Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.12.2019, 08:58
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Ehdottomasti oma kone. Peltihommien lisäksi voi tehdä kaikenlaisia aputyökaluja korjuuhommiin. Itse arvoin pitkään juuri tuon migatronicin ja kempin minarcin 180 välillä. Päädyin kemppiin pienemmän koon takia. Kymmenkunta kelaa kohta tuollakin menty ilman ongelmia.
Eka kone oli 150 a valovirtatelwini. Kyllähän tuollakin reilusti tuli hitsattua, mutta paremmalla koneella huono hitsari saa hiukan parempaa jälkeä aikaiseksi. Käyttöergonomiassa noissa oli iso ero. jos on ranneongelmia, vältä halpiskoneita. kaapelit ja pistoolit ovat jäykkiä ja kömpelöitä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.12.2019, 11:52
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.390
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Ehdottomasti oma kone. Peltihommien lisäksi voi tehdä kaikenlaisia aputyökaluja korjuuhommiin. Itse arvoin pitkään juuri tuon migatronicin ja kempin minarcin 180 välillä. Päädyin kemppiin pienemmän koon takia. Kymmenkunta kelaa kohta tuollakin menty ilman ongelmia.
Eka kone oli 150 a valovirtatelwini. Kyllähän tuollakin reilusti tuli hitsattua, mutta paremmalla koneella huono hitsari saa hiukan parempaa jälkeä aikaiseksi. Käyttöergonomiassa noissa oli iso ero. jos on ranneongelmia, vältä halpiskoneita. kaapelit ja pistoolit ovat jäykkiä ja kömpelöitä.
Itsekin ostin ekaksi lankakoneeksi ton saman Telwinin, oli vielä tarjouksessa et halvalla sai. Puikkoinvertteri oli eka jolla tuli turattua. Telwinillä tuli aika paljonkin vedettyä kaasulla sekä myös täytelangalla, mutta välillä langansyöttö pätki mikä ärsytti, samoin virransäädöt kytkimillä vähän hankalia löytää aina sopivaa. Sitten sain yhden kaupan yhteydessä vanhan pikku kolmivaihe Kempin (sininen atomig), jolla lanka paloi mukavasti ja peltikorjaukset helpommin kuin Telwinillä. Sillä tosin välillä vielä ulkona vedelly jotain pientä ydinjätelangalla tarvittaessa, kaasu kun menee tuulen mukana.

Viimeisin on Kempin Minarcmig 200 evo, ja kyllähän sillä on ihan eri meininki, varsinkin kun ei ole ammattihitsari vaan tavan turailija. Hyvä laite antaa vähän taidoissakin anteeksi.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 08.01.2020 16:28
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.12.2019, 12:31
Kaato:n Avatar
Kaato Kaato ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.17
Sijainti: Finland
Viestit: 147
Perusasetus




Tosin olen kyllä ihan henk koht huomannu että hyvälläkin koneella voi epäonnistua
__________________
SISU SA-150 4X4
TOYOTA 4RUNNER LN130 x2
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2019, 14:04
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Lievästi asiaan ehkä liittyvää: Onko joku muukin huomannu hitsuukoneen hankittuaan, että tontille ilmaantuu ihan pienen paikan tarvitsijoita? Ei iso homma, mutta luonnollisesti koko noin 10x...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2019, 14:30
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.014
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petroman Näytä viesti
Lievästi asiaan ehkä liittyvää: Onko joku muukin huomannu hitsuukoneen hankittuaan, että tontille ilmaantuu ihan pienen paikan tarvitsijoita? Ei iso homma, mutta luonnollisesti koko noin 10x...
On huomannut jos ulkona tekee metallitöitä, joku voi kysyä apua, mikä ei huono asia.

Hupaisa tilanne oli kerran kun oli vienyt hiekkapuhallusvehkeet kaverin jeesaamiseen ja jotkut vähän iäkkäämmät tunki autonsa turhan lähelle vaikka yritin ystävällisesti kertoa, että kannattaa jättää kauemmas. Oli huvittava tilanne kun puhallus käynnistettiin ja tulikin vähän kiire lähteä siitä vaikka varoittaessa oli, että haitanneeko tuo mittään...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.12.2019, 07:47
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

moi!

kiitoksia kaikille asiallisista kommenteista. on se tämä(kin) yhteisö mukava, apua ja neuvoja saa. kiitos kaikille! <3

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.12.2019, 23:29
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

En itse työkseni hitsaa, mutta noin karkeasti, jos ammatti hitsari saa palkkaa vaikkapa 20 e/tunti?
Työnantaja joutuu maksamaan työntekijä maksuja, joten summa on jotain 30-40 e/tunti?
Mahdolliselle palovartijallekin joku palkka pitää maksaa.
Korjaamo tilasta pitää maksaa vuokraa. Sähköä ja vettä.
Työkalujen investointeihin pitää budjetoida.
Verojakin jotkut maksaa.
Ja mahdollisesti vuositasolla viivan alle pitää jäädä voittoakin.
Niin kyllä se tunti hinta lie pitää olla reilustikkin yli 60e/h?

