Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2019, 15:07
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

On varmasti pätevä tuo 2 nopeuksinen. Voisi seuraavaksi vinssiksi ajatella. Tuohon jos telläis 24 volttia nii ois mahoton virveli
Sekin vielä pohdintaa herättää kun vinssin nopeutta yrittää passailla renkaiden pyörimiseen jos yrittää olla kaivattamatta. Tyhjäkäynnillä taas jännite laskee ja kovalla kierroksella pyörät kaivaa. Mutta tuo 2 nopeuksinen ja hyvä laturi olisi varmaan ihan toimiva yhdistelmä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.10.2019, 18:16
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto Näytä viesti
On varmasti pätevä tuo 2 nopeuksinen. Voisi seuraavaksi vinssiksi ajatella. Tuohon jos telläis 24 volttia nii ois mahoton virveli
Sekin vielä pohdintaa herättää kun vinssin nopeutta yrittää passailla renkaiden pyörimiseen jos yrittää olla kaivattamatta. Tyhjäkäynnillä taas jännite laskee ja kovalla kierroksella pyörät kaivaa. Mutta tuo 2 nopeuksinen ja hyvä laturi olisi varmaan ihan toimiva yhdistelmä.
Tossa on 150a ja pyörimisnopeus välitetty niin että lataa ihan auton sammumis kierroksiin asti,Toki tollainen ylipyörittäminen varmaan syö nopeammin laakerit?

Kaapeloinnit on akulta 70mm2 releboxille ja releboxilta vinssille kuparilattaa 6x22mm
Laturilta akulle 35mm2
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.10.2019, 19:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei taida kestää ruo salamarauta?


Siis olla toistuvasti pitkiä aikoja vetäneenä, varsinkin kuumassa, ja kun akkukohtainen jännite on yli 14 volttia.

Ratkaisuna olisi varmaan juurikin tuo 2- nopeuksinen vinssi.
Ja siihen paksut ja lyhyet kuparikaapelit.

Ja noiden kaapelikenkien laittaminen kannattaa melkein jättää ammattilaisen tehtäväksi. (esim. keskusvalmistajilla ja monilla sähköurakoitsijoilla on kunnolliset työkalut ja laadukkaat liittimet)
Ja nuo liitokset suojataan sitten lopuksi liimapintaisella kutistesukalla, ja jos kengässä on reikä, mistä kupariin pääsee kosteutta, niin se kannattaa tukkia esim. polyuretaanimassalla (minä käytän sikaflex 11fc)

Ja kaapelikengät akunkengissä/liitinruuveissa kannattaa kanssa suojata jollain rasvalla, esim. akkunaparasvalla tai whyrth HHS 2000 spray vaseliinillä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.10.2019, 21:16
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis olla toistuvasti pitkiä aikoja vetäneenä, varsinkin kuumassa, ja kun akkukohtainen jännite on yli 14 volttia.

Ratkaisuna olisi varmaan juurikin tuo 2- nopeuksinen vinssi.
Ja siihen paksut ja lyhyet kuparikaapelit.

Ja noiden kaapelikenkien laittaminen kannattaa melkein jättää ammattilaisen tehtäväksi. (esim. keskusvalmistajilla ja monilla sähköurakoitsijoilla on kunnolliset työkalut ja laadukkaat liittimet)
Ja nuo liitokset suojataan sitten lopuksi liimapintaisella kutistesukalla, ja jos kengässä on reikä, mistä kupariin pääsee kosteutta, niin se kannattaa tukkia esim. polyuretaanimassalla (minä käytän sikaflex 11fc)

