![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Pakkohan jossain muussa autossa on olla sama laatikko, tai ainakin sopivat rattaat joko 5-vaihteeseen tai perään. Tuossa jotain mahdollisuuksia: https://www.proxyparts.com/wiki/gear...agen/model/lt/
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Lainaus:
Onko samaa näköä kuin volvon lootassa ? Linkki koko lootan kuvaan ja Linkki purettuun Ja kuvat vähän varauksella, ei ollut nyt runkonumerorajausta haussa. Lainaus:
Sen verta isot rummut takana että ei 14 vanne mahdu päälle. Tuo pienempi on ihan eri akselilla. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Volvon laatikko on ihan eri kuin LT:n. Volvon kovalla vitosella oleva M47 laatikko ei kestä edes henkilöautossa turbomoottorin jatkona, raskaammassa pakussa tuskin kestäisi sitäkään vähää. Tosin kestävyyttä saa parannettua kun rakentelee sivuakselille ylimääräisen tuen. Sähköisellä ylivaihteella oleva M46 on ainoa mitä Volvolta on lähtenyt turbomoottorien kanssa. Ja myöhemmin kovalla vitosella oleva M90. M47 ja M90 ovat ihan eri vaihteistoja. Erottaa helposti siitä, että vanhemmassa M47:ssa on irrotettava kytkinkoppa ja M90:ssä kiinteä. Lisäksi M47 pakki ykkösen vieressä, M90:ssä vitosen alla. Sinällään Volvon laatikon saisi istutettua siihen ällitällin moottoriin kun etsii laatikon joka on ollut Volvossa kutosdieselin jatkona. Mullakin kyllä on jossakin M45/M46/M47 ja kutosdieselin yhdistelmään sopiva kytkinkoppa jossakin irrallaan. Mulla oli joskus 240 DTIC ja useita kovalla vitosella olevia laatikoita särkyi kutosdieselin hurjasta voimasta. Mutta kun niitä sai halvemmalla ja helpommin kuin ehjiä nappivitosella olevia...
M45 (irrotettava kytkinkoppa) 1. 3,71 tai 4,03 2. 2,16 3. 1,7 4. 1,0 M46 (sähköinen ylivaihde, irrotettava kytkinkoppa) 1. 3,71 tai 4,03 2. 2,16 3. 1,7 4. 1,0 5. 0,8 M47 (kova vitonen, irrotettava kytkinkoppa) 1. 4,03 2. 2,16 3. 1,7 4. 1,0 5. 0,83 M90 (uudempi kovalla vitosella ja kiinteällä kytkinkopalla) 1. 3,54 tai 3,91 2. 2,05 tai 2,2 3. 1,38 4. 1,0 5. 0,81 tai 0,70 |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Muistin näköjään just väärinpäin, eli tuossa 740 2.4TDIC:ssä on vielä paikallaan tuo nappivitosella oleva laatikko ja 2.4D koneesta on purettu kovalla 5:lla oleva laatikko.
Tämä irrallaan oleva M46 on kotoisin 240 2.4D -8?. M46 pituus kardaanin laipasta kytkinkopan reunaan on n. 75cm. M47 pituus kardaanin laipasta kytkinkopan reunaan on n. 57cm.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Toi M90 lootan vitonen olis kyllä ihan täydellinen tuohon. Mutta ykkönen on sitten sama kun oman lootan kakkonen niin täydessä painossa 5500kg mäestä liikkelle lähtiessä on kytkin kovilla, saati sitten jos on vielä kärry perässä.
M90 ei ollut 2.4 dieselin perässä? Eli ei sovi ihan suoraan muutenkaan? Täytyis melkein purkaa tuo LT:n loota ja mennä johkin pajalle pyytään rattaita. Kai noita joku vielä tekee? Ei vain viitsisi seisottaa autoa niin pitkään kun on kuitenkin ihan käytössä. Tässä tuli mieleen että onkos olemassa jotain jälkiasenteisia loikkareita esim. Laatikon perään. Joskus muistelisin tämmösen olleen kaupan jossain
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Voi siinä olla henkilö-volvon loota ihmeissään 5500 kg kokonaispainon kanssa, vaikkei moottorin voima lootalle erikoinen olekaan.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Brittiläinen Laycock tekee loikkareita, mutten muista tekeekö tarpeeksi järeitä tähän tarpeeseen. Kuuklettamalla löytyy lisää tietoa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Lainaus:
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Sitten kun saat tuon LT:n laatikon irti, niin ota vähän kuvia ja mittoja näytille.
Itellä on tarkoitus rakentaa farmarimallin koriin 2.4TDIC:n tekniikka. Samalla siihen laittaisi vahvemman laatikon, jos vain tunneliin mahtuu. Ei ole koskaan päässyt vierekkäin vertaamaan noita LT:n ja Volvon laatikoita.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Mä kävin ostamassa bitumieristettä ja liimailin sitä sinne ohjaamoon. Hiljeni kyllä melkoisesti. Lisäksi puuilon parkkiksella bongasin samanlaisen LT31 niin juttelin sen omistajan kanssa. Se oli kanssa liimaillut sinne äänieristettä. Oli kyllä todella hiljainen sisältä kun käytiin vetään lenkki sillä. Mitään muuta se ei ollut tehnyt kuin lisännyt sitä äänieristettä. Se käytti vähän paksumpaa bitumieristettä. Mä menin sillä ohkasimmalla. Enkä laittanut sitä kuin osittain siihen penkkien alle ja jalkatilaan. Eli äänieristettä vaan lisää niin hiljenee.