Ja sitten riippuen, onko sovittu kiinteä urakka vai laskutetaanko toteutuneiden tuntien mukaan?
Urakkaan varmasti lasketaan reilusti pelivaraa, jos sattuu löytymään niitä yllätyksi (enemmän mätää kuin alkujaan luultu).

Sitten työnteon nopeuteen vaikuttaa lopulta sekin, onko työkohde millä kohtaa. Esim, jarru/kytkin polkimien luona, kojetaulun alle sukeltaa, voi olla ikävä työ asento ja hidastuu työnteko.
Tai jos kori on pelti puhdas ja kori grillissä, saa hyvät työasennot, helppoa ja nopeata.
Viimeistely, hiotaanko saumat vai jätetäänkö hiomatta.
Työnaikana ja lopuksi muutama tunti palovartiointi.
Vaikka tila olisi kuinka tulityötila (tulityötila ei vaadi palovartijaa), mutta tulityöpaikallakin vaaditaan palovartija, jos kohde jota hitsataan on paloherkkä, eli auton hitsailu vaatii palovartijan.

Mutta se siitä työn hinnasta.
Itsekin olen rahojeni suhteen nuuka, joten kaikki pitää yrittää tehdä itse ja halvalla.
Itse olen aina 0.8 langalla turaillut, sopii pellille ja tarvittaessa paksumpaankin rautaan. Mutta toiset suosii pelti hommiin 0.6 mm.

Isän Kempin Atomig 150 A (sinikuorinen) voimavirtakoneella tuli aloitettua harjottelut aikoinaan. Peltihommiin hyvä ja tarvittaessa paksumpikin rauta suli. Oli hyvä kone. Isällä se oli ollut uudesta asti, liki 30 vuotta vanha oli kone, kun sille iskeyty kuolema, piirikortti suli. Tästä koneesta silti minun veli vielä rakenti koneen käyttäen Kempomat 250 koneen osia, ja hän hitsailee tyytyväisenä harrasteitaan sillä.

Sedällä on Atomig punakuorinen, eli pykälää uudempi kuin sinikuorinen, niin se kuulemma ei ole läheskään yhtähyvä kone hitsata, isäni oli sitä joskus lainannut. Onko kaikki punakuoriset yhtä huonoja vai vain kyseinen yksilö?

Moottoripyörä kerholla oli joku Esabin kone, kyllä silläkin hitasili, mutta ei ollut silti mikään kauhean hyvä. Malli merkkiä en kyllä muista. Mutta pikaisella googlettelulla Esab LKB 265 on ihan samaa näköä. Siinnä jatkuvasti takkuili langan syöttö, ym. Mutta ehkä se oli vähän huonolla pidollakin, kukaan ei sitä huoltanut.

Itselle ostin aikoinaan tuollaisen sinikuorisen Atomigin käytettynä, ensin oli hyvä, mutta sitten siitä paloi muuntaja, oli vähän huonosti säilötty ja päässyt ruostumaan ja hitsatessaa lämmön vaikutukseta ruoste hilse irtosi ja veti oikosulkuun.

Nyt on käytössä vanha Kemppi 163S.
Halvalla ostin, viallisena, langan syöttö häiriö oli ja diodisillasta diodeita mykkänä. Korjasin koneen ja hyvin toimii.

Kempin MMT25 poltinkahva on minun mielestäni paras. Ja vaikka on nykyaikaisella pikaliittimellä, niin vanhaan koneeseen voi joko pikaliittimen asentaa, tai poistaa letkusta pikaliittimen ja istuttaa letkun koneen alkuperäisen letkun juuriosaa.

Mielipiteitä on monia, toiset sanoo, että vanhat koneet on lujia ja kestävämpi ja muutenkin parempia kuin uudemmat. Komponetit parempia, vanhat Kempit "aitoja suomalasia", että uusissa vain nimi ja kiinan kuraa, mutta en ota tuohon asiaan kantaa.

Töissä on uudempi Kemppi Kempomat 2500. Olen tykännyt silläkin hitsata.Onnistuu ohuet ja paksut hitsailut, sekin 0.8 langalla käytössä.

Itse en ole kovin hyvä hitsaileen. Työnjälki ei ole hyvä. Mutta itselleni tärkein kriteeri ollut, että ruostevauriot on saatu korjattua ja katsastusmieskin ne hyväksynyt.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 20.12.2019 23:35
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
minkä takia hj:n kampiakselin taaempi stefa maksaa toyotalla 93€ ja muualla 3-6€ ? VonLeka Tekniikka & Jutustelu 3 28.09.2010 22:53
Mitä kannattaa maksaa hj:stä? amis Tekniikka & Jutustelu 9 03.07.2006 16:49
mitä bj 42 maksaa?????? Tekniikka & Jutustelu 5 20.03.2006 21:22
Mitä gaz maksaa Ex_inkkari Chit-Chat 18 14.12.2005 11:29
Mitä Bensa maksaa MäIte URL 0 27.02.2003 20:32


Sivu luotu: 02:56 (GMT +2).