Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #24  
Vanha 20.12.2019, 23:29
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

En itse työkseni hitsaa, mutta noin karkeasti, jos ammatti hitsari saa palkkaa vaikkapa 20 e/tunti?
Työnantaja joutuu maksamaan työntekijä maksuja, joten summa on jotain 30-40 e/tunti?
Mahdolliselle palovartijallekin joku palkka pitää maksaa.
Korjaamo tilasta pitää maksaa vuokraa. Sähköä ja vettä.
Työkalujen investointeihin pitää budjetoida.
Verojakin jotkut maksaa.
Ja mahdollisesti vuositasolla viivan alle pitää jäädä voittoakin.
Niin kyllä se tunti hinta lie pitää olla reilustikkin yli 60e/h?

Ja sitten riippuen, onko sovittu kiinteä urakka vai laskutetaanko toteutuneiden tuntien mukaan?
Urakkaan varmasti lasketaan reilusti pelivaraa, jos sattuu löytymään niitä yllätyksi (enemmän mätää kuin alkujaan luultu).

Sitten työnteon nopeuteen vaikuttaa lopulta sekin, onko työkohde millä kohtaa. Esim, jarru/kytkin polkimien luona, kojetaulun alle sukeltaa, voi olla ikävä työ asento ja hidastuu työnteko.
Tai jos kori on pelti puhdas ja kori grillissä, saa hyvät työasennot, helppoa ja nopeata.
Viimeistely, hiotaanko saumat vai jätetäänkö hiomatta.
Työnaikana ja lopuksi muutama tunti palovartiointi.
Vaikka tila olisi kuinka tulityötila (tulityötila ei vaadi palovartijaa), mutta tulityöpaikallakin vaaditaan palovartija, jos kohde jota hitsataan on paloherkkä, eli auton hitsailu vaatii palovartijan.

Mutta se siitä työn hinnasta.
Itsekin olen rahojeni suhteen nuuka, joten kaikki pitää yrittää tehdä itse ja halvalla.
Itse olen aina 0.8 langalla turaillut, sopii pellille ja tarvittaessa paksumpaankin rautaan. Mutta toiset suosii pelti hommiin 0.6 mm.

Isän Kempin Atomig 150 A (sinikuorinen) voimavirtakoneella tuli aloitettua harjottelut aikoinaan. Peltihommiin hyvä ja tarvittaessa paksumpikin rauta suli. Oli hyvä kone. Isällä se oli ollut uudesta asti, liki 30 vuotta vanha oli kone, kun sille iskeyty kuolema, piirikortti suli. Tästä koneesta silti minun veli vielä rakenti koneen käyttäen Kempomat 250 koneen osia, ja hän hitsailee tyytyväisenä harrasteitaan sillä.

Sedällä on Atomig punakuorinen, eli pykälää uudempi kuin sinikuorinen, niin se kuulemma ei ole läheskään yhtähyvä kone hitsata, isäni oli sitä joskus lainannut. Onko kaikki punakuoriset yhtä huonoja vai vain kyseinen yksilö?

Moottoripyörä kerholla oli joku Esabin kone, kyllä silläkin hitasili, mutta ei ollut silti mikään kauhean hyvä. Malli merkkiä en kyllä muista. Mutta pikaisella googlettelulla Esab LKB 265 on ihan samaa näköä. Siinnä jatkuvasti takkuili langan syöttö, ym. Mutta ehkä se oli vähän huonolla pidollakin, kukaan ei sitä huoltanut.

Itselle ostin aikoinaan tuollaisen sinikuorisen Atomigin käytettynä, ensin oli hyvä, mutta sitten siitä paloi muuntaja, oli vähän huonosti säilötty ja päässyt ruostumaan ja hitsatessaa lämmön vaikutukseta ruoste hilse irtosi ja veti oikosulkuun.

Nyt on käytössä vanha Kemppi 163S.
Halvalla ostin, viallisena, langan syöttö häiriö oli ja diodisillasta diodeita mykkänä. Korjasin koneen ja hyvin toimii.

Kempin MMT25 poltinkahva on minun mielestäni paras. Ja vaikka on nykyaikaisella pikaliittimellä, niin vanhaan koneeseen voi joko pikaliittimen asentaa, tai poistaa letkusta pikaliittimen ja istuttaa letkun koneen alkuperäisen letkun juuriosaa.

Mielipiteitä on monia, toiset sanoo, että vanhat koneet on lujia ja kestävämpi ja muutenkin parempia kuin uudemmat. Komponetit parempia, vanhat Kempit "aitoja suomalasia", että uusissa vain nimi ja kiinan kuraa, mutta en ota tuohon asiaan kantaa.

Töissä on uudempi Kemppi Kempomat 2500. Olen tykännyt silläkin hitsata.Onnistuu ohuet ja paksut hitsailut, sekin 0.8 langalla käytössä.

Itse en ole kovin hyvä hitsaileen. Työnjälki ei ole hyvä. Mutta itselleni tärkein kriteeri ollut, että ruostevauriot on saatu korjattua ja katsastusmieskin ne hyväksynyt.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 20.12.2019 23:35
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
minkä takia hj:n kampiakselin taaempi stefa maksaa toyotalla 93€ ja muualla 3-6€ ? VonLeka Tekniikka & Jutustelu 3 28.09.2010 22:53
Mitä kannattaa maksaa hj:stä? amis Tekniikka & Jutustelu 9 03.07.2006 16:49
mitä bj 42 maksaa?????? Tekniikka & Jutustelu 5 20.03.2006 21:22
Mitä gaz maksaa Ex_inkkari Chit-Chat 18 14.12.2005 11:29
Mitä Bensa maksaa MäIte URL 0 27.02.2003 20:32


Sivu luotu: 07:09 (GMT +2).