Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.11.2019, 16:56
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti...

Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se...

Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan...

Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen...

Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..?
Kait sen ESP:n saa pois päältä? Subaru Outback kanssa kerran ohituskaistalla ylämäkeen meinasi että ei mennä, mutta mentiin sitten jotenkin. No seuraavaksi selvittämään miten sen ESPin saa pois, tässä vuosimallissa kun ei ollut nappulaa. No nyt on ja etenee pöpperössä hyvin kun nappaa "avustimen" pois siksi aikaa kun tarvii.

__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.11.2019, 20:17
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Kait sen ESP:n saa pois päältä? Subaru Outback kanssa kerran ohituskaistalla ylämäkeen meinasi että ei mennä, mutta mentiin sitten jotenkin. No seuraavaksi selvittämään miten sen ESPin saa pois, tässä vuosimallissa kun ei ollut nappulaa. No nyt on ja etenee pöpperössä hyvin kun nappaa "avustimen" pois siksi aikaa kun tarvii.
Saa, mutta alle 50km/h nopeudessa, ja tuon nopeuden ylittyessä ESP kytkeytyy takaisin päälle...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.11.2019, 20:20
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.11.2019, 21:02
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!
Tulisko siusta sitten maalainen?
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia?

Viimeksi muokannut Topi1982 : 13.11.2019 21:06
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.11.2019, 21:19
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Tämä "mutarenkaat talvella"-juttu alkaa kääntyä "stadi vastaan lande"-kisaksi.

Tämä minun viestini ei tosin yhtään auta asiaa, mutta kirjoitan sen silti...

Tälläisen keskustelun kuulin armeija-aikanani, vuosi silloin 1993 tai 94.

- Mistääs sää oot kotoosin?
- Stadist.
- Jaa niinkun Helsinkistä?
- Eiku Riksust.
- Noo, mikääs vittu se o?
- Riihimäki.
- Ho ho hoo, eihän siellä oo ku rautatieasema..!

Terveisin sisua45, maalaispoika Treen kupeesta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.11.2019, 21:23
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Tulisko siusta sitten maalainen?
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia?
En tiedä, kumpaakaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.11.2019, 06:36
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

On tullut ajettua erinäisillä mutarenkailla aika monta talvea. Omia huomioita: Vanhimman mallin BFG:n mutikat on jo sen verran vanhoja, että ERITTÄIN liukkaat talvella, ei voi suositella. En tiedä millaisia ovat uutena olleet. Insa saharat oli mun mielestä ihan hyvät, oli kemppilukollisessa Suzukissa eikä ollut mitään ongelmia koko talvena. Cooper discoverer stt:t, uutena varsinkin todella hyvät, yli viisi vuotta vanhoinakin vielä ok. BFG:n km2 mutikat ovat ihan ok, näitä mulla ei oo ollut ihan uutena, mutta ainakin pari vuotta vanhat ovat vielä ihan ok.

Mutikoilla pärjää talven, kunhan muistaa millä ajelee. Ei niistä mikään ole oikean talvirenkaan veroinen. Siihen lisättynä se, että moni meistä ajelee sen ikäisillä raadoilla ettei niissä ole edes ABS jarruja (yours truly included). Ennakoinnilla pärjää, paitsi vesijääkelillä. Silloin on kyllä sitten vaikeaa, mutta silloin on vaikeaa nastarenkaillakin.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.11.2019, 10:13
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Ennakointi ja oikea tilannenopeus on tietty aina paikallaan, oli alla mitkä tahansa talvirenkaat. Ongelma vaan on siinä, että kaikkea ei voi ennakoida ja niissä tilanteissa renkaiden oikeesti pitäisi toimia hyvin. Viimeksi tänään aamuhämärissä noin kymmenvuotias poika pomppasi kadun varteen pysäköidyn pakun takaa mun eteen. Onneksi ei ollut lunta maassa eikä tie jäässä, eli ehdin hyvin pysähtyä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.11.2019, 10:21
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen Näytä viesti
On tullut ajettua erinäisillä mutarenkailla aika monta talvea. Omia huomioita: Vanhimman mallin BFG:n mutikat on jo sen verran vanhoja, että ERITTÄIN liukkaat talvella, ei voi suositella. En tiedä millaisia ovat uutena olleet. Insa saharat oli mun mielestä ihan hyvät, oli kemppilukollisessa Suzukissa eikä ollut mitään ongelmia koko talvena. Cooper discoverer stt:t, uutena varsinkin todella hyvät, yli viisi vuotta vanhoinakin vielä ok. BFG:n km2 mutikat ovat ihan ok, näitä mulla ei oo ollut ihan uutena, mutta ainakin pari vuotta vanhat ovat vielä ihan ok.
Itsellä oli toisten vanteiden mukana tulleet Insa Saharat enkä ole varma minkä ikäiset ne on kun aluksi pintaa oli kuitenkin aika hyvin. Ne oli surkeat talvella, eikä kuvio auttanut Hakkapeliitta LT:hen verrattuna. Ääni oli karmea, oli raskaat ja huonot rullaamaan. Yhden renkaan runko hajosi pidemmällä maantiematkalla.

Ne oli kuitenkin paljon paremmat maastossa kuin muut renkaani silloin kun oli sulaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
allterrain talvella örvelö Chit-Chat 164 21.11.2023 18:46
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 08:24 (GMT +2).