Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 16.11.2019, 21:37
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Ykkönen olisi haaveena pitää samana. Ei tuolla muuten liikkeelle pääse kuten yllä oli puhe. Ykkönenhän tuossa on pakkilukon takana eikä sitä tyhjänä tarvi, mutta kuorman kanssa on pelastus. Vitoseen kaivattaisiin lisää pituutta kun pienellä piristyksellä jaksaisi kyllä mennä pienemmilläkin kierroksilla.

Täytyy varmaan vähän laskurilla pyörittää tuota rengaskokoa jos se olisikin se helpoin ja halvin ratkaisu ostaa neljä uutta. Kai joku noista uudenkarheista takakumeista jotain maksaisi.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 16.11.2019, 22:06
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Halvinta on ostaa hyvät peltorit
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 16.11.2019, 22:58
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Hyvät korvan ympärille tulevat jbl:ät on jo käytössä
Mutta aina voi parantaa
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 17.11.2019, 22:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei ole sama asia.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Ja tässä aamulla tuli mieleen. Volvon painoista en tiedä, mutta pihassa olevalla farmarilla on omaa kokonaispainoa n.2500kg ja kärryä saa vetää 2000kg. Hyvin äkkiä tuollainen henkilöauton loota on mitotettu riittämään pelkkä kuorkin kokonaispaino 🤔
Noista vw/volvon laatikoista ei kokemusta, mutta jos nuo ylivaihdelaatikot on tehty samoin kuin esim. takavetojapsien laatikot, niin eivät kestä jatkuvaa maksimivääntöä kovinkaan pitkään.

-> Siis laatikko on huomattavan kovilla, jos/kun joudutaan vedättämään pitkiä aikoja niin, että voima kulkee sivuakselin kautta:
Näissä ylivaihteellisissa 5- vaihteisissa laatikoissa 5- vaihteella voima kulkee 2 hammaspyöräparin kautta, ja laakerilla suuri kuormitus....
ja 4- vaihde on suora; siis voima menee "suoraan" laatikon läpi; 4- vaihteen lukitusyksikön läpi.
-> 5. vaihteella laatikkoon jää monta prosenttia enemmän häviöitä (arvaus esim. 4% välitetystä tehosta) ja tämä lämmittää laatikkoa, ohentaa öljyä ja yhdessä suuren rasituksen kanssa kuluttaa laakereita ja hammaspyöriä...


Topiikin aloittajan LT:n laatikossa 5- vaihde on suora; siis em. laakeri- ja hammaspyörähäviöt on minimissä, kun ajetaan 5- vaihteella (=suora) ja perävälitys on tehtaalla valittu niin tiheäksi, että yleensä ajetaan täydelläkin kuormalla 5- vaihteella..... -> laatikko kestää hyvin, ei tule takuukorjauksia....


Esim. Mitsussa: Periaatteessa sama laatikko henkilöautossa, vm.-82 2,3 td Galant omapaino muistaakseni 1250 kg
Ja maastoautossa; Pitkä 2,3 td pajero, omapaino muistaakseni melkein 2000kg,

2,3 td Galantissa on turbiinikytkin ennen manuaalilaatikon vauhtipyörä-kytkin pakettia. Tuo turbiini antoi "periksi" noin 200 rpm moottorijarrutuksesta maksimivännöille (syöttöjä ym. "optimoitu")
Ja takavetoisessa galantissa on 5 vaihteisessa laatikossa myös "Parkki- vaihde" siis samanlainen kardaanilukko kuin automaattilaatikoissa.
(ei pysynyt paikoillaan sammuksissa vaihde päällä, vaan lähti valumaan alamäkeen)

Pajeroissa nuo laatikot petti laakereista; varsinkin kytkinakselin ja 5:vaihteen laakereista.
Tuo 2,3 td kone jaksoi vetää kohtuu hyvin 5. vaihteella (ylivaihde) ja osa omistajista veti jopa asuntovaunua 5- vaihteella; jaksoi vetää, varsinkin jos pikkasen ruuvattu, ja kone ei huutanut kuten "suoralla- 4 vaihteella"

