Käytin renkaat painotuksessa ja koslan nelipyörä mittauksessa siihen se loppui ainoastaan vähän vetelee sinnetänne mutta tienäkyy.

artsi777 10.10.2019 06:04

Jos nyt on 2mm aurauksella niin koitappa mitä tekee kun säädät n.2mm harittamaan ja myös casterin pitää olla kohillaan

Sumsar 10.10.2019 06:15

Kaada glykolia venttiilistä renkaaseen. Helpompi kuin hiekka eikä paakkuunnu. Tuon kokoiseen renkaaseen saa laittaa ainakin 300g.
Jos tunkkaat auton ilmaan niin pyörittele renkaita. Voi olla helposti yli 10mm heittoa kehällä...

hiluvitkutin 10.10.2019 07:08

Minäkin alottasin siitä aurauksien tarkistuksesta. Ja pariin milliin haritusta säätäisin.

Rak 10.10.2019 07:38

Mistä tämä harituksen laittaminen on peräisin? En sano että on väärin, mutta kyllä mä aina 0-5mm oon laittanu auraukselle.
Casterin pitää tosiaan olla muutaman asteen plussalla.

Millainen panhard sulla siinä on ja onhan siinä puslat kunnossa?

Toverilta lievempi väpätys poistui, kun rengaskoneessa pyöritettiin kumia vanteella ja lopuksi tasapainotus.

Mulla on 31" kumeissa yli 300g tasapinotuskuulaa.

Pajares 10.10.2019 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1416849)
Kaada glykolia venttiilistä renkaaseen. Helpompi kuin hiekka eikä paakkuunnu. Tuon kokoiseen renkaaseen saa laittaa ainakin 300g.
Jos tunkkaat auton ilmaan niin pyörittele renkaita. Voi olla helposti yli 10mm heittoa kehällä...


Helpommalla pääsee,kun ottaa sielun irti ja antaa renkaan painua lötteröksi..sitten sopiva letku venttiilin päälle ja toinen glykoli purkkiin pinnan alle,sitten tunkkaa auton ilmaan niin alipaine imaisee nesteet sisään.
-venttiili kannattaa olla lähellä maanpintaa,niin imee nopeammin.
-Laita nyt tosiaan vaikka puoli litraa per rengas

pjtk 10.10.2019 09:38

Just samaisiin renkaisiin laitoin aikonaan noin 250g bbq kuulia. Oli vähä turhan vähä.

hiluvitkutin 10.10.2019 09:49

Mulla ainaki kaks autoo rauhottunu sillä, toinen oli patrolli. Mut se oli lehtijousilla.
Minä en ole huomannu ohjausiskarilla olevan asiaan juurikaan vaikutusta. Eihän se tieten niin helposti sitä vemputusta alota jostain täräyksestä kun se on kiinni.

kivinen 10.10.2019 09:57

Saatoin olla ensimmäinen, joka kirjoitteli täällä tuosta glykolin käytöstä tasapainotushiekan sijaan?

Kätevin tapa on iso 50ml lääkeruisku, venttiilistä sielu pois ja saa tarkasti mitattua lisäyksen. Sehän tuossa on kiva, että saa myös sisäkumin sisälle.

Älkää laittako liikaa kerralla, rengas voi alkaa pullistua kuvion keskeltä ulospäin kun vauhtia on yli 80km/h, alkaa renkaat pomppia ja voi lähteä auto lapasesta. Tuli testattua aikanaan kun hain oikeita määriä, taisi olla jossain puolen litran kohdalla kun noin kävi.

mikjus 10.10.2019 10:14

Woblaus on todellinen kiusalainen ja joskus vian löytyminen voi olla todella vaikeaa. En ole kokeillut kameran käyttöä etsiessä vikaa mutta monesti ollut harkinnassa. Woblaukset aiheuttaa jonkinlainen renkaaseen kohdistuva sivuttaisliike. Vuosien aikana on ainakin seuraavat aiheuttaneet ongelmaa.