Ja kaapelikengät akunkengissä/liitinruuveissa kannattaa kanssa suojata jollain rasvalla, esim. akkunaparasvalla tai whyrth HHS 2000 spray vaseliinillä.
Oon puristanut letkuprässillä kaikki isommat kaapelit töissä,sellasilla kaapelikenkillä mitkä on umpinaisia,tulee hyvä tiivis liitos.oiskohan putkikaapelikenkä oikea nimike?
Ja liimasukka päälle,plussa piuhoiin oon vetänyt sellaisen suojaverkon vielä päälle toisinaan mikä suojaa hankaukselta...
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.10.2019, 03:49
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Kuulostaa hyvältä tuo välitetty laturi. Se houkutus tässä 24 voltissa olisi, että äkkiseltään katselin vinssien speksejä. Niin näyttäisi olevan pari kilowattii enemmän tehoa monessakin vinssissä 24 voltilla. Salamaraudaksi virran kestosta en ole selvää ottanut. Päällisin puolin julman näköisiä löytyy jenkkiläiseltä sivulta. Voishan tuota mielenkiinnosta kysyä mitä kestävät..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.10.2019, 15:39
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Noissa salamarautasysteemeissä on sitten se, että vain toinen akku saa laturilta virtaa silloin kun ajetaan ylijännitteellä. Tai pitää rakentaa toiselle akulle täysin muusta autosta eristetty lataus.

Ei sillä, itsekkin pohdiskelin ylijännitteen käyttöä, mutta meni akut huonoksi ja laitoin vaan yhden akun, niin ei enää onnistu.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.10.2019, 17:11
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ite vasta tuossa kokeilin salamaraudalla kytkentäjuttuja. Ensinnäkin ihmettelin, miksi ihmeessä se maksaa suomessa halvimmillaankin liki 70e, kun viron traktorikaupasta saa belaruksen salamaraudan alle 20e?

Ja mihinkö se tuli kytkettyä? No yksi 5000 voorti oli vähä huono lähtemään käyntiin, eikä meinannu millään lähteä edes uudella IKH:n startilla ja apuvirralla, kun ei vaan moottori jaksanu pyöriä riittävän kovasti. Vetämällä ei ei tarvinnu moottorin pyörähtää kun puoli kierrosta ja se oli käynnissä. Mietittiin että mikä avuksi, niin arveltiin kokeilla 24v sille 12v startille ja voortihan rupesi lähtemään starttaamallakin käyntiin.
Vähä aikaa piti kokeilla ja miettiä, miten tuo belaruksen salamarauta oikein kytketään, mutta löyty ne oikeet kytkennätkin lopulta ihan mittailemalla ja kokeilemalla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.10.2019, 19:18
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Noissa salamarautasysteemeissä on sitten se, että vain toinen akku saa laturilta virtaa silloin kun ajetaan ylijännitteellä. Tai pitää rakentaa toiselle akulle täysin muusta autosta eristetty lataus.

Ei sillä, itsekkin pohdiskelin ylijännitteen käyttöä, mutta meni akut huonoksi ja laitoin vaan yhden akun, niin ei enää onnistu.
Öm öm. Tuota eikös molemmat akut saa latausta normaalisti ? Mutta lataus on edelleen sitä 14.4 volttia ? Tuosta tuli vielä mieleen semmoinen idea. Miten toimisi ihan vaan näin, että kytkisi akut sarjaan. Vinssille otettaisiin vain sieltä se 24 volttia. Ja väli akusta muulle autolle se 12 volttia. Lataus olisi edelleen tuo 14.4 volttia. Käykö niin että särkee toisen akun todella nopeasti ? Tällöin voisi laittaa 24 voltin moottorin vinssiin ilman mitään salamarautoja.

Googleen kun kirjoitti parallel switch, niin löytyi selkeitä kytkentä ohjeita.
Hyvä jos foordin sai sillä elpymään. Lukiko siinä salamaraudassa missään minkälaisia virtoja se kestää ? Niistä kun ei ole mainittu millään sivulla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Uusi belarus/ursus/zetor salamarauta 12/24v tdi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.06.2018 22:50
Myyty Salamarauta/ starttirele 12v/24v villev51 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.01.2017 12:33
Myyty starttirele eli salamarauta itikka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.11.2016 08:37
Myyty toyotan vinssi linttala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 19.06.2010 10:31
m:toyotan vinssi Turboic O/M/V Muut 7 30.12.2004 21:09


Sivu luotu: 20:38 (GMT +2).