Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.11.2019, 21:21
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Pakkohan jossain muussa autossa on olla sama laatikko, tai ainakin sopivat rattaat joko 5-vaihteeseen tai perään.

Tuossa jotain mahdollisuuksia:

https://www.proxyparts.com/wiki/gear...agen/model/lt/

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.11.2019, 07:12
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Pakkohan jossain muussa autossa on olla sama laatikko, tai ainakin sopivat rattaat joko 5-vaihteeseen tai perään.

Tuossa jotain mahdollisuuksia:

https://www.proxyparts.com/wiki/gear...agen/model/lt/
Jos oikein ynnäsin niin ei ollut tuota malli listassa


Lainaus:
Itellä oli joskus 10v sitten vanhakoppainen pitkä/korkea LT35 2.4TDIC -95.
Piristettynä oli ihan mukava mennä leuhuuttaa trailerikin perässä reipasta satasta, kun kone ei huutanut kovilla kierroksilla.

Lisäksi on ollut noita 2.4D/TDIC -Volvoja ja niitä on sähköisellä ja keppivetoisella 5-vaihteella. Molemmat versiot on ylivaihteilla.
Välityssuhteita en jaksa muistaa, mutta siinähän ne on yleisesti 0.8 paikkeilla. Laatikot sinällään saa sopimaan Volkkariinkin, ainoastaan vaihdevivustojen ja kardaanin pituuden kanssa saattaa tulla askaretta.

Juuri purin tuollaisen Volvo 740 2.4D -85 osiksi, joten siinä olisi irrallaan tuollainen loikkarilaatikko.

Olisi tuossa vielä purkamattakin tuollainen Volvo 740 2.4TDIC kovalla 5:lla, jos tarvii mittailla jotakin...
Tuo volvon loota voisi kiinnosta. Jotain googlasin niin on hyvin samannäköinen kuin LT:ssä oleva. Täytyy vielä viikonloppuna kun saa lavan tyhjäksi katsella lootaa josko siinä olisi jokin numero. OEMPC näkyy taas toimivan niin varaosakuvat saisi ja pitäisi olla vielä oikeat.
Onko samaa näköä kuin volvon lootassa ? Linkki koko lootan kuvaan ja Linkki purettuun Ja kuvat vähän varauksella, ei ollut nyt runkonumerorajausta haussa.


Lainaus:
Mulla oli joskus 40 paripyörillä ja rengaskoko 185/14

Sen verta isot rummut takana että ei 14 vanne mahdu päälle. Tuo pienempi on ihan eri akselilla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.11.2019, 10:40
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Volvon laatikko on ihan eri kuin LT:n. Volvon kovalla vitosella oleva M47 laatikko ei kestä edes henkilöautossa turbomoottorin jatkona, raskaammassa pakussa tuskin kestäisi sitäkään vähää. Tosin kestävyyttä saa parannettua kun rakentelee sivuakselille ylimääräisen tuen. Sähköisellä ylivaihteella oleva M46 on ainoa mitä Volvolta on lähtenyt turbomoottorien kanssa. Ja myöhemmin kovalla vitosella oleva M90. M47 ja M90 ovat ihan eri vaihteistoja. Erottaa helposti siitä, että vanhemmassa M47:ssa on irrotettava kytkinkoppa ja M90:ssä kiinteä. Lisäksi M47 pakki ykkösen vieressä, M90:ssä vitosen alla. Sinällään Volvon laatikon saisi istutettua siihen ällitällin moottoriin kun etsii laatikon joka on ollut Volvossa kutosdieselin jatkona. Mullakin kyllä on jossakin M45/M46/M47 ja kutosdieselin yhdistelmään sopiva kytkinkoppa jossakin irrallaan. Mulla oli joskus 240 DTIC ja useita kovalla vitosella olevia laatikoita särkyi kutosdieselin hurjasta voimasta. Mutta kun niitä sai halvemmalla ja helpommin kuin ehjiä nappivitosella olevia...

M45 (irrotettava kytkinkoppa)
1. 3,71 tai 4,03
2. 2,16
3. 1,7
4. 1,0

M46 (sähköinen ylivaihde, irrotettava kytkinkoppa)
1. 3,71 tai 4,03
2. 2,16
3. 1,7
4. 1,0
5. 0,8

M47 (kova vitonen, irrotettava kytkinkoppa)
1. 4,03
2. 2,16
3. 1,7
4. 1,0
5. 0,83

M90 (uudempi kovalla vitosella ja kiinteällä kytkinkopalla)
1. 3,54 tai 3,91
2. 2,05 tai 2,2
3. 1,38
4. 1,0
5. 0,81 tai 0,70
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.11.2019, 12:23
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Muistin näköjään just väärinpäin, eli tuossa 740 2.4TDIC:ssä on vielä paikallaan tuo nappivitosella oleva laatikko ja 2.4D koneesta on purettu kovalla 5:lla oleva laatikko.
Tämä irrallaan oleva M46 on kotoisin 240 2.4D -8?.

M46 pituus kardaanin laipasta kytkinkopan reunaan on n. 75cm.
M47 pituus kardaanin laipasta kytkinkopan reunaan on n. 57cm.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20191115_113856.jpg‎
Views:	452
Size:	370,7 Kt
ID:	93214   Click image for larger version

Name:	IMG_20191115_113820.jpg‎
Views:	441
Size:	365,1 Kt
ID:	93213  
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.11.2019, 12:25
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 748
Perusasetus

Toi M90 lootan vitonen olis kyllä ihan täydellinen tuohon. Mutta ykkönen on sitten sama kun oman lootan kakkonen niin täydessä painossa 5500kg mäestä liikkelle lähtiessä on kytkin kovilla, saati sitten jos on vielä kärry perässä.
M90 ei ollut 2.4 dieselin perässä? Eli ei sovi ihan suoraan muutenkaan?

Täytyis melkein purkaa tuo LT:n loota ja mennä johkin pajalle pyytään rattaita. Kai noita joku vielä tekee? Ei vain viitsisi seisottaa autoa niin pitkään kun on kuitenkin ihan käytössä.

Tässä tuli mieleen että onkos olemassa jotain jälkiasenteisia loikkareita esim. Laatikon perään. Joskus muistelisin tämmösen olleen kaupan jossain
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.11.2019, 13:49
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.338
Perusasetus

Voi siinä olla henkilö-volvon loota ihmeissään 5500 kg kokonaispainon kanssa, vaikkei moottorin voima lootalle erikoinen olekaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.11.2019, 13:55
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.338
Perusasetus

Brittiläinen Laycock tekee loikkareita, mutten muista tekeekö tarpeeksi järeitä tähän tarpeeseen. Kuuklettamalla löytyy lisää tietoa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.11.2019, 15:06
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Voi siinä olla henkilö-volvon loota ihmeissään 5500 kg kokonaispainon kanssa, vaikkei moottorin voima lootalle erikoinen olekaan.
Kärry perään niin massaa on 7500kg niin viimeistään siinä antautuu.

Lainaus:
Ei ole paripyörillä. Mutta se on välijäähyllä varustettu. Mitä sillä ajelin niin se loota on mielestäni samanlailla välitetty kuin vuoden 89 LT 31. Tuolla LT 31:llä pääsee kyllä yli 120 kelaamaan vauhtia. Yllättävän hyvä jopa ajaa tuossa vauhdissa. Siinä on metrillä pidennetty akseliväliä alkuperäiseen. Mulla oli myös LT 55 muinoin. Se oli vm.90 jos oikein muistan. Kyllä sillä pystyi 130 ottamaan mittariin.
Kyllä tollakin saman 130 saa, mutta alkaa olemaan kierroksia koneessa. Tuo kapiini kun ei ole maailman hiljasin ja kone huutaa kuskin vieressä niin olisi matkan ajaminen huomattavasti leppoisampaa kun kone mylvisi 90kmh vauhdissa 2300-2500 kierrosta sen nykyisen 3000-3200 kierroksen sijaan. Sitä tässä tavoitellaan
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.11.2019, 16:34
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Sitten kun saat tuon LT:n laatikon irti, niin ota vähän kuvia ja mittoja näytille.
Itellä on tarkoitus rakentaa farmarimallin koriin 2.4TDIC:n tekniikka.
Samalla siihen laittaisi vahvemman laatikon, jos vain tunneliin mahtuu.
Ei ole koskaan päässyt vierekkäin vertaamaan noita LT:n ja Volvon laatikoita.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.11.2019, 09:59
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.881
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Tuo kapiini kun ei ole maailman hiljasin ja kone huutaa kuskin vieressä niin olisi matkan ajaminen huomattavasti leppoisampaa kun kone mylvisi 90kmh vauhdissa 2300-2500 kierrosta sen nykyisen 3000-3200 kierroksen sijaan. Sitä tässä tavoitellaan
Mä kävin ostamassa bitumieristettä ja liimailin sitä sinne ohjaamoon. Hiljeni kyllä melkoisesti. Lisäksi puuilon parkkiksella bongasin samanlaisen LT31 niin juttelin sen omistajan kanssa. Se oli kanssa liimaillut sinne äänieristettä. Oli kyllä todella hiljainen sisältä kun käytiin vetään lenkki sillä. Mitään muuta se ei ollut tehnyt kuin lisännyt sitä äänieristettä. Se käytti vähän paksumpaa bitumieristettä. Mä menin sillä ohkasimmalla. Enkä laittanut sitä kuin osittain siihen penkkien alle ja jalkatilaan. Eli äänieristettä vaan lisää niin hiljenee.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.11.2019, 09:35
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Voi siinä olla henkilö-volvon loota ihmeissään 5500 kg kokonaispainon kanssa, vaikkei moottorin voima lootalle erikoinen olekaan.
Ja tässä aamulla tuli mieleen. Volvon painoista en tiedä, mutta pihassa olevalla farmarilla on omaa kokonaispainoa n.2500kg ja kärryä saa vetää 2000kg. Hyvin äkkiä tuollainen henkilöauton loota on mitotettu riittämään pelkkä kuorkin kokonaispaino 🤔
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.11.2019, 12:18
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Onko siis kyseessä lt55 ykköspyörillä? Vai liittyikö joku kommentti johonkin muuhun...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.11.2019, 22:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei ole sama asia.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Ja tässä aamulla tuli mieleen. Volvon painoista en tiedä, mutta pihassa olevalla farmarilla on omaa kokonaispainoa n.2500kg ja kärryä saa vetää 2000kg. Hyvin äkkiä tuollainen henkilöauton loota on mitotettu riittämään pelkkä kuorkin kokonaispaino 🤔
Noista vw/volvon laatikoista ei kokemusta, mutta jos nuo ylivaihdelaatikot on tehty samoin kuin esim. takavetojapsien laatikot, niin eivät kestä jatkuvaa maksimivääntöä kovinkaan pitkään.

