Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.01.2020, 11:26
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Ei tarvii napalukkoja välttämättä käyttää testatessa, meinasin et koitetaan nyt ihan kuten käytännössäkin toimitaan.
Jos napalukot on kiinni, ethän sä tiedä kumpi estää pyörimisen, napalukot vai nelivedon kytkentä laatikossa. Eli napalukot auki testataan kytkeekö nelikon lootasta.

Nelikko vapaalla testataan napalukkojen kytkeytyminen.

__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.01.2020, 21:03
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.768
Perusasetus

Lempunvellu.lla on epävarmaa kytkeytyykö neliveto pois, eikä se että kytkeytyykö neliveto päälle.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.01.2020, 21:09
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Lempunvellu.lla on epävarmaa kytkeytyykö neliveto pois, eikä se että kytkeytyykö neliveto päälle.
Sillä ei ole väliä kumpi on ongelma, testimenetelmä pysyy samana.
Itse testaisin useamman kerran molemmat vaihtoehdot jos olisi syytä epäillä ongelmaa.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.09.2020, 18:02
Laitila Laitila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.08.20
Sijainti: Laukaa
Viestit: 12
Perusasetus

Ilmanputsarin muovihärväke


Moro

Ihmetyttelee mikä on ilmanputsarin ympärillä oleva muovi/siivekkeet.
Uudessa ei ole ja vanhasta ei ainakaan helpolla lähde irti.
Ei tuntunut vaikutusta ajossa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	B1224547-DCA1-4052-81A9-292E5FA6FE89.jpeg‎
Views:	293
Size:	87,4 Kt
ID:	97050  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.09.2020, 07:59
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Laitila Näytä viesti
Moro

Ihmetyttelee mikä on ilmanputsarin ympärillä oleva muovi/siivekkeet.
Uudessa ei ole ja vanhasta ei ainakaan helpolla lähde irti.
Ei tuntunut vaikutusta ajossa.
Se saa ilmavirtauksen "kierteelle" jolloin turbolle saapuessaan saa turbon heräämään herkemmin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.09.2020, 12:06
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Se saa ilmavirtauksen "kierteelle" jolloin turbolle saapuessaan saa turbon heräämään herkemmin.
Hassua. Ainoa missä näihin törmännyt aiemmin on vähän vanhemmat vapari diesel työkoneet, joista ei taatusti ikinä ollutkaan ahdettua versiota.

Ja jos nyt edes vähän pähkii, edes siis pikkiriikksen, niin eiköhän se "kierre" ole jo aika vitun lepo kun suodattimen läpi änkeytyy...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.09.2020, 07:31
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Hassua. Ainoa missä näihin törmännyt aiemmin on vähän vanhemmat vapari diesel työkoneet, joista ei taatusti ikinä ollutkaan ahdettua versiota.

Ja jos nyt edes vähän pähkii, edes siis pikkiriikksen, niin eiköhän se "kierre" ole jo aika vitun lepo kun suodattimen läpi änkeytyy...
Heh heh. Tarttuhan siihen joku.

Arpen teksti on totuus.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.10.2020, 21:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä Kusetus? mutta mikä on Todellinen totuus....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Tuskimpa noilla muuta tekoa on, kun pyöräyttää ilman ja pölyn kiertämään suodattimen ympäri, jotta suodatin likaantuisi tasaisesti. Samoin tekee tuo muovihylsy, joka peittää osan suodatinelementistä. Saatais pöly jakautumaan tasaisesti koko suodattimen alalle.

Normaalistihan suodatin likaantuu eniten siitä kohdasta, josta ulkoilma tulee suodatinkoteloon. Joka valmistajalla omat kikkansa, jolla saadaan omasta tuotteesta hieman parempi kuin muilla.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Heh heh. Tarttuhan siihen joku.

Arpen teksti on totuus.
Olen vähän rassannut koneita, joita käytetään olosuhteissa, missä moottorin(kin) imuilmassa on paljon pölyä ja epäpuhtauksia, joko kasvinosia, turve- tai kivipölyä.
Ja niissä on nuo "Siivet" tosiaankin sitä varten että ilma saadaan kiertämään suodattimen ympäri: Keskipakovoima ajaa nuo ilmaa raskaammat epäpuhtaudet suodattimen koteloa vasten, ja siitä ne hidastuessaan laskeutuu kotelon pohjalle, josta ne voi poistaa....

Ja jos imuputkisto ilmansuodattimelle on ilman mitään "hidastetta" (siis mutkia siipiä tms) ja kohtaa suoraan suodattimen, niin suodatin voi jopa "kulua" puhki, kun maksimikuormituksessa imuilman putkiin osakuormituksilla kertyneet epäpuhtaudet lähtee liikenteeseen suuressa virtausnopeudessa; ilma kerkiää tekemään 90 asteen käännöksen, mutta hiekanjyvä tai männyn neulanen ei....

Ja tuohon osittain muovihylsyn peittämään suodattimeen:

Tuon muovihylsyn tarkoitus voi olla A) muodostaa staattista sähköä; siis pöly kertyy muoviin, ja valuu siitä suodadinkotelon pohjalle, kun kone ei käy.
B) kun suodatin tukkeentuu niin pahasti, että paine-ero hälyyttää, niin tuolla muovihylsyn sisällä on suodatinpintaa vielä niin paljon, että voi järkätä huollon.