- renkaat: tasapainotus, runkovika, flatspot, pystyheitto, rengassarjan parhaat eteen, eli kokeilee vaihtaa renkaita kunnes vähiten woblaavat ovat edessä.
- vettä tai kuraa renkaan sisällä kilokaupalla, liikaa tasapainotus kuulia, hiekkaa, glykolia.
- kierot vanteet
- ohjausiskari vika
- vetotangon tai raidetangon väljät nivelet
- olkalaakerit tai pyöränlaakerit risat/löysällä
- lehtijousien tai tukivarsien puslat
- liiallinen tai liian vähäinen caster, varsinkin jos auto "hyökkii" tiellä ajaessa sinne tänne.
- auraus (aina 1-3 mm aurauksella ollut mulla)
- panhard tangon vialliset tai liian löysät puslat
- rungon repeämät simpukan takaa tai panhardin kiinnikkeistä, vaikea havaita hiushalkeamia. Suosittelen että simpukan taakse esim. 6mm jäykistelevy hitsaten kiinni.
- simpukassa liikaa väljää
jne.

veijon-esso 10.10.2019 10:54

Auraus veke ja haritukselle pikkasen. Toimi omassa rohjossa ainakin.

ja samankokoisilla creepyilllä ajellut. Katupaineet ollu max 1,5bar, yleensä joku 1.2-1.4. Mitä matalammat paineet sitä nopeammin pyöristyvät.

JasuT 10.10.2019 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1416853)
Mistä tämä harituksen laittaminen on peräisin? En sano että on väärin, mutta kyllä mä aina 0-5mm oon laittanu auraukselle.

Väittäisin että se onko aurausta vai haritusta riippuu onko jatkuva neliveto vai ei, yleisesti on takavetosiin tuupattu aurausta ja etuvetoisiin haritusta, ja tämä sama siis mikäli etuakseli vetää jatkuvasti tai ei...

Sekä myös olkapoikkeamasta (olka-akselin linja, kohtaako renkaan keskikohdan sisä- vai ulkoreunalla rengasta, nollapiste -ohjaus on sitten oma lukunsa) joka määrää sen kumpaanko suuntaan yrittää kääntää rengasta vieriessään. Siksi vissiin on vähän vaikeaa antaa yleismallista ohjeistusta, kun on nuokin muuttujat, kaikkien muiden lisäksi, mukana..?

Hcet 10.10.2019 12:22

Tässä nyt on usempi ehdottanut haritusta, minäkin heti alkupäästä. Siitä se lääke löytyy eikä maksa kokeilla. Yhden tappelun käynyt läpi noiden creepyjen kanssa ja ovat tielle täysin kelvottomat renkaat, mutta sopivalla harituksella autosta tuli ihan ajettava. Auraukselle säädettynä woblaus oli jotain aivan mahdotonta.
Nyt on jo toinen sarja renkaita alla, mutta kulmat samat. Ei woblaile vaikka renkaissa on pysyvästi maastopaineet ja tiellä käydään harvoin.

Edit. Tämä oletuksella että caster oikea eikä mikään ole ihan loto-väljä

Harriko 10.10.2019 14:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1416853)
Mistä tämä harituksen laittaminen on peräisin? En sano että on väärin, mutta kyllä mä aina 0-5mm oon laittanu auraukselle.
Casterin pitää tosiaan olla muutaman asteen plussalla.

Millainen panhard sulla siinä on ja onhan siinä puslat kunnossa?

Toverilta lievempi väpätys poistui, kun rengaskoneessa pyöritettiin kumia vanteella ja lopuksi tasapainotus.

Mulla on 31" kumeissa yli 300g tasapinotuskuulaa.

Mä oon aina ollu käsityksessä että jos akseli on vetävä niin haritukselle, jos ei vedä niin auraukselle. Voin tietysti olla aivan väärässäkin, niinkuin yleensä:D:D:D Omat vehkeet harittaa eikä woblaa:)

mikjus 10.10.2019 15:02

Tuo haristus on ihan mielenkiintoinen teoria. Outoa että useimmissa autoissa on aina aurauksen puolella vaikka olisi jatkuva neliveto. Pitääpä kokeilla hodarissa kun siinä meinaa lievä vatkaus tulla tietyissä nopeuksissa. Koklaa vaikka -1mm haritusta vai mikä on ollut hyvä. Joskus olen kokeillut normi nelivetosessa haritusta mutta ei auttanut, veikkaan että silloin oli muista ongelmista kyse jotka sekoitti lopputulosta.

-MaTTi- 10.10.2019 18:24

Toitsuissa (BJ/HJ kirjaa luin) aurauksen ohjearvot radiaalirenkaille 1 mm (+/-2 mm), bias eli ristikudosrenkaille 4 mm (+/- 2 mm).


Sivu luotu: 05:10 (GMT +2).