-> Siis laatikko on huomattavan kovilla, jos/kun joudutaan vedättämään pitkiä aikoja niin, että voima kulkee sivuakselin kautta:
Näissä ylivaihteellisissa 5- vaihteisissa laatikoissa 5- vaihteella voima kulkee 2 hammaspyöräparin kautta, ja laakerilla suuri kuormitus....
ja 4- vaihde on suora; siis voima menee "suoraan" laatikon läpi; 4- vaihteen lukitusyksikön läpi.
-> 5. vaihteella laatikkoon jää monta prosenttia enemmän häviöitä (arvaus esim. 4% välitetystä tehosta) ja tämä lämmittää laatikkoa, ohentaa öljyä ja yhdessä suuren rasituksen kanssa kuluttaa laakereita ja hammaspyöriä...


Topiikin aloittajan LT:n laatikossa 5- vaihde on suora; siis em. laakeri- ja hammaspyörähäviöt on minimissä, kun ajetaan 5- vaihteella (=suora) ja perävälitys on tehtaalla valittu niin tiheäksi, että yleensä ajetaan täydelläkin kuormalla 5- vaihteella..... -> laatikko kestää hyvin, ei tule takuukorjauksia....


Esim. Mitsussa: Periaatteessa sama laatikko henkilöautossa, vm.-82 2,3 td Galant omapaino muistaakseni 1250 kg
Ja maastoautossa; Pitkä 2,3 td pajero, omapaino muistaakseni melkein 2000kg,

2,3 td Galantissa on turbiinikytkin ennen manuaalilaatikon vauhtipyörä-kytkin pakettia. Tuo turbiini antoi "periksi" noin 200 rpm moottorijarrutuksesta maksimivännöille (syöttöjä ym. "optimoitu")
Ja takavetoisessa galantissa on 5 vaihteisessa laatikossa myös "Parkki- vaihde" siis samanlainen kardaanilukko kuin automaattilaatikoissa.
(ei pysynyt paikoillaan sammuksissa vaihde päällä, vaan lähti valumaan alamäkeen)

Pajeroissa nuo laatikot petti laakereista; varsinkin kytkinakselin ja 5:vaihteen laakereista.
Tuo 2,3 td kone jaksoi vetää kohtuu hyvin 5. vaihteella (ylivaihde) ja osa omistajista veti jopa asuntovaunua 5- vaihteella; jaksoi vetää, varsinkin jos pikkasen ruuvattu, ja kone ei huutanut kuten "suoralla- 4 vaihteella"

Galantissa tuo laatikko kesti hyvin 400-600 tkm, kunhan kytkinakselilla oli se parempi laakeri (olikohan ns. takaisinkutsu, samoin kuin nuo -81 sylinterinkannet)
(Toki Minulla hajosi 3 laatikkoa 80 lopusta/90 luvun puoleen väliin reilun 200 tkm aikana, kaikki hajosi 3. vaihteen synkronoinnista- tai kytkennästä;
tuo kakkoselta kolmoselle vaihto ei aina onnisunut kaasu pohjassa.... ja jos kiihdyttäissä nosti kaasua, niin kiihtyvyys kärsi siis kun liikennevaloissa syttyi punaisen jälkeen keltainen, niin kaasu pohjaan ja sitten kytkin ylös... ja kaasua ei nostettu, niin pitkään kuin oli tarkoitus kiihdyttää täysillä Ja mm. syöttöjä olin ruuvannut ns. omiksi tarpeiksi, syöttöruuvia ei kestänyt ruuvata yhtään lisää, ei laskenut enää kierrokset )
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Volkswagen doppeli joonaveckman O/M/V Ajoneuvot 0 21.11.2015 17:53
Myyty Volkswagen Polo SDi -00 ajelija O/M/V Ajoneuvot 2 25.04.2014 19:14
Pidempää jarruletkua bj-42 ahku Tekniikka & Jutustelu 1 14.02.2013 10:49
Sorentoon pidempää jousta Dojo Tekniikka & Jutustelu 0 01.01.2010 16:16
Pidempää iskaria Rangen takapäähän Niko Tekniikka & Jutustelu 5 19.01.2007 12:00


Sivu luotu: 02:23 (GMT +2).