P.s tuo "siipi" erottaa tehokkaasti vettä imuilmasta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.10.2020, 17:44
jolokkana jolokkana ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.12.11
Sijainti: siikalatva
Viestit: 25
Perusasetus

Rj70 -91 tuli sähkö ongelma seuraavanlainen. Kun auto käynnissä ja laittaa puhaltimen päälle syttyy mittariston merkkivalot palamaan,mutta puhallin ei pyöri,jos auton sammuttaa kaikki toimii oikein. Myös jos auto käynnissä laittaa vilkun päälle rupeaa merkkivalot ja katkaisimien valot vilkkumaan vilkun tahtiin,mutta auto sammuksissa toimii oikein. Laturi mitattu lataa oikein,akussa virtaa on, ja kaikki sulakkeet ja releet mitä löydetty käyty läpi,mutta vikaa ei löydetty,oisko kukaan muu taistellut samanmoisen ongelman kanssa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.09.2020, 14:06
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Laitila Näytä viesti
Moro

Ihmetyttelee mikä on ilmanputsarin ympärillä oleva muovi/siivekkeet.
Tuskimpa noilla muuta tekoa on, kun pyöräyttää ilman ja pölyn kiertämään suodattimen ympäri, jotta suodatin likaantuisi tasaisesti. Samoin tekee tuo muovihylsy, joka peittää osan suodatinelementistä. Saatais pöly jakautumaan tasaisesti koko suodattimen alalle.

Normaalistihan suodatin likaantuu eniten siitä kohdasta, josta ulkoilma tulee suodatinkoteloon. Joka valmistajalla omat kikkansa, jolla saadaan omasta tuotteesta hieman parempi kuin muilla.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.09.2020, 21:33
Laitila Laitila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.08.20
Sijainti: Laukaa
Viestit: 12
Perusasetus

Jelppausta öljyvuotoihin


Olisi muutamia öljyvuotoja vm87 pyöreälamppuisessa lj70

Kuvan mukainen öljyvuoto apparin eturenkaan pallonivelessäkö? Onko ajatuksia mikä siellä vuotaa.

Sitten turbo vuotaa öljyä, alas lähtee kaksi putkea jotka vuotaa reilummin. Myös ahtoputkista tihkuttaa öljyä.

Kiitoksia paljon vastauksista, ohjetta niiden korjaukseenkin jos vähän joku jaksaisi jaaritella niin olisin kiitollinen. Korjaustaitoa ei aivan hurjasti ole mutta eihän sitä tulekkaan kun tekemällä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	34CE6CAF-22BB-444F-B1BE-FB22FB3546DE.jpeg‎
Views:	272
Size:	887,5 Kt
ID:	97059  
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.09.2020, 07:17
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Laitila Näytä viesti
Olisi muutamia öljyvuotoja vm87 pyöreälamppuisessa lj70
Kääntöpallon sisällä on murrosnivel, josta lähtee etuperään vetoakseli. Vetoakselin tiivistää akseliputkeen stefa, eli akselitiiviste, joka siellä nyt vuotaa.
Eli vuotava öljy on peräisin etuperästä. Muista lisätä etuperään öljyä, jos on vuotanut jo kauemmin.
Öljy muuttaa matkalla hieman ulkonäköään, koska se sekoittuu kääntöpallon sisällä murrosnivelen vaseliiniin, ennen valumistaan kääntöpään tiivisteen välistä ulos.

Vaihtoon vähimmillään vetoakselin stefa. Murrosta tukeva pronssiholkki kannattaa tarkastaa samalla, jos on kulunu löysäksi, aiheuttaa myös stefalle ylimääräistä työtä.
Vahemmiten vetoakselin pintaan stefan kohdalle on voinut kulua ura, joka tietenkin heikentää tiiviyttä.
Samalla kääntöpalloon uudet tiivisteet, murros pesuun ja uudet rasvat.
Murrosnivelen kuntoa kannatta myös puhdistuksen jälkeen tutkailla.
Väljäksi kuluneesta murrosnivelestä aiheutuu vetoakseliin poikittaista välystä, joka taas vaikuttaa stefan pitävyyteen.

Turbon laakereille tulee moottorista putkea pitkin öljynpaine ja paluuöljy valuu sitä paksumpaa putkea pitkin takas öljypohjaan.
Varmaan vuotaa putkien ja turbon liitospinnasta. Tiivisteet on melko kuumassa paikassa, joten kovettuvat ajan mittaan. Putket irti ja uutta tiivistettä.

Ahtoputkien saumoista nuo tahtoo aina hikoilla öljyä pihalle.
Pääasiassa öljy kulkeutuu huohotinputken kautta huohotusilman mukana moottorista turbon imupuolelle, uutena vähemmän vanhemmiten enemmän.
Ahtoputkien liitoskumit kovettuu kuumuudessa ajanmittaan ja pitävät toki ahtopaineet sisällään, mut kuuma öljy tihkuu liitoksista. ennemmin ominaisuus, kun vika.

Toki öljyä voi vuotaa myös turbon laakerilta, mut alkais näkyä myös savutuksen lisääntymisenä.

Jospa näillä pääsis alkuun...
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.09.2020, 20:02
Laitila Laitila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.08.20
Sijainti: Laukaa
Viestit: 12
Perusasetus

Kiitos vastauksestasi Arpe. Tänään lähti purkuun vetoakseli. Huomenna saan uudet tiivisteet niin saa kasattua.
Turbokin sai uuden tiivisteen itseleikattu kuumuutta kestävästä matosta katotaan jos loppus vuoto sieltäkin.
Hienoa että on asiallisia foorumeitakin vielä jäljellä, siirtyy munkin peukalo pikkuhiljaa keskeltä kämmentä vähän reunemmaksi��
Tuolta palstan uumenista löytyi vielä aika yksityskohtainen purkuohje avuksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj:n omistajat tänne. Kratz Tekniikka & Jutustelu 2309 03.09.2025 06:41
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Volvon omistajat tänne hoojii Chit-Chat 77 12.12.2014 23:54
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27


Sivu luotu: 23:11 (GMT +2).