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Ja tässä aamulla tuli mieleen. Volvon painoista en tiedä, mutta pihassa olevalla farmarilla on omaa kokonaispainoa n.2500kg ja kärryä saa vetää 2000kg. Hyvin äkkiä tuollainen henkilöauton loota on mitotettu riittämään pelkkä kuorkin kokonaispaino 🤔
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Onko siis kyseessä lt55 ykköspyörillä? Vai liittyikö joku kommentti johonkin muuhun...
|
|
#13
|
|||
|
|||
Ei ole sama asia.Lainaus:
-> Siis laatikko on huomattavan kovilla, jos/kun joudutaan vedättämään pitkiä aikoja niin, että voima kulkee sivuakselin kautta: Näissä ylivaihteellisissa 5- vaihteisissa laatikoissa 5- vaihteella voima kulkee 2 hammaspyöräparin kautta, ja laakerilla suuri kuormitus.... ja 4- vaihde on suora; siis voima menee "suoraan" laatikon läpi; 4- vaihteen lukitusyksikön läpi. -> 5. vaihteella laatikkoon jää monta prosenttia enemmän häviöitä (arvaus esim. 4% välitetystä tehosta) ja tämä lämmittää laatikkoa, ohentaa öljyä ja yhdessä suuren rasituksen kanssa kuluttaa laakereita ja hammaspyöriä... Topiikin aloittajan LT:n laatikossa 5- vaihde on suora; siis em. laakeri- ja hammaspyörähäviöt on minimissä, kun ajetaan 5- vaihteella (=suora) ja perävälitys on tehtaalla valittu niin tiheäksi, että yleensä ajetaan täydelläkin kuormalla 5- vaihteella..... -> laatikko kestää hyvin, ei tule takuukorjauksia.... Esim. Mitsussa: Periaatteessa sama laatikko henkilöautossa, vm.-82 2,3 td Galant omapaino muistaakseni 1250 kg Ja maastoautossa; Pitkä 2,3 td pajero, omapaino muistaakseni melkein 2000kg, 2,3 td Galantissa on turbiinikytkin ennen manuaalilaatikon vauhtipyörä-kytkin pakettia. Tuo turbiini antoi "periksi" noin 200 rpm moottorijarrutuksesta maksimivännöille (syöttöjä ym. "optimoitu") Ja takavetoisessa galantissa on 5 vaihteisessa laatikossa myös "Parkki- vaihde" siis samanlainen kardaanilukko kuin automaattilaatikoissa. (ei pysynyt paikoillaan sammuksissa vaihde päällä, vaan lähti valumaan alamäkeen) Pajeroissa nuo laatikot petti laakereista; varsinkin kytkinakselin ja 5:vaihteen laakereista. Tuo 2,3 td kone jaksoi vetää kohtuu hyvin 5. vaihteella (ylivaihde) ja osa omistajista veti jopa asuntovaunua 5- vaihteella; jaksoi vetää, varsinkin jos pikkasen ruuvattu, ja kone ei huutanut kuten "suoralla- 4 vaihteella" Galantissa tuo laatikko kesti hyvin 400-600 tkm, kunhan kytkinakselilla oli se parempi laakeri (olikohan ns. takaisinkutsu, samoin kuin nuo -81 sylinterinkannet) (Toki Minulla hajosi 3 laatikkoa 80 lopusta/90 luvun puoleen väliin reilun 200 tkm aikana, kaikki hajosi 3. vaihteen synkronoinnista- tai kytkennästä; tuo kakkoselta kolmoselle vaihto ei aina onnisunut kaasu pohjassa.... ja jos kiihdyttäissä nosti kaasua, niin kiihtyvyys kärsi siis kun liikennevaloissa syttyi punaisen jälkeen keltainen, niin kaasu pohjaan ja sitten kytkin ylös... ja kaasua ei nostettu, niin pitkään kuin oli tarkoitus kiihdyttää täysillä Ja mm. syöttöjä olin ruuvannut ns. omiksi tarpeiksi, syöttöruuvia ei kestänyt ruuvata yhtään lisää, ei laskenut enää kierrokset )
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty Volkswagen doppeli | joonaveckman | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 21.11.2015 17:53 |
| Myyty Volkswagen Polo SDi -00 | ajelija | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 25.04.2014 19:14 |
| Pidempää jarruletkua bj-42 | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.02.2013 10:49 |
| Sorentoon pidempää jousta | Dojo | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.01.2010 16:16 |
| Pidempää iskaria Rangen takapäähän | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.01.2007 12:00 |