![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti... Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se... Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan... Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen... Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia? Viimeksi muokannut Topi1982 : 13.11.2019 21:06 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tämä "mutarenkaat talvella"-juttu alkaa kääntyä "stadi vastaan lande"-kisaksi.
Tämä minun viestini ei tosin yhtään auta asiaa, mutta kirjoitan sen silti... Tälläisen keskustelun kuulin armeija-aikanani, vuosi silloin 1993 tai 94. - Mistääs sää oot kotoosin? - Stadist. - Jaa niinkun Helsinkistä? - Eiku Riksust. - Noo, mikääs vittu se o? - Riihimäki. - Ho ho hoo, eihän siellä oo ku rautatieasema..! Terveisin sisua45, maalaispoika Treen kupeesta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä, kumpaakaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#8
|
|||
|
|||
![]()
On tullut ajettua erinäisillä mutarenkailla aika monta talvea. Omia huomioita: Vanhimman mallin BFG:n mutikat on jo sen verran vanhoja, että ERITTÄIN liukkaat talvella, ei voi suositella. En tiedä millaisia ovat uutena olleet. Insa saharat oli mun mielestä ihan hyvät, oli kemppilukollisessa Suzukissa eikä ollut mitään ongelmia koko talvena. Cooper discoverer stt:t, uutena varsinkin todella hyvät, yli viisi vuotta vanhoinakin vielä ok. BFG:n km2 mutikat ovat ihan ok, näitä mulla ei oo ollut ihan uutena, mutta ainakin pari vuotta vanhat ovat vielä ihan ok.
Mutikoilla pärjää talven, kunhan muistaa millä ajelee. Ei niistä mikään ole oikean talvirenkaan veroinen. Siihen lisättynä se, että moni meistä ajelee sen ikäisillä raadoilla ettei niissä ole edes ABS jarruja (yours truly included). Ennakoinnilla pärjää, paitsi vesijääkelillä. Silloin on kyllä sitten vaikeaa, mutta silloin on vaikeaa nastarenkaillakin.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
allterrain talvella | örvelö | Chit-Chat | 164 | 21.11.2023 18:46 |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |