Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2019, 19:18
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Noissa salamarautasysteemeissä on sitten se, että vain toinen akku saa laturilta virtaa silloin kun ajetaan ylijännitteellä. Tai pitää rakentaa toiselle akulle täysin muusta autosta eristetty lataus.

Ei sillä, itsekkin pohdiskelin ylijännitteen käyttöä, mutta meni akut huonoksi ja laitoin vaan yhden akun, niin ei enää onnistu.
Öm öm. Tuota eikös molemmat akut saa latausta normaalisti ? Mutta lataus on edelleen sitä 14.4 volttia ? Tuosta tuli vielä mieleen semmoinen idea. Miten toimisi ihan vaan näin, että kytkisi akut sarjaan. Vinssille otettaisiin vain sieltä se 24 volttia. Ja väli akusta muulle autolle se 12 volttia. Lataus olisi edelleen tuo 14.4 volttia. Käykö niin että särkee toisen akun todella nopeasti ? Tällöin voisi laittaa 24 voltin moottorin vinssiin ilman mitään salamarautoja.

Googleen kun kirjoitti parallel switch, niin löytyi selkeitä kytkentä ohjeita.
Hyvä jos foordin sai sillä elpymään. Lukiko siinä salamaraudassa missään minkälaisia virtoja se kestää ? Niistä kun ei ole mainittu millään sivulla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2019, 20:20
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Piirräppä paperille kytkentä.

Jos lataat 12 voltilla, sulla haarautuu plus molempien akkujen plussaan ja miinus molempien akkuken miinukseen. Kun kytketään 24v:ksi, vedetään piuha toisen akun miinuksesta toisen plussaan = oikosulku.

Jos haluat että sulla on 24v jatkuvasti käytössä, ja lataus 12v, sun tarttee laittaa sille akulle josta 24v tulee ulos, sähköisesti täysin muusta autosta eristetty latauspiiri( maapuolikin pitää olla erillään auton maasta). 2 laturia på finska. Ei mitenkään järkevä systeemi ellei sitten tosi speciaali tarve ja silloin varmaan osaisit tehä neuvomattaki.

Käytännössä yksinkertaisin ja saatavilla olevista osista helposti tehtävissä oleva kei o kahden jänniteen systeemiin on laittaa 3 akkua ja 2 laturia, 12 ja 24v systeemit erikseen.

Sellainenkin vaihtoehto on että 24v lataus ja 2 akkua., väliin speciaalipurkki joka tasaa akkujen latauksen mahdolistaen 12v ryöstön toiselta akulta.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2019, 20:23
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

http://www.goodwinch.com/shop/winchi...er-controller/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.10.2019, 22:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

"Salamarauta" sielunelämää yms. (en löytänyt pik. hakemisella kuvaa koskettimista)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto Näytä viesti
Öm öm. Tuota eikös molemmat akut saa latausta normaalisti ? Mutta lataus on edelleen sitä 14.4 volttia ? Tuosta tuli vielä mieleen semmoinen idea. Miten toimisi ihan vaan näin, että kytkisi akut sarjaan. Vinssille otettaisiin vain sieltä se 24 volttia. Ja väli akusta muulle autolle se 12 volttia. Lataus olisi edelleen tuo 14.4 volttia. Käykö niin että särkee toisen akun todella nopeasti ? Tällöin voisi laittaa 24 voltin moottorin vinssiin ilman mitään salamarautoja.

Googleen kun kirjoitti parallel switch, niin löytyi selkeitä kytkentä ohjeita.
Hyvä jos foordin sai sillä elpymään. Lukiko siinä salamaraudassa missään minkälaisia virtoja se kestää ? Niistä kun ei ole mainittu millään sivulla.
STARTTAUS:

Yleismallin "salamarauta" Startti- koskettimella (Toyota hdj/hzj:n alkuperäinen eroaa pikkuisen)

Tuo "salamarauta" on periaatteessa iso moninapainen rele, siis on sekä sulkeutuvia, että avautuvia koskettimia, ja nuo kaikki koskettimet on samassa mekaniikassa, siis vaikka tuo salamarauta kytkee silmänräpäyksessä, niin avautuvat koskettimet on auki, ennen kuin ensimmäinen sulkeutuva on kiinni.


Kytkentä: Laturi, ja muut 12v auton sähköt kytketään "alajännitepuolen" akkuun kuten 12v autossa normaalisti;
Mutta startille menevä päävirta (paksu johto) tuodaan suoraan salamaraudan kautta yläjännitepuolen akun + navasta.

Salama raudalle tuodaan myös "yläjännitepuolen" akun paksu miinus/maa johto.

Normaali tilassa, siis kun ei startata, niin salamaraudan jousi painaa kiinni seuraavat koskettimet:

-yläjännitepuolen akun paksu miinus/-maajohto kytkeytyy ((avautuvan koskettimen)) kautta auton koriin/runkoon, siis käytännössä alajännitepuolen akun miinusnapaan, ja tässä on voi olla suuruusluokka 80 amppeerin sulake

-Yläjännitepuolen akun paksu Plus johto kytkeytyy ((avautuvan koskettimen)) ja yleensä suuruusluokkaa 80A sulakkeen kautta Alajännitepuolen akun plus napaan. (sulake monesti ns. "levysulake" siis sulakemetallista? prässätty n. 12x50mm äärimitoiltaan oleva, kahden M6 ruuvin kiinnittämän Suuruusluokkaa 0,3mm x 3mm x 15mm sulava kohta)
-> kun laturi lataa alajännitepuolen akkua, niin sekä + ja - on kytkeytynyt noiden avautuvien koskettimien ja sulakkeiden kautta yläjännitepuolen akkuun.
-> kun kaikki normi kulutus otetaan alajännitepuolen akusta, siis kaikki noiden avautuvien koskettimien, ja sulakkeiden kautta kulkeva energia varastoituu Yläjännitepuolen akkuun.

Ja kun startataan:

virta-avaimelta startille menevä "starttaus-" johto vetää-/kytkee salamaraudan starttausasentoon, siis vetäneeksi, niin yllä mainitut avautuvat koskettimet avautuu, ja SITTEN kytkeytyy alajännitepuolen + napa yläjännitepuolen - napaan, ja SITTEN (kun tuo ISO kosketin on kytkeytynyt) Startille tulee 24V
ja tuosta yläjännitepuolen + navasta tulee 24v starttimoottorin solennoidiin kun viimmeinen kosketin on kytkeytynyt kiinni; Startti alkaa pyörittää moottoria.


VINSSAUS:

-> tuo salamamaraudan solennoidin sähköteho (lue: lämpenee) on niin suuri, ettei varmaan kestä jatkuvia vinssauksia (siis vetäneenä) ja kun yläjännitepuolen akkua puretaan todella rankasti, sitä pitäisi myös ladata "Rankasti", siis ei mahdollisesti kestä sitäkään?

Ja tuo latausvirta menee ainakin kahden koskettimen kautta, joissakin myös kahden sulakkeen kautta: ->

Kokemusta tuosta tarvike "salamaraudasta" olisko Bosch? (hdj/hzj ei sis. tähän), useammasta kohteesta, mm. tuo minun Belarus 802, mersun 50x? ja -70 luvun rangerover toyota Dynan b- moottorilla, jne

Kannattaa harkita erillistä "Hupi- Offroad-" akustoa; siis auton alkuperäinen laturi huolehtii (pääpiirtein) alkuperäiset asennukset, ja sitten tuo 24v "Hupi-" akusto huolehtii vinssistä yms.

Toki
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2019, 07:15
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

http://www.txinel.com/T_114_12_serie...lel_switch.asp tuossa aika selkeä kuva kytkennästä. Se voi olla että latauksen kanssa ongelma tulee jos pitkiä vetoja purkaisi toista akkua. Ja kyllä, tottahan tuo. Ei sarjaan kytkettyjä akkuja voi väli akun plussalta ladata. Eipä heti sytyttänyt..

Viimeksi muokannut Teitto : 11.10.2019 07:48
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Uusi belarus/ursus/zetor salamarauta 12/24v tdi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.06.2018 22:50
Myyty Salamarauta/ starttirele 12v/24v villev51 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.01.2017 12:33
Myyty starttirele eli salamarauta itikka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.11.2016 08:37
Myyty toyotan vinssi linttala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 19.06.2010 10:31
m:toyotan vinssi Turboic O/M/V Muut 7 30.12.2004 21:09


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).