Galantissa tuo laatikko kesti hyvin 400-600 tkm, kunhan kytkinakselilla oli se parempi laakeri (olikohan ns. takaisinkutsu, samoin kuin nuo -81 sylinterinkannet)
(Toki Minulla hajosi 3 laatikkoa 80 lopusta/90 luvun puoleen väliin reilun 200 tkm aikana, kaikki hajosi 3. vaihteen synkronoinnista- tai kytkennästä;
tuo kakkoselta kolmoselle vaihto ei aina onnisunut kaasu pohjassa.... ja jos kiihdyttäissä nosti kaasua, niin kiihtyvyys kärsi siis kun liikennevaloissa syttyi punaisen jälkeen keltainen, niin kaasu pohjaan ja sitten kytkin ylös... ja kaasua ei nostettu, niin pitkään kuin oli tarkoitus kiihdyttää täysillä Ja mm. syöttöjä olin ruuvannut ns. omiksi tarpeiksi, syöttöruuvia ei kestänyt ruuvata yhtään lisää, ei laskenut enää kierrokset )
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 18.11.2019, 09:59
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Tuo kapiini kun ei ole maailman hiljasin ja kone huutaa kuskin vieressä niin olisi matkan ajaminen huomattavasti leppoisampaa kun kone mylvisi 90kmh vauhdissa 2300-2500 kierrosta sen nykyisen 3000-3200 kierroksen sijaan. Sitä tässä tavoitellaan
Mä kävin ostamassa bitumieristettä ja liimailin sitä sinne ohjaamoon. Hiljeni kyllä melkoisesti. Lisäksi puuilon parkkiksella bongasin samanlaisen LT31 niin juttelin sen omistajan kanssa. Se oli kanssa liimaillut sinne äänieristettä. Oli kyllä todella hiljainen sisältä kun käytiin vetään lenkki sillä. Mitään muuta se ei ollut tehnyt kuin lisännyt sitä äänieristettä. Se käytti vähän paksumpaa bitumieristettä. Mä menin sillä ohkasimmalla. Enkä laittanut sitä kuin osittain siihen penkkien alle ja jalkatilaan. Eli äänieristettä vaan lisää niin hiljenee.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 18.11.2019, 12:00
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Mä kävin ostamassa bitumieristettä ja liimailin sitä sinne ohjaamoon. Hiljeni kyllä melkoisesti. Lisäksi puuilon parkkiksella bongasin samanlaisen LT31 niin juttelin sen omistajan kanssa. Se oli kanssa liimaillut sinne äänieristettä. Oli kyllä todella hiljainen sisältä kun käytiin vetään lenkki sillä. Mitään muuta se ei ollut tehnyt kuin lisännyt sitä äänieristettä. Se käytti vähän paksumpaa bitumieristettä. Mä menin sillä ohkasimmalla. Enkä laittanut sitä kuin osittain siihen penkkien alle ja jalkatilaan. Eli äänieristettä vaan lisää niin hiljenee.
Mä laiton jakopääremontin yhteydessä koko lattian täyteen stp black gold bitiumimattoa ja vuorasin vielä sen koneen kuvun orkkiseristeen lisäksi. Teki kyllä ison eron se on totta, mutta hiljaisempaa kaipaisi. Kai tässä on tullut iän myötä melulle allergiseksi, mutta on tuo vieläkin niin meluisa että radiota ei viitsi kuunnella.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 18.11.2019, 18:56
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Teillä on sentään silkinpehmeästi käyvät kuutoset, meillä oli LT31D -78, ja koneena 2.7 litrainen Perkinsin nelonen

Äänieristystä oli konekopan sisäpuolella, ja hiukan ohjaamon takaseinän alareunassa. Lattialla ohut kumimatto. Muualla olikin sitten iloisen vihreän väristä peltiä.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 18.11.2019, 19:37
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Vaikka sitä kuinka lisäeristää niin ei se kierroksia laske... ja tosi nätisti käy volkkarin kuutonen ainakin kylmänä
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 18.11.2019, 21:07
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Alkanut kyllästyttämään tuon kuljetusauton vitosen lyhyys tai perävälityksen tiheys. 80kmh vauhtia ylläpitäessä kone huutaa tasaista 3000 kierrosta.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
mutta on tuo vieläkin niin meluisa että radiota ei viitsi kuunnella.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Vaikka sitä kuinka lisäeristää niin ei se kierroksia laske... ja tosi nätisti käy volkkarin kuutonen ainakin kylmänä
Radiokuulosuojaimet auttaa meluun ja radion kuunteluun. Oliko huudon eliminoimiselle joku muukin peruste? Kaikkea eri iltojen aikana lukemaani en enää ulkoa muista, mutta ykkösen jatkamisen välttely kertoo siitä, että ajoneuvon kantavuuskapasiteettia käytetään hyödyksi. Miksi siis halu heikentää kestävyyttä?
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 19.11.2019, 07:27
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Radiokuulosuojaimet auttaa meluun ja radion kuunteluun. Oliko huudon eliminoimiselle joku muukin peruste? Kaikkea eri iltojen aikana lukemaani en enää ulkoa muista, mutta ykkösen jatkamisen välttely kertoo siitä, että ajoneuvon kantavuuskapasiteettia käytetään hyödyksi.
Tässä nyt oli pari hyötyä ja ajatusta takana.

Tuo kone on sellainen että 3000rpm kiertää kivuttomasti ja siinä vielä pysyykin nätisti, mutta siitä ylemmäksi mentäessä pitää konetta "puskea" kokoajan eteenpäin. Käytännössä tämä tekee sen että järkevä matkavauhti asettuu tuohon 70-80kmh väliin. Pidemmällä välityksellä tuota matkavauhtia pystyisi nostamaan sinne 90kmh suuntaan.

Toinen on sitten matkustusmukavuuden nosto. Tuollainen 3000 kierrosta huutava kone ei ainakaan omaan korvaan ole mukavin matkaseura. Tuostakun saisi kierroksia laskettua sen verta että olisivat vaikka 2500-2700 matkassa olisi meno jo paljon mukavempaa. Näkisin että vielä on koneessa niin paljon kierroksia että voimansiirto yms pääsisi kohtuu rasituksella. Sitä en ollut mitenkään ajatellut että kuinka paljon 1:0,8 välitys rasittaa enemmän kuin 1:1. Ehkä se perävälityksen muutto olisi viisain, mutta mistä niitä tuollaiseen löytää?

Lainaus:
Miksi siis halu heikentää kestävyyttä?
En halua heikentää kestävyyttä, mutta onhan se totta että ainakun alkuperäistä muutetaan on mahdollista että kestävyys heikkenee. Näen kuitenkin tämän niin pieneksi että minun ajokilometreillä todellista kulumaa ei ehdi tulla. Voimansiirron heikkeneminen ja vikaherkkyyden kasvavinen oli itsellä oletuksena. Konettakin joutuu piristämään että auto jaksaa kuormalla mennä pidemmillä välityksillä. Uskon kuitenkin kestävyyden pysyvän riittävänä.

Tuo ykkösen pidentämisen välttelyssä olet aivan oikeassa. Auto on ostettu aikanaan käyttöön ja käytössä sitä on pidetty. On kunnon lastissa paljon mukavempi lähteä mäkeen liikkeelle tuon ykkösen avulla, kakkosella ei paikoitellen edes tarvitsi yrittää.


Edit: Joku 4 tai 4.2 perävälitys olisi varmaan aika hyvä eikä tuo taitaisi loppulopuin ykköstä niin kamalasti jatkaa. Tuo akseli taitaa olla jotain jenkki/dana sukua. Voisikohan tuohon sopia jonkun jenkkiperän välitys? Kääntyy tuo saksa kovin huonosti kääntäjällä

Viimeksi muokannut Hcet : 19.11.2019 07:35
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 19.11.2019, 09:05
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Kyllä sitä M90 on ollut tuon deekun jatkona, kohtuu harvinaisia ovat. Tuon vaihteiston asentamista tosiaan vaikeuttaa se, että kytkinkoppa on kiinteä osa laatikonkuorta, joten pitää löytää D6:n jatkona ollut vaihteisto tai tehdä kytkinkoppa leikkaa ja sähköliimaa menetelmin.

Yksi tuttu askarteli joskusmuinoin tuommoisesta M46:sta sen ylivaihdeosan oohpelin reksan laatikon jatkeeksi. Kova homma siinä oli kun piti rakennella akseli laatikon ja ylivaihteen välille ja kiinnitykset ylivaihteelle. Vanhemmista Transiiteista löytyy kanssa sähköisellä ylivaihteella olevia laatikoita, itse ylivaihde yksikkö on periaatteessa sama kuin Volvoissa.

Mites olisi joku (Bemarin) Getrag? Niitä asentelevat turbo Volvoihin kun omat laatikot eivät kestä. Vaatii toki kytkinkopan rakentelua, mutta osaajia löytyy. Joku 260 voisi olla kestoltaan passeli, tai hinnakkaampi 265 (vanhat isolohkohko 5-sarjalaiset). Plussana 265:ssa olisi irrotettava kytkinkoppa. Tai vanhemman M5:n Getrag 280. Välityksiltään parhain olisi ehkä 6-lovinen 420G (1=4.227 2=2.528 3=1.669 4=1.226 5=1.000 6=0.828).

Kyllähän tuo deeku ottaa kierroksia hanakasti, mulla oli hivenen pumpultaan sorkittu ja isommalla turbolla oleva D24TIC 240:n keulalla ja leimasetä tuumasi päästömittauksessa, että täähän kiertää kun lentokone. Ei tullut leimaa kun otti n. 5300 rpm ja sallittu oli jotain 5000 paikkeilla. Savuarvo kyllä oli hyvä, vaikka ajossa lykkäsi putken täydeltä hiilipökäleitä kun polkaisi lapun lattiaan, paikallaan kun ei nostanut ahtoja ja savutuksen estin toimi (jota jotkut ahdonalaisen säädöksikin kutsuvat)
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 19.11.2019, 11:04
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Joku tuollainen loota olisi varmaan aika paseeli ja luulisi kestävän. Isolla rahalla ku ostasi bemarin 6-lovisen niin varmasti kestäisi.

Itsellä olisi tuo talviraato menossa keväällä purkuun (e39 530da) niin siitä kun nostaisi tekniikan kokonaisenaan LT:hen niin alkaisi rahti liikkua. On vaan lootana tuo surullinen 5L40 joka ei kestä edes vakio bemarin tehoja. Olisi varmaan aika ihmeissään LT:ssä. Vitosen välityshän olisi kiva 0,75 ja turbiinilootahan tekisi ajamisesta yhtä nautintoa. Tommosen myllyn virittämiseen vähän perehtyneenä niin voimaakin olisi tarjolla varmasti riittävästi

Lainaus:
Kyllähän tuo deeku ottaa kierroksia hanakasti
Onkohan tuo jotenkin eri säädöissä henkilöautoissa. Samaa vaikutelmaa ei tuosta saa Pitääkö tässä alkaakin nostamaan vaan kierrosaluetta ja ostaa vielä lisää äänieristettä kapiiniin.

Tuo perävälityksen vaihto olisi varmaan helpoin ja viisain. Ei vain ole tullut mistään vastaan eikä oikein ole ajatusta mistä aloittaa kysely

Viimeksi muokannut Hcet : 19.11.2019 11:07
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 19.11.2019, 15:04
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Mitäs jos katselisitkin Sprintteri Mersun periä? Samaa 6x205 mm pulttijakoa niissä, ja voisi löytyä helpommin. On tietysti enempi töitä, kun tuskin istuu bolt-on.

Ensimmäisen sukupolven VW LT ja MB TN1 pitivät olla jo yhteistyön hedelmiä, mutta loppujen lopuksi vain takavalot saatiin samoiksi...
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 19.11.2019, 15:39
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mitäs jos katselisitkin Sprintteri Mersun periä? Samaa 6x205 mm pulttijakoa niissä, ja voisi löytyä helpommin. On tietysti enempi töitä, kun tuskin istuu bolt-on.

Ensimmäisen sukupolven VW LT ja MB TN1 pitivät olla jo yhteistyön hedelmiä, mutta loppujen lopuksi vain takavalot saatiin samoiksi...
Onkos noita samoilla kantavuuksilla? Jotenkin ymmärtänyt että reiluun 3500kg loppuu. LT kuitenkin 5500 ja tuo 3500 löytyy melkein jo pelkältä taka-akselilta niin kuinka kestää. Lehtijousiperä noissakin niin eiköhän se sinne istahda kohtuu vaivalla. Mikäänhän näistä ratkaisuista ei ole ihan bolt on.

Viimeksi muokannut Hcet : 19.11.2019 15:45
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 19.11.2019, 17:03
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Eikö esim 515 rintteri ole 5 ton koko painolla?

Jos rintteri ei riitä, niin sitten löytyy Vario.
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 19.11.2019, 17:25
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Rengaskoon(195/75R16)muutos ei ole mahdollista, perää en halua korkeammalle ja nykyinen sarja on juuri uusittu.


Jos sitten haluatkin, niin 9x20" Unimogin vanteita löytyisi, oikealla jaolla Kantavuus riittää ilman paripyöriä.
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 19.11.2019, 17:37
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Taitaa sprinterit ja variot olla kovin hinnakkaita ja käsijarru oli muistaakseni joku kompurajuttu mikä ei koskaan toiminu. mut mites vanhanliiton MB 508, 609? Niihin hyvin useasti vaihdettu matkaperää...
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 19.11.2019, 23:51
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Noi mersun akselit vois olla ihan selvityksen arvoset. Kai noi vanhemmatkin on samalla pulttijaolla. Noita luulis maailmalla olevan enemmän kun LT:tä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Volkswagen doppeli joonaveckman O/M/V Ajoneuvot 0 21.11.2015 17:53
Myyty Volkswagen Polo SDi -00 ajelija O/M/V Ajoneuvot 2 25.04.2014 19:14
Pidempää jarruletkua bj-42 ahku Tekniikka & Jutustelu 1 14.02.2013 10:49
Sorentoon pidempää jousta Dojo Tekniikka & Jutustelu 0 01.01.2010 16:16
Pidempää iskaria Rangen takapäähän Niko Tekniikka & Jutustelu 5 19.01.2007 12:00


Sivu luotu: 21:52 (GMT +2).